
Gaat het Toyota lukken om dit jaar de grootste autoverkoper ter wereld te worden voor het vijfde jaar op rij? Het eerste kwartaal van dit jaar is weinig hoopgevend geweest voor de Japanners.
Volkswagen verkocht in Q1 van dit jaar 2,5 miljoen auto’s, een stijging van 0,8 procent. Dit was voornamelijk te danken aan verkoopgroei in China (+6,4 procent) en Europa (+3,5%). Toyota daalde echter 2,3 procent naar 2,46 miljoen auto’s. Ook GM noteerde een daling: 2,36 miljoen verkochte auto’s betekende een min van 2,5 procent.
Ondanks al het gezeur rond dieselgate wist Volkswagen dus te plussen, terwijl Toyota het zwaar heeft. Dat is met name te wijten aan een aantal productiestops, mede veroorzaakt door de enorme aardbeving die Japan onlangs te verduren kreeg. Het land ligt behoorlijk in puin en dat zorgt ervoor dat er een aantal fabrieken van Toyota niet normaal opereren. Er was echter ook al een productiestop te betreuren in februari, toen een fabriek waar motoren en andere delen van de aandrijflijnen geproduceerd worden, getroffen werd door een explosie.
Mocht Toyota hierdoor niet de grootste autoverkoper worden voor het vijfde jaar op rij, dan kunnen ze zich in Toyota in ieder geval troosten met de gedachte dat hun imago nog dik in orde is. En dat ze niet ruim 16 miljard euro aan kosten hebben gemaakt wegens een dom softwareavontuur.
Toyota is aan het dalen dus, jammer, want ik vind die nieuwe range best geslaagd. Gewoon lekker een druk design durven maken, moet je gewoon doen. Qua originaliteit gun ik het Toyota meer in Nederland. Qua verstand lopen ze een beetje achter dan denk ik.
Totdat ze erachter komen dat toyota ook sjoemelt?
@allesmetturbo: toyota hoeven ze qua motoren niet veel meer te leren. Samen met honda nog steeds de meest betrouwbare in de range.
@nasty: hij heeft het over sjoemelen, niet over betrouwbaarheid
@nasty: quatsch, Toyota presteert op dat vlak geen haar beter, google maar eens op D4D of olieverbruik van de 1.8 in de 2e serie Avensis, een en al ellende!
@parker: met coulance regeling
Zelfde als de 1.6 in de corolla van 2000 tm 2002
@allesmetturbo: laatst bij de anwb test scoorde toyota en lexus toch echt wel het zuinigst in de praktijk
Weet niet of dat ik het allemaal moet geloven. Al kijken we alleen naar de Nederlandse markt (ja dat is maar 0,0001% van heel de afzet) kijkt VW alleen maar naar de kentekenregistraties, kortom ook alle demo-modellen, alle actie modelletjes die net op kenteken zijn gezet en de honderden, misschien wel duizenden Golfjes en Polo’s die aan het eind van het jaar weer op kenteken worden gezet om de bonussen te halen. Natuurlijk, dit is Q1, maar ik sta er niet van te kijken als zij ook bonussen hebben per kwartaal.
@roberto: wat is je punt? Als je een jaar eerder veel modellen op kenteken zet dan verkoop volgend jaar minder.. Dit argument wordt trouwens al jaren aangehangen..
@audirijder: Mijn punt is dat VW modellen op kenteken zet die niet daadwerkelijk verkocht zijn aan de particulier of zakelijke sector, maar als het ware aan zichzelf. Om het jaar daarop deze weer te verkopen met een flinke korting, maar dat kunnen zij compenseren met de bonussen die zij van de fabrikant hebben gehad. Jan Modaal die normaal voor een ‘occasion met de kop er af’ ging shoppen komt nu met zijn budget ook bij een nieuwe VW uit, alleen met een eerdere registratiedatum dan dat hij daadwerkelijk de auto koopt. Kortom een beetje gezichtsbedrog en je brengt de handel in jong gebruikte occasion om zeep..
@roberto: Is dit werkelijk zo?hoe kom je aan die wijsheid?
@toniominestrone: ja dat is zo. Ga maar eens navragen bij een eerlijke verkoper ;-)
@roppp: bestaan die dan?
@roberto: dus de auto’s worden uiteindelijk allemaal verkocht.
Dan klopt het verhaal toch gewoon.
Er word gesproken over verkoopaantallen niet over de uiteindelijke verkoopprijs.
Trouwens elk merk doet dat.
@roberto: goed verhaal.
Lang over nagedacht?
@hplh: Nee valt mee, het is een gave..
Voor de gemiddelde consument maakt het echt niet uit wie van de twee automerken meer verkoopt. Ongeacht verkoopaantallen, beide fabrikanten grossieren in massa-producten.
Dieselgate maakt geen verschil in de verkopen van VW wereldwijd, simpelweg omdat als je 263 auto’s test op hun werkelijke uitstoot er 256 de Europese norm overschrijden.
@martinus: Dit zou ons toch ook aan de neus moeten bloeden… Ik heb niet heel veel met de meeste Toyota’s noch met de meeste VW’s, al zijn er bij beiden uitzonderingen.. maar als ik een auto van één van deze merken leuk zou vinden maakte het mij toch geen BLEEP uit of er meer of minder van verkocht werden?
Terwijl ik dit schrijf bedenk ik me ineens dat het me eigenlijk wel uitmaakt, maar precies andersom.. Een model, niet het merk, maar het model, dat heel veel verkocht wordt, dat ik heel veel om me heen zie vind ik eigenlijk minder interessant.
Ik waardeer concerns als Toyota en VW vooral vanwege de leuke speciale nichemodellen waar ze ook verantwoordelijk zijn , de krenten in de pap zoals een mooie klassieke quattro en een Lexus LFA.
Ok.. daar gaan we weer. Ik ben nu een uurtje Autoblog aan het lezen, wat reacties geschreven, sommige ook kritisch, maar altijd beleefd en ineens moet mijn laatste eerst goedgekeurd worden?
Waar slaat dat op? Hoe wordt dat bepaald? Ik heb nog nooit iets geschreven dat over de schreef ging, nooit is er iets van mij verwijderd en ik ben een stuk beleefder dan menig ander..
Ook schrijf ik in dit nog goed te keuren stuk niets raars.. dus nogmaals:
WAAR SLAAT DIT OP!
Kijk zelf, dit is de reactie die op goedkeuring wacht:
https://gyazo.com/ceae9731129e234e24909597aaafba7b
Autoblog redactie… of wie hier ook voor verantwoordelijk is: hou hier mee op! Dit is niet alleen beledigend, maar zorgt er ook voor dat een geschreven stukje vaak al niet meer relevant is in deze snelle online wereld op het moment dat iemand er aan toe is gekomen om het goed te keuren!
Eigen schuld, iedereen krijgt zo’n hartverlamming van de nieuwe Prius dat niemand meer in een Toojootaa gezien wil worden, zélfs de e-bikers en de nordic walkers in hun unisex Human Nature outfit van de ANWB niet meer..
@parker: hahahahaha, dan ga je uit van de Nederlandse markt. Die telt op wereldschaal niet. Rusland, de VS en China zijn de markten die tellen.
@roppp: alsof ze in Rusland, de VS en China zich niet helemaal het leplazerus schrikken van de Prius, duh..
@parke r: Ik vind hem er retegaaf uitzien , en met mij velen ..Zou zomaar weer een verkoophit kunnen worden..
@laatste zin: dat zou ik niet zo stellig zeggen
@aadzor: Aah U weet meer ? Vertel?
Is het niet VAG tegen Toyota? Op welke merken worden de cijfers gebaseerd?
@norge: Geen idee wat tegen wat, heb niet zoveel met een wedstrijdje wie het verst kan pissen. Geef mij als particuliere koper maar iets wat goed voor de portemonnee is en duurzaam is zonder gedoe.
@bergmm: Hoe dan ook: Toyota verkoopt in z’n eentje veel meer dan VW alleen. Zet toch aan het denken dan.
@norge: ik neem aan het bedrijf volkswagen groep.
Dus alle vag merken vallen eronder.
Hetzelfde als men spreekt over gm.
@norge: je hebt gelijk, moet ‘VAG’ in het artikel staan ipv ‘Volkswagen’
@CasperH Wakker worden!! ;-)
@norge: VAG is de onofficiële bijnaam van VW AG, ook wel Volkswagen Group of gewoon Volkswagen genoemd.
Ik snap dat het voor buitenstaanders lastig kan zijn om onderscheid te maken tussen de groep, en het merk met de zelfde naam.. maar een veelvuldig AB lezer en reageerder als jij zou dat toch moeten weten?
Verkoopcijfers zijn leuk hoor, maar ik gok zo Toyota 2016 wel met winst gaat afsluiten. En of VW dat gaat lukken….
Als de fabrieken allemaal open waren was het wel gelukt
Toyota interesseert de verkoopcijfers niet eens :)
@G-Ammo: ah ja, want bedrijven interesseert het geen reet, wat ze verkopen
@camber24: Toyota weet wat ze verkopen. De enigste mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort statistieken zijn de media en de consumenten die graag bashen.
@G-Ammo: Nee, Toyota is een non-profit organisatie, yeah right!
@toniominestrone: zeg ik dat? Nope. Zoek eerst de visie op van Toyota :)
Nou de marketing machine loopt weer aardig te spinnen om tegen de negatieve imagodroppers op te boksen van afgelopen week, ik tel in de laatste paar uur aan berichten:
Golf gti met meer pk, of toch niet,
Toyota voorbij, of toch niet,
VAG hoort bij de auto’s die het minst uitstoten, toch niet..
Dit is geen eerlijke strijd. Volkswagen doet dit met veel meer merken dan Toyota. Je moet kijken naar de auto’s die VW en Toyota onder die naam bouwen
@mrrallycross: okee Calimero
En nog is Toyota de dikke winnaar. Ze staan nog steeds met kop en schouders boven de Duitsers wat betreft kwaliteit.
Ja misschien minder spannend, maar het blijft wel heel.
Niet voor niets dat ze oa in Azië en Afrika niet aan te slepen zijn. De tweedehandsmarkt hier wordt overspoelt door mensen die ze voor de export meenemen naar die landen. Soms voor grof geld
@timberleek: Toyota en vw maken beide auto’s van vergelijkbare kwaliteit(eigen ervaring). Maar bij Toyota rij je dan wel met aandrijftechnologie van 20 jaar geleden(de brullende atkinson hybrides buiten beschouwing gelaten)…beetje saai en net zo degelijk
@flos: Vertel eens wat wij niet weten…
Een zwarte dag voor alle anti-VAG jihadisten hier…
@camber24: dit is marketing slimmerik, marketing kan niet tegen echte teloorgang opboksen dus we zullen zien..
@giulio: je aluhoedje zit scheef
@camber24:
Als er bij één zijn aluhoedje scheef zit, dan is dat bij jou.
Jij ziet een groep lezers die er helemaal niet is, of zet je graag iedereen zo weg die jouw mening niet deelt?
Is 1 parkertje niet meer dan genoeg om de sfeer op dit blog te verzieken.
@talladega: ik verziek de sfeer op dit blog?? Whahahaha!!
zou vw ook toyota voorbij zijn gegaan in co2 uitstoot-cijfers? (sorry kon het niet laten)
@arashrsf: met die ouwe meuk in derdewereldlanden, doet toyota dat met twee vingers in zn neus…
VW sjoemelt ook met die cijfers… :’)
Het nieuws zijn als VAG Toyota voorbij gaat in kwaliteit.
waarom altijd een strijd!!!! 11 merken tegen 2 Toyota en Lexus!! dan is vag wel zielig met deze verkoop aantallen, en Toyota heeft ook nog problemen door de aardbeving!!
En het interesseert Toyota ook niet daar waar zij veel meer winst maken op een auto 8 tot 10 %!!! En in azie en usa een stabiele naam hebben!! ( winst vag op 1 auto 2% bunkeren straat beeld ) vag is alleen groot in de lease markt, en de overheid steunt vag met hun swaffel diesels!
11 merken in de vaag groep, tegen 2 Toyota en Lexus!! ja we zielig vag. Ach voor Toyota is het niet belangrijk de grootste te zijn!! Voor vag wel, 1 jaar terug stonden ze nog achterdochtig te proosten!!