Der EU is ganz blij met de maker van Das Auto.
Uit onderzoek van EY (voorheen Ernst & Young) is gebleken dat VAG wat werkgelegenheid betreft de grootste aanjager van de Europese economie is. De autofabrikant creëerde vanaf 2005 maar liefst 31.000 banen. Let wel, het gaat om banen binnen de EU maar buiten Duitsland.
Ford eindigde wat werkgelegenheid betreft op een strakke vijfde plaats, met 14.700 banen in de afgelopen tien jaar. Inderdaad, ondanks het sluiten van de Belgische fabriek te Genk.
Werknemers van vW zitten er trouwens warmpjes bij. Afgelopen jaar ontving het personeel nog een bonus van € 5.000 de neus, al hadden hun collega’s bij enkele zustermerk het nog beter voor elkaar.
In het onderzoek eindigde Siemens op de derde plaats met 16.000 banen, maar het bedrijf uit München investeerde wel weer het meest van alle bedrijven binnen de EU.
Foto: een tranentrekkend mooie VW Karmann-Ghia Convertible.
henkhupelschoten zegt
Ik wil het lijstje wel eens zien..
henkhupelschoten zegt
Overigens is heel de Duitse economie de motor van de alle andere eu-landen (en zelfs daar buiten) je kunt zeggen wat je wil over mofrika maar ze hebben het daar wel verdomd goed in elkaar zitten!
jipino zegt
@henkhupelschoten: Ja, Duitsland is een goed geoliede machine inderdaad.
henkhupelschoten zegt
@jipino: (komt de oliegrap aan), Vooral in ingolstadt en Wolfsburg!
super zegt
@henkhupelschoten:
Als duitsland “motor” van europa is, is het wel een bijzonder slechte, want echt goed gaat het niet in europa.
potjak zegt
@super: als je in een hele slechte auto de motor verwijderd…. Juist dan kom je helemaal niet meer vooruit…
nibor zegt
@henkhupelschoten: het lijstje staat op de bronwebsite:
1. VW AG (in zijn geheel): 31.000
2. Amazon: 25.000
3. Siemens: 16.000
4. IBM: 15.000
5. Ford: 14.700
6. Tata group (in zijn geheel dus): 14.500
7. EADS: 13.600
8. LG Electronics: 11.700
9. Renault (zonder Nissan, maar ik vermoed met Dacia): 11.200
10. Bosch: 10.000
Bosch-Siemens, wat dus eigenlijk één bedrijf is zijn samen eigenlijk goed voor plek 2.
406_v6 zegt
@RRenault: Bosch is géén onderdeel van Siemens, integendeel, het zijn op verschillende terreinen concurrenten.
motoragent zegt
@406_v6: Is geen onderdeel van Siemens inderdaad, maar ze vallen wel onder hetzelfde concern.
406_v6 zegt
@motoragent: ook niet, aandelen Bosch in handen van Stichting (90%).
Jullie verwarren Bosch en VDO waarschijnlijk.
henkhupelschoten zegt
@406_v6: ja, dat heb ik ook wel eens gehoord, gaat vrijwel niks naar hun zelf toe, eigenlijk ongelooflijk dat het kan maar wel knap hoor!
406_v6 zegt
@406_v6: de enige “link” tussen Siemens en Bosch is het feit dat Siemens z’n witgoed tak aan Bosch heeft verkocht.
henkhupelschoten zegt
@RRenault: Vond Bosch al zo laag staan, maar je hebt gelijk! Raar dat Daimler AG hier niet in staan. Die maken ook van alles buiten duitsland
Esprit_de_Flandre zegt
@RRenault @motoragent: Bosch en Siemens samen? Das wel heel kort door de bocht, en een belediging voor de beide bedrijven.
Bosch en Siemens hadden een JV voor huishoudelektro, die tegenwoordig 100% Bosch is, maar nog steeds toestellen verkoopt onder beide merknamen. That’s it.
Maar daarnaast zijn beide grote spelers in andere segmenten, zoals automotive, rail, electronics, software, …
jipino zegt
Hehe, deze titel vraagt gewoon om oliegrappen. Alles met VW doet dat al, maar dit zeker.
9000cse zegt
Bedrijven die voor meer werkgelegenheid zorgen maken mij altijd weer blij. Hierbij gaat het immers meestal om banen aan de onderkant voor lager opgeleiden. Waar andere bedrijven, zoals banken, steeds meer banen schrappen, vind ik dit een welkome boodschap. Een groot gedeelte van de bevolking bestaat immers uit mensen met een lager inkomen, maar ook die mogen een inkomen hebben waarmee goed te leven is. Ook zij leveren een belangrijke bijdrage aan onze economie, zeker wanneer je naar de totale bijdrage kijkt.
lekkaah zegt
@9000cse: Volgens @mashell zijn ‘ut allemoal graaiers!!1
9000cse zegt
@lekkaah:
Met dit verschil, dat de één blij is met enkele tientjes meer inkomen en de ander er “gewoon” een miljoen of nog meer bij neemt. Gewoon, omdat hij/zij er “recht” op heeft. Het is maar wat je graaien noemt.
lekkaah zegt
@9000cse: tuurlijk.. JIJ verdient.. ZIJ nemen.. slachtoffertje..
9000cse zegt
@lekkaah:
Slachtoffertje! Wie? Ik? …………………….
#krijgt spontaan een meewarige glimlach op z’n gezicht.
Maar voor de supporters van de graaiersmentaliteit zijn er maar twee woorden van toepassing: Triest en zielig.
gregorius zegt
Dit is wel weer een prachtige conclusie van die poep-verkopers.
Dus banen-creeren in de afgelopen 10 jaar.
Is dat dan een netto balans? Of, als die baan weg is, heeft dat geen invloed op het nummer.
En als je dus hetzelfde werk outsourced, naar een ander EU land, dan telt t ook; jammer alleen dat de achtergebleven mensen zonder werk zitten.
Dus ik zou dit nummer niet zo 1,2,3 vertrouwen.
Dutchdriftking zegt
Doen ze goed toch? Zie ik de Franse merken helaas niet doen….
desjonnies zegt
@dutchdriftking:
Zoals de meeste Europese landen heeft Frankrijk last van de Euro en is Duitsland het enige land dat er een enorm voordeel bij heeft.
Dat en de Communistische vakbond cultuur die in landen als Frankrijk en Italië nog steeds heerst, maken deze landen concurrentie lam.
Zoals ik laatst nog neerpende werd de uitstekend werkende PSA fabriek in Royton Engeland gesloten omdat eenzelfde sluiting in Frankrijk heel PSA platgegooid zou worden.
Kijk maar naar die Franse veerboot staking van vorige week, veerdienst myferrylink is al jaren failliet, en toch gaat men staken om een overname tegen te werken.
Gevaar van dit allemaal is dat er geen balans meer in Europa is, zoals dat vroegâh wel het geval was tussen de Fransen en de Duitsers.
lekbak zegt
@desjonnies: het heeft dan wel 70 jaar geduurd, maar uiteindelijk lijken ze toch te winnen…
e1000bmw zegt
Is VAG in ieder geval nog ergens goed voor…
norge zegt
@e1000bmw523i: Ik woon niet in de EU dus daar heb ik geen voordeel aan en wil er dus niet aan mee betalen….
parker zegt
Daarom dus: duits rijden! Of tenminste europees. Tijd dat we in opstand komen tegen die ketters in hun suffe Japanse auto’s!!
potjak zegt
@parker: blablabla, ook japanners en koreanen worden in europa gebouwd, wat ons Europeanen banen oplevert. Laat ons allerbeste Philips nou eens zijn productie uit china halen en weer kwaliteitsproducten in eigen land gaan maken.
norge zegt
Hoeveel vaste banen zijn dat? En volgens mij kregen alleen de vaste werknemers die bonus..
norge zegt
Off topic, Kuddo’s voor het plaatje van de KarmanGhia
hplh zegt
En vergeet niet de werkgelegenheid voor de olieboeren dankzij vw
potjak zegt
Ik weet niet hoelang die oliegrappen hier nog doorgaan maar we hebben ze nu zo ongeveer allemaal wel gehad. Nee ik ben geen VAG-boy.
9000cse zegt
@potjak:
Ik denk dat je er nog erg lang onder te lijden zult hebben. Ik ben er inmiddels ook moe aan. Maar denk maar zo: Bashen = pesten en de meeste pestkoppen hier doen dat al vanaf de lagere school of hoe dat nu mag heten. Ze verleren het nooit en hebben er zelf nu nog de meeste lol aan. Kwestie van op oude(re) leeftijd pas volwassen worden.
potjak zegt
@9000cse: waarschijnlijk hebben we er nog lang mee te leven. Ik begin me er inmiddels aan te storen en wat je zegt stelletje volwassen pubers en pubers… Nee daar willen we onze energie niet aan verliezen dus laat het vanaf nu aan mij voorbij gaan :)
mopar zegt
@potjak: dat je je er überhaupt druk over maakt is ook niet bepaald het toppunt van volwassenheid… Laat gewoon gaan.
potjak zegt
@mopar: ja daar kan ik je dan ook geen ongelijk in geven :)
philipf zegt
Die karmann ?
mrrallycross zegt
Ja met die olieproblemen verschaffen ze wel veel werk. Daarnaast hebben ze zoveel merken dat ze altijd wel wat verkopen