70.000.000.000 Ekkermannen.
Na de fabeltastische aankondigingen van Tesla vandaag zou je bijna vergeten dat er nog andere autofabrikanten bestaan. Maar Volkswagen herinnert ons er graag aan dat zij ook nog auto’s verkopen. En dat niet alleen, in 2025 willen ze de belangrijkste speler zijn op de EV-markt! Die weltweiten Nummer Eins!
Eindbaas Matthias Müller kondigde vandaag aan hoe hij een en ander wil bereiken. In de komende vijf jaar gaat Volkswagen ruim 70 miljard Euro investeren, waarvan 34 miljard direct ten goede komt aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Eerder werd al bekend dat 10 miljard daarvan uitgegeven wordt in China.
Van nu tot 2025 brengt het concern 80(!) nieuwe elektromodellen op de markt, waarvan 50 EV’s en 30 Plug-in hybrides. Nou moet je dat bij VAG misschien door drie à vier delen, want de e-Golf wordt vast ook de e-Octavia, e-A3, e-Leon en e-TT, maar toch. Dat zijn veel kWh’s bij elkaar. Een paarse broek in het management van VAG heeft de naam ‘Roadmap E’ bedacht om alle grote plannen onder een noemer te brengen. Müller benadrukt echter dat Volkswagen in de tussentijd ook doorgaat met het ontwikkelen van de ‘oude technologie’:
Deze spagaat kan het Volkswagen-concern met al haar merken en potentieel voor synergieën succesvol doorstaan als geen enkel ander bedrijf in onze industrie.
Ondanks het feit dat het geld kennelijk moet rollen binnen VAG (nsfw), profiteert waarschijnlijk niet iedereen daarvan mee binnen het concern. Frank Witter, hoofd bonen tellen binnen het concern, benadrukt dat er parallel aan de enorme investering ook blijvend gezocht moet worden naar manieren om kosten te besparen. In 2020 moeten deze besparingen 3,7 miljard bedragen. Bij VAG zijn ze ervan overtuigd dat dat gaat lukken middels hun bekende Zukunftspakt dat afgesproken is tussen de belangrijke stakeholders van het concern.
blacksquad zegt
Electriciteit FTW!! Mwuahha iedere autoblog reageerder aan het stroom ⚡️
bierbuik zegt
@blacksquad: allemaal op de stoel?
blacksquad zegt
@bierbuik: Tesla passagiersstoel
SimonMc zegt
@blacksquad: Het stroom?
gwnbmw zegt
door AB de laatste week vergeet je inderdaad wel eens dat er nog andere merken naast tesla zijn…
moveyourmind zegt
Wordt bomvol op de Autorai van 2025…
Alleen al met de nieuwe modellen van Tesla kunnen ze drie gephotoshopte hallen vullen…
En met al die nieuwe modellen van Volkswagen mogen ze er bij de RAI wel zes verdiepingen boven op bouwen…
En dan is Sergio Marchionne vandaag nog niet aan de beurt geweest, in het volgende artikel wordt vast geschreven dat FCA de komende tien jaar zes triljard gaat investeren in Alfa Romeo…
En daarna komt natuurlijk nog een stukje over Victor Muller die Spyker als een Phoenix uit de as zal laten herrijzen en ons lekker maakt met aandelen Spyker die in twee jaar gegarandeerd 10.000 keer zoveel waard gaan worden, en niet alleen door de afschaffing van de dividendbelasting.
Victor Muller komt namelijk met een volledig electrisch aangedreven luchtkasteel dat uitgerust is met dertig kamers, een garage heeft waar een Ford F-150 én een Tesla pick-up in past én een slotgracht heeft die voorzien is van waterstof… En dan ook nog eens met gemak de top van 3000 km/u haalt…
sameshitdifferentday zegt
Neem tesla maar over! VW profiteert van de aandrijflijn en tesla van de productielijn…
elemento zegt
Ik begrijp nog steeds niet hoe mensen VAG kopen en doen geloven.. VAG is de laatste 10 jaar gewoon triest voor woorden..olie lekkage dsg wervel kleppen kettingen etc…nog niet te noemen kartel vorming en diesel schandaal. Auto opnieuw uitvinden ???3 topmerken voor mij… Mercedes Bmw volvo.( behoudens 4 cil blokken) en ja helaas heeft volvo nu 4 cil.
granlusso zegt
@elemento: Maar ‘wij’ zijn geen representatieve afspiegeling van de Europese bevolking. De gemiddelde autokoper denkt heel anders en is veel conservatiever, niet als laatste vanwege het gebrek aan kennis (geen verwijt, iedereen heeft zijn of haar eigen vakgebied).
dracae zegt
@granlusso: Eigenlijk houd Elemento er zelf ook een beperkte en nogal conservatieve blik op na wat betreft ’topmerken’. Misschien ook een gevalletje ‘gebrek aan kennis’…??…! ..
torsen zegt
@elemento: Knap dat je in één reactie je gedeeltelijk je eigen vraag kunt beantwoorden.
Gezien twee van jouw topmerken net zo hard van kartelvorming verdacht worden zou ik ééns bij jezelf te raden gaan waarom die twee nog niet uit je lijstje zijn.
Ander gek idee. Misschien heeft VAG gewoon een heleboel tevreden klanten tegenover die vervelende verhalen staan.
Mensen zoals m’n ouders die gewoon een auto kopen die niet te spannend is. Er netjes en strak uitziet van binnen en buiten.
En als ze het over Duitse degelijkheid hebben kun je alle horrorverhalen vertellen die je wilt. Maar ze hebben zelf nog geen problemen gehad met hun VW’s de afgelopen 12 jaar of in de jaren daarvoor.
Leg mij nou eens uit waarom je niet zou kunnen snappen waarom mijn ouders hierna weer een Volkswagen kopen?
achmedvw zegt
@torsen:
Trieste ouders heb jij. Gelukkig ben je verwekt voor ze een VW hadden, je weet dat VW zaaddodend is, maar nu ben jij waarschijnlijk ook gelukkig in je UP-je.
torsen zegt
@achmedvw: Ach. Gelukkig hebben ze me goed opgevoed.
Als het anders was gelopen was ik misschien wel doodongelukkig en zat ik mensen af te zeiken op het internet om wat voor auto ze rijden.
Zo zie je maar dat het altijd erger kan.
stationcar zegt
Op naar de volgende perverse prikkels voor het personeel! VAG schreeuwt weer dat ze de grootste ter wereld willen worden, de tranen van hun diesel debacle zijn nog niet opgedroogd of ze gaan weer met vergelijkbare doelstellingen smijten. Laten we wel wezen, de aanleiding voor het sjoemelen met alles was het domme streven naar de grootste worden.
mashell zegt
@stationcar: natuurlijk niet. Dat was gewoon een kille zakelijke beslissing. Met het handjevol diesels dat VAG in de VS verkocht loonde de investering niet om aan die motoren grote aanpassingen te doen. Illegaal natuurlijk maar dat heeft niks met de grootheidswaanzin van doen.
v6ti zegt
Kunnen beter 70 miljard investeren om eens mooie autod te maken ipv die grijze eenheidsworsten.