Na de eT! komt Volkswagen met een nieuw elektrisch busjesconcept, waarbij vooral de vorm relevant is. Een deel van de styling gaan we ongetwijfeld terugvinden in de nieuwe generatie Transporters.
De elektromotor bevindt zich in de e-Co-Motion op de achteras, en is verbonden met een éénversnellingsbak. Hiermee hebben de voorwielen de ruimte om te doen wat ze moeten doen: sturen. De draaicirkel is slechts 8,95 meter, niet verkeerd voor een busje dat 4,55 x 1,90 x 1,96 meter meet.
De batterijen leveren continu 50 kW / 68 pk, met een maximum van 85 kW / 115 pk, terwijl het maximumkoppel op 270 Nm ligt. Afhankelijk van hoeveel je nodig denkt te hebben zijn accupakketen van 20 kWh (100 km bereik), 30 kWh of 40 kWh (200 km bereik) mogelijk.
Uiteraard zal de volgende Transporter gewoon weer voor 99,9% met nagelende dieselblokjes worden uitgerust, maar op deze manier kan VW weer even de milieukaart spelen, zonder dat er direct concrete actie verwacht wordt.
Let ook even op het kenteken: per 2020 wil VW zijn CO2-uitstoot naar 95 gr/km hebben teruggebracht (eigenlijk is dat gewoon conform de EU-eis, maar goed), dat is er ongetwijfeld een toespeling op.
sjamp zegt
Een één versnellingsbak. Is dat wel een versnellingsbak te noemen dan? Of is het een reductiekast?
norge zegt
Hoop dat de volgende Transporter toch en iets grotere achterruit krijgt.
lemans96 zegt
En eh, wat kost zo’n vervangend accu-pakket ?
flutterby zegt
200 km is toch veel te weinig voor een busje?
mashell zegt
@flutterby: voor bouwvakkersbusjes, die om 1 of andere onduidelijke reden altijd naar de andere kant van het land moeten, wel. Voor busjes die de winkelstraat bevoorraden niet, daar zijn ze optimaal voor.
melkkoe zegt
@flutterby: 200 echt km’s niet, 200 NEDC km’s wel
jrk68 zegt
Kruis een Savage Rivale met een T5 en je hebt dit. Heel origineel jongens….
jensoffbutton zegt
De nieuwe trend is terug “hardere lijnen” met scherpe plooien, maar hier werkt het toch niet goed.. het plaatwerk ziet er nogal oud en goedkoop uit.. op de schets ziet het er een stuk beter uit omdat er een soort “bolling” nog in zit.