De allergrootste Volkswagen gaat, in ieder geval van binnen, ingrijpend op de schop.
De allergrootste Volkswagen, dat is eigenlijk al vrij lang exact dezelfde auto. Nee, eigenlijk is het geen auto. We rekenen de producten van Volkswagen Nutzfahrzeuge ook even mee. Volkswagen Bedrijfswagens. En dan is de grootste ineens de grote broer van de Volkswagen Transporter.
Grote Transporter
Vroegâh was dat de Volkswagen LT. Een wat grotere Transporter voor het grote werk. De eerste generatie lijkt ook sprekend op de Transporter T3 met zijn stompe voorkant, maar aan de grille met rechthoekige lampen kon je de LT herkennen. Als we toch bezig zijn met een geschiedenislesje: één van de motoren van de LT, de D24 2.4 liter diesel (en D24T met turbo en D24TIC met turbo en intercooler) was ook de dieselmotor voor de Volvo 740.
Samenwerking
De tweede generatie LT kwam ten tijde van de Transporter T4 en die leek met zijn wigvormige voorkant dan ook meer op de kleinere broer. Technisch was de LT (Typ 2D) sterker verwant aan een hele andere bus, de Mercedes Sprinter. Onder de motorkap lagen echter wel Volkswagens eigen motoren, de 2.5 SDI en TDI of de 2.8 TDI in het geval van de LT. De samenwerking met Mercedes leverde op dat in 2006 een nieuwe generatie Sprinter op de markt kwam met als identieke tweelingbroer de LT-opvolger: de Volkswagen Crafter.
Volkswagen Crafter
De Crafter is de grote Volkswagen-bus en dus het grootste wat ze op de Europese markt verkopen. De Crafter kent zelfs een tweede generatie, waar Mercedes niet meer aan mee heeft gewerkt. Die wordt nog wel verkocht als MAN TGE, maar aangezien MAN en Volkswagen toch al onder hetzelfde concern zitten is dat geen grote verrassing.
Hoognodige update
De levensspanne van een bedrijfswagen is anders dan die van een personenauto. De huidige Transporter is in grote lijnen al sinds 2003 hetzelfde en concurrenten van de Crafter zoals de Peugeot Boxer (en Citroën Jumper, Fiat Ducato e.d.) en Renault Master zijn ook licht gewijzigd al bijna 15 jaar in productie. Eigenlijk wordt je dus verwend met een bus die zo recent als 2017 nog helemaal in het nieuw gestoken is. Dat een update toch op zijn plek is bewijst het interieur:
Goed, niks is zo functioneel als eenvoud, maar echt een feestje is het interieur van de Volkswagen Crafter ook niet. Het stamt allemaal een beetje uit het Golf 7-tijdperk, dan hebben we het over 2012. Het interieur van de Crafter gaat dus herzien worden. Daar hebben we nog geen officieel beeld van, maar wel een schets. Die vertelt ons alles wat we nodig hebben. Oké, Volkswagen vertelt er ook wat bij.
Nieuw interieur
Het oogt in ieder geval al een stuk moderner in de nieuwe Volkswagen Crafter. Je krijgt het nieuwe stuur uit de Golf 8, naast een veel groter infotainmentscherm. Die ken je ook uit nieuwe(re) Volkswagen-modellen, natuurlijk. Ook is Virtual Cockpit een toevoeging aan de Crafter. Net naast het stuur zat vroeger de automaathendel, dat is nu een compactere hendel aan het stuur. Wel zit het gat van de oude hendel er nog, daar kun je nu je flesje cola plaatsen. Ook krijg je modernere rijhulpsystemen, oplaadmogelijkheden met modernere aansluitingen zoals USB-C, die ook gelijk onnodig zijn aangezien een draadloze smartphone-oplader ook een optie is.
Exterieur
Ook van het exterieur van de nieuwe Volkswagen Crafter hebben we een schets. Daar valt… niks op. Volkswagen rept ook geen woord over het exterieur, waarmee je ervanuit mag gaan dat de Crafter blijft zoals ‘ie is. Daar is niks mis mee, zoals gezegd is de Crafter eigenlijk de meest recente grote bus als je het moment rekent dat er een compleet nieuwe generatie gepresenteerd werd. Hij ziet er nog lekker fris uit wat dat betreft.
Volkswagen verwacht aan het begin van 2024 meer informatie te kunnen geven en tegen die tijd zal de nieuwe Crafter ook te bestellen zijn.
awesome zegt
Ik kan niet wachten om die touchscreens onder de olie en stuc te zien.
Of aanstekers tegen de virtual cockpit.
Richmond zegt
Touchscreens in bedrijfsauto’s is niet nieuw en ook niet bijzonder
mattr zegt
“De eerste generatie lijkt ook sprekend op de Transporter T3 met zin stompe voorkant, maar aan de grille met rechthoekige lampen kon je de LT herkennen.”
Dat klopt niet- de LT had eerst ook koplampen (die direct van de Transporter en Golf I kwamen). Pas later kwamen de vierkante koplampen op de LT.
Heb goede herinneringen aan mijn eerste camper; een roestige LT met Volvo diesel, ronde koplampen en vechten met elke vrachtwagen wanneer de snelweg ook maar iets heuvelop ging…
Richmond zegt
Volvo diesel? Ik dacht dat Volvo zelf altijd de diesels elders vandaan haalde
dawwg zegt
Yep, die Volvo diesels zijn/waren VW diesel-motoren…
vopo zegt
Ze hebben ook dieselmotoren van Renault gebruikt.
wimof zegt
Indeed
Klojum zegt
Tsja… Crafters. Laat ze de cupholders eens herontwerpen, want die zitten in de nieuwe Crafters nu zo strak en ongelukkig bij de voorruit dat 9 v/d 10 flesjes stomweg niet passen. Ook een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel zit niet in het standaardpakket. Turbolag is ook weer geïntroduceerd bij de simpelste motorvariant, iets waar de Transporters van een paar jaar terug eigenlijk geen last van hadden.
Robert zegt
Bij m’n vorige werkgever reden sommige buitendienst medewerkers met een Sprinter of Crafter. Toen een van hen een nieuwe Crafter mocht ophalen klaagde hij bij terugkeer dat ze ook de kalender waren vergeten mee te leveren. Op de vraag waarom hij dan een kalender nodig had, antwoordde hij: “om de snelheid te meten. Welke oetl#l verzint het om een verlengde en verhoogde Crafter mét hydraulische laadklep te bestellen met de lichtste dieselmotor als aandrijflijn?”. Daarmee dacht de verantwoordelijke manager dus op de maandlasten te besparen…
Loek zegt
@Klojum: bekerhouders lijkt sowieso een vergeten kunst te zijn. In de Renault Master zit er ook één op het dashboard waar een klein papieren bekertje net in past, maar een middelgroot blik of een 330cl flesje past niet ivm de voorruit. Je enige andere optie is de deur, waar de bekerhouder veel te groot is en een kleinere aan de passagierskant waar je vanuit de bestuurderspositie maar nét bij kan.
En dat terwijl de oude(re) Master (2010-2020) er gewoon direct naast je eenzelfde bekerhouder zat die gewoon goed werkte.
flyerbunch zegt
Basis van het interieur lijkt meer op de ID4 interior, maar wat bombastischer. Het is uiteindelijk een werkbus. Vreemd dat VW daar zo langzamer heeft gewacht..
MarcoM zegt
En nu nog de kwaliteit en betrouwbaarheid terug van de VW’s uit de periode voor 2010. De T4 bus met 5 cilinder diesel, onverwoestbare kilometervreter.
wimof zegt
Ik kan het alleen maar bevestigen, 539200 km 1 liter olie op, tromgeroffel….. 15.000 km en nog niet aan gelast (bizar)
MarcoM zegt
@wimof: lekker blijven doorrijden tot hij “op” is.