De Volkswagen eBulli is los. Het is een icoon uit het verleden dat weer helemaal up to date gemaakt.
Volkswagen heeft met deze eBulli het restomodden opnieuw uitgevonden. Er zijn al een paar modellen de revue gepaseerd, maar dat was het werk van andere specialisten. Het is nu tijd voor een moderne klassieke bus van Volkswagen zelf.
Nee, de Volkswagen eBulli is niet de nieuwe ID-Buzz, ook een nieuwe elektrische Volkswagen bus met retro-invloeden. Volkswagen is al jaren bezig met de aankondiging van die retromobiel.
Exterieur
We beginnen met het uiterlijk. Dat is grotendeels gelijk gebleven. Het betreft een zogenaamde Samba bus. Zoals je kunt zijn heeft de Volkswagen eBulli een split-window, dus een voorruit links en eentje rechts. De velgen lijken op de originele wielen, maar zijn een paar inches groter. Ook staat de bus wat lager op zijn wielen. De two-tone lak (oranje en beige) is ook heerlijk retro.
Motor
Een goed exemplaar is tegenwoordig behoorlijk veel geld waard. Normaal gesproken vind je in deze busjes een viercilinder boxermotor. In sommige gevallen zelfs een Porsche motor. Deze Volkswagen eBulli heeft geen verbandingsmotor. In plaats daarvan heeft de Samba-bus de aandrijflijn uit de E-Up gekregen. Een elektrische motor met 85 pk. Het klinkt raar, maar toch is het waar: dit is de sterkste versie die Volkswagen ooit van deze bus heeft gebouwd.
Supersnel
Dankzij het vermogen is de topsnelheid relatief gezien erg hoog. Deze elektrische Type 2 bus loopt namelijk 132 km/u. Die snelheid is begrensd. Waarschijnlijk om de accu’s een beetje te sparen. De VW heeft namelijk een 45 kWh accupakket. Deze kun je in 40 minuten van 0 naar 80% laden. De actieradius bedraagt 200 kilometer.
Interieur
Naast een iets moderner exterieur heeft de E-Bulli ook een nieuw interieur gekregen. Zo is er een nieuwe houten vloer, nieuw meubilair en een heel moderne ‘versnellingspook’. Er zijn overigens daadwerkelijk productieplannen. Het is de bedoeling om de auto voor 64.900 euro aan te gaan bieden. Vorig jaar kwam eClassics (de divisie verantwoordelijk voor deze projecten) op de proppen met de eKäfer, een elektrische oude Kever.
Robert zegt
Je zou toch denken dat het kinderspel is om in zo’n bus het accupakket te vergroten t.o.v. de e-Up.
Boomer zegt
Als je weet hoe die bus in elkaar zit zul je tot de conclusie komen dat er nauwelijks ruimte is, behalve het deel waar vroeger de benzinetank zat. Ik neem aan dat de motor en aandrijflijn op ruwweg dezelfde plek zit, dan houdt je niet veel andere ruimte meer over (los van onder de voorbank eventueel).
spence zegt
Love it !
Wel een aardig bedrag.
Papageno zegt
Ach als een beetje goede versie een ton kost (met verbandingsmotor) dan valt het eigenlijk nog wel mee.
De ideale bus voor een hipster met een winkel in de binnenstad.
jpsienen zegt
@spence: Je zou het bijna vergeten, maar we naderen 1 april….
bobje zegt
@jpsienen: het lijkt mij ook wat raar. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand zijn originele bus laat ombouwen en een nieuwe krijgt anno 2020 nooit een typegoedkeuring..
vandijkbv zegt
Wat afgrijselijk zeg, die DSG pook in het interieur..
Daar hadden ze wel wat beters op kunnen bedenken.
mashell zegt
Inderdaad, hier had bijvoorbeeld de kleine tuimelschakelaar uit de Golf VIII beter gepast.
moveyourmind zegt
Hoort natuurlijk gewoon een pruttelende boxer achterin. Een beetje primitief en behelpen, maar dat soort dingen zijn juist de charme van een klassieker.
Én je kan er tenminste zelf ook nog aan sleutelen.
Maar waar ik helemaal niet bij kan is dat ze er een automaathendel in hebben geplaatst die niet zou misstaan in een dikke Audi A8, maar in deze bus compleet detoneert. Zo moeilijk is het toch niet om een simpel stangetje met een simpel wit bakelieten bolletje erop te maken.
nikk zegt
@moveyourmind,
Voordeel van de Emotor is dat je er helemaal niet aan hoeft te sleutelen
jaromir zegt
Komt ie wel door alle hedendaagse veiligheidsregels in alle landen om de weg op te mogen?
autodrome zegt
@jaromir: dat dacht ik ook, daarom wordt hij toch niet meer geproduceerd?
HZW zegt
Het is geen nieuwe auto, maar een RestoMod, daar gelden andere regels voor.
jaromir zegt
@HZW: dus het is gewoon een oldtimer die ze gestript hebben en opnieuw hebben opgebouwd dan? Daar hij mag geen nieuw bouwjaar/chassisnummer hebben, daar door het ontbreken van de veiligheidsvoorzieningen zou hij niet goedgekeurd worden om de openbare weg op te mogen?
frank2b zegt
Interessant die busjes waarbij je als inzittende onderdeel van de kreukelzone bent, zo met je voeten bij de voorbumper.
114i210pk zegt
Goeie prijs, niks mis mee.
Boomer zegt
Ik zou willen dat ze dat los gingen aanbieden zodat ik het desnoods door hen in mijn eigen bus kon laten proppen. :)
O plaat zegt
Ik gebruik mijn bus vooral om te reizen binnen Europa en voor festivals. Met 200km radius kom je amper België uit.
Ik snap dit echt niet, mensen die een moderne wagen willen die even veel wind vangt en stuurt als een bus uit de jaren 50 of mensen die een klassieker willen maar geen klassiek geroffel en klassieke techniek verdienen beide de standrechtelijke executie.
Eduardo Cuvelier zegt
VW eBulli Samba – Score :
– Teddy Randazzo : ‘The Girl from U.N.C.L.E.’
– https://www.youtube.com/watch?v=6KCGkNA0JUU