Denk je eens in wat Tiguan-rijders dan wel niet voor ontzettende hufters moeten zijn…
Uit gedegen onderzoek blijkt dat mensen die een Volkswagen of een SUV (rijtest) rijden vaak enorme parkeerhufters zijn. En als we zeggen gedegen onderzoek, bedoelen we niet gedegen onderzoek. De onderzoekers in dienst van de Britse verzekeraar Direct Line keken namelijk simpelweg naar ruim 2.500 auto’s in parkeertuinen en calculeerden op basis daarvan welke auto’s het vaakst in de fout gingen, gerangschikt op merk, model en segment. Dat SUV’s en Volkswagens dan ‘hoge ogen’ gooien is niet zo heel verrassend, ze worden beide immers ook in grote getale verkocht. Volkswagen was in het Verenigd Koninkrijk vorig jaar het op één na best verkochte automerk, achter Ford en vlak voor Vauxhall, Mercedes en BMW.
Maar goed, de cijfers zijn alsnog wel geinig om te delen. Vooral omdat enkele stereotypes bevestigd worden en dat is bijna altijd leuk. De asobak (SUV) neemt namelijk daadwerkelijk de meeste transgressies voor zijn rekening. Het gaat daarbij overigens bijvoorbeeld over buiten het vak parkeren of op een plek voor invaliden parkeren zonder het vereiste kaartje. Van alle overtredingen werd 31 procent gepleegd door een SUV.
Volkswagen doet het zoals vermeld het slechtst bij de merken: Volkswagen-rijders zijn goed voor tien procent van alle overtredingen. Ford en Vauxhall volgen de Wolfsburgers op de voet met ieder acht procent van de harde criminaliteit. Over het algemeen stond zo’n zes procent van alle auto’s niet netjes binnen de lijntjes van het vak. Er valt dus nog wel wat winst te behalen.
Maar, Direct Line heeft wel een interessant feitje voor wat betreft het laatste punt. De verzekeraar geeft de schuld niet volledig aan de mensen achter het stuur. Althans niet zolang er geen schadeclaims liggen. Het is namelijk zo dat als de auto’s perfect in het vak staan, bestuurders gemiddeld slechts 23 centimeter speling hebben om hun deur niet tegen mijn 944 de auto van de buurman (m/v) aan te gooien. Geen wonder dat het oplopen van parkeerschade tegenwoordig vrijwel een zekerheidje is als je je auto daadwerkelijk gaat gebruiken. Helaas doen we daar waarschijnlijk weinig aan in onze dichtbevolkte wereld.
Image-Credit: interessant geparkeerde F90 M5 via autojunk
fendercd60 zegt
En Audi rijders.
SpiderIV zegt
@fendercd60: dat is toch Volkswagen?
Erik zegt
@SpiderIV: nee Audi, onderdeel van VAG, Volkswagen Aktiengesellschaft.
SpiderIV zegt
@erik2907: je zult formeel gelijk hebben maar aan alles bij OOOO zie je dat het VW is. Zoals je bij Alfa ziet dat t Fiat is en bij Lexus -> Toyota.
Erik zegt
@spideriv: zo ook zie je in een Dacia dezelfde schakelaars en knoppen als in een Renault en de Opel Vivaro. Ook in de Logan dezelfde motor als in de Clio, alleen betaal je bij Dacia voor dezelfde kwaliteit minder.
blo3to3t zegt
@erik2907: lees: verouderde kwaliteit.
Erik zegt
@blo3to3t: lees: betrouwbare en bewezen kwaliteit.
towi1989 zegt
@blo3to3t: beter verouderde kwaliteit dan nieuwerwetse meuk
rufctr01 zegt
@erik2907: Skoda?
SpiderIV zegt
@erik2907: eens maar waarom ageer je dan op mijn “dat is toch vw?” In jouw woorden Audi’s zijn dure VW’s. Ben ik t toch met je eens.
Erik zegt
@spideriv: je hebt VW (VW) en VW (VAG). Zit een cruciaal verschil in. VW is geen Audi, VAG is wel Audi.
SpiderIV zegt
@erik2907: nogmaals gelijk. Maar als ik in n Audi rij dan voelt dat volledig als n Vw. Ik probeer dat overigens zoveel mogelijk te voorkomen dat in een Audi rijden.
Erik zegt
@spideriv: ben het ook helemaal met jou eens hoor ?!
musje83 zegt
@erik2907: Nee, VW is geen Audi, VAG is onder andere Audi. Audi én VW zijn VAG. Elke koe is een dier, maar niet elk dier is een koe :-)
mikje90 zegt
@fendercd60: en volvo
hectorjenks zegt
Hmm, ik rijd VW. Hoog tijd dat ik wat betere parkeerplaatsen (op de stoep etc.) ga claimen voor mezelf.
lekkerlinksrijden zegt
En waarom dan een foto boven de koptekst van een M5?
jaapies zegt
@lekkerlinksrijden: omdat: “interessant geparkeerde F90 M5 via autojunk”
e28forever zegt
@jaapies: Logica?
vondick zegt
@e28forever: niet doen
pomoek zegt
Ik denk dat er een direct lijntje is tussen een type persoon->gedrag in het verkeer->autotype. Nu even niet over de vaggers en de biemers. Leraren->Citroën->te langzaam op de linkerbaan en andere automobilisten lesgevers.
schoen85 zegt
@pomoek: iva leraren? ;-)
vroaaar zegt
“Dat SUV’s en Volkswagens dan ‘hoge ogen’ gooien is niet zo heel verrassend, ze worden beide immers ook in grote getale verkocht” is een erg domme redenatie. Immers het gaat om het percentage, en dat is onafhankelijk van de aantallen (mits de steekproef groot genoeg is).
Erik zegt
@vroaaar: staat in het artikel, VW aan kop met 10%.
vroaaar zegt
@erik2907: ja, maar dat heeft niets te maken met de aantallen verkochten auto’s. Daarom is de redenatie dus dom; dat VW procentueel hoog scoort is volgens de schrijver niet verwonderlijk want ze worden veel gekocht.
vroaaar zegt
@erik2907: dat een duur sportwagenmerk ‘hoge ogen gooit’ zou meer in de lijn der verwachting liggen. Want als er van een merk als bijv. Aston Martin 2 stuks tussen die 2.500 auto’s staan en 1 daarvan stond niet netjes geparkeerd, dan was de score al 50% geweest. Voordat er dus ook maar enige conclusies mogen worden getrokken op basis van een steekproef van 2.500 auto’s moet je eerst vaststellen of die wel een afspiegeling geeft van de totale verdeling van auto’s in de markt.
Erik zegt
@vroaaar: jouw redenatie klopt niet zoals je stelt met het voorbeeld AM, 2 verkocht en 1 aangetroffen = 50%.
Als van 100 fout geparkeerde auto’s (verschillende merken) er één een AM is dan is dat 1%. Staan er 10 VW’s fout van de 100 dan is dat 10%. Dat de kans groter is dat er meer VW’s fout staan is logisch als er meer verkocht zijn. Had ook maar zo kunnen zijn dat er 2 AM’s verkeerd stonden op de 100, was het 2% geweest.
vroaaar zegt
@erik2907: nee, jij snapt niet hoe onderzoek middels een steekproef werkt. Ze hebben naar 2500 geparkeerde auto’s gekeken en per merk gekeken hoeveel er stonden en hoeveel daarvan er niet goed geparkeerd stonden. En dat hebben ze geëxtrapoleerd naar alle auto’s in Engeland. Dus als er 2 AM’s stonden tussen die 2500 auto’s, en 1 daarvan stond niet goed, dan zou hun conclusie zijn dat 50% van de AM bezitters niet kan fatsoenlijk parkeren.
henk_he zegt
@vroaaar: er is dus in het onderzoek geen rekening gehouden met de verhoudingen tussen de verschillende aantallen. Als je een onderzoek start in Maranello, zal de conclusie zijn dat Ferrari’s het vaakst te hard rijden binnen de bebouwde kom. Goh, hoe zou dat nou komen… Kortom: slecht onderzoek. Slechte steekproef. Slecht geanalyseerd. Conclusies slecht onderbouwd. Vermakelijk? Ja!
toyotafortuner zegt
Gebruiken die SUV-rijders hun wagens eens offroad, is het ook niet goed…
917 Porsche + Audi zegt
foto genomen op 01 07 2018 circuit zolder
drommedaris zegt
Volvo rijders. Grote asocialen zijn het die de V60 D6, V40 en XC90. Het merk heeft geen nette doelgroep meer maar hufters en bumperklevers. Peugeot 308 SW ook en Skoda Octavia.
freezzr zegt
@drommedaris: flesje azijn geleegd vandaag?
karhengst zegt
@freezzr: Met die bult op z’n rug kan hij even vooruit.
dondeboer zegt
@freezzr: helaas heeft ie wel een punt. Met name de 14% bijtelling V40 valt in negatieve zin op.
drommedaris zegt
En de zwarte Golf 5 rijders.
scorer zegt
Circuit Zolder ? Nee bedankt, daar werken enkel hufters… Geef mij maar Francorchamps…
audirs3 zegt
Zie zo vaak een X5 of Range Rover dubbel geparkeerd staan in garages. En dan niet zo net over dat lijntje, maar er midden overheen. Zo asociaal.