Zou jij een Volkswagen e-Tharu overwegen?
Sommige merken kiezen ervoor om wereldwijd hun modellen te verkopen. Ford bijvoorbeeld: hun streven is om overal te wereld min of meer dezelfde auto’s te verkopen, al dan niet aangepast aan de lokale wensen. Ford is niet de enige, Porsche, Subaru en Mercedes-Benz doen min of meer hetzelfde. Volkswagen pakt het echter anders aan. In sommige landen rijden compleet andere auto’s dan in andere landen.
Volkswagen e-Tharu
Zo is de Passat in de VS een compleet andere auto en rijden in Zuid-Amerika Volkswagens rond die wij hier nog nooit gezien hebben. Dat is in China ook het geval. In sommige gevallen is dat heel erg vreemd, zoals bij deze Volkswagen e-Tharu. Dit ziet er uit als een auto die in Europa zeker goed zou kunnen scoren.
De e-Tharu is gebaseerd op de Volkswagen Tharu.
Vreemde eend
De Tharu is een beetje een vreemde eend in de bijt. Qua formaat is deze auto ongeveer gelijk aan de Tiguan. De auto staat op de A1-bodemplaat van het bekende MQB-platform. De gefacelifte versie van de e-Tharu rijdt in de VS rond als Volkswagen Taos. Volgt u het nog?
Motor Volkswagen e-Tharu
Enfin, we hebben nu de Volkswagen e-Tharu. De gewone Tharu heeft conventionele TSI-motoren, de e-Tharu heeft heen elektromotor. Deze zag je niet aankomen. De elektromotor is goed voor exact 136 pk (100 kW).
415 km op een accu?
Het maximale koppel is 290 Nm. Deze motor is gekoppeld aan een accupakket van 44,1 kWh. Daarmee moet je volgens Volkswagen zo’n 315 km kunnen halen. Wel moeten we erbij aantekenen dat die 315 km gehaald kan worden volgens de NEDC. Volgens Volkswagen kun je zelfs 415 km halen, als je constant 60 km/u rijdt.
Volkswagen E-Tharu niet voor Nederland
De prestaties zijn niet al te denderend. De sprinttijd van 3,7 seconden lijkt heel erg flitsend, maar is van 0 naar 50 km/u. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Dan de prijs, die is namelijk erg interessant. De auto kost in China namelijk minder dan 25.000 euro. Dan een de reden waarom wij de e-Tharu niet krijgen is overigens vrij simpel.
De techniek (in feite gewoon uit de e-Golf) is al wat verouderd en de Tharu is wat minder verfijnd dan de Tiguan die wij krijgen. Er zou weliswaar ruimte zijn onder de Tiguan, maar daar hebben wij al de Skoda Karoq en Seat Ateca als voordeligere alternatieven.
joosstra zegt
Deze shooting brake van VW mag van mij in China blijven, net als alle andere shooting brakes, dus eigenlijk alle Volkswagens.
Loek zegt
@joosstra: ik snap dat de term een beetje verloederd is door ‘gestylede’ stationwagons, maar dit een Shooting Brake? Nee.
katoenboer zegt
@joosstra: dus je zegt dat alles auto’s van VW shooting brakes zijn? Je hebt niet helemaal door wat een shooting brake is denk ik ;)
joosstra zegt
VW is begonnen om auto’s die in de verste verte geen shooting brake zijn – namelijk de Arteon – een shooting brake te noemen. VW begrijpt dus niet wat een shooting brake is. Uit protest tegen het inpikken van een naam die enkel en alleen aan echte shooting brakes kan worden gegeven en om VW belachelijk te maken noem ik nu elk nieuw model van VW een shooting brake. Het is dus sarcasme van mijn kant. Overigens denk ik niet dat VW hiervan wakker ligt. Maar iemand moet het doen.
inbedrijf zegt
@joosstra: de andere optie is dat jij China gaat verkennen. Dan kunnen wij blijven genieten van de weinige modellen die enigszins proberen creatief te zijn.
eirmakk zegt
Voor die prijs maakt het niemand uit hoe verouderd de techniek is.
ouwedibbes83 zegt
@eirmakk: nou weet ik niet wat een vergelijkbare auto van 25.000 EUR in China vervolgens in NL zou gaan kosten, BTW, importkosten, transport, etc meegerekend. Ik denk dat 1:1 omzetten naar NL prijs niet opgaat.
mashell zegt
VW heeft nog meer crossovers SUV wagens?
vaakbenjetebang zegt
Ik zou gezworen hebben dat dit ding voor 92,6% gelijk is aan een Ateca, maar kennelijk is dit dus echt iets anders?