VW wil dat er 22 exemplaren van de ID.6 vernietigd worden.
Afgelopen week kwam de BMW 5 Serie Lang voorbij. Je weet wel, een BMW 5, maar dan met net dat beetje meer ruimte. Het zou een ideale auto voor Nederland zijn, ware het niet dat de auto’s specifiek bedoeld zijn de Chinese markt. Nu zaten we op de redactie te denken: hoe moeilijk zou het zijn om er zo eentje naar Europa te verschepen?
Hoe leuk zou dat zijn, dan haal je de plaatje eraf en zat je ‘m naast een gewone 5. Dan ziet die eigenaar dat en begrijpt ‘ie er helemaal niets van waarom die van jou langer is. Nou, dan heb je zo’n iemand echt wel tuk, hoor!
Handige handel
Maar dat auto’s uit China verkopen en hier weer doorverkopen, schijnt een lastig dingetje te zijn. In China is er uiteraard een andere typegoedkeuring dan hier in Europa. Maar uiteindelijk kun je overal omheen werken als particulier. Als bedrijf wordt het iets lastiger, want de importeur c.q. distributeur van het betreffende merk is meestal niet gecharmeerd van parallelimport.
De Volkswagen ID.6 kun je zien als een variant op de ID.4 en dus de ID.5. Waar de ID.5 een sportievere versie is, is de ID.6 juist praktischer. De wielbasis is groter en er is een derde zitrij. Klinkt als een perfecte auto voor de Europese markt. De VW-dealer in kwestie moest wel eventjes een paar modificaties doorvoeren om de auto geschikt te maken voor Europa. Ook moest het infotainmentsysteem een update krijgen. Maar verder ging het eigenlijk vrij eenvoudig. Voor het KBA (de Duite transportautoriteit) was het voldoende om aan alle eisen te voldoen voor Duitsland.
Alle ID.6’s vernietigen
Tot zover het leuke nieuws. Volkswagen zelf was not amused van het ondernemerschap van Brudny op het moment dat de ID6-en te koop werden aangeboden. Volkswagen vindt dat zij de enige verdeler mogen zijn van VW’s en dus hebben ze de dealer aangeklaagd. De rechter heeft VW in het gelijk gesteld, waardoor Brudny ze niet mag verkopen. Maar dat is voor VW niet voldoende. Die willen dat alle 22 exemplaren van de ID.6 worden vernietigd, zo meldt Automobilwoche.
Uiteraard is de dealer daar niet van gecharmeerd. Ze zijn in beroep gegaan tegen de eerste uitspraak van de rechter. Brudny stelt dat de auto’s legaal zijn aangeschaft en alle stappen hebben doorlopen om de auto’s in Duitsland op de weg te krijgen.
Het is nog onduidelijk hoe de rechter gaat oordelen. Een soortgelijke zaak speelde een tijdje geleden af toen een Duitse Hyundai-dealer vanuit niet EU-landen auto’s haalde en ze hier verkocht. Toen krijg Hyundai van de Duitse rechter gelijk. Dus afgaande op dat precedent zou het kunnen zijn dat alle 22 exemplaren van de ID.6 vernietigd moeten worden.
Via: Carscoops.
petroldrinker zegt
Bizar eigenlijk wel, ze worden naar EU gehaald, aangepast naar de wet en dan gaat VW moeilijk lopen doen over concurrentie van een model wat ze zelf niet eens verkopen in EU… onbegrijpelijk dat een rechter dan zo een merk nog gelijk geeft ook, maja iets met de rechter kennen ofzo wss wel.
potjak zegt
Volkswagen heeft net als elk ander bedrijf een verkoopstrategie. Hierin is bewust gekozen om de ID6 niet in Europa te verkopen en enkel in China. Als men als dealer deze strategie ondermijnt kun je verwachten dat Volkswagen hierop ingrijpt zeker omdat hij/zij dit onder de noemer van Volkswagen (dealer) op de markt brengt. En ik denk dat de dealer ook wel wist als hij van te voren het plan bij Volkswagen had neergelegd dat het hem verboden was geweest. Dus in die zin gewoon een hele domme zet van die dealer.
Robert zegt
Prima, dan ontnemen ze deze dealer maar het dealerschap. Dat recht hebben ze. Maar dit soort monopolistisch gedrag gaat gewoon in tegen elke vorm van het vrije ondernemerschap.
potjak zegt
Vrije ondernemerschap? Kom op, dat werkt natuurlijk niet zo. Je committeert je aan de regels van Volkswagen zodra je een dealerschap aan gaat. Volkswagen bepaalt niet de dealer. Zo werkt dat nou eenmaal. (top-down organisatie).
mashell zegt
Volgens de Duitse pers is dit niet eens een VW dealer. Maar VW heeft het merkenrecht/beeldrecht/naamrechten op de ID.6 en die mag alleen zij die op de markt gebruiken. Dus iemand anders mag geen ID.6 gaan verkopen.
rollingstoned zegt
Als je een vrije ondernemer wil zijn dan moet je geen VW dealer worden. Simpel.
“Belgische VW-dealer moet collega’s opkopen
Rond de 25 grote Belgische dealers in Volkswagen en andere merken uit de groep worden gedwongen om kleinere collega’s in de omgeving op te kopen. Dat brengt een aantal van die mega-dealers echter in financiële problemen, meldt het economische dagblad De Tijd.”
https://www.automobielmanagement.nl/autodealer-nieuws/2018/11/12/belgische-vw-dealer-moet-collegas-opkopen/?gdpr=accept
Idem met toko’s als McDonalds, daar committeer je jezelf ook aan allerhande regeltjes die door bovenhand worden opgelegd.
petroldrinker zegt
Dan moeten ze het dealerschap afpakken, maar om meteen beslag en vernietigen vd auto via de rechter af proberen te dwingen vind ik wel erg ver gaan… andere merken doen zoiets ook niet zover ik weet met autos van buiten de EU…
potjak zegt
Eens. Vind vernietiging ook ver gaan en er had ook gekozen kunnen worden voor een mildere oplossing. Ik denk dat Volkswagen dit hard speelt om het meteen de kop in te drukken. Want anders gaan “anderen” wellicht hetzelfde doen, wat weer tenkostte gaat van de Duitse verkoopdoelen.
erwingrunn zegt
Hyundai heeft het toch ook gedaan, min of meer.
Johanneke zegt
Heh wat is dit raar. Je zou toch denken dat VW zegt, nou lekker we hebben weer 22 extra auto’s verkocht.
Auto’s zijn eigendom van de dealer, die mag toch doen wat ie wil.
potver7 zegt
Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat die dealer, om het dealerschap te verkrijgen, een hele dikke juridische bijbel heeft moeten ondertekenen, waarin niet zo heel veel rechten staan maar wel heel veel plichten. En ik kan me zo voorstellen dat daar onder andere in staat dat die dealer alleen nieuwe Volkswagens mag inkopen bij de door VAG aangewezen importeur/distributeur.
wimof zegt
Na jarenlang slaaf van VW import heb ik geleerd: als je denkt dat je aan iets geld zou kunnen verdienen ben je mis, zij doen het al (en jij mag het niet doen)
Op een keer kreeg ik de vraag van een NGO om 100 wagens te leveren, is effe verkeerd uitgedraaid, ze moesten mijn contact hebben en zij hebben “het probleem” opgelost.
Robert zegt
Toch slaagt bijvoorbeeld de ANWB er al jaren (lees: decennia!) in om Pon en z’n kornuiten te omzeilen en de Volkswagens zelf rechtstreeks in Duitsland te bestellen. En recenter deed het Korps Landelijke Politie dit ook, omdat ‘onze’ VAG importeur niet langer genegen was de Audi A6 nog met gewenste potente dieselmotor aan te bieden.
petroldrinker zegt
Ik verwacht niet dat de ANWB dat rechtstreeks bij de fabriek bestellen hoor, dat doen ze bij dealers in Duitsland waar ze een relatie mee hebben (opgebouwd) of ze kopen de rest voorraden op bij diverse dealers, doen wel meer bedrijven in NL namelijk
Robert zegt
Mijn pa is al wat jaren niet meer onder ons, maar die heeft de veertig dienstjaren volgemaakt bij de ANWB. En ja, die bestellen hun auto’s rechtstreeks bij Volkswagen. Feitelijk zijn ze hiermee hun eigen auto importeur. Ze onderhouden ze ook zelf (duh… wegenwachten genoeg), zelfs de inrichting en inbouw van apparatuur wordt in eigen huis verzorgd. Als ik het me goed herinner gebeurt dat allemaal in Voorschoten en het regulier onderhoud bij hun regionale technocenters.
Hoe met met het wagenpark buiten de wegenwacht om gaat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat ze dat ook allemaal zelf doen, want alle kennis en knowhow is er aanwezig. En in het verlengde hiervan kon en kan men dus ook autoverzekeringen aanbieden, pechhulp als servicecontracten verkopen aan fleet owners en leasemaatschappijen en zelfs als bemiddelaar in de in- en verkoop van occasions doen.
Jan zegt
De ANWB doet het onderhoud niet meer aan hun eigen wagens.
Toevallig had ik het er nog over afgelopen week met mijn buurman die al 25 jaar bij de ANWB werkt.
basman147 zegt
Misschien een soort van staffel? Tot 10 auto’s is plaatselijke dealer, tot 100 auto’s is importeur, daarboven fabriek? Nummers zijn uit mijn duim gezogen natuurlijk, maar ik kan me niet me niet voorstellen dat daar geen afspraken over zijn gemaakt.
pleiades zegt
Ik las in een duits artikel dat het niet een VW Dealer betreft, maar gewoon een autohandelaar.
tortuga zegt
Ha zalig! Als je dan toch bezig bent doe ze inneens allemaal!
harrie zegt
Inderdaad, is er geen welstands comissie die dit even kan regelen?
Fernando zegt
Een vreemd verhaal en bovendien geschreven in slecht Nederlands.
We leven in een vrije markteconomie en dan zou VW gelijk krijgen omdat ze zelf dit model niet verdelen in de EU?
Dat VW geen medewerking geeft om dit model hier goed gekeurd te krijgen kan ik nog begrijpen maar eisen dat ze vernietigd worden? En wat als de dealer ze terug naar China stuurt?
notsobig zegt
Ik zeg een mooi begin, wanneer worden de overige ID.ers vernietigd?