![Volkswagen ID-R](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/volkswagen-id-r-black-rear-2018-750.jpg)
Dat zijn nogal rigoreuze maatregelen.
Het was nogal een omwisseling voor Volkswagen. Jarenlang had het merk slogans als ‘Das Auto’, ‘Diesel ist toll’ en ‘Wir haben es nicht gewusst’. Die laatste twee zijn verzonnen, maar wel passend. Waar Toyota pionierde met de Prius en Nissan met de Leaf, zag Volkswagen de Golf TDI als het best passende antwoord op milieuvriendelijk vervoer. Op papier waren ze verdacht schoon.
Nu duidelijk was dat het iets genuanceerder lag, moet Volkswagen een enorme omslag maken. Ze doen dat vol overtuiging met de ID-lijn. Allemaal elektrische Volkswagens die binnenkort op de markt komen. Van eenvoudig tot ruim of sportief: uiteindelijk moet er een Volkswagen ID voor iedereen zijn. Om de ‘ID’-lijn een beetje cool te maken, is er bijvoorbeeld ook de Volkswagen ID-R. De auto is niet alleen het begin van elektrische raceauto’s van Volkswagen, het is ook een einde.
Volkswagen heeft namelijk aangekondigd dat het merk voortaan alleen aan competitieve doeleinden mee zal doen met een auto met alternatieve aandrijflijn. Om specifieker te zijn: enkel en alleen elektrische auto’s. Op basis van het MEB-platform zullen ook raceauto’s ontwikkeld worden.
Dit betekent het einde voor de Golf GTI TCR. Volkswagen stopt hiermee aan het einde van 2019, over een maandje dus. Uiteraard zal Volkswagen nog wel onderdelen leveren aan de teams die rijden met de Golf GTI TCR. De Polo GTI R5 rallyauto zal nog wel even in productie blijven, maar wordt alleen geleverd aan privé-teams. Wanneer we de elektrische raceauto’s kunnen verwachten, is vooralsnog niet duidelijk.
Tja, we weten al jaren dat dit er aan komt, maar als het moment dan daar daadwerkelijk is doet het toch pijn….
@dutchdriftking: Ach, de elektriciteit wordt gewoon nog ouderwets opgewekt met een paar dieselgeneratoren naast het circuit :D
De Golf Tcr wérd alleen aan privé teams geleverd, want in de diverse Tcr kampioenschappen rijden geen fabrieksteams. Drukt de kosten. Ik vraag me af of dezelfde maatregel dan ook geldt voor teams die met de cupra Tcr of de Audi S3 Tcr rijden
@Alex_79: RS3*
Ach wie wil die volkswagen troep nog! Het merk maakt al jaren saaie auto’s. We missen niks!
@willemveenstra: !!!
@willemveenstra: wat moeten we met die opmerking? Eerst heb je het over troep, terwijl VAG behoorlijk vooraanstaande techniek in hun auto’s verwerkt. Vervolgens heb je het over “saaie auto’s”, terwijl de consument vrij is om te kiezen, en toch massaal op de VAG-dealers afgaat. En je sluit af met een punt betreffende de overbodigheid van Volkswagen. Wat denk je dat de huidige stand van de auto-industrie zou zijn als een merk als Volkswagen de concurrentie niet harder zou laten werken?
@jochempie: maar veel mensen zijn ook gewoon saai, die leven saaie levens, kijken saaie TV series, wonen in saaie woonwijken, stemmen saaie politici en rijden saaie auto’s. Soms benijd ik ze wel dat ze zo simpelweg gelukkig kunnen zijn, whoohoho.
@mashell: Ik denk dat slechts een klein deel van het gepeupel die je als “saai” zou beschouwen, zichzelf als zodanig zou omschrijven. Maw, it’s in the eye of the beholder..
@jochempie: zeker. Niemand noemt zichzelf saai, maar bijvoorbeeld wel een van de synoniemen zoals degelijk en betrouwbaar om er een paar te noemen. Geen toeval dat Volkswagen ook die synoniemen gebruikt in haar reclame uitingen.
@mashell: Wat men “saai” noemt aan Volkswagens, noem ik “Bauhaus” :)
@jochempie: dat doet me pijn. Klee en Kandinsky doceerden aan het Bauhaus en die waren juist bijzonder kleurrijk en verre van saai.
@mashell: ik wilde niemand beledigen, en het is ook maar geïnspireerd op.. maar we leven in een wereld waarin alles steeds luider om aandacht smeekt, en VW design is als de kalmte in het oog van een tornado.
@Jochempie: als kalmte hetzelfde is als slaapverwekkend heb je gelijk
@seicilindri: Rust is niet hetzelfde als slaapverwekkendheid inderdaad.
@willemveenstra: jij ook fijne maandag!
@g60gti: Beetje door z’n postgeschiedenis gebladerd. Alleen maar gekanker op alles en nog wat. Echt een aanwinst, zo’n vrolijke Frans :)
En de dakar dan?
@gwnbmw: Daar deed Volkswagen al een aantal jaren niet meer aan mee. Mocht je je reactie schrijven omdat die Volkswagen Atlas van een paar dagen nog vers in het geheugen zit: Die was enkel voor de Baja 1000, en laat die nou net een aantal uur gelegden zijn geëindigd.
@Edge: reed sainz niet met een volkswagen? Of zijn dat dan de prive auto’s?
@gwnbmw: Jawel, maar dat was voor het laatst in 2010. Zijn recente Dakar deelnames waren namens Peugeot als bestuurder van een 2008 DKR
Dat komt dus neer op een flinke besparing de komende jaren. Eigenlijk is het dus briljante marketing, flink bezuinigen op autosport en het positief weten te brengen.
@mashell: Als dit marketing is, dan was racen dus nooit marketing voor VW
Worden zware tijden voor de racerij. Klassen zoals DTM, BTTC, Blancpain, nationale cups……. ik vrees ervoor. Jammer, heel erg jammer!
Geldt dit voor VW AG of alleen het merk Volkswagen? Dat maakt aardig wat verschil.
@baidu: Alleen het merk Volkswagen.
@willeme: oh gelukkig, thanks!
@baidu: Alleen VW. Complete VAG groep zou hypocriet zijn.
Vanuit marketing overwegingen voor VW eigenlijk wel een logische keuze. Anderzijds, de organisatie achter de TCR formulie is ook bezig (geweest) met een electrische TCR variant… volgens mij is er nog zo’n variant van de Cupra TCR ontwikkeld. VW had dus ook kunnen kiezen voor het ontwikkelen van een TCR variant van de ID3
Besparingen verpakken als een stap vooruit. Creatief, “Like really clean diesel”.
Over een maandje een ID3 voorzien van dikke bumpers en het ID3 R Concept noemen. Zichzelf daarmee “heel vooruitstrevend” noemen. Vervolgens er niets mee aanvangen…
Je zag het al aankomen in de Formule E. Meer en meer constructeurs doen eraan mee met bekende coureurs. De gewone Formule 1 , 2 en 3 gaan stillaan verdwijnen. Zien we Verstappen, Vettel en consoorten binnenkort terug in hun E bolide ?