Volkswagen moest over zijn ego stappen en heeft nu eindelijk ondersteuning voor de NACS Tesla-aansluiting.
Hier in Nederland is het doodsimpel. Met een niet-Tesla kun je rijden naar een Supercharger en de kabel in je elektrische auto prikken. Betaling verloopt via de app van Tesla en klaar is kees. In de Verenigde Staten gaat dit niet zo makkelijk.
Zoveel laadpalen, zoveel aansluitingen. In de Verenigde Staten werkt Tesla met de North American Charting Standard (NACS). De meeste elektrische auto’s in de VS zijn ook inmiddels uitgerust met NACS, maar er zijn nog steeds merken die weigeren mee te spelen.
Volkswagen aan NACS
De Volkswagen Groep was één van de concerns die niets voelde voor NACS. Maar je kent het eeuwenoude gezegde. If you can’t beat them, join them. Uiteindelijk wil je het beste bieden op je elektrische auto’s. Toegang tot meer laadmogelijkheden maakt je EV een betere auto. VAG heeft nu bekendgemaakt in Noord-Amerika ook de NACS-standaard te gaan integreren.
Dat betekent dat auto’s van onder andere de merken Volkswagen, Audi, Porsche en Scout Motors ondersteuning voor NACS krijgen. De uitrol is ergens in 2025. Vanaf dat moment kunnen ook auto’s van de Volkswagen Groep terecht bij de Tesla Superchargers in Amerika.
Dat is uiteindelijk goed nieuws voor EV-rijders die een auto van de Volkswagen Groep rijden. In Noord-Amerika staan 15.000 Superchargers waar ze straks toegang tot krijgen.
Volkswagen is laat op het feestje, want andere merken zoals BMW, Mercedes, MINI, GM en Ford hebben in het verleden al aangegeven NACS te gaan ondersteunen. Helemaal laatste zijn ze niet. Stellantis is nog Frans-Italiaans-Amerikaans eigenwijs, want vooralsnog heeft het concern geen plannen om ook NACS te gaan ondersteunen. Bijzonder, want de Stellantis-merken Jeep, Chrysler, Ram en Dodge kennen een grote afzet in Amerika. Nog niet met EV’s overigens, maar op termijn gaat dat wel komen. De mogelijkheid hebben om ook bij Tesla te kunnen laden is dan wel zo fijn.
TheMaster zegt
Dit klopt niet;
De meeste elektrische auto’s in de VS zijn ook inmiddels uitgerust met NACS, maar er zijn nog steeds merken die weigeren mee te spelen.
Alleen Tesla’s zijn uitgerust met NACS (en ja, dat zijn wel de meeste EV’s, maar dat is het punt niet). Geen enkele andere (grote) fabrikant heeft dit. Die gebruiken allemaal nog CCS1 of Chademo. Veel andere merken kunnen ergens in 2024 een (Tesla) adapter kopen van CCS1 naar NACS (VW lijkt te laat te zijn?) en pas vanaf 2025 wordt dit de standaard op de auto’s.
HZW zegt
Ik vind het toch een vreemd gegeven dat er geen standaardisatie is wat betreft auto laad stekkers.
Als alle auto fabrikanten nu met ze alle besluiten om tot een universele aansluiting voor EV’s te komen wereldwijd, dan zou dat voor iedereen een stuk makkelijker zijn, en zou EV verkoop kunnen stimuleren.
Verder zouden alle laadpalen superchagers moeten zijn, dan heb je er veel minder nodig om veel meer auto’s op te kunnen laden.
Nu is een oplaat paal uren bezet door 1 auto, als je met 20-35 minuten 80% opgeladen ben, vind er veel meer doorstroom plaats bij de laadpalen.
potver7 zegt
Zo werkt dat dus niet. Het gaat fabrikanten er niet om de EV-verkopen te stimuleren, ze willen zoveel mogelijk auto’s verkopen die uit hun fabriek komen en niet uit die van de concurrent. En volgens mij is het juist Tesla die zijn marktpositie misbruikt om een nieuwe standaard erdoor te duwen. Simpel door een standaard te implementeren die (initieel) alleen met eigen auto’s te gebruiken is, om zodoende dus de concurrentie op achterstand te zetten.
Zie mobiele telefoons en later ook andere gadgets: er was een EU-richtlijn voor nodig om de laadpoort te standaardiseren (eerst micro-USB, nu USB-C).
autorijdert zegt
Op wat voor manier msibruikt Tesla zijn positie?
Tesla was gewoon één van de eerste fabrikanten die zag dat een electrische auto bouwen zonder laadnetwerk nutteloos was.
Tesla nam het risico met het gevaar van faillisement om een laadnetwerk te bouwen omdat Tesla visionair genoeg was en bereid was risico te nemen om een laadnetwerk te bouwen.
Zelfs toen Tesla op het rand van de afgrond verkeerde bleven ze de supercharger netwerk uitbouwen omdat ze ervan overtuigd waren dat het laadnetwerk en de auto bij elkaar horen.
Dat is iets wat vooral de Tesla haters enorme moeite hebben om nog steeds te begrijpen laat staan toegeven.
Verder is de CCS stekker gewoon snel in elkaar geflanst en is iedereen ermee eens dat het absoluut niet een handig of elegant ding is.
Is ook nog eens zwaarder wat bij een EV helemaal een doodzonde is.
En grappig dat je het voorbeeld van USB aangeeft, Apple was net als Tesla vooruitstrevend genoeg om een stekker te maken die omkeerbaar was. Iets wat toen helemaal niet gewoon was. En toen Apple met hun eigen stekker kwam hadden de andere fabrikanten niet eens een standaard, er waren nog steeds andere type stekkers en geen van allen waren omkeerbaar.
Maar omdat 10 jaar later ineens iedereen nog een keer hun klanten lastigvielen door naar USB-C over te stappen vind je dat Apple ook hun klanten moet lastigvallen om over te stappen met hun stekker terwijl daar helemaal geen reden toe is.
mashell zegt
Niet alle laadpalen hoeveel snelladers te zijn, te vaak snelladen is slecht voor de batterij en niet prettig voor het elektriciteitsnet. We moeten er naar toe dat er geen problemen meer mee hebben als een auto lang (bijvoorbeeld een hele dag of nacht) aan een laadpaal staat. Dus meer laadpalen.
En die stekkers, als de Amerikanen en Japanners hun eigen stekkers willen en de Europeanen een andere dan is dat alleen voor de autofabrikanten lastig, de consument merkt er niks van, geen probleem dat een oplossing behoeft.
kas_par zegt
Euhm…. het is niet Volkswagen die hier moeilijk doet he, maar Tesla die in Amerika zo nodig een andere standaard heeft voor laad aansluiting. Het is dus niet eindelijk Volkswagen die overstapt, het is Tesla die moeilijk blijft doen en Volkswagen besluit dat zij ego minder belangrijk vinden dan Tesla dat nog steeds vindt…
autorijdert zegt
Grappig, je draait de zaken precies om.
Tesla was als eerste op de markt, Nissan Leaf kan je niet meetellen want die hebben geen laadnetwerk.
Omdat er dus niks was heeft Tesla zelf een stekker gecreëerd en een laadnetwerk gebouwd.
Tesla heeft zelfs aangegeven dat concurrenten deze laadnetwerk gewoon konden gebruiken maar juist de concurrenten wilden dat niet omdat ze niet wilden dat hun klanten bij de concurrent zouden laden waardoor ze gezichtsverlies zouden lijden.
Vervolgens komt de CCS foundation met een bij elkaar geraapt protocol en wordt er een belachelijk slecht stekker in elkaar geflanst waarvan niemand kan ontkennen dat het een absurd onhandig en lelijk ding is.
Dan is het niet gek dat men nu overgaat op NACS.
CCS kon sowieso niet blijven alleen al om het feit dat het gewoon een hilarisch slecht ontwerp is, is ook niet gek want de mensen die CCS hebben gespecificeerd waren geen innovatieve ingenieurs maar gewoon mannen met stropdassen op kantoor die zonder kennis een stekker bij elkaar hebben gedicteerd.
flyerbunch zegt
Dit alles heeft niks met VW en de CCS/NACS standaard te maken, maar juist met het netwerk dat Tesla heeft qua laders in de VS. Men wilt in de VS de EV stimuleren, maar lukt momenteel niet echt mede omdat de concurrentie zoals Electrify America ver achter staat. Tesla heeft meer dan 20k snelladers en heeft in verschillende staten het voor elkaar gekregen dat deze in sommige staten subsidie geven voor laadstations enkel als NACS wordt ondersteund. Bij E.A zat men nog maar op 3800 stuks. In dat opzicht dacht men idd, if you can’t beat them, join them! Ps: de verwachting is dat Stellantis binnenkort ook gaat aankondigen dat men gewoon NACS gaat ondersteunen.