“Alexa, hoe drift ik met mijn Volkswagen ID.4?”
Wij bij Autoblog proberen jullie met onze rijtesten een goed beeld te geven van nieuwe auto’s. Wouter en voorheen Bart nemen de auto even uitgebreid met je door en vertellen je dan of hij geslaagd is of niet. Toch geeft het altijd een extra dimensie als je even zelf een proefrit maakt. Wouter kan je veel melden, maar of het jou ook bevalt moet je toch altijd even zelf aanvoelen.
Verkoper
Bij een proefrit wordt je vaak even een dagdeel op pad gestuurd met de auto in kwestie om er mee te rijden, even te kijken wat ‘ie allemaal kan en een algemene indruk. Het kan zijn dat je dan wat features over het hoofd ziet, of niet helemaal snapt hoe het werkt. Normaliter stap je dan na de proefrit even op de verkoper af, maar Volkswagen heeft iets bedacht waarmee je geen verkoper meer nodig heeft. Volkswagen start een test met de ID.4 waar Amazon Alexa je helpt met de proefrit.
Volkswagen ID.4 proefrit met Alexa
Het werkt eigenlijk heel simpel. Je krijgt gewoon een Volkswagen ID.4 mee om aan de tand te voelen, eentje die Amazon Alexa heeft op een Amazon Echo-apparaat. Heb jij tijdens je proefrit vragen, dan hoef je alleen maar middels de slagzin “Alexa” je vraag te stellen. Op vrijwel alle vragen die te maken hebben met de specs en features van de auto, kan Alexa dan antwoord geven. Klinkt als best een tof idee.
Volgens Volkswagen en Amazon zorgt dit ervoor dat Alexa je alles kan vertellen over de ID.4, zonder een verkoper in het midden die opdringerig overkomt. Die zal je vrij snel allerlei gekke dingen aansmeren, terwijl Alexa gewoon recht-toe-recht-aan een antwoord geeft. Het gaat dus om een proef dan wel een tijdelijk experiment, momenteel gaat het om alleen een korte periode in september en oktober en alleen in de VS. Ook mag je alleen de Amazon Alexa proefrit maken in een Volkswagen ID.4.
Overigens hoeven potentiële klanten niet aan Alexa te vragen of de Volkswagen ID.4, met zijn achterwielaandrijving, kan driften. Dat heeft Wouter namelijk al wél voor je uitgezocht.
okdoei zegt
Ik praat niet tegen apparaten, vind het zwaar ongemakkelijk en irritant. En nee, ik ben geen “boomer” maar net over de 30. We moeten niet ALLES automatiseren.
jcjc zegt
Voorheen Bart? Iets gemist?
waterisnat zegt
Vroeg ik mij ook gelijk af
omarrs6 zegt
Bart is aan de slag bij Autorai heb ik begrepen.
flyerbunch zegt
Kan verkeerd zijn, maar als je echt interesse hebt in een auto (of eender welk product van waarde) doe je meestal eerst zelf eerst je huiswerk en zoek je alles uit om dit vervolgens nadien af te toetsen op de verkoper. Niet andersom. Dat is gewoon een klankbord voor bevestiging en om te kijken of alles wel klopt wat je hebt gelezen, gehoord of gezien (YT) zodat je de goede keuze maakt. Testrit geeft dan de doorslag. Hoorde dan wel weer van de dealer dat vele jongeren tegenwoordig een auto kopen zonder er maar ook 1 meter in te hebben gereden!? Dit alles zal dus in de toekomst op een Alexa manier gebeuren? Denk dat het leuk is voor specs en facts, maar meer ook niet. VW dealers lezen dit bericht als: VW gaat besparen op personeel (verkopers)?
okdoei zegt
Zo doen de meeste die hier op Autoblog zitten dat waarschijnlijk, maar geloof me, we zijn niet echt een 100% afspiegeling van de maatschappij.
Er zijn echt een hele, hele hoop mensen die weinig geven om een auto – vandaar ook het gros aan grijze saaie prutmobielen.
En er zijn een hele hoop mensen die weinig afweten van auto’s en dus dat onderzoek niet doen en naar de dealer/garage gaan.
sportabgasanlage zegt
Heb nog nooit een proefrit gemaakt met de verkoper ernaast. Ik weet meestal meer van de auto dan zij.
theghost zegt
Proefrit van een dagdeel? Ik moet de eerste keer dat ik een ochtend/middag/avond een auto mag proefrijden nog meemaken? De meeste proefritjes duren bij mij 20-30 minuten, stukje lokale weg, stukje snelweg, even voelen wat de remmen doen, even voelen hoe de koppeling is (bij en handgeschakelde auto natuurlijk), even stoppen en rustig de auto bekijken (koffer-/motorruimte, en weer terug….
In die tijd weet ik echt wel of ik die auto wel of niet wil kopen.
wimof zegt
Alles moet tegenwoordig met minder.
Een grote Nederlandse autogroep zet reuzenpassen in België, nemen familiebedrijven over, komen toe, na overname, bonjouren de helft van de receptionisten eruit daar het volgens hun ook zo moet kunnen.
En dat brengt me bij een volgend punt van de steeds extreem slecht wordende dienstverlening, discussies heb ik destijds met de Belgische Audi invoerder gehad over het invoeren van de elektronische agenda voor werkplaatsafspraken.
Wij werkten met een A4 papieren agenda onderverdeeld in uren en macaniciens per dag, zo hadden we onmiddellijk overzicht op de geplande afspraken, indien nodig konden we met 1 oogopslag zien hoe we konden ingrijpen bij een onvoorziene situaties
Het moest en zou vervangen worden door een “urenverkoper” een systeem waar overzicht totaal zoek was en bedoeld was om ONKUNDIGE baliemedewerkers afspraken te laten inboeken.
Dat mond uit in volgende bedroevende situatie.
Een goede vriend van mij heeft een E-tron gekocht in Hasselt (omdat hij daar op voorraad was) maar is reeds jaar en dag klant in Geel (daar heeft hij op 6 jaar tijd 3 wagens gekocht.
Hij werkt in Geel en toen zijn wagen een RODE indicatie weergaf stopte hij om raad, daar vertelde men hem dat hij MOEST/MOCHT doorrijden omdat ze de volgende 40 (veertig) dagen toch geen tijd hadden om naar de wagen te kijken,
Bij het wegrijden viel hij finaal in panne op hun parking en werd de mobiliteitswaarborg afgewezen met als excuus dat de wagen niet bij hun gekocht was.
Een standpunt dat manifest tegen de mobiliteitsregels ingaat.
Moraal van het verhaal.
Dit is het resultaat wanneer enkelen groten de macht krijgen en wanneer onbekwame iso gecertifieerde balieverantwoordelijken het voor het zeggen hebben/krijgen.
Terloops het gaat hier niet om de Nederlandse groep maar door de Belgische invoerder opgedrongen samensmelting van een reeks garages die overgenomen worden door diegene met de meeste “skills”
harrie zegt
Alexa, waarom rij ik in een walrus.