Get a room…
We hebben in het verleden veel plezier gehaald uit de gekke bokkensprongen die VAG heeft gemaakt om Tesla te kleineren of op zijn minst te trolleren. De gedachte was dat de gigant uit Wolfsburg de orka was die speelde met de zeehond genaamd Tesla voordat hij die verscheurt en verorbert. Inmiddels zijn we echter een paar jaar verder en speelt zich een heel ander scenario zich af. VAG heeft nog altijd moeite Tesla te matchen op zaken als actieradius en dus zijn de plaagstootjes van weleer verstomd. Was het dan allemaal gewoon een gevalletje meisjes plagen kusjes vragen?
Het lijkt er wel op als we de laatste uitlatingen van VAG CEO Herbert Diess in ogenschouw nemen. De nieuwe bonentellende roerganger werd bij een PR-evenement voor de nieuwe Golf door een reporter uitgedaagd opnieuw wat honende opmerkingen over Tesla te maken. De gewiekste journo vroeg Diess namelijk of hij dacht dat Tesla in de problemen zit vanwege de bescheiden afzet van het merk. Der Herbert liet zich echter niet verleiden. In tegendeel zelfs, hij had juist niets dan lof voor Tesla:
Tesla is not niche. The Model 3 is a large-series model and they are one of the biggest manufacturers of electric-car batteries. We have a lot of respect for Tesla. It’s a competitor we take very seriously.
Dat is een serieuze about-face ten opzichte van de billboards en dergelijke die eerder vanuit kamp Volkswagen kwamen. Maar het goede nieuws voor Diess is dat Tesla wel open lijkt te staan voor zijn avances. Onlangs liet Elon Musk namelijk weten dat ‘Volkwagen meer doet dan alle andere grote concerns aan elektrificatie’ en dat Diess zijn steun in ieder geval heeft. Ondanks dat Diess het onlangs hardnekkig ontkende, geeft je dit toch te denken of er iets waar is van de geruchten dat Volkswagen een belang in Tesla wil nemen. Love is in the air…
trasimo zegt
First they ignore you,
Then they laugh at you,
Then they want to work with you,
Then you win.
duittenb zegt
@trasimo: and then they buy you? ?
vroaaaaaaaaaar zegt
@duittenb: and then you laugh all the way to the bank.
flutterby zegt
@vroaaaaaaaaaar: niet naar de bank, naar Mars.
3246cm252kw zegt
@trasimo: how can you laugh when you ignore? ? then you didn’t really ignore…
sterko zegt
@3246cm252kw: FIRST they ignore you,
THEN they laugh at you.
Oftewel, op het moment dat ze je uitlachen, zijn ze gestopt met negeren. Tegelijk negeren en uitlachen kan inderdaad niet.
maximusnl zegt
@trasimo: eerst zeggen ze ik vind je lief, dan met een relatie ik houd van je en na de scheiding ik houd alles van je
dees zegt
Het probleem van Tesla is dat er niet genoeg centen aanwezig zijn om echt mee te doen in de ontwikkeling van betere accu’s en het probleem van VAG is dat ze flink achterlopen.
Dus het is wel logisch.
geelbarrel zegt
@dees: in dit geval zit het hysterese probleem dus niet in de batterij maar de company… geinig
fanboy zegt
@dees: Ik denk toch echt dat je het onderschat. Misschien hebben ze niet de meeste centen, maar het is wel duidelijk dat ze (op dit moment) voorop lopen in de accu techniek. En dan heb ik het niet over het nieuwste nog in laboratoria, maar dan in de praktijk.
De andere merken halen de energiedichtheid niet, en vermoedelijk ook de prijzen niet, van Tesla. Volkswagen bijvoorbeeld, gebruikt veeel meer van het gehate materiaal Cobalt. Je haalt dat uit conflict gebieden of uit een goede bron voor veel geld.
En dan hebben ze dus hun nieuwe generatie aangekondigd als million mile battery. Terwijl de huidige al goed genoeg is voor gebruik in gemiddelde auto.
Dus of ze hebben centen genoeg, of het draait meer om de aanpak/kennis dan de centen.
Maar goed, dat kan de rest ook bereiken. En dat gaan ze uiteindelijk ook wel bereiken, met de hoeveelheid kapitaalinjectie die wordt gedaan. Volkswagen groep is dus inderdaad lekker bezig in die richting en gaat er ook wel komen.
dees zegt
@fanboy: Je begrijpt me denk ik niet goed.
Tesla heeft de beste accu van de op dit moment meest gebruikte accu tech. Maar ze lopen flink achter bij de ontwikkeling van de volgende generatie accu’s. Omdat ze daar niet de centen voor hebben.
Dan heb ik het over bv de solid state accu’s
Panasonic Toyota en Denso pompen elk 1 miljard per jaar in de ontwikkeling van deze nieuwe accu generatie.
Toyota heeft al een werkend model van deze accu en deze heeft flink minder cobalt nodig dan de huidige accu’s van Tesla. Tevens zijn ze in vergelijking tot de huidige accu tech sneller op te laden en heb je minder accu’s nodig voor hetzelfde bereik.
En ja ik weet waar je cobalt vandaan haalt. Dit word gedolven door slaven in Afrika maar we doen allemaal alsof onze neus bloed want we hebben dit spul nodig.
Er gaan ook mijnen open in Canada, hun denken dat met de gestegen vraag ze het ook winstgevend kunnen doen zelfs met de hogere veiligheids eisen in Canada.
fanboy zegt
@dees: Dat zou best kunnen. Maar dan zijn we denk ik wel wat jaartjes verder voordat er auto’s met competitieve prijzen met solid state accu’s in de showroom staan. Het is me bekend dat Toyota daarop wed, en tot die tijd niet veel doet ondanks hybride achtergrond.
Tot die tijd zal het lastig worden om ze in te halen.
Hoe dan ook, meer concurrentie is alleen maar goed. Wordt het goedkoper en beter van.
Tesla gebruikt trouwens 3% Cobalt versus 14% van VW (naar eigen zeggen, misschien inmiddels al minder).
Cobalt kan ook uit “schone” mijnen komen hoor, zoals in Australië. Maar dan is het dus weer duurder.
Zonder Cobalt zou uiteindelijk beter zijn ja.
flutterby zegt
@dees: Renault heeft al aangeven dat solid state binnen 5 jaar zeer optimistisch is.
Tesla is daarintegen al bezig met droge accu’s die veel lichter en compacter zijn.
HyperTeHK zegt
@dees: Daarom neemt Tesla ook Maxell over. Ze gaan zelf niet de solid state accu’s ontwikkelen.
bassx zegt
@fanboy: Hetgeen waar Tesla (motors) in voor loopt is de Motor, niet het accupakket. De cellen zijn nog steeds 3rd party bij Tesla.
fanboy zegt
@bassx: ze bouwen wel de fabrieken samen met die 3rd party, stellen de eisen, en hebben onlangs zelfs zo’n bedrijf, Maxwell, gekocht. Ze weten wat ze willen en ontwerpen zelf de modules en accubeheer.
Hun motoren zijn ook goed, en dan helemaal de aandrijflijn als geheel opereert dus erg efficiënt. Maar de motoren zullen eerder ingehaald worden. Sommigen bouwen al dezelfde motortypes. Wat BMW in de i3 stopte was al best geavanceerd.
bassx zegt
@fanboy: Met motor bedoelde ik ook aandrijflijn en alle software er om heen. Hiermee loopt Tesla ver voor als het om efficiëntie gaat. Porsche mag dan misschien een fractie sneller zijn dan de Model S, als het om efficiëntie gaat is de Model S stukken beter.
balboni zegt
@dees: lul niet man
dees zegt
@balboni: Want? De financien van Tesla zijn bekend dus dat ze geen miljarden hebben om in nieuwe tech te pompen is geen geheim.
En als ze flink geld zouden investeren in solid state batterys dan hadden ze dit al lang bekend gemaakt.
Maar nee, jouw post is zo goed onderbouwd het is moeilijk om er tegenin te gaan.
flutterby zegt
@dees: ze hebben die miljarden niet omdat ze deze investeren in nieuwe batterij technieken..
saxoke zegt
@dees: ze moeten geen betere accus maken. Ze moeten betere autos maken
pramm zegt
@dees: Ben erg benieuwd wanneer solid state batterijen de laboratoria ontgroeien. Ze zijn nu al bijna 10 jaar de meest belovende technology. Maar zo zijn er nog wel een paar die een gouden toekomst worden toebedacht maar ondanks de vele miljarden aan investeringen toch nog altijd geen succes hebben weten te realiseren.
dees zegt
@pramm: Toyota is nu bezig met het omlaag krijgen van de productie prijs en dat is uiteraard de stap waar de meeste nieuwe tech blijft steken.
Ze zijn al een dik half jaar bezig met real world tests van Solid State accu’s en in 2020 zullen ze op de Olympische spelen daadwerkelijk iets laten zien.
Ze gaan er zelf vanuit dat het nog tot 2025 zal duren voor het rendabel is.
flutterby zegt
@pramm: we wachten ook al 20 jaar op waterstof en al 40(?) op vliegende auto’s.
Dutchcarwizard zegt
@pramm: in 2020 komt Toyota er mee.
jag1960 zegt
Auf wiedersehen Herr Diess.
Dutchdriftking zegt
Kudos voor de fotoshop.
nissanfairladyz zegt
Ik hoop echt dat VAG goede EV’s op de markt brengen. Ik walgde echt van die vieze arrogantie van hun in het verleden. Ik ben zelf elektrotechnisch engineer, en doe zelfs iets in een andere sector qua lithium batterijen en vermogens elektronica. Ik zal je vertellen… de techniek van Tesla is echt het neusje van de zalm. Dan heb ik het niet over de Tesla Model S en X van vorige generatie. Die waren echt COTS achtig. Consumer of the shelf componenten voor hun electronica. Maar die Model 3 is echt creme de la creme. Neusje van de zalm. Die elektromotor is zoooo efficient en de techniek die daarin zit. En dan de converter…. super efficient met die SiC mosfets. Die zitten ook in de AC to DC inbouw lader voor extra efficient laden. En dan die accu, BMS en state of the art klimaatsysteem voor die batterijen. Zo’n model 3 batterij moet het wel minstens 800.000 kilometer uithouden met hoe deze batterijen in conditie gehouden worden.
Wel jammer is de after sales service van Tesla is super ruk. Kijk maar naar mensen die de eerste Tesla Roadster hebben.
Dutchcarwizard zegt
Diess durft nederig te zijn. Dat heeft VW wel een beetje nodig.