Het gaat hier om een landelijk online platform.
Industrieterreinen vol showrooms en occasion-paleizen is echt iets van vroeger. Autofabrikanten bezuinigen op dit vlak met minder dealers tot gevolg. Andere autofabrikanten, zoals Tesla en Polestar, kiezen voor een volledige online ervaring. Dit laatste is minder persoonlijk, maar hou er rekening mee dat dit steeds vaker gaat voorkomen. Ook Volkswagen doet mee met dit concept.
De Duitse autofabrikant lanceert een nieuw platform voor de verkoop van occasions. Het volledige proces verloopt online. Klanten krijgen de keuze uit een reeks dealeroccasions. De auto kan met een paar muisklikken gekozen, gekocht of gefinancierd worden. Volkswagen noemt het platform ‘Das WeltAuto’. Auto’s die op dit platform worden aangeboden voldoen aan de occasion-norm van een Volkswagen dealeroccasion. Dit betekent dat de tweedehands auto op 130 punten wordt nagelopen.
De auto’s komen met een rapport dat gedownload kan worden. In dat rapport staan alle gegevens van de auto omschreven, inclusief de voertuighistorie. Wanneer de auto online is aangekocht kan de klant kiezen voor een aflevering bij de Volkswagen-dealer. Het is tevens mogelijk om de aangekochte auto thuisbezorgd te krijgen. Mocht de occasion toch niet in de smaak vallen, dan heeft de klant 14 dagen de tijd om de aankoop terug te draaien. Het volledige aankoopbedrag zal worden teruggestort. Voorwaarde is wel dat er minder dan 500 kilometer met de occasion is gereden.
birdnerd84 zegt
Welkom bij VWblog..
fanboy zegt
Zeg, even iets heel anders, waarom posten jullie de artikeltjes over de nieuwe VW e-Up ook niet op deze site? Naast Groen7?
Want de aankondiging van de VW e-Up (en CitiGo?) van onder de 22.000 euro met netjes rijbereik is wel nieuws voor veel mensen die denken dat elektrisch rijden nog duur is.
(ja stuk duurder dan gewone Up, maar in lease dus al goedkoper)
towi1989 zegt
@fanboy: Dat is nieuws van mei, en is toen hier aan bod gekomen. Prijzen zijn overigens nog niet bekend, is allemaal speculatie.
Dutchdriftking zegt
Kan je ook online een occasion op deze manier importeren? Op die manier wordt importeren voor de particulier wel heel interessant!
shizzle zegt
Uiteindelijk volgen de merken zelf ook wel. https://Mrwheelson.nl biedt al bijna een jaar de mogelijkheid om om Volkswagen occasions van Duitse Volkswagen dealers te kopen. Inclusief import en inruil. @dutchdriftking:
mashell zegt
Natuurlijk is een Golf gewoon een Golf en weet je wat je krijgt. Maar juist bij een occassion wil je toch even voelen, even ruiken, even goed met eigen ogen kijken en even proefrijden met dat wat je voor veel geld koopt?
reset zegt
Ik zie het helemaal voor me. Golf R, binnen 14 dagen afgetrapt retourneren na een bruilloft, vakantie en/of onderdelen uitgewisseld (zoals bij huurauto’s). Stap je vrolijk bij je DasWelt dealer in een poel van ellende omdat je niet weet wie 14dagen heeft proef gereden. .
dare2think zegt
@reset: Gewoon een locatiefilter toepassen op je keuzes.. bepaalde steden en gebieden ‘links’ laten liggen.
volvo480gtt zegt
@reset: mag maximaal 500km rijden..
reset zegt
@volvo480gtt: Wat wil je hiermee zeggen? Want je kan geen auto in 500km aftrappen? Gemiddelde hedendaagse bruiloft met een Golf R/Audi RS in een willekeurige randstand is niet echt bevordelijk voor de technische staat. Een vakantie naar Texel zou bv ook kunnen. Volgens mij haal je zelfs de Ardennen en terug.
En binnen 14 dagen zou je best een turbo, filters, aandrijfriemen en sub-frames kunnen uitwisselen.
cossiekiller zegt
Shit, ik ben net een kwartier in slaap gevallen achter mijn bureau tijdens het lezen van dit artikel. Hopelijk heeft mijn baas niets gemerkt.
towi1989 zegt
@cossiekiller: Arthur, ben jij dat?
monsieurleloure zegt
Zullen ze ook VW’s verkopen die tussen 2010 en 2014 geproduceerd zijn met de tsi /dsg ellende?
ukbob zegt
@monsieurleloure: die gaan het goedkoopst weg :)
towi1989 zegt
‘Met maar 21km op de teller … heeft slechts 2 jaar op een verlaten vliegveld in de USA gestaan’
tenaci zegt
Succes ermee, maar mij niet gezien. Bij nieuw kan ik het me voorstellen, maar met tweedehands wil ik zien wat voor vlees ik in de kuip heb.
stuko zegt
@tenaci: en daar heb je dus 14 dagen de tijd voor én 500km. In tegenstelling tot de proefrit bij de garage van 10-20 minuten :)
TimoBac zegt
Ons maak je hier niet blij mee maar pas hebben m’n ouders dit gedaan met een Clio van 2 jaar oud. Oude auto gelijk ingerolen, de Clio werd een week later voor de deur afgeleverd met niet goed, geld terug garantie. Voor mensen die op zoek zijn naar vervoer van a naar b is dit een logische volgende stap wat mij betreft.
550maranello zegt
Niets nieuws onder de zon. Fabrikanten zijn al vele jaren bezig, meestal via de importeurs, om met occasion labels onderscheid te creëren in de markt. Is altijd een moeilijk verhaal gebleken omdat de kosten hoog zijn en elke dealer de occasion handel op zijn eigen manier interpreteert. VW verkoopt al vele jaren de fabrieksoccasions (Werksdienstwagens, ex rentals, fabrieksmedewerkers auto’s) online via Group Web Sales (GWS) aan haar eigen dealernetwerk in Duitsland, afgelopen jaar meer dan 200.000 (alléén VW). Daarnaast meer dan 120.000 Audi’s en duizenden overige VW groep auto’s. Pon distribueert deze auto’s mondjesmaat sinds een aantal jaren in Nederland met wisselend succes: het fabrieksaanbod sluit niet goed aan op de vraag in Nederland en de prijzen (ex BPM uiteraard) liggen over het algemeen hoger dan het overige aanbod in europa. Nu men alles via een centrale portal gaat aanbieden lijkt dat een logische stap maar zal in de praktijk niet makkelijk zijn. In Duitsland gaat meer dan 90% van de online handel via het machtige mobile.de en autoscout24.de. In Nederland is alles wat gefragmenteerder. Ik verwacht niet dat de dealers het Das Weltauto portaal snel zullen omarmen en de andere portals links laten liggen. Ze zullen meedoen maar het vooral wantrouwen. Als de fabriek namelijk haar eigen aanbod zonder tussenkomst van de lokale dealers ook de markt in gaat pompen, blijkt het een paard van Troje, een regelrechte concurrent voor de lokale dealer. Een extra online kanaal waarbij je niet per sé de dealer nodig hebt. Net zo min als bij de verkoop van nieuw trouwens…Hoeveel VW dealers zullen er over 10 jaar nog over zijn?