Volkswagen heeft torenhoge verwachtingen van de eerste elektrische GTI
Het GTI-label van Volkswagen staat garant voor rijplezier, van de Polo GTI tot de Golf GTI. Ze zijn allemaal leuk om te rijden. Tot op heden hebben we het label nog niet gezien op de elektrische auto’s van het merk. Wel het halfbakken GTX, maar daar maak je niemand echt blij mee.
Er is een reden dat Volkswagen de iconische drie letters nog niet heeft toegepast. De tijd is er simpelweg nog niet rijp voor. De Duitse autofabrikant wil geen teleurstellend product neerzetten. Een GTI moet een grijs op je gezicht toveren als je het rechterpedaal vloert.
Volkswagen elektrische GTI
Over een kleine twee jaar weten we of de eerste elektrische Volkswagen GTI geslaagd is. In 2026 verschijnt namelijk een GTI op basis van de ID 2all. Tegenover Autocar zegt VW-topman Kai Grünitz dat de elektrische GTI vooral leuk moet sturen, het liefst met een go-kart gevoel. Die dooddoener kennen we al jaren van MINI en uiteindelijk komt het neer op marketingpraat. Maar we geven Grünitz het voordeel van de twijfel. De focus ligt op sturen en niet zozeer op bloedverziekende acceleraties.
Uiteindelijk is dat een goed iets. Snelle elektrische auto’s, die zijn er genoeg. Leuk sturende EV’s? Niet genoeg! Zomaar een klap vermogen in een elektrische auto stoppen is geen garantie voor een leuke auto. Hallo MG4 XPower met 435 pk. Vermogen genoeg ja, maar echt leuk sturen? Not so much.
De kans bestaat dat de eerste elektrische Volkswagen GTI over zo’n 300 pk of zelfs minder beschikt. De auto moet geweldig worden om door bochten te smijten, het vermogen komt op de tweede plaats.
Klinkt niet verkeerd. Over twee jaar weten we of dit bij mooie woorden is gebleven, of dat Volkswagen inderdaad een leuke elektrische GTI heeft weten te bouwen. Laten we het hopen!
Jurgen zegt
Voor de huidige autoliefhebbers zal een elektrische auto niet snel een grijns op het gezicht geven, want opgegroeid met mooie 6,8 en 12 cilinders. Nieuwe liefhebbers gaat een generatie duren, dan waarschijnlijk weer wel.
hardleersbv zegt
Niet waar. Ik ben een enorme petrolhead, maar rijd sinds een paar maanden zelf electrisch. Geeft me minstens zoveel grijns als een benzine auto. Sterker nog, denk dat er weinig benzineauto’s voor hetzelfde geld en klasse te vinden zijn die me die grijns ook geven…
Jurgen zegt
En als geld geen rol speelde? Wat zou je dan rijden?
hardleersbv zegt
Waar zou jij wonen als geld geen rol speelde? Ik snap die haat tegen electra niet. Je krijgt meer trap in je rug dan je gemiddelde 1.5 ecotec tering hok die elke boerenlul rijdt. Ik trek elke gemiddelde GTI eruit bij het stoplicht. En de wegligging en rijgedrag zijn minstens zo goed als de gemiddelde BMW die ik gereden heb.
Tuurlijk je mist wat beleving qua motorgeluid, maar dat wordt pas een ding zodra geld zoals je zelf zegt geen rol speelt. Er is namelijk amper een moderne betaalbare sportieve auto die wel lekker klinkt zonder (of met) aanpassingen.
Je bent nu droomauto’s van vroeger (want ook 30 jaar geleden reedt iedereen gewoon een schijtbakken 8 klepper) aan het vergelijken met droomauto’s van vroeger. Geld speelt namelijk wel een rol. En geloof me dat ik nu liever electrisch rijdt, zodat ik rust en power heb.
petroldrinker zegt
@hardleersbv ik krijg geen grijns op mijn gezicht in geen enkele duracell aangedreven auto, alles tot nu toe vind ik echt dood en doodsaai om te rijden, een aygo geeft mij een grotere grijns dan een Taycan S….
De haat komt door het doordrukken door onze strot vd overheid en het tegenhouden van hetgeen wat we al jaren hebben en veel mensen plezier uit halen. maar dat mag schijnbaar niet meer tegenwoordig… Laat mensen gewoon vrij in hun keuze, ga een EV niet lopen pushen en helemaal lopen ophemelen als het gewoon troep is, en men zal het minder gaan haten
hardleersbv zegt
Die Aygo wordt je ook “door de strot” geduwd vanwege emissie en veiligheidseisen. Als je het zo gaat stellen wordt alles je door de strot geduwd. Gelukkig komt het met obersturmfuhrer Wilders nu allemaal wel goed he.
Maar goed, geniet van je Aygo, zal aan je denken als ik lekker naar huis cruise vanmiddag. Inclusief enorme grijns achter het stuur.
Jurgen zegt
Ff kijken, nieuwe EV voor € 85.000 of een 2e hands BMW M van 3 jaar oud….mijn keuze zou zo gemaakt zijn.
petroldrinker zegt
De Aygo (en andere vergelijkbaar) is nooit zo door de strot geramd zoals de EV’s dat nu worden, er is nooit een verbod gekomen op de verkoop van meer cilinders ofzo, zoals er nu wel een algeheel verbod komt op de verkoop van brandstof autos….
Maak je geen zorgen ik rijdt geen Aygo. Was een mooi en makkelijk voorbeeld. Het stukje (motor & uitlaat)geluid is voor mij zo ongeveer het belangrijkste aan een auto.
mashell zegt
En toch is mijn e-tron de auto met de beste beleving die ik ooit gereden. Het afwezig zijn van broem geluiden en vibraties samen met een ontzettend goed veer comfort en een ongekende soepele en krachtige aandrijflijn geeft deze wagen me al vier jaar een grote grijns op de smoel.
hardleersbv zegt
Nee man. De WEF heeft bepaald dat jij die moet rijden en leuk moet vinden. Je bent gewoon lobby van de klimaatwoke linkse gutmensch. Je weet toch dat per grijns van een EV er tien puppies vermoord worden? Wordt WaKkEr!
Itso zegt
Stel dat we al sinds de jaren 1900 alleen maar elektrisch zouden rijden (dat was trouwens een reële mogelijkheid geweest) en de ICE werd vandaag geïntroduceerd.
Dan zou de ICE werkelijk nooit geaccepteerd worden.
Het lawaai, die vibraties, die uitlaatgassen, die fragiele onderdelen, om van milieu nog te zwijgen.
Als de ICE het nog wat langer gaat uitzingen dan zal dat grotendeels te wijten zijn door het niet meer kunnen verlaten van de ingeslepen patronen van oudere mensen.
Verandering roept altijd weerstand op maar is ook altijd onvermijdelijk. Gelukkig maar.
O plaat zegt
Ik denk eerder dat het een revolutie zou zijn als de ICE nu uitgevonden zou worden. 1000km range er bij op 2 minuten. Geen enkele batterij die dit kan
maotje zegt
@ o plaat. Mijn auto doet geen 1000 km op een volle tank hoor. Dat zijn dr niet veel die dat redden.
herve11f zegt
Van paard en kar naar een verbrandingsmotor maakte zin. De EV maakt zin, maar ook de ICE maakt zin. Gebruik ze beide in hun omgeving en het komt in orde. De haat komt door de opgedrongen keuze,
En weet je, de meeste mensen hebben door dat dit nonsens is als je zoiets niet wereldwijd doorvoert.
Mensen willen niet financieel benadeeld worden voor deze halfslachtige oplosing.
En aan al die moraalridders, Ik zou eens willen weten hoeveel er hier vrijwillig extra bijbetalen voor hun CO2 uitstoot als ze een vliegticket boeken.
maotje zegt
@petroldrinker. Met mensen een vrije keuze laten kun je nooit een verandering doorvoeren. Als je vrije keuze zou hebben om loonbelasting te betalen zou je daar akkoord mee zijn?
petroldrinker zegt
@maotje Er hoeft ook geen verandering doorgevoerd te worden. Tuurlijk zou ik daar akkoord mee zijn, om gelijk geen enkele cent ooit meer te betalen :)
maotje zegt
Dat is jouw mening. Helaas denken de kenners daar toch heel anders over.
herve11f zegt
Wie bedoel je met kenners?
rogerzz zegt
@hardleersbv Ga je ook wel eens een bocht door? Die stoplichtsprintjes zijn 2 weken leuk, daarna is het enkel 95 km/u tuffen op de middelste baan met Adaptive Cruise Control aan. Ik ben erg benieuwd welke EV je hebt die een ‘grijns’ kan geven, dat kan alleen een Porsche Taycan ongeveer, maar dan zelfs nog maar deels.
Toegegeven; woon-werkverkeer is ideaal in een EV. Maar een epische vakantierit zoals ‘zestwaalf’ deed in zijn Ferrari 612 gaat natuurlijk nooit in een EV. En echt leuk gaat een EV nooit worden. Er zijn mensen die lol hebben in een MX-5 met 120pk, een Cayman met 245pk, terwijl ze stoplicht-sprintjes verliezen van een 2 ton zware Audi Q8 e-tron. Persoonlijk heb ik liever een inferieure ICE > elke EV qua lol. En voor saaie ritjes, woon-werk, in de EV. Woon-werkverkeer in een elektrische GTI lijkt mij ook helemaal prima.
degrotemuis zegt
Leuke ICE stuur auto’s voor liefhebbers vergelijken met een grote zware EV SUV achtige geeft ook een vertekend beeld. Gaat hetzelfde nog op als de ICE auto een Captur, Kuga of Q7 is, bieden die zoveel meer puur omdat het ICE is? De Z4 hier voor de deur biedt inderdaad meer beleving dan de EV, maar de EcoBoost waarvoor de EV in de plaats gekomen is? Die niet. Dus een echt leuk sturende EV die ook nog een beetje range heeft kan best een leuke toevoeging zijn voor mensen die zonder het motorgeluid en zelf schakelen kunnen. Wel benieuwd of ze het deze keer wel waarmaken, het GTX label werd ook aangekondigd als de GTI voor de EV rijder…
hardleersbv zegt
Zeker. Ik heb een polestar 2 facelift. Ik heb hiervoor meerdere stuurmansauto’s gehad (BMW, Alfa) en trust me, je merkt het gewicht zeker, maar ik hoek deze echt net zo makkelijk de hoek om als mijn vorige autos. Goed stuurgedrag en dikke prima wegligging.
petroldrinker zegt
Precies, ik krijg geen grijns op mijn gezicht in geen enkele duracell aangedreven auto, alles tot nu toe vind ik echt dood en doodsaai om te rijden, een aygo geeft mij een grotere grijns dan een Taycan S..
Allison Burgers zegt
Ik heb een dilemma voor je:
https://www.yagodesign.eu/blog/portfolio-item/toyota-gr-pandem-rocket-duracellwrc-2/
Zou je het rijden? :)
petroldrinker zegt
Zonder die lelijke widebody met popnagels, en zolang de brandstof motor er nog inzit prima, zodra het geswapped is naar een electrische aandrijving, mag mijn portie naar fikkie :)
hardleersbv zegt
Brand je thuis ook nog olielampen of vind je een gloeilamp wel chill?
hardleersbv zegt
lol
Jurgen zegt
Geen idee, ik kan zo’n link nooit aanklikken vanuit dit forum, maar als het elektrisch is niet, ik wordt kotsmisselijk van dat regeneratief remmen, ik zal wel te oud en grijs zijn denk ik😂
jouwnaam zegt
Volledig mee eens. Ik leef wat jij zegt. Ik was 12 en de B7 RS4 kwam uit, daarmee is de toon gezet om ooit eens in een moddervette V8 te rijden. (Een V6 is afgevinkt.) De emotie is compleet weggezogen uit auto’s. I know, niet iedereen voelt iets voor een auto, maar ik wel. Engeneering is een passie van mij, auto’s specifiek. Ik kan de elektrische techniek wel waarderen, maar ik heb er geen affiniteit mee. Het boeit me niets. Dus; of een motorfiets (een 1000cc en janken met dat ding!), of een klassieke waggie erbij. Die klassiek waggie is overigens ook afgevinkt. Nou sta ik met een been in een andere generatie en heb ik kansen gepakt waar andere geld uit wilde geven. Dus wellocht geniet ik nog wat privileges die huidige generatie niet heeft, maar denk na over je toekomst en wat je wil hebben, en wanneer je dat wilt. Nie lopen huilen als je 30 bent, geen auto hebt, geen huis bezit, geen geld hebt, maar schuld hebt door eeuwige te willen studeren, veel te hebben gefeest, veel dure kleding bezit en botox hebt gekocht.
rbou zegt
Ben blij dat de Alfa Romeo Junior Veloce zoveel positieve reviews heeft gekregen over de rijervaring (voor een volledig elektrische auto); lijkt dus wel te kunnen. Hopelijk zet die ontwikkeling zich voort.
O plaat zegt
Het is met voorsprong de lelijkste auto waar ooit een Alfa embleem op stond.
Allison Burgers zegt
Na de Arna dan.
rbou zegt
Eerst maar eens in het echt zien en gelukkig is dat jouw mening.
dedon zegt
Ja, want die standaard onderstuurde GTI’s sturen goed…
Loek zegt
@dedon: is dat zo? Menig autojourno was erg onder de indruk van het stuurgedrag van de GTI, in ieder geval de 7. R-modellen en andere 4WD meuk zal je vast gelijk voor hebben maar Volkswagen had juist een bijzonder goed niet-ondersturend pakket voor een FWD auto als ik het zo hoor.
mashell zegt
Goede kans dat de elektrische GTI achterwielaandrijving heeft.