Niet alleen gaat kwaliteit een dingetje worden bij Volkswagen, ook zal er sprake zijn van onderscheidend design!
Weinig merken weten zo de ziel te beroeren als Volkswagen. Het merk kent een grote schare liefhebbers. Dat niet alleen, er zijn ook mensen fanatiek op ’tegen’ het merk en laten geen kans onbenut om te zeggen dat ze een ander favoriet merk hebben. Omdat al die anti-fans constant op VW-artikelen klikken, zijn wij genoodzaakt heel erg veel over Volkswagen te schrijven. Het is immers wat men graag wil lezen, kennelijk.
Nu Herbert Diess zijn congé heeft gekregen (en nu op weg is naar chipmaker Infineon), mag Oliver Blume de honneurs waar nemen. Uiteraard gaat hij alles rechtzetten wat Diess verkeerd deed. Nu was Herbert Diess op zijn beurt de puinhopen van Martin ‘Dieselgate’ Winterkorn aan het opruimen. Onder regie van Diess kwamen er extra snel extra veel elektrische auto’s naar de merken van de Volkswagen Group.
Kwaliteit Volkswagen omhoog
Die versnelling ging niet geheel zonder slag of stoot. De geboorte van de ID3 was niet vlekkeloos en de Golf 8 matig ontvangen. Ook is de kwaliteitsindruk van beide modellen was niet denderend. Dat gaat gelukkig allemaal veranderen. Blume belooft namelijk dat Volkswagen keiharde kwaliteit gaat leveren. Eind jaren ’90 had Ferdinand Piëch (de toenmalige VW Führer) zijn motto ‘Klasse für die Masse’, met hoogwaardige interieurs, afwerking en bouwkwaliteit. Wellicht gaan we weer terug naar die dagen, die volgens velen de hoogtijdagen waren van Volkswagen.
Meer onderscheidend design tussen de merken
Maar er gaat meer gebeuren. Volkswagen gaat (als concern) zich veel meer concentreren op onderscheidend design. In veel gevallen is heel duidelijk te zien dat de verschillende modellen van de verschillende merken aan elkaar verwant zijn. Dat doen Kia en Hyundai een stuk beter, de Ioniq 5 en EV6 lijken niet eens op elkaar, ondanks dat ze dezelfde techniek gebruiken. Een Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq hebben zichtbaar verwante genen.
Golf en Tiguan mogen blijven
Voor het merk Volkswagen: de Golf en Tiguan gaan het hoogstwaarschijnlijk overleven, ook wanneer ze overgaan op volledig elektrische aandrijflijnen. Je zou kunnen aannemen dat de ID3 de opvolger is van de Golf en de ID4 de opvolger van de Tiguan. Maar dat schijnt dus nog niet vast te staan. Een mogelijkheid is namelijk dat VW de ‘ID Golf’ onder de ID3 plaatst. Oh, en de naam GTI zal blijven bestaan, ook wanneer alle VW’s elektrisch zijn.
Golf 8 facelift
Dan op de korte termijn. De Volkswagen Golf zal een facelift krijgen halverwege volgend jaar. Het is de bedoeling dat er dan al een flinke kwaliteitsslag gemaakt is. Ook wil men afscheid nemen van de overdaad aan haptische aanraakschermen en juist fysieke knoppen terug laten keren. Precies zoals veel andere merken hebben gedaan. Zelfs fabrikanten als Lexus en Honda hebben hun infotainmentsysteem aangepast aan de wens van de bestuurder.
Kleine modellen exit
Zijn er dan ook nare dingen te melden? Ja, de Up heeft niet meer zo lang te leven en een Polo-opvolger is onmogelijk om te bouwen. Vanuit de EU moeten al die kleine zuinige auto’s vol onnodige systemen zitten die de prijs enorm opdrijven. Ook is het erg tricky om kleine zuinige auto’s te laten voldoen aan de Euro7-richtlijnen. Daardoor zal Volkswagen hoogstwaarschijnlijk het B-segment laten voor wat het is. Voor Audi was dat al bekend, een opvolger van de Audi A1 zal er niet komen.
Via: Motor1
Enfin, zin in wat ouderwetse Teutoonse gezelligheid? Check dan onderstaande video:
Meer lezen? Dit zijn de 12 leukste betaalbare jaren ’80 coupés!
Dutchdriftking zegt
De Golf 8 R met de interieurkwaliteiten en fijne fysieke knoppen zoals in de Golf 7 R. En dan het uitwisselbare Aziatische front vervangen voor een wat Duitser voorkomen, ik ben voor.
mashell zegt
Een Golf VIII facelift (wat eigenlijk een Golf VII facelift is) geeft aan dat er amper nog geld in ontwikkeling van verbrandingsmotoren modellen gestoken wordt. Uitzingen tot 2030…
potver7 zegt
“Vanuit de EU moeten al die kleine zuinige auto’s vol onnodige systemen zitten die de prijs enorm opdrijven. Ook is het erg tricky om kleine zuinige auto’s te laten voldoen aan de Euro7-richtlijnen.”
Uhm, die systemen zijn niet zozeer onnodig, maar wel zodanig duur dat fabrikanten geen winst meer kunnen maken op kleine zuinige auto’s.
Hetzelfde geldt vermoedelijk bij de Euro7-richtlijn: in principe zou dat voor kleine auto’s een stuk makkelijker moeten zijn dan voor grote(re), want die zijn ‘van nature’ al zuinig. Maar voor Euro7 is denk ik meer nodig dan ‘klein en licht’, en moet allerlei dure technologie gebruikt worden. Dan is het niet zozeer ’tricky’, maar commercieel niet meer zo interessant.
Wat ik zo raar vind is dat de EU dit gewoon maar laat gebeuren. Het lijkt me toch evident dat de neiging van autobouwers om steeds grotere en zwaardere auto’s te bouwen een keer een halt moet worden toegeroepen? Natuurlijk helpen die accu’s in EV’s niet, maar als Dacia een Spring kan bouwen, dan snap ik niet waarom de andere fabrikanten dat niet kunnen.
gamma81 zegt
Weet niet of dit nieuws van vandaag is, maar met het aandeel VW doet het in ieder geval niet veel goeds, meer dan 10% er af vandaag.
anthwan zegt
Kwa motoren is het na de Golf 4 sterk bergafwaarts gegaan “TFSI” dacht dat het voor de rest wel mee viel?
Johanneke zegt
Ik rij regelmatig ID.3 en het interieur is gewoon knaak. De cruisecontrolknoppen op het stuur zijn onduidelijk en drukken voor geen meter in, super goedkoop plastic. Ding heeft geen achteruitrijcamera. Hoe dan. Infotainment heeft constant framedrops, zit onlogisch in elkaar. Volumeknop bestaat niet meer, moet je met de vinger schuiven over een stuk plastic, wtf. En serieus alle climate control en stoelverwarming diep in een menu, het is om te janken.
Rijdt wel lekker hoor.
donjunior zegt
Dan rijd je niet vaak genoeg een ID.3 denk ik.
Climate Control heeft gewoon een eigen knopje en is met snelkoppelingen direct te bedienen van elk scherm. Dus ‘Die in het menu’ is complete nonsens. Stoelverwarming kan ik direct, zonder gefriemel in het menu aanpassen..
Ik heb gewoon een achteruitrijcamera op mijn ID.3 (mogelijk heb jij de ID.3 Life gereden.. dat is de meest karige versie.. maar dat had je met de Golf ook.. daar moest je ook een Highline hebben wil je een beetje fatsoenlijke auto meekrijgen.. een basis Golf is ook niet best wat mij betreft)
net10 zegt
De VW Golf 8 scoorde net als de VW ID3 slecht op betrouwbaarheid. De kwaliteit moet omhoog. Voor de Golf 8 is dat niet moeilijk want die staat op de 75e en laatste plaats in een onderzoek van dit jaar.
gaszitrechts zegt
De kwaliteit van VW AG is om te janken, gemaakt om op den duur kapot te gaan. Onnodig ingewikkelde constructies en het is telkens welweer iets, dit jaar is mijn Golf 5 1.6 FSI, 6x naar de garage geweest. Kapot wiellager, 2x deurslot kapot, distributie ketting, remklauw achter en diffentieellagers kapot.
Robert zegt
De Golf 6 (of 5.5, zoals velen destijds smaalden) kwam niet voor niets al vier jaar nadat de Golf 5 z’n intrede deed.
dutchdriver12 zegt
VW AG heeft de term “stupid engineering” tot ongekende hoogtes gebracht. Veel betalen voor pure troep.
freewilly37 zegt
Zo ontzettend jammer dat ze de laatste jaren zijn afgegleden wat betreft kwaliteit. Ze maken ook veel te veel modellen vind ik persoonlijk. Bijvoorbeeld de T Roc , de T Cross en dan weer een Taigo. Hou het dan gewoon bij 1 kwalitatief goed midi SUV…