Hulde aan automotive analist Arndt Ellinghorst! Wie? Arndt werkt bij Credit Suisse en wist ons vorig jaar te vertellen dat niet Porsche VW zou overnemen, maar andersom! Hij vertelde dat zelfs rond het moment dat Porsche meedeelde het belang in Volkswagen uit te willen breiden naar 75 procent. Een halfjaar later liggen de verhoudingen heel anders en dit weekend is bekend geworden dat Volkswagen komende week een bod zal doen op budgetmerk Porsche, ze bieden ongeveer 8 miljard euro ($11.28 billion).
Dat schrijft het Duitse magazine Der Spiegel. Volkswagen zou een belang van 49,9 procent in Porsche AG willen kopen, op een later tijdstip wil men de rest van de aandelen verwerven. Deze overeenkomst zou leiden tot een geïntegreerde automotive grootmacht met 10 merken (roept u maar), dit alles onder de bezielende leiding van de Wolfsburgers.
Onze eigen parttime-profeet robbie schreef een paar weken geleden over eenzelfde strategie. De verkoop van Porsche AG aan Volkswagen zou Porsche Holding SE zo’n 6 tot 9 miljard euro op kunnen leveren. Volkswagen heeft toch nog €10,7 miljard in kas, dus die kunnen het makkelijk betalen.
Der Spiegel doet tevens de voorspelling dat kroonprins Michael Macht de nieuwe Porsche-Chef zal worden. Hij zal Wendelin Wiedeking opvolgen.
Kuukske zegt
Hopelijk komt er gelijk wat verbetering in het design van Porsche…
–edit: fijn, maar doe gewoon ontopic reageren aub–
Timothy zegt
Audi, Bentley, Seat, Skoda, Lamborghini, Porsche, Volkswagen… dat zijn er 7 welke 3 mis ik dan?
Erik zegt
Bugatti en Scania, de laatste word dan Porsche
Headhunterz zegt
wordt VW dan ook meteen de grootste ter wereld?
Erik zegt
-edit: dank u, reactie was al verwijderd-
Fruitcake zegt
Jammer dat er zo nog maar een paar grote fabrikanten overblijven, diversiteit in de autosport word zo ook veel minder :(
robbie zegt
Gelukkig krijg Wendelin Wiedeking wel een oprotpremie mee van 100 miljoen euro. Die hoeft voorlopig dus niet op een houtje te bijten.
Al zal hij wel altijd herinnert worden als de man die Porsche eerst van de ondergang heeft gered (jaren ’90) en vervolgens bijna kapot heeft laten gaan aan een immense schuldenlast zodat uiteindelijk Volkswagen ermee vandoor kon gaan.
lincoln zegt
leuk dat jullie refereren aan A.Ellinghorst ..
de enige die kan zeggen “told you so” ..
samen met mij dan ..
Jopie zegt
Hoe groot kan de afgang zijn. Het gezichtsverlies dat de topmannen van Porsche lijden is extreem groot! Een half jaar geleden leden ze nog aan grootheidswaanzin en dachten ze Volkswagen over te kunnen nemen.
Ze maken mooie auto’s, maar werkelijk zijn het losers……
autoblogger zegt
@lincoln: helaas ben ik niet in staat om al je wijze woorden te lezen…
Kun je de profetie toelichten met een URL naar je historische reactie?
Esprit_de_Flandre zegt
@Erik: Denk niet dat er Scania wordt bedoelt. VAG heeft slechts één zesde van de aandelen van Scania in handen.In die logica zou je er MAN ook moeten bijtellen (één vijfde van de aandelen).
DIPSHIT zegt
dat is niet veel… (geen sarcasme)
robbie zegt
De verschillende merken:
Audi AG
Bentley Motors Ltd.
Bugatti Automobiles S.A.S.
Lamborghini S.p.A.
Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG
Scania AB
SEAT, S.A.
Škoda Auto
Volkswagen Passenger Cars
Volkswagen Commercial Vehicles
Duidelijk :D
Autogek zegt
Porsche mag dan wel door Volkswagen overgenomen worden. Maar Porsche Groep bezit Volkswagen. Dus er verandert niets, behalve dat Volkswagen nu door de koop de schuld van Porsche in 1 keer wegwerkt. Prosche Groep blijft eigenaar van Volkswagen en Porsche. ;)
Esprit_de_Flandre zegt
En het juiste antwoord is…
http://www.volkswagenag.com/vwag/vwcorp/content/en/brands_and_companies/automotive_and_financial.html
+ Porsche = 10
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre, je loopt een beetje achter ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scania_AB#Ownership
Esprit_de_Flandre zegt
@Autogek: Er verandert vanalles daardoor, maar de klanten zullen daar (normaal) niet van merken. Uiteindelijk zijn het allemaal machtsspelletjes aan de top, de beslissingsmacht verschuift, maar zolang de juiste beslissingen genomen worden, maakt het niets uit voor de klanten, werknemers, ea.
lincoln zegt
@autoblogger ..
ik ga er van uit dat al mijn comments minimaal 3X vol ontzag en eerbied met een vergrootglas gelezen worden door you guys ..
dus spit maar eens goed in je geheugen ..
ik ga jullie vuile werk niet opknappen .. basta ..
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Oeps, my bad. Moet dringend mijn kennis van de saaiere kant van de industrie wat opfrissen :)
autoblogger zegt
@lincoln: helemaal gelijk! ik ga direct beginnen met spitten door het archief ;)
robbie zegt
@Esprit_de_Flandre, slecht excuus ;) Je hebt namelijk wel gereageerd op dit artikel:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/02/05/koopt-porsche-straks-per-ongeluk-scania
En daar wordt het ook al genoemd. Een slecht geheugen noemen we dat ;)
DD zegt
Dus volkswagen wordt straks eigenaar van Porsche, en Porsche is dat van VW. Kan dat tegelijk???
AMGJunk zegt
Zucht….nu gaat elke porsche hater zeggen dat het VAG-zooi is…
Wat een kleuters zijn het ook :mrgreen:
Maargoed, ik ben benieuwd hoeveel VW-producten ook daadwerkelijk gedeeld gaan worden met Porsche..
Emile_Benz zegt
Huh, maar dan gaat Porsche toch gewoon terug naar haar roots…? De eerste Porsche (r) was immers ’n platgeslagen kever…
Benjamin1 zegt
De platgetrapte käfer gaat eindelijk terug naar zijn vervuilde nest.
MacReady zegt
Wat ik begrijp is dat de Porsche Holding vooralsnog het meerendeel van de aandelen VW AG houdt en “slechts” haar dochter AG verpatst aan de VW groep.
Oftewel, het is maar net hoe je het bekijkt…
Autogek zegt
Leest niemand meer eerst de reacties voor ze reageren? Dat had ik al geschreven.
kees zegt
Daar kan Wouter Bos nogwat van leren! Als u begrijpt wat ik bedoel.
robbie zegt
@DD, maar ze kopen volgens mij niet Porsche Automobile Holding SE maar Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (= autotak). Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar dat zal ongetwijfeld de komende dagen duidelijk worden.
Uit eindelijk zal Volkswagen AG de bovenliggende partij worden gok ik zo.
MacReady zegt
Vooralsnog zwaait Porsche dus de opper scepter. En ik vermoed dat dat ook zo zal blijven zolang het buitenlands kapitaal (Quatar) zich ermee blijft bemoeien. Zij hebben meer interesse in Porsche (en een aantal VW submerken…) dan VW an sich.
MacReady zegt
@ Autogek:
Nee, ik lees niet alles, daarvoor staat er doorgaans iets teveel kolder tussen.
autoblogger zegt
@MacReady: dus je motiveert ons om je reacties niet te lezen?
autoblogger zegt
Nog wat motiverende woorden van Arndt Ellinghorst, ditmaal uit 2005: “There’s hardly any business rationale for this deal… It really dilutes the image of Porsche, and raises questions about whether the management has control over the capital of the company.“
robbie zegt
@MacReady, jij snapt er echt niks van…
– VW neemt Porsche over. Porsche wordt een submerk van VW
– Door deze deal is Qatar buiten beeld/niet meer nodig
IanH zegt
Het valt nog af te wachten of het bod aanvaardt word. Piech en Porsche zijn niet bepaald de best bevrienden families. En kranten zijn soms te vroeg met ‘deal’ schreeuwen. Magna en Opel iemand?
Het is wel jammer vind ik als het doorgaat. Maar de financiele crisis heeft Wiedeking en de familie Porsche weinig andere opties opgengelaten. Hun meesterzet is door de moeilijke kredietmarkten gebroken. Maar het is iig beter dan Qatar als Porsche-eigenaar.
Er zullen trouwens een heel wat board members hun koffers mogen pakken bij VW als het doorgaat. Want dat zal ook bij de deal horen. Porsche gaat zeker meer macht moeten krijgen… interessant
Autogek zegt
@ Robbie: Jij begrijpt het wel? Ook eerst even lezen wat de reacties zijn. Porsche ( familie) bezit Porsche Holding die Porsche (auto’s) 100% en VW-groep 53% bezit. Dus als VW Porsche auto’s koopt is Porsche familie nog steeds de baas van Porsche en VW.
Autogek zegt
Het draait erom dat Porsche ( auto’s) 9 miljard schuld heeft. En nu met deze deal is alle schuld van Porsche weg en VW-groep heeft deze gelden in de kluis. Dus uiteindelijk blijft Porsche (familie) de baas alleen hebben ze zo de schuld van Porsche (auto’s) met de spaarpot van VW opgeheven.
robbie zegt
Maar voor de buitenwereld (en qua bedrijfsnaam) blijft Volkswagen AG de eigenaar van Porsche AG. Dat achter de schermen er maar 2 families zijn die bij beide merken aan de touwtjes trekken is al jaren het geval.
Bertjan zegt
@ Autogek
Klopt, maar ze zijn niet echt de baas; DPorsche holding (en daarmee de familie)is voor 53% eigenaar/aandeelhouder.
Bertjan zegt
Hmmm vorige reactie werd te vroeg gepost… Excuus. Wat ik wilde typen:
@ Autogek
Klopt , maar ze zijn niet echt de baas; De Porsche familie is voor 53% eigenaar van Porsche holding. En daarmee dus voorheen voor 53% eigenaar van Porsche AG, aangezien de Piech familie de andere 47% heeft. Nu Porsche AG naar VW gaat, heeft de Porsche familie dus nog maar 53% x [het aandeel van de Porsche holding in VW] over aan invloed bij Porsche (via VW) = ongeveer een kwart, ervan uitgaande dat Porsche holding nu 51% van VW heeft.
Dus een halvering van de invloed van de Porsche familie op Porsche AG…
tripple zegt
dus de helft van volkswagen , en porsche erbij is maar 8 miljard waard, aangezien porsche de helft van vw bezit, klopt toch geen reet van
robbie zegt
@tripple, pffff! Die 8 miljard heeft alleen maar betrekking op Porsche AG (=autotak). En dat is slechts een ONDERDEEL van Porsche Holding SE.
Porsche Holding SE = 100% Porsche AG & 51% Volkswagen AG.
Het zou wel heel dom zijn van Volkswagen AG om Porsche Holding SE te kopen, want dan zouden ze zichzelf (deels) kopen…
KamerOlifant zegt
@robbie:
Volkswagen AG zal niet de bovenliggende partij worden, dat plaatje blijft zo als het is. Alleen komt er een pijl van VW AG naar Porsche AG met 49,9% en de pijl vanaf Porsche Holdings SE naar Porsche AG wordt een pijl met 50,1%
Relief zegt
Lol heb je weer een paar die o zo boos zijn voor de arabieren uit Qatar. Liever eenheidsworst dan een terrorist zeker?
Autogek zegt
@Bertjan: Porsche Holding heeft het merendeel van VW, dus heeft Porsche Holding het daar te zeggen. Porsche familie bezit het merendeel van Porsche Holding. Dus hebben hun de zeggenschap over Porsche Holding en dus ook over VW.
Buyck zegt
Heb geen goed gevoel bij deze overname. Ik vrees voor de zelfstandigheid van Porsche of hun onafhankelijkheid als merk. Maarja… het heeft alles te maken met de CO² uitstoot en de schuldenberg van Porsche.
w0o0dy zegt
@Autogek: als je alleen naar de verhoudingen van de aandelen kijkt zou je dat zo kunnen zien….. en dat deed Wiedelking ook…. Probleem is wel dat de Volkswagen-wet de macht die Porsche Holding heeft over VW behoorlijk beperkt. Dat is nu precies waar de financieringsproblemen van Porsche Holding vandaan komen. De redenatie was dat als men het voor het zeggen had bij VW men dus ook de miljarden die VW “op de bank heeft” tot de beschikking zou hebben. Porsche zou VW dan uiteindelijk kopen met het kapitaal van VW…. alleen die constructie werd door de rechter van tafel geveegd.
Ja Porsche Holding heeft het formeel voor het zeggen bij VW, in de praktijk echter is men nu afhankelijk van de kapitaalinjecties van VW of van Qatar… als die niet instappen kan Porsche Holding zelfs failliet gaan. de deal die nu besproken wordt zal een verschuiving van de macht tot gevolg hebben.
Eén optie is dat Qatar 25% van Porsche Holding koopt, daarmee neemt de macht die de families Piech en Porsche hebben flink af. Een tweede deel van de deal is dat VW (nu een minderheidsbelang, maar recht op een meerderheidsbelang) een belang koopt van Porsche Ag. Als VW later naar meer dan 50% gaat dan is Porsche Holding niet langer de partij die beslist over Porsche Ag, maar dan is VW dat.
Feit is, VW has the cash and Porsche needs it bad……
Reken er maar op dat VW een zeer goede deal kan gaan sluiten en dat Porsche straks zich moet voegen naar de Raad van Bestuur van VW. Als dat niet zo zou zijn dan zou VW simpelweg geen deal sluiten en Porsche Holding op de rand vd afgrond laten bungelen tot er een betere deal uitkomt.
w0o0dy zegt
Overigens is Porsche AG nu al voor niet meer dan 50% van de beide families…..
“The common stock is held by members of the Porsche and Piëch families. More than half of the preference shares are held by institutional investors such as investment funds, banks and insurance companies. These are mainly based in Great Britain, the USA and Germany, but to a lesser extent also in other European countries and Asia. Slightly less than half of the Porsche preference stock is widely distributed among private investors, primarily in Germany. Holders of Porsche Automobil Holding SE’s common stock also hold preference stock.”
http://www.porsche-se.com/pho/en/investorrelations/shareholderstructure/
Rick dos zegt
@wOoOdy
De “common stock” is het aandeel met een stemrecht. De preference share is doorgaans de aandeel met de meeste zekerheid als het op dividend uitbetaling komt.
Alhoewel de preference shares voor het grootste deel bij investeerders ligt, heeft het feitelijk geen macht. De macht ligt nog altijd bij de families.
w0o0dy zegt
@Rick dos: er bestaan preferente aandelen als het gaat om dividend, maar er bestaan ook preferente aandelen als het gaat om stemrecht. Die worden ook wel prioriteitsaandelen genoemd. Aangezien hier niet bij staat over welke soort aandelen het hier gaat is dat dus niet gezegd.
” Prioriteitsaandelen tenslotte zijn aandelen waaraan een bijzonder stemrecht is gekoppeld, bijvoorbeeld het doorslag gevende stemrecht voor het benoemen van een commissaris. Een vennootschap kan tegelijkertijd allerlei verschillende klassen van aandelen hebben.”
Rick dos zegt
@wOoOdy
Die bestaan er zeker wel, maar ga er maar vanuit dat het hier gaat om preferente aandelen met bijna geen stemrecht.
Rick dos zegt
“Porsche Holding SE, which owns the Porsche factories and 51 per cent of Volkswagen, is wholly controlled by the Porsche and Piech families but is saddled by huge debt.
Non-voting Porsche preference shares traded in Frankfurt at 45.40 euros, up 7 per cent, as the war of words continued.”
Timmie zegt
Nu maar hopen dat de Europese Commissie zich erbuiten houdt. Voor het geval ze monopolieposities en andere concurrentiezaken beginnen aanspannen…
BananaFlip zegt
Fiat, move over.
Volkswagen world domination!
robbie zegt
De schulden van Porsche SE zijn inmiddels opgelopen tot 14 miljard euro!
http://www.autonews.com/article/20090720/ANE02/307209942/1042
Bij een eventuele overname is er nog wel een ‘klein’ belastingprobleempje van zo’n 3 milard. En dat kan alleen opgelost worden als Porsche en VW hun best ervoor doen. Alleen schijnt Porsche daar weinig zin in te hebben.
http://www.thetruthaboutcars.com/taxes-could-kill-porsche-deal/
http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/668/481142/text/