



Ook de bedrijfswagentak van Volkswagen was vanavond aanwezig met groot nieuws. Nou ja, groot, het was van compact formaat.
Onder de noemer ‘urban commercial mobility’ komt Volkswagen vanavond met een elektrische vierdeurs-versie van de up, geschikt voor bedrijven die doorgaans niet al te grote afstanden hoeven te overbruggen. De 18,7 kWh accu geeft deze EV een range van 160 km (NEDC) – evenveel als de gewone e-up – en de elektromotor tussen de voorwielen levert 60 kW / 82 pk en 210 Nm aan koppel, goed om de e-load up in 12,4 seconden naar de honderd te doen zoeven. De topsnelheid is gelijk aan de maximale snelheid in Nederland. Weinig spannends, maar afdoende voor een elektriek bedrijfswagentje die de ringweg van een stad zelden zal verlaten.
Achterin is een laadruimte met 1.400 liter inhoud te vinden, en de 1.164 kg wegende stadsauto kan 306 kg aan bagage aan. Genoeg om de pizzakoerier die dit upje aanschaft voldoende deeggerechten mee te laten nemen.
Hij werd vanavond tijdens de Volkswagen Group Night gepresenteerd, waarvan je de livepics hieronder ziet. Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend.
Geverfde achterruitjes…..oooh.
In 1998 had PSA al de elektrische Saxo en 106
@saxoke: En nog steeds zijn er van die kleine bedrijfswagens. Maar niet in NL, omdat we hier allemaal regels er voor hebben.
@lohran: Ik weet niet precies wat de eisen voor een “bestelwagen” zijn voor de fiscus, maar valt deze UP met 1300 liter vaste bagageruimte er niet onder? Je ziet ook nog wel is van die omgebouwde stations als “bestelwagen” rond rijden.
@flutterby: Dat klopt, er moet een debkbeeldig vierkant in passen (maten zijn wel ergens te vinden). Dan heb je ook nog een andere regel dat het dak een stuk hoger moet zijn dan de deuren (stations). Is wel ergens online te vinden.
@lohran: Hier gaat inderdaad geen fiscaal blok in passen voor een “van” (lengte: 125 en hoogte 98 cm), zeker niet als er een accupakket in de auto ligt.
Cadd-e up! of toch this side up?
vv
De topsnelheid is gelijk aan de maximale snelheid in Nederland. Hij haalt dus af en toe 130, soms 120 en soms 100?
@berlinetta: Er staat ´maximale´ snelheid en niet plaatselijk geldende maximumsnelheid.
Wahaha wat een lelijk ding en dan is hij nog electrisch ook!
Dubble fail!
@smartye36:
Kek uitziend ding! En nog elektrisch ook! Dubbele score!
Dit lijkt me een leuk gelikt koerierkarretje
@verena: Ik denk niet dat de meeste koeriers daar veel mee zullen zijn, als bv. pizzabezorger met de auto doe je op een avond al gauw 150-200km als je wat doorwerkt. Wel handig als wagentje voor binnen het bedrijf te gebruiken voor de technische dienst keuken en zulks.
@eqaulo: 150-200 km op een avond voor een pizza koerier? Zijn er maar 5 pizza koeriers in heel het land? Het feit dat de meeste met (lawaaiige stink) scooters rijden geen aan dat er je flink naast zit.
@mashell: Beste, heb zelf dit 4.5jaar als bijverdienste gedaan in het Gentse (België) om 17u starten en rijden tot 23-00u30 met een scooter/brommer maak je dan tussen de 100 en 150km (misschien niet op de kalmste avond maar doorgaans haal je dit gemakkelijk) Voor de grotere (20-25€+) en verdere bestellingen (buiten Gent) werd de auto gebruikt omdat dit meer rendabel is, en dan haal je dat echt wel hoor. Gemiddeld 20km heen en terug samen en 10 a 15 ritten op een avond met de auto. Op kalme avonden is de e-load-up misschien voldoende maar op de drukkere avonden met wat doorrijden bij zie ik dit niet echt gebeuren.
@eqaulo: kan u best geloven, hangt ook af van de pizzeria hoe ver hij zijn grenzen legt. hier bij ons haal je hoogstens 150km, er wordt wel exclusief met auto gereden (antwerpen buiten singel)
Meer en meer steden bannen zwaar transport uit de stad. We zien nu reeds grote gezamelijke districentra buiten de stadsring vanwaar kleine voertuigen (in de toekomst elektrisch daar deze de enige zullen zijn die geen “congestion charge” betalen/zullen worden toegelaten in het centrum van steden) vertrekken om winkels te bevoorraden… Oa in Gent moet bv Mediamarkt de winkelpunten bevoorraden met kleinere wagens ipv de klassieke tientonner…
@upstream: Goed voor banen, maar voor het milieu lijkt me het juist slechter. Tenzij je treinen/boten gebruikt voor transport tussen de gezamelijke districentra.
@flutterby: Goede opmerking men maakt in de verschillende modellen ook gebruik van scheepvaart via electrische boten… De bedoeling is om uitstoot in de centra weg te houden en nog enkel levering toe te staan via electrische voertuigen
@upstream: Gent in België of Nederland?
@eqaulo: Gent in België ;-) (het gaat om een toekomstige vestiging van Saturn in het centrum)
@upstream: Handig om te weten :) thx
Jammer, te klein voor mij als ambachtelijk meubelmaker…