Duizenden jobs verdwijnen binnen de Volkswagen Groep.
Waar merken als Pagani, Bentley en Rolls-Royce bekendstaan om het handwerk dat komt kijken bij de productie van auto’s, is dat andere koek bij de reguliere autofabrikanten. Tijd is geld en de automatisering binnen de autoindustrie neemt in rap tempo toe. Zo uiteraard ook bij Volkswagen, de grootste werkgever op automotive gebied ter wereld.
Het Duitse autoconcern heeft aangegeven tussen de 5.000 en 7.000 banen te schrappen in een tijdbestek van vier jaar. Door het automatiseren van processen zullen op bepaalde gebieden medewerkers overbodig worden. Volkswagen wil voorkomen dat er duizenden mensen ontslagen gaan worden als gevolg van de maatregel. Daarom zullen onder andere medewerkers die met pensioen gaan niet vervangen worden voor nieuwe arbeidskrachten.
Volkswagen investeert 4,6 miljard euro in het automatiseren en digitaliseren binnen het autoconcern. Waar duizenden arbeidsplaatsen door automatisering gaan verdwijnen, creëert Volkswagen nieuwe werkplekken op het gebied van techniek die automatisering mogelijk moet gaan maken. De Duitsers verwachten 2.000 banen te scheppen op dit vlak.
Doel van de automatisering is het besparen op kosten. Bij Volkswagen werken meer dan een half miljoen mensen. De banen die gaan verdwijnen komen bovenop een eerder aangekondigde herstructurering van het concern. Ondanks de bezuinigen garandeert Volkswagen aan zijn medewerkers dat ze tot tenminste 2025 zeker kunnen zijn van hun huidige baan. Met deze herstructureringen en investeringen (19 miljard euro van 2019 tot en met 2023) mikt Volkswagen op 5,9 miljard euro extra inkomsten vanaf 2023.
lincoln zegt
Schuld van Brexit ..
bmwe46m3balling zegt
@lincoln: Cristiano Ronaldo hatrick
Barryyy zegt
@bmwe46m3balling: Ajax heeft Real verslagen.
dillinger zegt
@barryyy: Wist niet dat Ronaldo nog bij Real speelde?
Barryyy zegt
@dillinger: doet hij niet, maar ik dacht dat we allemaal niets zeggende dingen aan het zeggen waren…
ghost zegt
@lincoln: zeg nou niet, is alleen begrijpelijke taal voor hoger opgeleiden, kijk wat voor reacties eruit voortkomen..
dwfc zegt
Volgens een artikel in AMS zal de productietijd van de assemblage voor EV voertuigen met 20 a 30 % afnemen. Er zullen in de assemblagehallen idd. wat jobs sneuvelen zoals in de werkplaatsen bij de dealers … ligt toch voor de hand heren …
towi1989 zegt
Allemaal de schuld van de elektrificatie. Lekker bezig Brussel.
fanboy zegt
@towi1989: We zijn al eeuwen aan het automatiseren (sinds industriele revolutie). 1 persoon kan inmiddels gigantisch veel voedsel verbouwen in tegenstelling tot vroeger. Maar we zijn nog altijd aan het werk met z’n allen. We verzinnen dus wel weer iets anders om ons bezig te houden.
En ik denk dat VW wel zo’n efficientie stap kan gebruiken. Ze verkochten wel veel auto’s maar winst was relatief laag. Tenminste, als je dan keek naar Toyota. Nu is VW bezig de winst te verbeteren, dit hoort erbij.
lithiumion zegt
@towi1989: hele bijzondere conclusie…
towi1989 zegt
@lithiumion: Hoezo? Dit wordt door VW ook genoemd als (deel van) de oorzaak. De productie van een auto met elektrische aandrijflijn brengt veel minder complexiteit met zich mee, en laat zich daarom eenvoudiger automatiseren.
hiostu zegt
@towi1989: Dat is dan toch alleen maar mooi. Alles versimplificeren wat er te versimplificeren valt. Dan kunnen die mensen weer andere nuttige dingen gaan doen in de maatschappij. Elke stap vooruit heeft tot nu toe nog niet tot het verlies van banen geleid.
lithiumion zegt
@towi1989: Ja, ‘we schrappen 7000 banen en dat is ‘schuld’ van electrificatie…’ dat zegt VW ook… En dan zeggen ze er achter aan ‘Lekker bezig Brussel’. Een bedrijf die dit hardop zegt of uberhaupt suggereerd, kan gelijk wel een failliesement aanvragen, doet het namelijk niet goed bij de publieke opinie, die toch je bron van inkomsten is… Dus nou niet zeggen dat je VW aan het citeren bent en zal ik je niet op woorden vangen, maar vwb je gesuggereerde intonatie, sla je de plank twee zonnestelsels mis en is dat denk ik meer een uiting van je eigen gevoel.
towi1989 zegt
@lithiumion: Zeg vervelende vent. Je weet toch zelf ook wel dat VW letterlijk bij iedereen roet in het eten heeft gegooid, en toch blijft men massaal die troep kopen. Publieke opinie my ass.
De hele automotive industrie wordt door de EU onder druk gezet om maar aan alle milieueisen en klimaatdoelstellingen te voldoen. De overheden zijn er wel degelijk bij gebaat bij dat dit soort bedrijven zoveel mogelijk mensen aan het werk houdt. Koekje van eigen deeg.
vaakbenjetebang zegt
@towi1989: In tegenstelling tot wat je misschien denkt is een (auto)fabrikant geen filantropische instelling die ‘baantjes faciiteren’ tot doel heeft. Los van elektrificatie zijn ontslagrondes, saneringen en dergelijke al aan de gang sinds het prille begin van industriële productie. Soms is een verandering aan het product de oorzaak, maar vaker een verandering aan het proces. Big deal dus, dit!
Dutchdriftking zegt
Tja, ze zullen wel moeten, anders kost een Golf straks 50k kaal. In alle sectoren zullen er banen blijven verdwijnen door automatisering.
RiKe zegt
@dutchdriftking: Als het aan de Nederlandse overheid ligt dan gaat dat sowieso gebeuren
gove zegt
sjoemel ontslagen
RutgerK zegt
Zo’n elektromotor is volgens mij ook veel meer gerobotiseerd in elkaar te zetten dan een verbrandingsmotor.
fanboy zegt
@rutgerk: En zou ook nog wel eens extern ingekocht kunnen worden.
caspart zegt
Wat een ontzettend saaie artikelen gooi je toch altijd op autoblog.
artje zegt
@caspart: dat begon mij ook al op te vallen.. Autovisie vind ik tegenwoordig leuker om te bezoeken.
lithiumion zegt
@artje: Dit zijn ook automatisch gegenereerde/robotiseerde artikelen, automatisering is met een enorme opmars bezig, ook hier ;-)
artje zegt
@lithiumion: Aha, dat verklaard de systematisch muffe content met prijslijsten en statistieken van deze ‘auteur’.
phaeton zegt
@caspart: Vind je? Ik vind het wel prettig lezen. Al die artikelen die volstaan met kolder en pas in de vijfde alinea wordt ingegaan op de kern/kop is soms al knap vervelend. Nee hoor, @Rubenpriest is een verademing.
phaeton zegt
@phaeton: Ik zeg het onduidelijk. Juist de mix van kolder en strakke serieuze artikelen maakt dat ik autoblog bezoek. En de video’s.
tarquesh zegt
Je kan stellen dat als je geen werk meer hebt i.v.m. met de automatisering, dat je alle tijd hebt om met een mooie auto wat te gaan autorijden.
Al denk ik dat met omscholing en nieuw werk weer genoeg voorhanden is om niet altijd maar te blijven autorijden. Denk maar aan het vele tanken.
mashell zegt
@tarquesh: als ik je begrijp verwacht je dus dat de pompbediende weer terug komt?
towi1989 zegt
@mashell: Die zullen het druk hebben straks om al die elektronen weer de andere kant op te pompen
kimhung zegt
https://i0.wp.com/think-liberty.com/wp-content/uploads/2018/08/took-our-jobs.jpg?fit=1280%2C720&ssl=1
emping zegt
Vrij logisch toch?
jack_abarth zegt
Nooit geweten dat er zoveel Jobs werken bij VAG.
gandini zegt
Dus die bonus was eigenlijk een oprotpremie?
phaeton zegt
Joehoe, die was al bekend op de dag dat jullie schreven over die fijne bonus die de rest krijgt.
marc789 zegt
https://www.statista.com/statistics/272052/worldwide-number-of-volkswagen-group-employees/
Altijd leuk de verhalen als ze telkens wat mensen ontslaan. Uiteindelijk hebben ze elk jaar toch meer mensen en wanneer ze 20 duizend mensen aannemen hoor je er niks van. Lekker nieuws zoeken wat niks zeggend is en ook nog is een verkeerd beeld schetst….