Het is over en voorbij voor de elektrische Volkswagen e-Golf. De auto moet plaatsmaken voor de ID.3 op de productieband.
Een Golf, maar dan elektrisch. Bij Volkswagen hebben ze ontzettend veel plezier gehad aan de lancering van dit model, want het was een toppertje. Uiteraard met steun van overheidssubsidies her en der op deze planeet. Sinds maart 2017 produceerde men de e-Golf in het Duitse Dresden. De laatste is geproduceerd en daarmee staat de teller op 145.561. Ook in Wolfsburg werd de e-Golf gebouwd. Dat was van 2014 tot en met de zomer van 2020. 50.401 stuks van alle exemplaren rolden in Dresden van de band.
Volkswagen e-Golf met pensioen
De Volkswagen e-Golf werd nog een tijdje naast de ID.3 geproduceerd, maar dat is nu afgelopen. Na kerst en nieuwjaar gaat de Duitse autofabrikant de productieband in de eerste weken van januari opnieuw inrichten. Dan zijn ze er straks helemaal klaar voor om de ID.3 in grote aantallen te bouwen.
De e-Golf was populair, maar de ID.3 is in alle opzichten de betere elektrische auto. Waar e-Golf zijn genen moet delen met de ICE-versie, is de ID.3 vanaf de grond gebouwd op een platform voor elektrische auto’s. Dit komt niet alleen de rijeigenschappen, maar ook het design ten goede. De e-Golf heeft immers een grote motorkap waar normaal gesproken een verbrandingsmotor ligt. Logisch dat de e-Golf dan ook met pensioen mag nu de ID.3 onder ons is.
Volkswagen e-Golf vs iD.3 verkopen
Op termijn zal de ID.3 de verkoopcijfers van de e-Golf ongetwijfeld gaan overstijgen. In zeven jaar tijd wist Volkswagen dus ruim 145k exemplaren van de e-Golf te verkopen. De ID.3 is sinds september verkrijgbaar en Volkswagen zegt er al meer dan 28.000 verkocht te hebben.
Dutchdriftking zegt
Tja, de ID-3 is als elektrische auto dan wellicht beter, vergeleken met de e-Golf ziet hij er niet uit….
nissanfairladyz zegt
De nieuwe uitdaging is dan ook… hoe bouw je een auto die super Aerodynamisch is en er ook nog leuk uit ziet. Dat is best lastig… bij een verbandingsmotor kon je nog zeggen. Ah, design over function. Maar bij de EV’s moet je design en function combineren. Dat vergt veeeeeeel meer kennis dan bij brandstof motoren.
goodvibrations zegt
@nissanfairladyz: A klasse sedan.. 0.22 stukken beter dan de ID3..
detroitv8 zegt
@dutchdriftking: “Dit komt niet alleen de rijeigenschappen, maar ook het design ten goede.”
Het staat er echt haha.
mashell zegt
@dutchdriftking: die ID.3 ziet er juist uit als een Golf, maar dan wel uit 2020.
subaru555 zegt
28.000, 7000 in Nederland verkocht. 25% is vrij veel voor ons land
wimof zegt
Zal door de bijtelling komen, durf ik te veronderstellen.
Robert zegt
@subaru555: met dank aan onze genereuze subsidieregelingen. Net als enkele jaren geleden zo’n beetje de complete Europese productie van Outlander PHEV’s voor ons land was bestemd.
Dat gezegd hebbende, die Outlander zie je nu in rap tempo uit het straatbeeld verdwijnen; daaraan kun je merken dat de meeste van deze auto’s aan het einde van hun leasetermijn zitten. Nederland mag alleen maar hopen dat dit ook niet het lot wordt voor de ID.3, zo vanaf medio 2024.
rogerzz zegt
Het idee is dat lease-auto’s de particuliere wereld in zouden gaan. Met full-electric Tesla, ID3, e-golf of hybride A3 e-tron, VW GTE etcetera lukt dat prima. De vraag was destijds inderdaad hoog om belastingredenen. Maar de Outlander PHEV is zo’n ongelofelijk logge lelijke zuipende zeecontainer.. Je kunt ze overigens voor een prikkie kopen. Denk ook niet dat de mensen die hem hadden hem privé willen houden, zelfs niet voor een laag bedrag.
Overigens zie ik de i3 ook wel snel verdwijnen uit het straatbeeld. Zeker geen fan van, maar die was gevoelsmatig best populair en zie ik nu zo goed als nooit meer. Behalve als pendelautootje voor het HTM.
galverink zegt
@RRRobert: niet de Europese productie van de Outlander PHEV. Nee, de *totale wereldwijde productie* ging naar Nederland. Over marktverstorend gesproken.
Maarten123 zegt
Het is niet in alles een verbetering. De e-Golf is stiller, beter afgewerkt en zit beter. Met name in de stad is de rit vele malen smoother dan in een ID.3. De Golf recupereert bijvoorbeeld door een eenvoudig tikje op de pook, terwijl bij de ID.3 dit volslagen onnatuurlijk is gekoppeld aan rijprogramma’s. Ook het nepgeluid van de ID.3 is hinderlijk, terwijl een Golf muisstil is.
Een ID.3 heeft een hoger bereik en is sneller. De adaptieve cruise control en autonome functies zijn nog iets uitgebreider.
Paul58 zegt
@maarten123: hoe werkt dit regenereren bij een ID3 dan verwerkt in de rij programma’s? Of misschien is Tesla daarin gewoon veel verder. Het ‘automatisch’ regenereren vond ik namelijk een van de fijnste functies in een Tesla. Meer smooth dan dat gaat het niet worden gezien je dus zelf de remkracht met je gaspedaal kan regelen. En dit kan veel nauwkeuriger dan met een rempedaal.
koeberg zegt
> hoe werkt dit regenereren bij een ID3 dan verwerkt in de rij programma’s?
De ID.3 heeft net als Tesla regeneratief remmen. En net als bij Tesla stel de de mate daarvan in in een menu ergens. Verschil is dat de menustruktuur van een Tesla overzichtelijker is.
> Of misschien is Tesla daarin gewoon veel verder.
Het is vooral Hyundai dat daarin veel verder is. Die heeft peddels aan het stuur. Mocht je in de stad meer regeneratief rennen wensen dan op de snelweg, dan hoef je niet al rijdend een menu-optie aan te passen. En er is een stand waarin de mate van regeneratief remmen automatisch wordt aangepast aan het verkeer voor je.
Maarten123 zegt
@koeberg: dat heeft de e-Golf met de pook. In vier tikjes switch je tussen stand uit,1,2,3 en B.
De ID.3 recupereert maximaal in standje sport en bijna niet in comfort. Terwijl ik het juist wel comfortabel vind om maximaal te recupereren tijdens een relaxed ritje. Je hoeft dan immers nagenoeg niet je rempedaal aan te raken.
mashell zegt
@koeberg: de e-tron heeft ook van die peddels. Moet je even aan wennen maar eigenlijk werkt het erg goed.
koeberg zegt
Goh, dat ie nog steeds gemaakt werd. Ik dacht dat VW oude voorraad aan het verkopen was.
Pascal zegt
Toch vind ik het best knap van VW dat ze op basis van een ICE platform een zeer fatsoenlijke EV hebben neergezet. Natuurlijk wel logisch dat ze nu door moeten met de ‘echte’ EV’s.
quincy zegt
Iedereen die ik ken die er één heeft, heeft er spijt van of gebruikt hem als niet meer dan tweede auto. Aan de hand van hen verhalen denk ik dat ‘zeer fatsoenlijk’ wat overdreven is en redelijk beter past. Kijkend naar de e-Niro en en Kona electric (die net zoveel als de nieuwe generatie e-Golf op brandstof auto’s zijn gebaseerd), zou ik die eerder als zeer fatsoenlijk omschrijven.
jelmer zegt
Zou graag een e-Golf met het accupakket van een ID3 rijden…
koeberg zegt
Dat past niet. De e-Golf is gebouwd op een platform bedoeld voor een verbrandingsmotor, versnellingsbak en brandstoftank. Het enige dat VW zou kunnen doen is de carrosserie van de Golf aanpassen aan het MEB-platform.
Variomatic zegt
Wat was de range van de laatste e-golf eigenlijk? Want die is in de loop der jaren opgekrikt, toch?
roadster1976 zegt
Advertorial teksten