We weten precies hoe de Volkswagen ID.5 eruit gaat zien, maar toch staat de ID.5 nog gecamoufleerd op de IAA.
Automerken maken het graag spannend. Er wordt vaak een hele lange aanloop genomen naar een introductie, met concept cars, gecamoufleerde auto’s, teasers, noem het allemaal maar op. Bij opwindende auto’s is dat een leuke manier om het publiek warm te maken voor de introductie. In het geval van de ID.5 is dat alleen een beetje onnodig.
De reden is vrij simpel: de ID.5 helemaal geen nieuw model. De auto is namelijk identiek aan de ID.4, met als enige verschillen de aflopende daklijn en een spoilertje. Je hebt dus geen bijster rijke fantasie nodig om je voorstellen hoe dat eruit komt te zien. Zeker niet omdat we de ID.Crozz al jaren kennen en we de ID.5 al in camouflage hebben gezien.
Toch rekt Volkswagen de aanloop naar de introductie nog wat langer uit. Ze hebben de Volkswagen ID.5 namelijk wel meegenomen naar de IAA, maar zonder de camouflage te verwijderen. Het uiterlijk blijft dus nog een ‘geheim’.
De ID.5 wordt overigens meteen in de dikste uitvoering gepresenteerd: de GTX. Waaraan je dat kunt zien? Eigenlijk alleen aan het naambordje. Zoals we zagen bij de ID.4 GTX zijn de uiterlijke verschillen namelijk nihil. De GTX moet het hebben van andere kleurtjes, logootjes en drie LED-lampjes aan weerszijden van de voorbumper. Maar die stonden uit toen de foto’s gemaakt werden, dus die zie je niet.
Wat de specificaties van de ID.5 GTX betreft durven we ons wel aan een kleine voorspelling te wagen. We gokken dat deze precies 299 pk krijgt en in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u gaat. Maar dat is een wilde gok.
Wanneer Volkswagen de tijd eindelijk rijp acht om de ID.5 ongecamoufleerd te laten zien? Dat weten we nog niet. We weten wel dat ‘ie volgend jaar bij de dealers moet staan.
Charles Taycan 4S zegt
Allemaal marketing…😂
wimof zegt
UItgevonden door de “boys” zonder maar een ding te kennen over het produkt itself.
robertpassat zegt
@Charles Taycan 4S: precies 👍🏼
Bella Macchina zegt
Schaamte.
Johanneke zegt
Wat een gedrocht. Krijg een beetje 1st gen BMW x6 vibes van dit ding. Echt spuuglelijk. De ID.4 vind ik wel een nette wagen, niks mis mee qua uiterlijk.
harrie zegt
Dat plompe hok?
bernoulli zegt
Misschien heeft de wrapper stiekem turbolijm gebruikt.
marcomanta zegt
Waar zijn de designers gebleven bij VW. Ergens gaat het mis, net als bij Mercedes, blijkbaar willen ze de EV anders op de markt zetten, maar zo wordt het helaas niet wat. Jammer.
Homer55 zegt
Alleen bij auto’s met verbrandingsmotor waar het om cilinders en veel pk’s ging waren teasers en dat soort dingen spannend. Wat zullen de specs zijn..Hoe zou die klinken..
Zo’n elektroding zie ik dan echt letterlijk als vervoermiddel. Voor iemand die niets met auto’s heeft en iets nodig heeft om van a naar B te gaan.
4 liter V8 met 500pk bij 8000 toeren staat spannender dan elektromotor/batterij met zoveel capaciteit en range..
Sorry maar elektro is gewoon helemaal niet mijn ding.
alfapeter zegt
Ja hoor want daar rijden wij autoliefhebbers allemaal mee rond.
ericc zegt
Gaat van droevig 😞 naar ergernis 😬. Een elektrische GTI beloven en de moeite niet doen om er iets deftig van te maken. Is het zo moeilijk om een deftige GTI met batterijen te maken met de juiste looks en rijplezier van de GTI?
LaCotse zegt
Ach, ik wil best iedere dag met 299 pk naar mijn werk hoor… En ik vind dat ‘sportief’ en ‘sport’ wel verschillen. Als je zakelijk dit ding rijdt, wil je gewoon geen knoertharde auto als een GTI maar soms wel een beetje fun, nou dat is precies deze auto. Ik ben toevallig aan de beurt ergens in februari en deze gaat zeker op mijn shortlist/proefritje hoor. Wél mét Sport pakket én topsport interieur pakket plus evt dan uiteraard.
faalhaas zegt
De paarse broeken wilden vast een streepje voor krijgen.
clubbtraxx zegt
Meh, zelfde inspiratieloze krantenbak als de ID.3 en ID.4
Die verkopen nou ook niet heel goed dus waarom nog een met hetzelfde design?