De twee partijen overwegen een alliantie.
Volkswagen AG en Ford Motor Co. behoren tot de grootste autoconcerns ter wereld. Beide partijen kijken naar de mogelijkheid om een samenwerking te starten op het gebied van commerciële voertuigen. Busjes dus.
Doel van de samenwerking is om te kijken hoe kan worden omgegaan met de uitdaging om bestelbusjes schoner te krijgen met de steeds strenger wordende milieuregels. Bestelbusjes waren bij uitstek geschikt om met een dieselmotor te rijden. Nu deze brandstof zo geplaagd is, kijken autofabrikanten naar alternatieven.
De grootste uitdaging is gewicht. Als fabrikanten volledige elektrische bestelbusjes op de markt willen brengen, dan moeten ze niet te zwaar zijn. Men moet immers ook rekening houden met de lading van de gebruiker. Bovendien kan een zware lading consequenties hebben op de actieradius. Op dit moment zitten beide autogiganten om de tafel, maar is nog niets concreets besloten. We kunnen een update verwachten zodra er meer informatie duidelijk is, aldus Volkswagen en Ford. Volkswagen had al eerder een samenwerking met Daimler AG op het gebied van bestelbusjes. (via Bloomberg)
JanJansen zegt
Gewicht is natuurlijk niet het grootste probleem, daarmee proberen de 2 concerns je af te leiden. Een Tesla weegt ook meer dan de maan.
De kosten zijn het grootste probleem. Een electro-klusbus mag niet te duur worden en ze willen beiden de markt in handen blijven houden.
timbre zegt
@janjansen: Gewicht is wel het probleem. 3,5 ton maximaal gewicht om te blijvenin de categorie ‘personenauto’. Een Model X zit aan 2500 kg en mag dus maar 1000 kg laden. Kan je nog zo’n mooie grote Crafter neerzetten, als als ie met één pallet badkamertegeltjes al overbeladen is… wordt niemand daar blij van.
JanJansen zegt
@timbre: De regeltjes in ons kleine landje spelen toch geen grote rol in de afweging om mondiaal op die schaal een klusbus te produceren. De wereld draait niet om Nederland, al denken figuren in het westen daar soms anders over.
Ze zijn vooral geïnteresseerd om zo veel mogelijk geld te verdienen en geen marktaandeel in te boeten.
JanC zegt
@janjansen: Alsof in -bijvoorbeeld- Duitsland een PKW ook niet max. 3500 KG mag wegen.
JanJansen zegt
@janc: regels voor electro voertuigen kunnen ook worden aangepast, en reken maar dat een land als Duitsland dat zal doen als dat noodzakelijk is voor hun industrie.
lekbak zegt
@janjansen: Die regeltjes zijn in de hele eu hetzelfde. En de eu is het grootste handelsblok ter wereld…
jack_abarth zegt
@timbre:
Die 3500kg regel mogen ze van mij part best weleens tegen het licht houden en eventueel opschalen naar 4500kg. Vroegah was de auto een stuk lichter en kon je nog eens wat meenemen. Nu zit je binnen no time aan het maximale gewicht en heb je nog niks bij.
robert110 zegt
@jack_abarth: Die 3.500 kg is meer rijbewijs technisch dan voertuig technisch. Mercedes bijvoorbeeld kan een sprinter leveren die max 5.500 kg mag wegen, je mag er alleen niet met je B rijbewijs in rijden.
En aangezien het grootste deel van de bestuurders met een B rijbewijs al moeite hebben met een auto van rond de 1.000 kg lijkt het mij niet verstandig om met die regels te gaan rommelen.
Robert zegt
@jack_abarth: bij mijn voorlaatste werkgever rijden de monteurs met een verlengde en verhoogde Mercedes Sprinter, die bovendien is voorzien van een hydraulisch bediende laadklep. Dat ding heeft een leeggewicht van 2200 kg. Als daar twee monteurs instappen en er hun gereedschap bij achterin zetten hebben ze nog ongeveer 400 kilo laadvermogen over…
postzegel zegt
@jack_abarth: Zo simpel en toch zo lastig. 4250kg is min of meer voor Campers al wel mogelijk in (sommige landen van) Europa. Maar dan alléén voor campers. Niet eens voor busjes of andere personenauto’s.
Die 3500 kg daar zit je nog niet zo snel aan hoor. Tenzij je inderdaad met tegels gaat slepen. Maar die kan je beter met een aanhanger vervoeren zegt men dan.
Het is nu al een beperking; Wij hebben een laadklep overwogen, maar hoewel het beladen van de bussen daarmee veel makkelijker zou gaan, verliezen we te veel laadvermogen. Zo’n klep weegt inclusief al snel een paar honderd kilo.
Anyhoe: De elektrieke crafter die er nu is (aankomt) heeft slechts een 35kWh accu pakket en kan daarmee 160 stadskilometers rijden (NEDC). Groter accupakket past gemakkelijk onder de vloer, maar dat gaat dan ten koste van het laadvermogen. De e-Crafter zit op een laadvermogen van 1750 kilo tot 1000 kilo voor de grootste variant,.. maar of de variant met 1750 kilo laadvermogen ook met rijbewijs B mag worden bereden? ( Zal wel C zijn (Groot Rijbewijs).
leandro zegt
@jack_abarth: denk jij dat ook maar 1 bakwagen (crafter met laadbak) op de Nederlandse snelweg zich aan het maximaal gewicht houd? Officieel mogen die dingen maar 600/700 kg laden. Maar er gaan 7 euro pallets in….
mikje90 zegt
@timbre: en dan hebben we het niet eens over een aanhanger, die er eventueel nog achter zou moeten.
timbre zegt
NIeuwe samenwerking voor het bouwen van een busje.. De Ford Galaxy, VW Sharan en Seat Alhambra zijn toch al busjes?
peug206 zegt
Dus eigenlijk leurt volkswagen rond zonder een oplossing te vinden in het gat van zn kennis. En zelf een oplossing vinden is blijkbaar onmogelijk
timbre zegt
@peug206: Zelf een oplossing vinden is niet onmogelijk, maar als je de kosten van de ontwikkeling kunt delen, ben je gewoon goedkoper uit. Economics 101.
Volkswagen zal ongetwijfeld gekeken hebben naar het bedrijfswagen-dealernetwerk van Ford en VW. Of dat elkaar niet te veel zal bijten. Een Ford ‘Transporit’ en VW ‘Transiter’ naast elkaar zal waarschijnlijk best gaan ( Zie Galaxy en Sharan, die deelden zelfs de aandrijflijn ) Zie ook Renault met z’n Master die Opel ook verkoopt als Movano. en Nissan als Primastar. Of VW LT en MB Sprinter.
peug206 zegt
@timbre: galaxy en sharan daar staan meer op, zoals de alhambra. Dat platform is gewoon verkocht. Maar een gezinsauto en geen bus, waarbij laadvermogen belangrijk is. Feit is dat de busjes qua elektra net wat moeilijker gaat zijn voor iedereen.
torsen zegt
@peug206: dus eigenlijk leuren ze allemaal een beetje rond voor een oplossing omdat ze auto’s bouwen en geen batterijen ontwikkelen?
peug206 zegt
@torsen: ja, iedereen zit met hetzelfde probleem. Maar bijvoorbeeld Mercedes zoekt zn eigen oplossing in plaats van te scharrelen bij andere producenten.
JanC zegt
@peug206: Vandaar de Mercedes-Benz Citan. Of X-Klasse.
torsen zegt
@peug206: Dus de e-Crafter en eSprinter hebben ze onafhankelijk van elkaar ontwikkeld?
peug206 zegt
@torsen: nee, dat zijn ze niet. Maar volkswagen is blijkbaar niet in staat om het zelfstandig een vervolg te geven en mercedes wel.
torsen zegt
@peug206: Lees net dat de huidige crafter en sprinter al onafhankelijk van elkaar ontwikkeld zijn.
Dus blijkbaar kunnen ze het allebei.
terazino zegt
@peug206: VW heeft daar al oplossingen voor die op korte termijn op de markt komen, zoals bv de volledig elektrische Crafter…
peug206 zegt
@terazino: met een laadvermogen van? De meeste busjes zitten rond de 1800 kg, met een 4cilinder. Maak dat elektrisch en het laadgewicht daalt dramatisch.
JanC zegt
@peug206: De e-Crafter heeft een laadvermogen van 1709 kilo.
terazino zegt
@peug206: 1750kg
peug206 zegt
@terazino: @JanC eigen gewicht van?
rhellema zegt
@peug206: 2500 kg + 1750 kg maakt 4250 totaal en dus nog steeds met B te besturen.
peug206 zegt
@rhellema: huh? 3500?
rhellema zegt
@peug206: in mijn vorige bericht vergeten te vermelden dat je dan rijbewijs B+ (code 96) nodig hebt.
peug206 zegt
@rhellema: code 96 is tegenwoordig met examen. Dus dan kun je net zo goed E halen. Echter, een voertuig met een massa boven de 3500 is een vrachtwagen. En daar mag je met zowel E als code 96 niet op rijden…
rhellema zegt
@peug206: oftewel als je B+ niet hebt heb je nog 1000 laadvermogen over, genoeg bedrijven die zo’n ding inzetten die niet boven de 1000 kg aan lading komen. Volume hoeft natuurlijk niet altijd gewicht te betekenen.
peug206 zegt
@rhellema: beetje aannemer heeft dat er toch echt wel aan materiaal in zitten. de aanhanger met zand/stenen/hout is de combinatie dan al gauw 3500kg . En de B is voor een gecombineerd gewicht van aanhanger voertuig. Niet van voertuig alleen…
Crosscabouter zegt
@peug206: voor B wel, maar ik mag toch aannemen dat een beetje aannemer ook E heeft
rhellema zegt
@peug206: maar het zijn niet alleen aannemers die met dit type auto rijden of wel? Op dit moment heb ik het rijbewijsregelement even niet bij de hand maar volgens mij mag je met B+ zowel een gecombineerd gewicht als het enkele gewicht van het voertuig van 4250 kg besturen.
rhellema zegt
@peug206: heb het nog even nagezocht en dit is wat er over geschreven staat.
Rijbewijs B+ (code 96)
Voor samenstellen van voertuigen bestaand uit een trekkend voertuig van categorie B (maximaal 3500 kg) en totale combinatie van toegestane maximum massa (trekkend voertuig + aanhangwagen of oplegger) van ten hoogste 4250 kg.
Je hebt idd gelijk. Wist het niet helemaal zeker meer.
JanC zegt
@peug206: 2.500 – het mag daarmee onder de huidige regels met rijbewijs B bestuurd worden
kennone zegt
Fordswagen
cossiekiller zegt
@kennone: Ford modellen krijgen ook een andere betekenis als je er Anal- voorzet ;-)
Denk aan de Fiesta, Focus, Explorer, Galaxy, Connect, Transit,… Vul maar aan…
kennone zegt
@cossiekiller: wauw?
jack_abarth zegt
@cossiekiller:
En dan de Escort gewoon niet noemen :(
cossiekiller zegt
@jack_abarth: Die is te oud. Deed me teveel aan Patricia Paay denken.
Dutchdriftking zegt
Op gas wellicht?
marinepower zegt
@dutchdriftking: Duitsers en gas was in vroeger tijden niet altijd de beste combi-natie
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Dat was ook al mijn gedachte? Combinatie van gas en een 48V-dynamo moet toch wel redelijk schoon zijn?
utregcity zegt
Dan sjoemelen ze toch met ‘t gewicht? Toch niemand die een bus naweegt en VW heeft al ervaring met sjoemelen, nietwaar?
lekbak zegt
Dus we krijgen straks een Transporter met de superieure rijeigenschappen en betrouwbaarheid van Ford en het knuffelbare interieur van vw?