Het is niet bekend of er al contact is gezocht met Greta Thunberg.
Met de ID.3 gaat Volkswagen serieus werk maken van hun elektro-offensief. Het model zou dit jaar zijn opwachting moeten maken bij de dealers. De Duitsers lopen al niet enorm voorop op dit vlak en nu staat de marktintroductie van de ID.3 deze zomer ook onder druk. In de tussentijd zit de concurrentie niet stil. De CEO van Volkswagen heeft nu een lumineus idee om het elektro-offensief een impuls te geven.
Wellicht klinkt de titel als clickbait, maar dat is daadwerkelijk wat Volkswagen baas Herbert Diess in een interview heeft gezegd. Tegenover de Financial Times zegt Diess dat hij een klimaatactivist aan gaat stellen en hij voegt er aan toe dat het een “agressief iemand” moet zijn.
Vermoedelijk zal de doorsnee Volkswagen-vacature er toch iets anders uit zien. Vanwaar deze onorthodoxe oproep? De opperbaas van Volkswagen vindt dat het veel te lang duurt om ideeën te door te voeren in de organisatie. Volgens hem is een klimaatactivist de aangewezen persoon om de boel in beweging te krijgen. De lijntjes zullen kort zijn, want de uitverkorene zal in direct contact komen te staan met de Diess himself en de rest van de Volkswagen-top. Zo zie je maar dat je het tegenwoordig ver kunt schoppen met klimaatactivisme.
In het interview laat de Volkswagen-baas zich ook nog uit over de toekomst van SUV’s. Hij voorspelt dat er met de opmars van elektrische auto’s een einde zal komen van de enorme populariteit van SUV’s. Dit is namelijk niet de meest gunstige carrosserievorm om een grote actieradius te bewerkstelligen. Vooralsnog lijken deze twee zaken elkaar niet te bijten, aangezien een aanzienlijk deel van de elektrische auto’s SUV is. Volgens de Volkswagen-baas zal daar op langere termijn zal daar toch verandering in komen.
Mocht je jezelf herkennen in de omschrijving “agressieve klimaatactivist”, vergeet dan vooral niet om contact op te nemen met Volkswagen.
Bron: Financial Times
Dutchdriftking zegt
Ach gossie, Greta mag stage gaan lopen bij VAG!
mashell zegt
Lijkt het wel op. De compliance mensen die VW de laatste jaren heeft aangesteld bleven ook allemaal net zo lang tot hun stage/proefperiode was afgelopen.
joejojo2012 zegt
Nee joh! Gewoon die ,,Zeg het maar, Sjors je bent een eikel” van 4 uur cup a soup, dat zouden meer mensen moeten doen!
rijnounsdoor zegt
@dutchdriftking: wees blij dat Jesse Klaver eindelijk een echte baan kan krijgen!?
gkbheinen zegt
Allemaal poppenkast ?
gregorius zegt
Beetje hetzelfde als chefkoks die bij McDonald opdrachtjes doen: het blijft gore vieze afvaltroep daar. Geen chefkok die dat gaat veranderen.
kevertje zegt
De vraag is waar we uitkomen met het ‘agressief klimaatactivisme’. De zgn oplossingen rond wonen, verwarming, mobiliteit,… enz. dreigen voor een groot gedeelte van de burgers onbetaalbaar te worden. In sommige landen begin het gemor rond de groene hype serieus toe te nemen. Want de twijfel of de huidige ‘oplossingen’ ook maar iets aan klimaatwijzigingen en ecologie gaat verbeteren is zeer groot – ook op z’n minst niet geconfirmeerd door een deel van de wetenschap. Men dreigt simpele en wellicht zeer effectieve oplossingen zoals nieuwe quasi emissieloze dieseltechnologie voorbij te lopen (nu al minder dan een hond), de koers in te zetten op voor de ecologie toxische magneet en batterij-technologie terwijl op termijn misschien waterstof wel de juiste en meest cleane oplossing is.
ty5500 zegt
@kevertje: Ik ben tegen overdreven reageren en diesels zullen de eerste jaren nog zeker hun plaats hebben binnen de nieuwe auto’s. Maar quasi emissieloze dieseltechnologie is een sprookje. De overblijvende uitstoot wordt gewoon zo fijn dat hij amper nog te meten is. Hij blijft wel minstens even gevaarlijk voor de gezondheid. Hiernaast zal bij het reinigen van de partikelfilters de uitstoot opnieuw gigantisch stijgen boven de normen maar dit is niet opgenomen in de testen. https://www.transportenvironment.org/news/new-diesel-cars-linked-tiny-cancer-causing-particles-are-invisible-law. Opnieuw, elektrische auto’s zijn momenteel niet de oplossing voor de meerderheid maar beweer aub niet dat een diesel proper is.
kempenaer zegt
Niet net doen of dieselmotoren zo schadelijk zijn, is zwaar overdreven.
Veel te veel hysterie en subsidiegeld in dit hele verhaal die de discussie vertroebelen.
ty5500 zegt
@kempenaer: zwaar overdreven op basis van je buikgevoel? https://www.theguardian.com/environment/2017/may/15/diesel-emissions-test-scandal-causes-38000-early-deaths-year-study
cossiekiller zegt
Ze brengen producten op de markt die bij voorbaat al slecht zijn voor het milieu. (we zijn er allemaal fan van, maar dat terzijde). Nogal hypocriet als je het mij vraagt.
koeberg zegt
Dus in plaats van de praktische voordelen van de ID.3 te benoemen (die zijn er heus wel) gaat Volkwagen ons een schuldgevoel aanpraten?
Nieuwe slogan VW: Als je een benzineauto (van de concurent*) koopt in plaats van onze ID.3 dan ben je een slecht mens!
kniesoor zegt
Is Diess zelf niet klimaatactivist genoeg ? Uitspraken uit het recente verleden lijken dat wel te suggereren. Kortom : hij zoekt medestanders omdat-ie het – zelfs als CEO – niet alleen afkan ?
Edge zegt
De SUV is inderdaad niet de meest ideale carrosserievariant voor een elektrische auto gezien het grote frontaaloppervlak, maar ik denk niet dat we snel een verandering moeten verwachten. Het is voor de gemiddelde consument nog steeds de ideale carrosserievorm voor een auto: ze ogen groter en dus veiliger dan de vergelijkbare sedan, hatchback of station in diens klasse, de hogere zit geeft mensen een luxer, veiliger king of the road gevoel en ze zijn praktisch. En omdat men toch niet offroad gaat met de gemiddelde crossover of SUV, geeft dat de fabrikanten extra veel ruimte in de bodemplaat om de batterijen in te verstoppen. Dat zie je bijvoorbeeld goed terug in de Mercedes EQC: Het is een SUV, maar de bodemvrijheid is heel mager voor een auto van dat type en zelfs minder dan dat van een nieuwe Toyota Corolla. En dan niet dat hoog op de poten Trek model, maar de gewone normale Corolla hatchback.
autogeak zegt
Aggressive klimaat activist is een pleonasme
Esprit_de_Flandre zegt
Neem dat terug of ik ram een sojaburger door je strot!
spidermann zegt
Zo was er ook een dame bij VW aangesteld als hoofd compliance en ethiek of zoiets, die na een jaar alweer vertrok met een miljoenen hoge severance pay.
Gulli zegt
Gaan ze iemand aanstellen? Die activisten stellen zichzelf al genoeg aan!
mashell zegt
Misschien vindt Diess het heel bevredigend om dagelijks tegen de activist(m/v/d) te kunnen zeggen, je stelt je aan en daar betaal ik je nog voor ook!
kevertje zegt
Het is zeer twijfelachtig dat met de huidige batterij- en electromotortechnologie – inclusief de erg weinig groene stroom die ze toebedeeld krijgen EV’s ook maar iets ecologischer zijn dan auto’s met moderne verbrandingstechnologie. Realiseer U, dat slechts 2% van de elektriciteit wereldwijd met wind of zon wordt gegenereerd en dat is ecologisch ook al niet helemaal onbesproken. Men creëert wel voortdurend die illusie van en vergeet daarbij de enorme hoeveelheden nikkel, kobalt, neodymium en het veel lichtmetaal die eraan te pas komen – ook aan de productie – zomaar even ‘in de gauwte’. De absolute nonsens rond een ‘klimaatneutrale transitie’ wordt alleen maar door een lobby aangepraat en politiek en media gaan er haast zonder enige kritiek in mee. Zelfs opmerkelijk dat bekende journalisten eerdere documentaires m.b.t. de meest dramatische ecologische ramp m.b.t. alleen nog maar de nikkel-ontginning en weinig CO2-neutrale verwerking uit hun webportfolio gehaald hebben. Men vergeet dat kobaltontginning ook al op heel weinig ecologische principes én kinderarbeid drijft in Afrika. Men vergeet ook heel even dat als het nucleaire park in Europa verdwijnt, geen mens weet hoe we het zonder een hele golf aan bijkomende gascentrales gaan redden. Was gasontginning ook al geen milieuramp?
alper zegt
@kevertje: denk je dat echt daarover gaat?
mashell zegt
Het rendement van elektrische aandrijving is zoveel beter dat het de milieu balans gemakkelijk wint. Ook is de energie steeds duurzamer op te wekken, daar zit geen probleem. De ontginning van die middelen is een maatschappelijk en vooral politiek probleem, hoe bewegen we deze landen dat verantwoord te doen. Of willen we dat helemaal niet? Kinderarbeid houdt kinderen uit school en daarmee een land ook in de toekomst economisch zwak, rijkdom en welvaart is het resultaat van scholing. Maar misschien wil het westen Afrika en China wel graag arm en slecht georganiseerd houden?
baklava zegt
Het klimaat is zo 2019. Wanneer stellen ze een corona activist aan?
iphonistvongates zegt
Tactisch zeer slimme zet. Het komt ooit van pas om de ultieme zondebonk maar InHouse te hebben. Walter White a.k.a. Heisenberg zou een smalend lachje hebben gelaten.
alper zegt
Wel creatief bedacht: Een “Elon Musk” wannabe onder de CEO plaatsen? Maar hij/zij zal 0,0 directe invloed kunnen uitoefenen. Puur PR dit. Ik bedoel kijk als voorbeeld naar de design vrijheid bij VAG. Is om te lachen. De laatste gast die echt iets moois heeft opgeleverd met vrijheid was Walter de’Silca.
monsieurleloure zegt
Soms verlang ik weer naar de tijd dat Winterkorn aan het roer stond, die Diess is nog gekker…
kempenaer zegt
Verliezen bij opwekking electriciteit, transport, transformatie, laden, stroomafgifte accu naar electromotor, electromotor, vampire drain…
Als je dat doorrekent dan valt de zo vaak genoemde efficiëntie van de electrische auto zwaar tegen.
https://www.climategate.nl/2017/06/elektrische-auto-gewoon-vies/
https://www.climategate.nl/2017/04/67991/
Nu wil VW een agressieve klimaatactivist aanstellen.
Activisten hebben meestal weinig met wetenschap, feiten en argumenten.
Ik begin een beetje een hekel te krijgen aan dat hele opdringerige klimaatalarmisme.
Ze slaan volledig door.
Esprit_de_Flandre zegt
Verliezen bij oppompen olie, transport, pijpleidingbreuken, raffinage, distributie, verbranding in de motor, overbrenging van motorkracht naar wielen…
Alles meerekenen hé. Je moet er eens op letten hoe anti-EV’ers altijd maar roepen hoe inefficiënt elektro is, maar dat nooit uitrekenen voor fossiele brandstoffen. En als er dan één of andere chemicus of fysicus aan een unief dat wel doet, dan is dat plots een onbetrouwbare linkse geitenwollensokken boomknuffelaar die de mensen wil koeioneren met zijn/haar zwaaiend vingertje…
tjorque zegt
Ik stel me graag kandidaat!
jometdebanjo zegt
Wat een idioot merk
arhanso zegt
Opzoek gaan naar een ‘Agressieve Klimaat Activist met een liefde/passie voor auto’s’. Daar zou je wel iets mee moeten kunnen. Laat hem/haar (of het team) dan ook lekker bloggen waar ze mee bezig zijn. Ik zie het voor me dat het gaat om hele praktische zaken zoals welke (gerecycle-de)materialen er worden gebruikt tot aan een visie voor de zeer nabije toekomst…
1 ding is zeker: We moeten veranderen. En dat doen we ook. Voor sommigen niet snel genoeg. Persoonlijk denk ik dat we midden in de groene revolutie zitten. Die alleen maar versnelt. En dat moet ook want er zijn nog flink wat echte hobbels te nemen. En ik snap dat het allemaal heel eng is voor een hoop mensen maar uiteindelijk volg je gewoon de rest en wordt iedereen groen.
tge2 zegt
Die groene plavebo meuk is gewoon nodig om Rusland een hak te zetten. Als we heel Europa volplempen met draaiend metaal en omgesmolten silicium denken we van Russisch gas af te zijn.
dtwo zegt
Een agressieve klimaatactivist die in dienst treedt voor een autofabrikant is geen echte agressieve klimaatactivist. Tenzij hij/zij de kans aangrijpt om het bedrijf van binnenuit te slopen.