Het is klaar met die rijdende zetpillen uit Wolfsburg, Volkswagen gaat terug naar de jaren ’90.
Als je in alle commentsecties van alle autotitels gaat kijken, zul je zien dat men Volkswagens veel te saai vinden. En ergens worden die mensen daar heel erg emotioneel van.
Feit is dat Volkswagen jarenlang een briljante designtaal heeft gehad. Zeer eenvoudig vormgegeven auto’s die herkenbaar waren. Giorgietto Giugiaro heeft daarvoor de basis gelegd, maar ook in de jaren ’90 en ’00 was Volkswagen goed bezig: herkenbaar zijn zonder rare designfratsen.
Dat zorgt ervoor dat een mode lang vers blijft en de afschrijving beperkt is. Dat resulteert weer in gunstige leasetarieven (grotendeels afschrijving) en dus grote afzet.
Volkswagen gaat terug naar zijn designwortels
Met de elektrische Volkswagen ID-range heeft het merk zich van zijn creatievere kant laten zien. Volgens VW-designbaas Andreas Mindt is dat omdat de ‘early adpoters’ dat fijn vinden. Niet alleen wil je een auto met onderscheidende techniek, maar ook met onderscheidend design. Als EV-rijder wil je natuurlijk wel aan de buitenwereld laten zien dat je keihard het milieu aan het redden bent.
Maar die tijden zijn voorbij volgens Andreas Mindt. Dat laat hij weten in een interview met Motor Trend:
EV’s zijn nu 15 procent van alle nieuw verkochte auto’s. In China is dat al 50%. Het gaat niet meer om early adopters. We moet het iets rustiger aan doen qua design.
Andreas Mindt, vindt de huidige elektrische Volkswagens niet echt mooi.
Hij heeft op zich wel een punt. De ID-modellen zijn qua design afwijkend ten opzichte van de reguliere Volkswagens. Er zijn natuurlijk zat mensen van wie dat echt niet hoeft. Die willen gewoon een Volkswagen die eruit ziet als een Volkswagen.
ID2 all wel, ID.Life niet
De eerste auto die volgens dit regime op de markt komt, is de Volkswagen ID2all. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de ID.Life de nieuwe ID2 moest gaan worden, maar daar stak Volkswagen CEO een stokje voor. Die was te hoog, te futuristisch en te koddig. De ID2all is de auto die het dan wel moet gaan doen.
Ik wil deze stance [van de ID2all, red] voor het gehele portfolio. Er was een trend voor korte motorkappen en grote voorruiten. Iedereen dacht dat dat het nieuwe design zou gaan worden voor elektrische auto’s. Maar dat is niet het geval.
Andreas Mindt, graaft de Piëch-periode wel.
Andreas Mindt pleit ervoor dat Volkswagen weer terug gaat naar gloriedagen van de de jaren ’90. Niet alleen vanwege het design, maar ook vanwege de interieurkwaliteit. De auto’s voelden duurder aan dan dat ze waren.
Dat is het recept dat Volkswagen weer wil gaan toepassen. Dus jullie kunnen in de commentsectie weer los gaan dat het allemaal te veel op elkaar lijkt, zodat VW weer meer auto’s kan verkopen.
schuimbekje3 zegt
Huh, VW is nooit uit de jaren 90 geraakt. Als een strontvlieg op flypaper vast.
Dat vonden de kopers misschien leuk, omdat ze dan konden zeggen ‘kijk, ik heb het nieuwe model, want ik heb daar een rood streepje’. Ipv iets substantieels. De motorblokjes zijn in 20 jaar niet veranderd, daarom hadden ze ook dieselgate nodig, omdat die dino’s nog bijna hetzelfde blok hadden als die mk1 roetblazers. Een egr klepje of roetfilter veranderde niet veel aan het blok zelf.
De moderne mens of de sjonnie die meer waar voor zijn deutschmark wilde ging voor de skodea. Nog oudere meuk maar verbloemd met meer meuk. Kon je een zonnedak EN een airco krijgen in dezelfde auto. En fe mensen die zich te goed voelden voor VW gingen voor de audi. Dezelfde meuk maar dan een duurder jasje.
Design update?
De golf is nog steeds op basis van de mk1, de buzz is nog op basis van de transporter die weer op basis van de kever is die nog een sparteling kreeg van de new beetle.
Nieuw design bij VW? Ik kan nooit zo dronken worden dat ik nieuw en design in 1 zin kan gebruiken bij golf.
krisp zegt
Je kunt prima designs maken voor EV’s zonder lange motorkap. Jaguar kan het, Kia kan het en Tesla kan het. Het is anders, niet iedereen zal het mooi vinden maar het kan prima en het verkoopt.
Ondanks dat ik het jaren ‘90 en ‘00 design (Golf IV en V) van VW prima kan hebben, zou het een gemiste kans zijn als ze daar naar terug gaan. Er inspiratie uit halen is prima, maar de tijd gaat verder.
Bovendien vraag ik me af of het design echt het probleem is, tenzij ze met design de waardeloze UX van het infotainmentsysteem bedoelen en de ontzettend goedkope uitstraling van veel modellen.
Richmond zegt
Toen ik in een golf 4 aan het lessen was, had ik njet het idee dat het interieur nou zoveel duurder leek dan die van de 307 sw die mijn ouders hadden
basman147 zegt
Waarschijnlijk had je rijschool geen Highline, veel van de luxe uitstraling van de Golf zat daarin verstopt (chroomrandjes in het interieur, softtouch dashboard etc).
Uiteraard had Volkswagen voor veel van de rijtesten in de media “toevallig” alleen Highlines beschikbaar waardoor dat beeld van perceived quality rond Volkswagen de wereld in werd geholpen.
Ondertussen kocht Otto Normalverbraucher gewoon een Easyline of Comfortline met het basisinterieur, maar ging vervolgens wel tegen zijn buren opscheppen over het hoogwaardige interieur wat hij niet had…
mashell zegt
Ik had zo’n highline en die had het zelfde opgeschuimde dashboard, afbladderende deurgrepen en chroom randjes als de trendline. Wat de highline een luxe gevoel gaf waren de goede stoelen en het twee kleurige interieur.
Dutchdriftking zegt
Rustig tijdloos design, hoogwaardige interieurdelen met een betere ergonomie dan elk ander merk, fijne motoren, en een onderstel waar de meeste mensen gelukkig mee zijn. Ik ben voor.
racerx zegt
Uitstekend, want ik zag laatst een ID5 rijden en moest toch even gniffelen. Wat een kansloos ding met dat spoilertje achterop zeg.
HZW zegt
Ook die ID2 all, is verre van mooi te noemen, IMHO.
marcomanta zegt
De hele ID reeks (behalve de Buzz), is gewoon een flop als het gaat om uitstraling en beleving. Als je kijkt naar waar Volvo mee komt en de nieuwe Kona, maar ook Peugeot bijvoorbeeld, dat pakt gelijk.
anthwan zegt
Oh kan wachten tot er weer een dikke V6 in de Golf 9 komt. 🤭
marcomanta zegt
Gewoon weer back to basic gaan, zo wil men VW zien en niet iets van 35k of meer voor een Golf met opsmuk.
kennone zegt
Hoopte toch op een G60 en de VR6..
jippie zegt
Misschien doen ze er bij Volkswagen als eerste goed aan om minstens zo betrouwbaar te worden als de hedendaagse Alfa’s.😁
Polo Fun zegt
Volkswagen: wie anders?
mashell zegt
Hmm. Ik vind de Golf 8 er naast een ID.3 maar ouderwets uitzien. Die ID.3 is veel strakker. Zo’n CEO moet managen en het design overlaten aan de designers.
Polo Fun zegt
Auto´s zijn veelste groot geworden en de techniek loopt achter. Accus of welke techniek dan ook, moet veel lichter worden waardoor je onder de streep kleine en toch rappe auto;;s kunt maken.