Maar wie al een paar jaar bij de autobouwer werkt merkt: het jaarlijkse extra zakcentje is opnieuw afgeknepen. En flink ook.
Volkswagen heeft traditiegetrouw een prestatiebonus uitgedeeld aan de 115.000 werknemers van het merk. Over 2014 komt het bonusbedrag uit op €5.900. Mooi meegenomen, absoluut, maar het is minder dan in 2013, toen VW het personeel nog met €6.200 naar huis stuurde. In 2012 was dat overigens €7.200 en in 2011 kregen de arbeidskrachten nog €7.500 toegestopt. U ziet het, de klad zit erin.
Als we kijken naar de operationele winst van Volkswagen dan is dat ook niet zo gek. Over 2014 komt deze uit op 2,5 miljard euro. Maar liefst 14 procent lager dan een jaar eerder. De omzet steeg wel met 0,4 procent, naar 99,8 miljard euro.
Zoals vaker door Volkswagen Group-baas Martin Winterkon is aangegeven: het merk wil de efficiency en de winst laten stijgen. Vanaf 2017 moet er jaarlijks 5 miljard worden bespaard, zo riep hij vorig jaar. Ondertussen weten we ook hoe hij dat gaat doen: nóg goedkopere distributiekettingen inslaan door de in populariteit dalende driedeursversie van de Polo hoogstwaarschijnlijk te schrappen. Ook de Eos werd onlangs al uit het gamma gehaald.
Een definitief besluit over de Polo is nog niet genomen, maar op een persconferentie gaf Winterkorn vandaag aan dat ze “intensief onderzoek doen” naar de mogelijkheid om de Polo alleen nog als vijfdeursje voort te zetten. Lees: de driedeurs Polo is dood.
parker zegt
Belachelijk, bonussen zijn voor de top en de managers, níet voor het plebs!
jrk68 zegt
@parker:
Jammer joh, dan zie ik jou de eerste 40 jaar geen bonus krijgen….
burninrubber zegt
@jrk68: hoezo? Misschien is hij wel econometrist, of financieel operational manager bij een bank. Dan krijg je met 23 jaar al bonussen.
Turbo S zegt
@parker: mooi gebaar van vw naar de werknemers toe. Zo houd je ze ook scherp en gemotiveerd. Beter dan dat die dikke nekken alles opstrijken
nasty zegt
@mercedesbenze350cdi: vind ik ook. In de jaren dat er bij ons miljoenen werden binnengerijfd hoorde je ze niet. Nu gaat het wat minder, nu klagen ze steen en been dat er geen inkomsten meer zijn… Bazen, allemaal dezelfde
casperfcb zegt
@parker: Hoezo? Die mensen werken ook hard! Is altijd lekker als je iets extra krijgt.
desjonnies zegt
@casperfcb:
Dus jij vind een 28 uurige werkweek hard werken ?
casperfcb zegt
@desjonnies: Ja, want ik ben ook 15. Dan is dat best veel.
casperfcb zegt
@desjonnies: Maar ik loop al 4 Maanden Stage zo’n 24 uur in de week.
super zegt
@parker:
hmm, de kwaliteit van je trollen gaat wel achteruit de laatste tijd
nickimhoff zegt
@parker: Wat kraam jij een onzin uit! De productie mensen hebben toch net zo veel recht op een extra als dit door de directie word besloten? Zij voegen ook 50% aan het bedrijf toe.
Je hebt goede vakmensen harder nodig als managers. Die bouwen het bedrijf niet andersom.
parker zegt
@nickimhoff: nietes
123bat zegt
@parker: Parker is geslaagd voor zijn cursus trollen! :)
parker zegt
@123bat: trollen, moi??
ik méén het!
tupperware zegt
Maar goed dat ze bij de bonus uit gaan van kwantiteit, anders hadden ze geen duppie gekregen..
screamgt zegt
Doet snel een drie deurs Polo kopen, want verzamelobject over 50 jaar.
pilz zegt
Ik stel voor dat ze de strategie van Di Montezemolo volgen: de productie flink beperken, en (nog) hogere prijzen vragen voor een hoge marge per product.
Bijkomend voordeel is dat het wereldwijde wagenpark wat minder eenheidsworst wordt
opel2009 zegt
Een bonus voor wat ? Want zo goed zijn die VW’jes niet.
baars1992 zegt
@opel2009: maar meneer heef opel in zijn naam staan
bmwalpina zegt
Dat is weer een mooie compensatie voor het geval dat er een DSG-bak of een distributieketting sneuvelt..
leeno zegt
@bmwalpina: de kettingen van bmw zijn nog van slechtere kwaliteit, typ maar in N47 in google en hou je maar 2 dagen bezig met lezen. Wie de bal stampt kan hem terug verwachten!
bmwalpina zegt
@leeno: Hi Jay,
Sorry, de bal doet niet zo’n pijn. Anders dan mijn naam doet vermoeden ben ik een räsechte Vulveau-liefhebber. En die Volvo heeft een distributieriem, geen -ketting ;).
parker zegt
@leeno: stampt??? Kaatst!!
redbeams zegt
Dus wie zijn er uiteindelijk genaaid…precies de vag klanten :)
lohran zegt
Pff, ik krijg helemaal geen bonus! :(
93ss zegt
Nou en, een bonus is zoals het heet: een bonus. Een extraatje dus. Spijtig als mensen dit als gewoon gaan ervaren en ronduit belachelijk als men durft te klagen als het bedrag lager is dan een ander moment.
9000cse zegt
@93ss:
Bankwerknemertje soms? Oh nee, sorry! want die klagen er nooooit over…..
audirijder zegt
Netjes! Aan de andere kant ze hoefden dit ook niet te doen!
potjak zegt
Ik denk dat elke werknemer blij is als hij door zijn werkgever wordt gewaardeerd. Dan maakt het niet zoveel uit hoe hoog die bonus is. Ja meer is leuk maar niet belangrijk.
vr6audi zegt
@potjak: Ja, want die werknemers werken er echt met de instelling om gewaardeerd te worden in het bedrijf. Die werken er alleen om geld te verdienen, om hun gezin te onderhouden. Ze denken niet ”Oh, mijn baas waardeert ons echt!!1!!” Maar ze denken ”Lekker bedrag, kunnen we van op vakantie!”
9000cse zegt
@vr6audi:
Je schijnt dus erg goed op de hoogte te zijn van de mentaliteit van VW-medewerkers. NOT!
Lijkt er meer op dat je die mensen op een lijn zet met jezelf.
casperfcb zegt
@vr6audi: Het geeft toch extra motivatie als je gewaardeerd wordt niet?
RickS zegt
Financieel gezien veel slimmer dan elke werknemer een vast hoger inkomen geven. De bonus kan lager of zelfs helemaal niet als het bedrijf in problemen komt, loonsverlaging is daarintegen veel lastiger uit te voeren voor bedrijven..
desjonnies zegt
Ik weet niet hoe de bedrijfscultuur heute is maar, een x-aantal jaren geleden had je mensen die in dienst waren bij Volkswagen en die droegen VW kleding en hadden een 28 urige werkweek en tig voordelen en extra’s qua secundaire arbeidsvoorzieningen van de werkgever.
Degenen die het kut werk deden en zich uit de naad mochten werken voor een paar grijpstuivers waren de ingehuurden -vaak van nogal vage uitzendbureautjes- die voor een paar Euro per uur zich uit de naad mochten werken, geen VW kleding MOCHTEN dragen en door sommige VW medewerkers als koelies werden behandeld.
Wat dat aangaat never nooit een VW product meer voor mij toen ik dat had gezien en verder is kreeg ik een hele vieze nationaal socialistische smaak in mijn mond……
Hupke zegt
@desjonnies:
Daar mag je toch wel wat meer over vertellen.
super zegt
@desjonnies:
topmanagement stelt zich in de meeste bedrijven ongeveer tegenover werknemers op zoals jij beschrijft dat vw werknemers tegen uitzendkrachten
parker zegt
@super: sneu figuur, dat zit vooral tussen jouw oren en niet dat van die ’top’
quattromeister zegt
@desjonnies: KLM, precies hetzelfde verhaal helaas.
Dutchdriftking zegt
Desondanks erg netjes dit van VW. Dat van de 3 deurs is jammer maar helaas.
mrrallycross zegt
Goed idee van vag. Ik hoop dat het ze brengt naar waar ze willen. Als werknemer ook niet slecht toch? Een bonus
deboes zegt
Het is niet genoeg om een nieuwe vw te kopen, dus verkoopcijfers krikken ze er niet mee op.