Volkswagen wil met de Touareg nog wel eens een avontuurtje ondernemen, en ook de SCORE Trophy laten ze niet aan zich voorbij gaan. Helaas zijn de motoriseringen van de Touareg zelf nogal magertjes (?), dus hebben ze speciaal voor deze Trophy Truck de V12 TDI bij broertje Audi geleend.
De foto bij dit artikel is van de vorige Touareg, voorzien van de 2.5 TDI, waarmee Ryan Arciero en Mark Miller de Baja 500 op hun naam zetten. Voor de Baja 1000 pakken ze het grootser aan en nemen ze de V12 mee. De truck wordt op een speciaal buizenframe ontwikkeld en zal ongeveer 30 cm langer zijn dan de standaard Touareg.
De V12 is gebaseerd op de motor uit de Q7 en R8 prototypes en heeft dan ook een blokhoek van 60 graden. Het blok dat in de R10 Le Mans racer wordt gebruikt heeft een hoek van 90 graden. Beide V12’s gebruiken wel veel dezelfde technologie, zoals de hogedruk commonrail injectie en elektronische piëzo-injectoren.
De Touareg Trophy Truck zal rond de herfst aan het publiek voorgesteld worden. In november zal hij met Arciero en Miller aan het stuur in actie komen in de Baja 1000. (via dieselforecast)
joe zegt
daar zouden ze een straat uitvoering van moeten maken……..
Wim zegt
Oh dat klinkt wel leuk, en zo’n Touareg is wel in zn element met zo’n V12 bij de Baja 1000 denk ik zo.
Dotternetta zegt
elektronische piëzo-injectoren, is dat niet van Toyota?
Wouter zegt
“De truck wordt op een speciaal buizenframe ontwikkeld en zal ongeveer 30 cm langer zijn dan de standaard Touareg.”
en
“dus hebben ze speciaal voor deze Trophy Truck de V12 TDI bij broertje Audi geleend”
Kortom: alleen de VW logo’s zijn hetzelfde als op een straat-Touareg. Gaat weer nergens over.
CasperH zegt
De oude Trophy truck stond ook al niet bepaald op een standaard Touareg frame, Wouter. Veel merken doen dit soort dingen, het is puur promotie. De straat-DTM versies van Mercedes hebben ook weinig met echte DTM auto’s te maken. En F1 auto’s van Renault… anyway, you got the point right?
RubenBaeten zegt
@Casper: En NASCAR natuurlijk!
CasperH zegt
@ Ruben: dat is misschien nog wel het beste voorbeeld.
joriske zegt
@Dotternetta
als ik me niet vergis is het Fiat die daar eerst mee uitkwam
Us zegt
Fiat kwam idd als de eerste met commonrail technologie van Bosch.
(Fiat begon met een haalbaar project maar is vanwege financiele euvels gestopt)
Davidov zegt
Nu wachten/hopen tot ie in de straatversie gelepeld wordt :D
klaas jan zegt
zouden het niet elektronische piëzo-verstuivers zijn?????
Nick zegt
Men zegt dat Magneti-Marelli met elektronische piëzo-verstuivers op een solenoïde-gestuurde common rail injectiesysteem kwamen.
Maar Bosch kwam hier al in eind zeventiger jaren mee, Magneti-Marelli pas in de negentiger jaren.
Alleen het Magneti-Marelli systeem was goedkoper te produceren, dus daarom nam Bosch hier een licentie op.