Volkswagen belooft volgend jaar maar liefst 14 elektrische en hybridemodellen op de markt te hebben. Dit is de (voorlopig) kleinste, de e-Up.
Met een bereik van 160 kilometer evenaart de e-Up de range die BMW voor zijn i3 opgeeft, maar de kleinere Volkswagen kost waarschijnlijk een flink stuk minder dan de BMW. De vraag is dan ook in hoeverre je ‘premiumgevoel’ een meerprijs kan rechtvaardigen, maar hiermee lopen we wat op de zaken vooruit. Een oordelen vellen over een auto die je nog niet hebt gereden is altijd wat tricky.
De e-Up beschikt over 82 pk en 210 Nm, en is puur elektrisch, een range extender wordt niet aangeboden. De auto lijkt bij uitstek geschikt voor in de stad danwel agglomeratie. Mocht je hem toch eens willen opentrekken op een leeg stukje Autobahn, dan kan je het volgende verwachten: 0-100 in 12,4 seconden, en een topsnelheid van 130 km/u.
De eerste exemplaren bereiken eind dit jaar ons land, dus een nieuwprijs kan nooit meer lang op zich laten wachten.
barrrry zegt
En die ga je natuurlijk toch gewoon op de snelweg tegenkomen. Levensgevaarlijk hok.
willemseles zegt
@barrrry:
levensgevaarlijk misschien wel als je niet op de accuradius let.
Lijkt me ook niets en onhandig in de praktijk.
Niet wat betreft wegligging en pk’s en koppel, want 210Nm is gewoon veel (de standaard 1.0 ’s hebben zo’n 95Nm).
Ben 50tiger en heb al ruim 30 jaar V6-en en turbo’s, enz achter de rug (zeker 50 tweedehandjes).
Sinds 10 maanden heb ik ook een – nieuw gekochte- Seat Mii 1.0 3-cil. semi-automaat (60pk/95Nm), 830 kg.
Was bedoeld voor m’n vrouw, die elke wagen te groot vindt om zelf mee te rijden. Deze ook:-(
Hoe dan ook, en vanwege de 4jr.garantie, deze tweede wagen veel vaker gebruikt dan verwacht. In april mee naar en door Roemenië geweest (totaal 4000km) en afgelopen weken naar Kroatië en vandaar naar Italië (ook zo’n 4000km) en dus over alle Oostenrijkse passen-bergen/Sloveense tunnels geweest. Sommige 1500mtr boven zeespiegel. Met 3 personen en bagage. Tussen de 1:19/20 benz.verbr.
Gewoon met 125km/u in 5 de 6 of 7% hellingen op en na moeten afremmen weer in z’n 4 op gang komen. Dat ging wonderbaarlijk goed allemaal. Nul , 0 olieverbruik.
Wel soms rugpijn ,want zo’n autootje stuitert nou eenmaal meer over die Duitse autobahnrichels. Na 500x (?) ga je dat voelen.
Volgende wagen wordt wel weer groter, het koppel onder de 1500tpm staat me tegen.
Maar zolang je deze wagen niet uitgebreid gereden hebt kun je er niet zinnig over oordelen.
TimoBac zegt
Kansloos met dit bereik.
ardonjr zegt
@TimoBac: En dan hebben we het waarschijnlijk over een bereik met de Airco, ruitverwarming, radio en verlichting UIT!
Ben heel benieuwd hoeveel kilometer zo’n ding het vol houdt in de winter.. met de verwarming op standje kachel en indien mogelijk ook de stoel- en achterruit verwarming.
Volgens mij rol je dan net de straat uit en sta je abrupt stil…
MAB zegt
@ardonjr: ik geloof niet dat het stoel verwarming heeft.
Klojum zegt
@MAB: het stoel…?!?
ardonjr zegt
@Klojum: Het refereert in deze zin naar de auto.. niet naar de stoel.
@MAB: Opties.. opties.. Het blijft een VAG product he .. ellenlange optielijsten ;)
FelixF zegt
@ardonjr: In de winter 80-90km. (eigen ervaring)
kalesnor zegt
@FelixF: Eigen ervaring terwijl de auto nog niet op de markt is? Leg is uit?
FelixF zegt
@kalesnor: Ik heb daar gewerkt.
autobart zegt
@FelixF: Dus dat jij dat zegt wil ook zeggen dat dat waar is? Ik kan hier ook zeggen dat ik een Aventador in mijn schuur heb staan, maar dan zal dat niets meer zijn dan een 1 op 32 modelletje…
FelixF zegt
@autobart: Ik geef hier gratis informatie, take it or leave it. En ik heb in het verleden wel vaker informatie over deze modellen gegeven die niet openbaar was. Mij interesseert het niet of je me gelooft of niet :P
mashell zegt
@ardonjr: je kunt de wagen voordat vertrekt op temperatuur laten brengen. Dus een soort van standverwarming is standaard.
doppert zegt
Is toch een prima stadsautootje. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo zeer van de beperkte actieradius, je koopt ‘m specifiek voor een bepaald doel. Ben nu zelf ook naar een e-auto aan het kijken. We rijden zo’n 12.000 km per jaar binnen een straal van 40 km in de Randstad. Daarvoor zijn deze autootjes prima te gebruiken, zeker in zakelijk opzicht. Het leuke van de e-up! is dat je een aantal instellingen al vanuit je app op een smartphone (android, iOs) kunt regelen, zoals verwarming, airco enz. terwijl ie nog aan de stekker hangt. Laat je ‘m in de winter alvast lekker voorverwarmen, hoef je ook geen ruiten meer te krabben tegen de tijd dat je weg wilt.