Een paar maanden terug konden we officieel melden dat Toyota de grootste autofabrikant ter wereld is (over 2008). GM verschoof daardoor van de eerste plek naar de tweede. Voor 2009 lijkt het echter dat de Amerikanen nog een plekje verder zullen dalen, Volkswagen komt daardoor op de tweede plek.
Wij als Europeanen mogen daar best een beetje trots op zijn toch? Wellicht dat de verkopers in de showroom dit zelfs als een verkoopargument kunnen gebruiken.
Volgens marktonderzoeksbureau RL Polk zal Volkswagen dit jaar de verkoopcijfers van General Motors inhalen. Er van uitgaande dat de verkopen van GM op het huidige niveau blijven (oftewel een daling van ongeveer 31% ten opzichte van vorig jaar). Naar verwachting zal VW in de wereldwijde autoverkopen van 2009 slechts een daling van 15% zien. Cheers!
allautomotive.nl zegt
Maar wat doen de Chinezen tussen nu en drie jaar…..
Laue zegt
aan de andere kant laat dit zien dat GM gewoon een gigantisch bedrijf is. en dat het ontverantwoordelijks is om failliet te laten gaan.
natuurlijk ook probs voor Volkswa… erh Porsche
Dennis zegt
@allautomotive.nl: China is waarschijnlijk al dit jaar de grootste autoproducent ter wereld, maar dan hebben we het wel over een heel land en niet over één bedrijf.
Jan zegt
Vette shit, heb ik het goede merk met me Volkswagen Polo 3L!
Laurens zegt
En dat zonder één hybride?
Eventuele referenties dat het een Duits bedrijf is, zijn ongepast ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Deutschland, Deutschland uber aaaaaaaalles, uuuuuuuuber aaaaaaaalles in dieee welt!
Hebben ze toch nog hun wereld-dominantie…
:D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Sorry @ Laurens…
Kon het even niet laten!
VivelaFRANCE zegt
Laten we hopen dat Europa (ook al is het geen Frans merk ;) ) in de top 3 blijft en dat we straks niet alleen Russische, Chineze en Indische giganten hebben.
Apache zegt
Tjah Volkswagen… “de betrouwbare keuze” neem ik aan. Heeft dus te maken met imago hier…
allautomotive.nl zegt
@Dennis ; das waar … ;-)
John zegt
Hebben we et nu over Volkswagen of over VAG ?
Rick s. zegt
Over het bedrijf Volkswagen ag. obviously
VS zegt
SAAB, wel jammer dat deze tekst niet in het officiële volkslied van Duitsland zit!
Tommy zegt
@John: Over Volkswagen AG, ook wel Volkswagen Group genoemd, natuurlijk!
Ben best wel een beetje trots op die Duitsers, en dan ook nog eens zulke lekkere wagens er bij maken! Keep up the good work!
Laurens zegt
Zijn ze nu weer wereldkampioen? Dacht een volkslied te horen :lol:
jack zegt
Die dakar wagen lijkt best wel veel op de wagen van “dumb & dumber, mis alleen het tongetje nog en de oren
jack zegt
tadaa
http://i80.photobucket.com/albums/j195/reuben9376/dumb.jpg
Potver7 zegt
Het jaar duurt nog lang… Volgens mij is het toch wel aan de vroege kant om nu alvast de ranglijst voor 2009 vast te stellen.
Vroegwakker zegt
Laurens toch, wat ben je weer slecht op de hoogte.
VW is er nog niet, ze komen dit jaar waarschijnlijk op de tweede plaats. En ook dit jaar komen ze met hybride’s. Slechts 10 jaar na Toyota en Honda, niet eens slecht.
http://www.autowereld.com/kortnieuws/detail.asp?artikel=4712
Laurens zegt
@Vroegwakker
ze waren toch wereldkampioen in ’74? Sommigen hebben ook daar een trauma van ;-)
Micro hybride is trouwens gewoon Efficient Dynamics, hoe succesvol dat, toegepast in je HELE modellengamma, is weet ik al. Full hybride, we zullen het zien, voor de Amerikanen misschien onvermijdelijk en dat is een belangrijke markt voor de Cayenne’s e.d. inclusief Touareg.
Lees dit eens: http://www.zerauto.nl/blog/media/blogs/zerauto/2009/13/roads_toward_low_carbon_future.pdf , vers van de pers, moet ik zelf ook nog doen. Ze hebben het over kosten van CO2 reductie in Automotive, op de langere termijn.
Mijn argument over hybride was overigens altijd gefocust op de prijs van 1 ton CO2 emissierecht, en dat je om dat te reduceren daar niet veel subsidie voor moet geven als overheid. De hybride an sich vind ik niet heel boeiend qua technologie (beetje primitief zelfs) maar heb er ook niets tegen.
Citrofiel zegt
Leuk, al die autofabrikanten. Maar welk mérk is nou het grootste? Want in dit lijkstje gaat het om het bedrijf, dus VAG als totaal, GM als totaal. Ik denk dat het merk Toyota toch erg groot is… De grootste?
Laurens zegt
Ford?
Vroegwakker zegt
Laurens.
Jij bent toch dezelfde Laurens die vorige week verkondigde dat Hybride geen succes was? Maar nu vertel je dat het micro hybride systeem van BMW wel een succes is.
Geeft me het gevoel dat jij meer reageert op het merk, dan op de ontwikkeling op zich.
Laurens zegt
@vroegwakker
gevoelens heb ik niet bij Prius I ;-)
Heb je de moeite genomen om het linkje in mijn vorige post te lezen? En mijn opmerking gezien in de laatste alinea van die post?
Ik lees nergens iets over een liefde of haat voor Toyota. Het merk roept bij mij zowiezo geen gevoelens op :lol: Behalve als je het hebt over een Celica Twin Cam van al weer bijna 40 jaar geleden!
j zegt
Vreemd dat volkswagen niet al veel eerder groter is. Ze hebben de beste en breedste technologie in huis Van skoda 1.1 tot dat lekkere 16 cylinder ding. bentley lambo bugatti audi volgswagen seat skoda. Waarschijnlijk zijn ze niet de grootste omdat ze niet alleen in de huis tuin en keuken markt zitten zoals Toyotata en GM
GoldenSample zegt
Ja ja de beste techniek, d’r word hier notabene nog gezegd dat ze pas 10 jaar later dan Honda en Toyota hybrides gaan maken, hoezo breed?. Veder komen er uit ’t oosten ook heeel erg mooie stukjes techniek hoor.
Ook kun je niet stellen dat Volkswagen ’t betrouwbaarste is dus waarom je zo stellig durft te zeggen dat het het beste is.
Verder zie ik ook niet waarom je minder ‘mainstream’ auto’s zou verkopen als je ook prestige objecten als een Veyron doet, lijkt mij enkel verkoop bevorderend persoonlijk.
WieAndersDasAuto zegt
Wat een eer dat onze buren zo’n prachtig merk hebben ;)