Minder keuze, minder kosten.
Volkswagen gaat zijn aanbod inkrimpen qua modellen en met name qua uitvoeringen, zo meldt het Duitse merk. Dit jaar zijn er in Duitsland 84.000 Golfjes verkocht in meer dan 58.000 verschillende configuraties. Slechts een klein gedeelte van de Golfjes waren compleet hetzelfde. Voor de komende 5 jaar is Volkswagen van plan flink te gaan snoeien in het aanbod. De motoren en uitvoeringen die minder populair zijn en nauwelijks verkocht worden, gaan eruit.
Volgend jaar wordt de keuze voor motoren en transmissies 25% minder. Om de productie te stroomlijnen worden er dus meer identieke uitvoeringen gebouwd. Denk hierbij aan uitvoeringen met vierwielaandrijving én een automaat: die worden bijna niet verkocht. Hiermee breekt Volkswagen wel even met een belangrijke eigenschap van Duitse auto’s. Gisteren waren we in dit Tesla-artikel nog aan het klagen dat de beperkte keuze in aandrijvingen, opties en kleuren erg karig is. Vandaag ziet VW ineens dat het veel voordelen biedt. Had die ouwe Elon toch gelijk.
Het Duitse merk moet ook ergens gaan snijden, want Dieselgate hakt er hard in. Enerzijds moeten er veel boetes en schadevergoedingen betaald worden, aan de andere kant moet Volkswagen enorm investeren in elektrische auto’s. Met het uitdunnen van het aanbod hoopt Volkswagen zo’n 3 miljard euro te kunnen besparen. Vanwege Dieselgate worden gaan er ook minder diesels aangeboden worden. Volgens VW’s COO (Chief Operating Officer) Ralf Brandstatter wordt het voor Volkswagen telkens duurder om te investeren in de verbrandingsmotor. Gisteren deelde VW al mee dat in 2026 de laatste generatie plofmotoren wordt geïntroduceerd.
roquez zegt
Dit staat toch haaks op het artikel over de T-Cross dat ik net las.
kruimel zegt
@roquez: kappen met Skoda en Seat !!
mashell zegt
Minder keuze + minder uitvoeringen = minder premium = minder marge.
Maar je kunt achterdeurtjes inbouwen. Je maakt een tweede extra dure optielijst, noemt die “individual” en kunt daar dan weer marge mee maken. Vreemde motoren/transmissie combinaties breng als exclusief submerk (iets als Cupra/Alpina) op de markt en je laat op die manier de klant voor jouw minder efficiente logistiek betalen.
dees zegt
@mashell: Je bespaard er wel flink wat geld mee.
Je versneld het productie process en haalt de onkosten omlaag. Dit is wat Toyota al vrij lang doet.
daihatsucuore zegt
@dees: Bij u is er voornamelijk bespaard op de “t” toets?
pomoek zegt
@mashell: Dat is eigenlijk een stuk slimmer dan er helemaal mee te stoppen. Je hebt altijd “gekkies” die perse in een overgemotoriseerde Golf willen rijden. En daar ook de buidel voor willen trekken. Future classics zeg maar.
wijsneus zegt
@mashell: Of de vanafprijs wordt gewoon hoger. Maar ik denk dat VW het voorbeeld van Tesla verder gaat volgen. Dat je qua hardware allemaal dezelfde auto hebt, en de opties niks meer is dan dingen die in de software ontgrendelt moeten worden.
joejojo2012 zegt
Komen ze daar bij vag nu pas achter? Ik meen me te herinneren dat ene Henry Ford dit ook al vroeg inzag. En vag gaat dus nu trendsetter Dacia achterna?
mb10 zegt
@joejojo2012: dat was alleen maar om dat de kleur zwart het snelste droogde en anders de lak de bottleneck in het proces zou zijn. Later toen er snel drogende lakken kwamen was de t-ford in meerdere kleuren beschikbaar.
reactief zegt
Rare opmerking over dat modellen met vierwielaandrijving én automaat bijna niet verkocht worden.
Zover ik kan zien, verkoopt VW namelijk alleen vierwielaandrijving mét automaat in de personenauto’s… En levert het alleen handgeschakeld én vierwielaandrijving op hun bedrijfsauto’s.
OT: Logische keus. Je ziet door de bomen het bos niet meer met alle modellen en varianten.
numpty zegt
@reactief: Die worden dus allemaal uit de aanbodlijst geschrapt. De VW modellen met AWD en automaat zijn meestal de ‘dikker gemotoriseerde’ uitvoeringen. Denk aan de Passat 3,6 4-Motion. Die kost een rib uit je lijf en zal dus niet door veel mensen gekocht worden. Persoonlijk vind ik het een begrijpelijke, maar teleurstellende beslissing. Ik ben al eens weggelopen bij de koop van een nieuwe Mazda 6 GTM omdat ik de optie lijst té beperkt vond. Zie dat met VW klanten ook gaan gebeuren in de toekomst.
mashell zegt
@numpty: maar waar de Mazda klanten teleurgesteld de showroom verlaten (heb ik om dezelfde reden eens gedaan, de CX3 was er niet met schuifdak. Het model kan wel af fabriek een schuifdak hebben maar de Nederlandse importeur importeert dat niet), worden de teleurgestelde VW klanten naar de andere kant van het gebouw gebracht, daar waar de koffie lekkerder is, de Audi’s staan en de optielijsten veel langer zijn.
numpty zegt
@mashell: Daar heb je een punt. Inderdaad ook geen schuif/kanteldak op de Mazda 6 sedan mogelijk. Zelfs een ‘aftermarket’ D’Holandia mocht niet. Dan zou de garantie vervallen (!!)
reactief zegt
@numpty: ‘Denk hierbij aan uitvoeringen met vierwielaandrijving én een automaat: die worden bijna niet verkocht. ‘
Op deze manier lees ik het toch echt dat de automaat een voorwaarde is voor een uitvoering die bijna niet gekocht wordt, alsof handgeschakelde varianten wel beschikbaar blijven.
Volgens mij verkoopt de Golf R trouwens helemaal niet zo slecht. Dat terzijde.
numpty zegt
@reactief: kwestie van hoe de tekst opgesteld is denk ik.
HZW zegt
@reactief: wie wil er nu een 4 cilinder Golf R, de Golf R was leuk met de V(r)6 er in, en klonk ook nog eens 10x beter.
reactief zegt
@hzw: Hij klonk veel beter, maar rijdt nu veel beter!
arjontje zegt
-EDIT: thanks! Is inmiddels gefixt-
Dit is toch hoe de Aziatische automerken al jaren werken. De keuze uit motoren is altijd beperkter geweest dan bij de Duitsers.
Ook het aantal uitvoeringen is beperkter.
mijnporsche zegt
2026 Halen ze niet eens meer als ze zo door gaan.
Robert zegt
@mijnporsche: en dan zegt de Duitse overheid “Too big to fall.”
Heeft menig bank -en autofabrikant (lees: General Motors)- al overeind gehouden…
dees zegt
Dit is gewoon hetzelfde process als dat Toyota gebruikt.
Je versneld het productie process ermee aangezien deze eenvoudiger word. Ook haal je de kosten ermee omlaag omdat je geen voorraad meer hoeft te hebben in dingen die geen hond besteld.
En als ze het zoals Toyota doen worden bepaalde extra’s gewoon standaard bij het basis model. Alhoewel ik dat betwijfel.
Rohrl-fan zegt
Heeft dit ook niet beetje te maken met WLTP test? Nu moeten constructeurs voor elke variatie qua uitrusting een aparte CO2 waarde berekenen en opgeven.
jossebos zegt
Beperking is niet erg, als ze maar logisch zijn.
Stond een keer op het punt mijn handtekening te zetten, toen ik vroeg: waar is het schuifdak?
Bleek deze zonder automaat wel leverbaar, maar met automaat niet.
Opties zijn zo vaak aan elkaar gekoppeld zonder dat je het verband ziet.
Of het zijn er zoveel, dat je niet kan kiezen (the paradox of choise)
Begin daar eens met vereenvoudiging
mashell zegt
@jossebos: yep. Mercedes A-klasse geen schuifdak als je niet ook een automaat neemt, wat is de link daartussen? Volvo XC40, geen rode vloerbedekking als je rode lak neemt, waarom mag dat niet? BMW wil je wel M sport maar geen zwarte dakhemel, dat kan niet. Ze moeten als die rare voorgekauwde configuraties gewoon loslaten. Bouw gewoon wat de klant vraagt, niet dat wat jij denkt wat de klant wilt.
monsieurleloure zegt
Net zoals Japanse merken doen. Paar motoren en een paar uitrustingniveaus. Ze leren het wel in Wolfsburg…
Dutchdriftking zegt
Of gewoon een productielijn vrij proberen te maken voor een elektrisch model?
healey zegt
In Duitsland is de MaVWia met hulp van de Duitse staat (die heeft namelijk aandelen) de rechtsgang aan het vertragen zodat de aanklacht verjaard. En dan hoeven ze helemaal niks te betalen. En de mensen blijven maar kopen. Geweldig merk VW c.q. de firma list en bedrog.
mashell zegt
@healey: op welke wijze kan een staat, de onafhankelijke rechtsgang vertragen? En met hoeveel jaar moet dat voordat het verjaart? De Staatsanwaltschaft 2 in München onderzoekt actief naar strafbare feiten bij Audi.
tinustussengas zegt
Ik vind het veel zorgelijker dat VW al in 2026 de laatste plofmotor introduceert. Wat is er toch aan de hand? Gaan zij dan ook over op die electrische meuk of toch waterstof?