Om een fittie te voorkomen met onze regering gaat Volkswagen wat geld overmaken naar de staat.
Dit vertelt CEO Matthias Müller in een brief (PDF) die gericht is aan minister Dijsselbloem van Financiën. Het gaat hier om milieusubsidies op sjoemelwagens, die achteraf niet zo schön bleken te zijn. Elke teveel betaalde euro zal worden teruggestort op Giro Roverheid.
De subsidies hebben betrekking op een lagere BPM of een lagere bijtelling voor een dieselgate-model. Het overheidsgeld dat hierdoor verspild is wordt dus netjes terugbetaald door VAG. Een bedrag is nog niet bekend. De Duitse KBA moet eerst met een rapport komen over de daadwerkelijke uitstoot van de betrokken modellen, om een berekening te maken.
desalen zegt
‘Giro Roverheid’
Jammer dat jullie zo laag zakken met niveau, je had beter moeten weten.
henkhupelschoten zegt
@desalen: In dit geval inderdaad, buiten dit verhaal sta ik er volledig achter
gtwillem zegt
@desalen: Inderdaad erg jammer. Temeer omdat AB de hele berichtgeving van Dieselgate erg keurig heeft gebracht: kritisch, met een lichte humoristische ondertoon. ‘Roverheid’ is meer voor de Dumperts, Geenstijl en Pownews.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: precies ze hebben het super netjes gedaan!
autoblogger zegt
@gtwillem: precies, dat is nu licht humoristisch imo:)
Maar dank voor de complimenten!
hplh zegt
@desalen: jij bent duidelijk dus geen ondernemer in nl.
Anders zou je wel beter weten.
norge zegt
Kunnen we het gelijk over mijn opa zijn fiets hebben? On topic, met rente natuurlijk.
dakloos zegt
@norge: is verjaard.
Dutchdriftking zegt
@norge: kwartje van Kok?
mout zegt
@norge: Is er iets dat ik moet weten over de uitstoot van je opa?
norge zegt
@mout: Moet niet ….En geloof me, dat wil je ook niet weten…
gop1 zegt
Ik had nooit gedacht zoiets te zeggen van een bedrijf als Volkswagen, maar als het zo door gaat zie ik ze zomaar failliet gaan.
clarkson zegt
@gop1: Onmogelijk.
ghost zegt
@gop1: dan wordt het een staatsbedrijf, denk je nou echt dat Merkel dat laat gebeuren?
knipperlichtje zegt
Dat bedrag wordt gewoon een goedmakertje, het is onmogelijk om achter het precieze bedrag te komen. Je zult immers achter het inkomen van iedere rijder moeten komen om te berekenen wat de staat aan bijtelling heeft misgelopen.
vroaaar zegt
@knipperlichtje: niet alles draait om leaserijders. BPM is ook op CO2 uitstoot gebaseerd.
knipperlichtje zegt
@vroaaar: dat is ook waar, maar voordat dat bedrag per auto een beetje aan gaat tikken ben je al tientallen grammen verder. Aangezien Volkswagens qua norm- en werkelijk verbruik niet erg sterk van andere moderne auto’s afwijken schat ik dat er slechts enkele grammen gewonnen zijn.
henkhekje zegt
@knipperlichtje: niet sterk afwijkt? Waarom denk je dat ze sjoemelsoftware hebben toegepast? Helemaal als je nagaat dat bijvoorbeeld een DS3 of een Punto een normale 4 cilinder diesel is, gewoon op 16 inch lichtmetaal gezet wordt, veel meer vermogen heeft, niet van die vage dichtgeslagen grilles en koplampen met een lage wattage.. Als je op een onverlichte weg rijdt met een Polo BM moet je groot licht aan zetten, anders zie je geen klap
dennisdd zegt
@vroaaar: niet alles draait om leaserijders. Maar 99,99 procent wel omdat er vrijwel geen splinternieuwe auto’s in dit segment aan particulieren wordt verkocht.
Overigens heeft bijtelling niks met hoogte van het salaris te maken maar alleen met de cataloguswaarde.
vroaaar zegt
@dennisdd: er worden inderdaad meer nieuwe auto’s verkocht voor de lease dan aan particulieren, maar de verhouding is 2:1 en niet 999:1.
phevtreb zegt
@dennisdd: bijtelling heeft zeker wel met de hoogte van je salaris te maken, je betaald afhankelijk van je inkomen een percentage inkomstenbelasting (36,5, 42 of 52%) bijv. bij 20% bijtelling tel je 20% van de waarde van de auto bij je inkomen op, je komt dan bijv in de 42% categorie. Dan betaal je dus 42% over 20% van de waarde van je auto (er wederom van uitgaand dat je een auto met 20% bijtelling hebt)
Verdien je minder dan betaal je 36,5% over 20% van de waarde van de auto en verdien je meer dan 52% over 20% van de waarde van de auto.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is zo..?.
scubakabouter zegt
@knipperlichtje: bijtelling is een percentage van de nieuwwaarde van de auto.. Het niks te maken met het precieze inkomen van de bestuurder. Het enige wat interessant Is, is zijn belastingpercentage in de hoogste schijf. Daar kun je misschien grof op basis van de leaseprijs een schattig van maken. Dan mikken ze daar een boete overheen, min een korting voor betalen in een keer. En het bedrag staat vast. En dat kunnen ze dan weer van de belasting aftrekken. Iedereen blij. Bestuurders want nog steeds lage bijtelling (want reeds op kenteken bij RDW), overheid want extra geld in het laadje en volkswagen want in Nederland komen ze er redelijk makkelijk vanaf…
speedie zegt
Straf dat alleen VW de rekening moet betalen terwijl er genoeg voorbeelden zijn dat andere merken die ook niet zo schön zijn (Renault Espace bv). Müller wil duidelijk letterlijk en figuurlijk schoon schip maken, koste wat het kost en dat siert hem.
trustmeiamanengineer zegt
VW behaalt na de updates natuurlijk gewoon de uitstootwaardes waarmee ze al waren gekeurd bij de Duitse RDW, en hoeven dus niks te betalen.
Ben nog steeds benieuwd wat ze nou daadwerkelijk gaan updaten aan die motoren. Wat ze nu communiceren klinkt zo simpel dat ik me afvraag waarom ze überhaupt hebben moeten sjoemelen…
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: dat is wat ik ook zei in het vorige VW artikel.
We zullen zien.
yupyup zegt
Het mag gezegd worden dat dit een net gebaar is. Enige juiste wat ze konden doen natuurlijk, en het is even afwachten in welke vorm. Maar het begin is er.
lincoln zegt
Afgescheept met een fictieve fooi dus ..
De Roverheid krijgt helemaal nix ..
En dat is nog goedkoper dan de sjoemelaars fixen wat zo makkelijk zou moeten zijn ..
Domme corrupte ambtenaartjes ..
Joerek zegt
Diegene die can deze zaak profiteren zijn de zakelijke rijders. Rijden in te lage bijtellingspercentage (en nieuwwaarde) en vw gaat dit compenseren met de staat? Kan het niet geloven. Ook niet vast te stellen welk bedrag het had moeten zijn. Gemiste inkomsten door de staat is nihil. Als zo’n auto dan in 25% was gevallen hadden ze wel wat anders gekozen.
En daar komt bij kijken, dat de overheid bijtelling / bpm baseert op een bepaalde extern uitgevoerde meting. Dat vw die gemanipuleerd heeft is iets tussen meetorganisatie en vw en niet tussen staat-vw. Geef vw grote kans in rechtzaak tegen de staat. Blijkbaar probeert vw nu het beste jongetje van de klas te zijn ineens
Alfarobert zegt
Van het geld wat de staat krijgt van VW merken wij burgers helemaal niets.Verdwijnt vast weer in de zakken van onze ministers.
screamer zegt
Moet Volkswagen niet gewoon iets doen voor Moeder Aarde?
al die uitstootregels en beperkingen zijn als het goed is opgelegd omdat we willen dat we de aarde iets minder vervuilen. VW moet dus gewoon excuses aanbieden aan de natuur. En de waarde van het bedrog aan de overheden (paar miljard ofzo) investeren in groene oplossingen. zoals bossen planten, fijnstof filterdingen/zuiveraars, windenergie, elektrische auto’s.
dat soort shit.
henkhekje zegt
@screamer: dat kun je beter niet aan VW over laten.. straks vinden we overal sjoemelsoftware terug ;-)
taxman zegt
Het gaat alleen maar over de CO2 uitstoot die zogenaamd van 800.000 auto’s verkeerd zou zijn aangegeven. De TUV kan alleen niks vinden en test gewoon de waardes die zijn opgegeven. Briljante afleidingsmanouvre. Die Muller had net zo geod kunnen schrijven Dear Mr Dijsselbloem we will not pay you anything, not even a single euro.