De leveringen van de Golf 8 kunnen met het fiksen van het softwareprobleem weer starten.
Goed nieuws van Volkswagen: de softwareproblemen die de productie van de Golf 8 tergden, zijn gefikst. Afgelopen maand kwamen de Duitsers erachter dat het eCall-systeem niet altijd werkt, waardoor ze de auto niet aan klanten mochten leveren. Dit systeem is immers vanuit de EU-verplicht voor alle nieuwe auto’s.
Wat er precies aan de hand was, legt Volkswagen niet uit. Wel zeggen ze dat ze een software-update hebben ontwikkeld. Alle toekomstige Golfjes krijgen deze nieuwe update standaard geïnstalleerd. Ook de auto’s die al gemaakt waren, maar nog niet verkocht konden worden, krijgen deze update mee.
Voor de bestuurders die zo’n Golf 8 hebben gekocht, gaat Wolfsburg nog een terugroepactie in het leven roepen. Dit wordt een vrijwillige om het softwareprobleem van de Golf 8 te fiksen. Dus als je graag rondrijdt met een eCall-systeem dat niet helemaal werkt, dan mag dat. Op moment van schrijven staat de terugroepactie nog niet in het register van de RDW.
Hoeveel Nederlandse klanten hierdoor zijn getroffen, is niet geheel duidelijk. In Duitsland zijn er zo’n 15.000 auto’s met defecte software geleverd. Volkswagen zei eerder dat de storing in de online connectivity unit OCU3 zat. Dit zou kunnen leiden tot een onjuiste werking van eCall. Hoe groot het probleem precies was, blijft onduidelijk.
Wel is het mooi dat Volkswagen positief nieuws op het gebied van software kan brengen. Door eerdere softwareproblemen, kon Volkswagen vorig jaar naar verluidt niet eens tien procent van de geplande 100.000 Golf VIII’en bouwen. En die ID.3 moeten we ook nog steeds in het echt zien… Zou dit het begin van de weg omhoog kunnen zijn?
lincoln zegt
Joh ..
Dat doet VAG anders nooit ..
toniominestrone zegt
@lincoln: De orginaliteits prijs van de dag, gefeliciteerd!
pier zegt
Maakt niet uit, de nieuwe Octavia is toch veel fraaier (exterieur en interieur).
mashell zegt
En die heeft natuurlijk dezelfde OCU3, dus toch wel fijn dat VW dit gefixed heeft.
dwfc zegt
Zou hij nu starten dan ?
tge2 zegt
Wat is ecall? Als het blijkbaar verplicht is dat om meestal omdat er een derde partij via via veel geld aan kan verdienen.
Richmond zegt
@tge2: als je een ongeluk hebt wordt er meteen gebeld met een alarm centrale en jouw positie doorgeven. Hulpdiensten worden gelijk ingeschakeld.
johnhert zegt
@benja01: Beetje onnodig, het gros heeft de telefoon nog in handen na het accident…
mashell zegt
@tge2: klopt, die derde partij die er veel geld aan verdiend is de overheid want die wil niet dat er belastingbetalers verloren gaan.
tge2 zegt
@mashell: Als je jezelf volledig aan poeier rijdt heeft zo een ecall ding ook weinig zin.
mashell zegt
@tge2: juist wel, als jij buiten bewustzijn raakt en de auto zelf belt worden de hulpdiensten gestuurd ook al jij er niet om kan vragen. Kan het verschil tussen net op tijd en net te laat zijn.
moveyourmind zegt
British Leyland bestaat nog steeds!
Ze hebben alleen hun hoofdkantoor tegenwoordig in Wolfsburg…
f31bmw320d zegt
@moveyourmind: of is dit dan van Lucas Electronics ’the Prince of Darkness’
hiostu zegt
Nog steeds geen over the air updates voor nieuwe volkswagens? Dus je moet nog steeds terug naar de dealer om een software update te installeren. Zeker nu ze zo veel software problemen hebben bij VW lijkt het me toch beter voor ze als ze fixes OTA kunnen doen.
frankvantpietje zegt
Hoe kan die terugroepactie nou vrijwillig zijn? Ecall is verplicht. Een auto zonder werkende Ecall is dus niet conform typegoedkeuring en dus niet legaal. Het kenteken is dus niet geldig.
Toyota maakte er vorig jaar terecht een probleem van toen Corolla ’s met een niet geactiveerd systeem dreigden weg te gaan.
Waarom bij Toyota wel een probleem en bij VW niet.
Volgende omkoopschandaal?
dawwg zegt
Fabrikanten kunnen wel verplicht worden de terugroepacties in het leven te roepen, maar volgens mij zijn alle terugroepacties vrijwillig voor de eigenaar, hoogstens kan het een afkeuring opleveren bij de APK….
dawwg zegt
If it compiles, ship it !
Niets bijzonders anno 2020; een aantal Nederlandse banken werken ook zo; u zijt gewaarschuwd, resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst !