Met deze GTI ga je een Golf R op de Autobahn voorbij.
Volkswagen presenteerde eerder dit jaar op Wörthersee de Golf GTI TCR. Het was toen nog een concept, maar van dit apparaat komt een productievariant. De GTI TCR zal in een gelimiteerde oplage worden gemaakt en Volkswagen heeft vandaag laten weten dat de hete GTI ook in Nederland op de markt gaat komen.
Hoeveel exemplaren er van de GTI TCR gebouwd gaan worden en hoeveel stuks er voor onze markt bestemd zijn is niet bekendgemaakt. Het model zal de snelste productie-Golf ooit worden. Niet zozeer op het gebied van acceleratie, maar wel op topsnelheid. Er is namelijk geen elektronische begrenzer aanwezig.
De specs zullen nagenoeg gelijk zijn aan het concept. Dit betekent 290 pk en 370 Nm koppel uit de bekende tweeliter turbomotor. De GTI TCR komt standaard met DSG, een sperdifferentieel en een titanium Akrapovič uitlaatsysteem. Over het sprintje naar de honderd wordt niet gesproken. De topsnelheid bedraag echter 264 km/u.
Een GTI TCR komt in de kleuren Pure Grey, Pure White, Tornado Red, Deep Black Pearl Effect en Oryx White Pearl Effect op de markt. De Volkswagen is in ons land op 16 september voor het eerst te zien tijdens GTI Originals & More in Purmerend. Prijzen en exacte specificaties worden op een later moment bekendgemaakt.
E34M5Touring zegt
Wat gaat deze kosten dan? Meer nog dan die Gele R van laatst? Want dan zit je inmiddels aan 80k+
goodolddays zegt
@E34M5Touring: en dan volgend jaar nog ff een bpm verhoging erover. Helemaal gestoord die belastingen…
ghost zegt
@goodolddays: dat is al per 1 september aanstaande adhv WLTP, dus veel verneukter kan toch al bijna niet.
Per jaar 2019 wordt de hoogste schijf van de uitstoot verlaagd van 156gr naar 150gr. Alles erboven betaal je (maar) €458,- per gram boven die 150gr.
ghost zegt
@ghost: correctie, 2018 is 162gr, dat wordt in 2019 156gr en 2020 150gr. Alles daarboven is dus kassa!
Mukmans zegt
Een golf van >80k. Leuk! Maar doe toch maar wat anders.
jaspervdwinden zegt
@mukmans: mee eens. En ook nog een 3-deurs. Clarkson zou zeggen: “Absolutely useless…”?
406_v6 zegt
@jaspervdwinden: dat 3-deurs is dan ook het enige wat vóór deze auto spreekt. Steeds minder fabrikanten bouwen 3-deurs.
mashell zegt
@406_v6: de gewone GTI kun je ook als driedeurs krijgen. Altijd doen, bij een GTI wil je wel het rijcomfort van de grotere vensters en juist absoluut niet de gezinsauto look van de 5 deurs.
ghost zegt
@406_v6: het is leuk hoor 3-deurs maar compleet ruk als er van de type auto ook een 4/5-deurs versie is. Een S3 hatchback raak je simpelweg niet kwijt. Zelfs met inruilen geven dealers aan dat ze liever niet inruilen. Iedereen wil een Sportback i.p.v. hatchback.
406_v6 zegt
@ghost: Nee, juist een 4/5 deurs is compleet ruk, je zit er altijd met je schouder tegen de middenstijl (ben 1m93).
Heb géén koters of honden die op de achterbank moeten (hooguit m’n schoonmoeder en die past zich maar aan).
En inruil boeit me écht niks, ik koop een auto die ik mooi/goed vindt in de kleur die ik wil en kijk never nooit niet naar iets als “inruil”….
monsieurleloure zegt
@406_v6:
Het ziet er ook altijd zo zeilig uit als je naast een a/b segmenter met 5 deuren rijdt, de bestuurder lijkt wel op de achterbank te zitten door de B-stijl
ikleesookoverautos zegt
@406_v6: precies dit.
menaz zegt
@jaspervdwinden: Clarkson heeft zelf een GTI.
ikleesookoverautos zegt
@jaspervdwinden: en maar 265 top
dijan zegt
@mukmans: Goh ,jij weet al de prijs?
Mukmans zegt
@dijan: hij zal vast goedkoper dan de R worden inderdaad. Dan maar mega veel opties aanvinken!
rufctr01 zegt
@dijan: bij 50k ook liever wat anders
jorden zegt
@mukmans: Jaguar F-type 2.0, 301 pk, €79.910 of een Porsche 718 Cayman €71.300
Yzord zegt
Ik blijf een DSG geen geschikte bak vinden voor dit soort bommetjes. Vooral omdat dit soort autos ook vaak nog ff getuned worden.
Maar goed, dat is mijn ervaring
Onehp zegt
@yzord: jouw ervaring zegt niet veel dan ;) De DQ500 7 speed DSG bak die op deze zal zitten wordt immers door tuners achteraf ingebouwd juist omdat ze er zo waanzinnig veel Nm’s op kunnen loslaten zonder problemen. Echter, dit is een FWD en dan is het onzinnig om er een 500pk/600Nm+ tuningbak van te maken, dan beter de Golf R.
Ik heb ongeveer dezelfde aandrijflijn met nog een manuele bak, maar de meeste mensen kiezen nu eenmaal DSG, jammer dat de keuze voor manueel steeds vaker vervalt…
Onehp zegt
@onehp: maar bij de manuele riskeer je dat de standaard koppeling gaat slippen reeds bij iets meer dan 400Nm…
tfsi zegt
@Onehp: het wordt de DQ381.
DQ 500 zit in de RS3.
Onehp zegt
@tfsi: helemaal correct, ik was wat te snel en ging in de fout. Hoe dan ook, de DQ381 (DQ380 fwd?) kan al het koppel aan wat deze motor maakt, ook getuned. Tenzij je echt zot gaat doen (600Nm++)…
michaelb zegt
@Onehp: Nooit de clubsport gereden zeker. Briljante bak daarin. Ik verwacht zeker dat ze dezelfde afstelling in deze auto hebben
Onehp zegt
@michaelb: ik begrijp je comment niet goed. Welke bak heb ik bekritiseerd? Of vind je niet dat mensen een voorkeur mogen hebben voor een manuele bak?
mopar zegt
@yzord: Ik heb een kennis die al 4 jaar met een naar 300Pk getunede GTi aan het rijden is en de DSG bak gaf tot nu toe geen enkel probleem. Denk dat ze best wat power aankunnen.
tttijn zegt
@mopar: klopt mijn dsg in de TTS doet het al 2 jaar prima met 500nm, en ik spaar hem niet zeg maar :)
alfapeter zegt
De productie van TCR-logootjes zal wel niet beperkt worden.
Edge zegt
@alfapeter: En anders kun je ze altijd nog voor 34 cent (inclusief gratis verzending) op Aliexpress bestellen
hectorjenks zegt
Gaan allemaal onder een kleedje de garage in om over 10 jaar weer voor het dubbele te verkopen.
fouadski zegt
@hectorjenks: wie gaat er volgens jou het dubbele voor een golf betalen. Het is maar een golf eey.
hectorjenks zegt
@fouadski: Ik doe een aanname op basis van verhalen uit het verleden. Ik durf zo geen namen van mensen te noemen die dat gaan doen, sorry…
dennisn52b30 zegt
@hectorjenks: een Golf GTI kopen voor €160.000 ?
Mij never nooit niet gezien maar wie het breed heeft moet hem vooral laten hangen tegen die tijd ??
allesmetturbo zegt
Stelletje grapjassen bij vw, met je gewone golfje naar jd en dan gaat ie harder dan 264.
Meer geld vragen om een softwarematig iets niet in te stellen.. straks komt er nog een met de dure optie om je achterbank en radio weg te laten..
lekkerlinksrijden zegt
@allesmetturbo: dat doet een stalgenoot van VW al, Porsche
torsen zegt
@allesmetturbo: Die was er al. Hebben ze hier ook gewoon over bericht: https://www.autoblog.nl/nieuws/golf-gti-clubsport-s-dit-kost-de-snelste-gti-ooit-91213
Zonder achterbank, met 310pk en een top van 265 km/u
allesmetturbo zegt
@torsen: daar doelde ik ook al een beetje op:p
torsen zegt
@allesmetturbo: Ja mooi is dat! Zit ik een beetje voor niks inspector (gadget) autoblog te spelen hier.
allesmetturbo zegt
@torsen: haha
kennone zegt
264kmh is hard maar ook weer niet heel speciaal. Dat loopt mijn baksteen ook..
lekkerlinksrijden zegt
@kennone: vooral ook lekker relevant in Nederland waar alles boven de 180 invordering rijbewijs is
kenner zegt
@lekkerlinksrijden: in Duitsland niet
doublechevron65 zegt
@kenner: waar ‘t dan zelden mogelijk is…
karhengst zegt
@doublechevron65: Vaak zat, af en toe ook in de avondspits, als je het juiste traject maar te pakken hebt.
Ik geloof alleen dat je vooral vast komt te zitten in een treintje van leasediesels of gepeperde sedans die in de begrenzer rijden. De eerste 5-Serie die voor iets minders opschuift moet ik nog tegen komen.
kennone zegt
@doublechevron65: zelfs als het een beetje druk is kan je met een beetje vermogen tussen de gaten in het verkeer wel mooie snelheden aantikken hoor.
lekkerlinksrijden zegt
@kenner: lees mijn bericht nog een keer
dijan zegt
@lekkerlinksrijden: Alleen als ze je pakken.
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: maar bij 260 mag je pas je auto inleveren.
dirkiii zegt
@lekkerlinksrijden: ik rij regelmatig ff duitsland in om flink te gaan trappen.
bmwe46m3balling zegt
@kennone: loopt mijn baksteen ook ???
Jij hebt me dag gemaakt ????
ds3thp zegt
Op de Akrapovic uitlaat na eigenlijk gewoon een Leon Cupra!
Die uitlaat betreft trouwens alleen de einddemper. Mocht je willen dan kan je via Akrapovic zelf een bijpassend turbo back systeem kopen voor nog een leuke klap centen!
Onehp zegt
@ds3thp: qua hardware, ja. Maar het is een Golf hé, dus dan mag ie twee maal meer kosten ;)
tge1 zegt
@ds3thp: Zo een belachelijk akrapovic uitlaat produceert dan ook nog eens het geluid van een aanval van spetterende diarree. Waarom deze hype fabrikant zo populair is snap ik niet eigenlijk. Is diarree tegenwoordig een statussymbool?
tge1 zegt
@tge1: -dure-
torsen zegt
@tge1: Denk eerder dat je zelf gewoon een beetje last van verbale diarree hebt.
Poep in is poep uit. Daar gaat een titanium uitlaat niet ineens een prachtig geluid van maken.
Zeker niet met al die schakelscheetjes die ze d’r in programmeren tegenwoordig.
tge1 zegt
@torsen: Je zult het toch met mijn mening moeten doen. Ik vind het allemaal maar duur pruttelspul. Ik zag daarnet een filmpje van een BMW M5 met zo een overgeprijsde uitlaat eronder. Ik vind het klinken als een blaffende ree die af en toe een natte scheet laat. Een boxer met brullende uitlaat of rallyauto met een hoge krijs en de nodige flinke klappen (niet die blubberende scheten) vind ik geweldig!
torsen zegt
@tge1: https://youtu.be/JLvPyRyVheM
tge1 zegt
@torsen: Geef mij dit maar. https://youtu.be/C-aV-PWIuBE Ik heb liever een krijsende scheuruitlaat. Ieder zijn voorkeur uiteraard!
tge1 zegt
@torsen: https://youtu.be/vw0mQA2W7as Of dit, bruut én ongekunsteld!
torsen zegt
@tge1: Erg lekker hoor. Maar dat valt niet te vergelijken met een uitlaat bedoeld voor regulier straat gebruik.
Maar dat kan Akrapovic ook hoor:
https://www.youtube.com/watch?v=C46gdVfiOdY
of voor vierwielers
https://www.youtube.com/watch?v=j0lU9TaERkk
thomasthomas zegt
Elke GTi heeft na chippen 310pk lekker boeiend dit.
Onehp zegt
@thomasthomas: en deze 370pk met een tune, 410 met dp, etc – wat is je punt?
thomasthomas zegt
@Onehp: dit is mijn .
Onehp zegt
@thomasthomas: dan weet ik hierbij dat men ook zo kan redeneren. Niet logisch, maar dat hoeft ook niet.
bmwe46m3balling zegt
@thomasthomas: baas ??
markoh zegt
civic type r heeft 310 pk en gaat 264 km. kost ook maar €55.720,- . met tuning van circa 1200 heeft 398 pk en 490 nm en met handbak. en ik kan je vertellen dat hij het prima op de weg krijgt.
markoh zegt
@markoh: https://www.facebook.com/VanDrieTuning/posts/937524033117048
voor tunning info.
jeroen13 zegt
@markoh: enige probleem is dan dat je in een civic rijdt…
markoh zegt
@jeroen13:
Dat het niet het elegantste ontwerp is dat ben ik met je eens.
Maar de type R toevoeging maakt alles goed, als je er in gereden heb zeker.
Met vergelijking tussen de golf R en Civic R is de Civic in vele aspecten naar mijn mening beter.
Maar een golfje? dat is ook een 13 in dozijn (lease)auto.
En dan een grijze golf van €83k dat is echt 30k te veel.
60K Civic is ook veel zeker als je het vergelijkt met een normale.
Dat noemen ze inflatie.
mashell zegt
@markoh: nee, inflatie is dat een Civic vroeger een coole 3 deurs was voor 20k gulden en nu een raar gevormde 5 deurs voor 30k euro.
Onehp zegt
@markoh: je kreeg een +1 verder neer, maar wil wel even vertellen als we beginnen over tunen, dat dit VAG ea88 gen3 blok wel een verborgen pareltje is. Ijzeren motorblok, closed deck, gesmede zuigers en krukas, gekoelde uitlaatcollector en sterke zuigerstangen met serieuze pins. Met een stage 2 doet men 410pk en 500Nm+. Er zijn meer dan een handvol pk zieken die ondertussen al meerdere jaren rondrijden met het originele blok en 550pk+ . HGP is 480pk met TüV. Zoveel pk is mijn ding niet, ik ben tevreden met ‘slechts’ 380pk op mijn ea888, juist omdat je dat nog netjes op de weg krijgt op een mooie rit op bochtige wegen, ook in minder dan ideale omstandigheden. Als we beide maar tevreden zijn hé.
markoh zegt
@onehp: Ben niet geheel tegen de de VW anders zou ik ook geen proefrit gemaakt hebben.
Dat er nog veel meer mogelijk is met zowel de het VAG ea88 gen3 blok en het k20 blok van Honda staat buiten kijf.
De cijfers die ik noem zijn zonder grote hardware aanpassingen, beide blokken zijn er met 1000pk en meer.
kareljansen zegt
@markoh: weet je al wat deze kost?
cpp1 zegt
Ze hebben er ook speciaal voor de gelegenheid hulpveren en smallere wielen op gezet. Man wat staat deze vervelend op zijn wielen!
mopar70 zegt
En dan velgen die er alleen links kloppend uitzien.
Dutchdriftking zegt
De snelste golf, maar dan geen recaro schaalstoelen? Ik heb het idee dat VW die na de Clubsport sowieso niet meer heeft geleverd, in de R zitten ze ook al niet meer terwijl ze voorheen altijd als optie leverbaar waren.
ghost zegt
@dutchdriftking: jij snapt het!
rammillius zegt
Vraag me af hoeveel mensen de rode kleur selecteren…
toyotafortuner zegt
Dit zal vast ook belachelijk duur worden.
K kies gewoon voor de Civic Type R . Of een Leon Cupra , als t een Vag mobiel moest worden. Wel in t blauw of rood
Gulli zegt
Ik mis de dikke spoiler uit de achterruit!
michiel_vandelft zegt
Eh, die Golf 7.5 R heeft toch een optie dat de limiter op 270 word gezet?
gove zegt
Lol en nog verlies je het van een focus RS, stelletje prutsers
dijan zegt
@gove: Ik lees toch overal dat de Focus 350 pk het altijd verliest van de Audi S3 met 310 pk .Wie zijn nou de prutsers?
kareljansen zegt
@gove: wat is verliezen in jouw beleving?
gove zegt
@kareljansen:
0-100
4×4
stijl
wegligging
ghost zegt
Grootste misser van dit model; de stoelen. Je wilt zo’n speciaaltje natuurlijk met de VW-schalensitze zoals VW bij de clubsport (S) wel heeft begrepen. Zonde.
MaartenD zegt
End of the day blijft het toch slechts een VW Golf
alfamail2018 zegt
Hiermee ga je een R op de Autobahn voorbij? Hahaha, in welke wereld leven jullie? File, file en meer file in die Heimat, harder dan 140, 150 haat bijna niet meer! Nutteloos ding dus!
gove zegt
@alfamail2018: iets eerder of later vertrekken en niet tijdens de spits rijden