
De vernieuwde Golf is niet alleen rijker uitgerust, hij is in de meeste gevallen ook nog een stukje voordeliger.
Wat kost dat nu, de allergoedkoopste, onlangs gefacelifte Volkswagen Golf (rijtest)? Dat is tegenwoordig een 3-deurs Trendline met de nieuwe 1.0 TSI 85 pk, die de 1.2 TSI met hetzelfde vermogen vervangt. De nieuwe staat vanaf heden voor 21.990 euro in de prijslijst, terwijl je voorheen 22.696 euro kwijt was. Daarbij krijg je volgens het persbericht nu wél de beschikking over LED-achterlichten, Bluetooth telefoonvoorbereiding, USB-aansluiting, vermoeidheidsherkenning, LED dagrijverlichting, Radio Composition Color met 16,5 cm scherm (in plaats van een 14,7 cm) en een boordcomputer plus.
Ook veel andere uitvoeringen zijn voortaan iets scherper geprijsd. De vijfdeurs Comfortline-instapper met 110 pk 1.0 TSI heeft weliswaar een vanafprijs die 54 euro hoger ligt (op 26.090), de extra uitrusting is significant. Voor zaken als adaptieve cruisecontrol en een multifunctioneel stuurwiel moest in het recente verleden namelijk flink worden bijbetaald. Instappen in een Golf Highline kan vanaf 27.750 euro (dat was 28.360 euro), terwijl volgens Volkswagen het prijsverschil op deze uitvoering kan oplopen tot wel 3000 euro.
Slecht nieuws is er ook, met 38.750 euro is de GTI ruim 1.000 euro duurder dan voorheen, terwijl het prijsverschil bij de GTD (vanaf 40.490 euro) ruim 2.000 euro is, in het voordeel van de pre-facelift.
De belangrijkste vanafprijzen check je hieronder, de volledig lijst kun je HIER downloaden.
- Golf 1.0 TSI 63 kW/85 pk 2-deur Trendline 21.990 euro
- Golf 1.6 TDI 66 kW/90 pk 4-deur Trendline 26.290 euro
- Golf 1.4 TGI CNG 81 kW/110 pk 4-deur Comfortline 28.850 euro
- Golf 1.4 TSI GTE 150 kW/204 pk PHEV 4-deur 40.590 euro
- E-Golf 4-deur 38.970 euro
- Golf 2.0 TSI GTI 230 pk 2-deur 38.750 euro
- Golf 2.0 TDI GTD 184 pk 2-deur 40.490 euro
- Golf 2.0 TSI R 310 pk 2-deur 54.150 euro
Eindelijk! DE nieuwe Golf: Gewoon weer een Knakenbak!
@postzegel:
De Volkswagen.
Nog altijd benchmark in de Golf klasse.
Al zou ik liever het rijgedrag van de Focus verkiezen boven het interieur en de allround kwaliteiten van de Golf.
@postzegel: En jij weer met je centencommentaar!
@dijan: just my $0,02
Na de distributiekettingen nu ook rek in de prijs
Wat een treurig motor aanbod.
@robert110: dat was mijn gedachte ook. Waarom niet de 1.4 tsi met 150pk ook leverbaar is is mij een raadsel. Lijkt mij voor het c-segment een goede motor. Ligt bij VAG gewoon in de schappen, want die is ook voor de Seat Ateca beschikbaar. Nu zit er een gat van 100pk in het motorenaanbod
@lekkerlinksrijden: de 1.5TSI krijgt 150pk en gaat de 1.4 TSI vervangen.
@lekkerlinksrijden: check de volledige lijst eens, daar staat het complete aanbod motoren
@robert110:
De nieuwe 1.5 TSI lijn gaat gewoon ook naar NL komen. Kan niet anders.
@gregorius: en ik heb ook ergens gelezen dat tot die tijd de 1.4 ook leverbaar zal zijn, maar dan alleen de 125pk versie
@robert110: nou mooi, kan mijn oma een nieuwe aanschaffen…
@robert110: de 1.5 TSI komt rond begin juni naar Nederland,
Wat een leuke kleur dat geel. Is die ook beschikbaar op de normale modellen? Ik heb in het verleden wel eens naar een configurator op de website gekeken, maar een sprekende kleur zat er nooit bij
@baasbas: Kurkumageel metallic ziet er in het echt eerder als fout goud uit vrees ik: http://www.motoreport.de/fahrbericht-golf-1-5-tsi-150-ps/
@solksagen: oei… dat is een stuk minder mooi. Verneukeratief die renders… Dat gezegd hebbende: nog steeds geldt dat het een veel spannendere kleur is dan je in jaren kon krijgen op je normale Golf. Weet je ook of er nog meer kleuren toegevoegd zijn?
@baasbas: Op Duitse forums hebben ze het over deze nieuwe kleuren: Black Rubin, Kurkuma Yellow metallic, Dark Iron Blue metallic, Pfauen Green metallic :-) , Atlantic Blue metallic, White Silver metallic, Cranberry Red metallic, Indium Grey metallic. De snelle versies hebben minder kleurkeuzes.
Keurig hoor. Meer standaard kit en ruim 3% goedkoper: Dat zie je nergens anders! BTW, die rode golf is tof!
En dan heb je een dacia voor iets meer dan de helft.
@peug206: Ja, en voor de helft heb je ook 15 fietsen. Wat je precies je punt? Dit is gewoon appels met peren vergelijken.
@oemplus: instap golf (85pk) durf ik wel tegenover een duster (21k)te zetten. Buitenformaat scheelt weinig meer, intern veel meer ruimte, en 125pk. Enige nadeel is het goedkope plastic. Staat tegenover dat het wel functioneler is, want er kan een kar achter.
(Voor 15k kun je trouwens 20 nieuwe fietsen kopen)
@peug206: Durf je dit nu serieus met droge ogen te beweren? Een Dacia? Een Dacia afzetten tegen de Golf en dan als argument ruimte gebruiken? Lijkt me niet heel relevant.. de ruimte.
@ardonjr: volkswagen (whats in a name?)
Dacia: betaalbaar, onverwoestbaar, functioneel.
En de Dacia kan een kar achter. En meer dan 1 persoon achterin (mits vrouwelijke geslacht of onder de 1m85.) Golf is bijna net zo groot zoals eerder al aangehaald is. Dus wat zou de reden zijn om de golf te kiezen zijn naast het luxere plastic?
@peug206: Dacia betrouwbaar? Altijd leuk als ‘autoliefhebbers’ dit soort kreten gebruiken omdat dat ergens op internet staat. Loop voor de gein is een week mee in een Renault/Dacia werkplaats. Dan kom je er snel achter dat het onbetrouwbare, niet degelijke meuk is. Hier op autoblog/junk word altijd gepraat alsof VAG troep is, en de Franse auto’s helemaal geweldig zijn… Mensen, VAG is niet perfect, maar staat qua degelijkheid absoluut nog hoog boven de Fransosen. Als je zelf dagelijks aan beide merken sleutelt zul je dit begrijpen, maar er zijn hier veel mensen die gewoon een plaat voor de kop hebben. Nou, komt u maar met de haatreacties!
@oemplus: juist, eindelijk iemand die het snapt.
@peug206: En de Duster is bizar langzaam en schakelt niet lekker en soepel. Ik vond de Duster geen lekkere auto om te rijden. Maar het is natuurlijk veel auto voor dat geld. Een vergelijkbare concurrent (in Nederland) is fors duurder.
@e550: ik bedoelde voor 21k de 125pk versie niet de 82pk ;). Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat ‘betaalbaarder’ zeer relatief is. Vroeger was een golf betaalbaar (toegegeven, voordat ik een rijbewijs had). Maar dat is het nu op geen enkele manier meer. Goedkoopste golf: 21k. Dat kan ook voor 5k minder.
@peug206: Voor dat geld kan je ook heel vaak met de trein, dat nog liever.
@nopetrolnofun: had die hier gereden graag. De auto kost me nu al 1700€ per jaar aan peut alleen..
Huh, weinig motoren of ligt dat aan mij? Ik mis sowieso een 1.4 TSI met rond de 120 pk, 1.4 TSI met 160 pk, en de 2.0 TDI met 150 pk! Of waren dit alleen Golf 6/7.1 motoren?
De 1.5tsi heeft toch de 1.4tsi overgenomen? Of vergis ik me?
Is de Golf goedkoper of de BPM lager ??
Ze mogen wel wat goedkoper zijn geworden maar ik denk dat het het verminderen van het aantal portieren ze toch klanten gaat kosten. Vroeger had je een 5 en 3 deurs Golf. Nu alleen nog maar een 4 en 2 deurs. Blijkbaar is er nu een portier dichtgelast… Pon, prijslijsten opstellen is geen werk voor stagiairs!
Zo jammer dat er geen normale 3 deurs meer is, alleen nog kale versies of veel te dure versies.
@mashell: wat mij betreft is dit de nieuwe standaard. Hoe vaak stap jij in via de achterklep? Dan kan je je tankklep ook wel een deur noemen.
@kareljansen: het is niet voor niets al jaren gebruikelijk dat we bij een sedan over een 4 deurs spreken en bij een hatchback over een 3 of 5 deurs, juist om dat verschil te maken.
1.0 TSI, 85 PK. :'(
Ik zou lekker bij een ander merk gaan shoppen voor die prijs.
Lijkt me een beetje ondergemotoriseerd.
@jaspervdwinden: dat motortje loop lekker hoor
@timd: lekker in de zin van langzaam. In stadsverkeer prima, maar buitenwegen mis je het beetje extra wel.
@timd: Komop hé… We zijn toch autoliefhebbers op AB! Is gewoon een treurige motor, mag je best eerlijk in zijn!
@svenska_aeroplan_ab:
De 1.0 komt ook met 110pk.
En in Ford Focus voldoet een 1.0 met even veel péékáás ook prima. En dat is een véééél betere motor dan de 1.6 vier cilinder die in moeders der Focus ligt. Niks treurigs aan.
@Rob: Nogmaals, we zijn toch autoliefhebbers hier… Boeiend dat Ford het ook heeft of dat het prima voldoet! Da’s voor oma’s, niet voor liefhebbers
@svenska_aeroplan_ab:
Ik vind de 1.0 Ecoboost (die van VW ken ik niet) anders een razend knap stukje techniek. Blokje van nog geen 100kg ten grote van twee pakken melk, die een C-segmenter voorzien van alle moderne luxe en veiligheid prima van zijn plek kan krijgen en ook nog eens een wegligging heeft waarvoor men vroeger een Alfa Romeo of BMW kocht.
Knapper dan de zoveelste Mercedes AMG met 8 cilinders en oneindig veel péékáás. Dat lukte Duesenberg in 1935 ook al. Maar goed, ik ben dan misschien ook geen “echte autoliefhebber”.
@rob: mocht je de inhoud bedoelen dan gaat het om slechts 1 pak melk :-)
@rob: Die Ecoboost is knappe techniek maar tegelijk eigenlijk ook gewoon wegwerp rommel, want als de distributieriem vervangen moet worden (gaat zogenaamd 10 jaar mee), moet de gehele motor uit de auto en uitelkaar.
Alle huidige Fordjes met ecoboos 3 cilinders kun je straks voor 5 euro kopen, want niemand wil zo’n ding nog rijden 2e hands.
Verder is natuurlijk de VW motortechniek van de afgelopen jaren met falende kettingen en olieverbruik ook niet bepaald fraai. Maar ik ben benieuwd of ze dat nu met de nieuwe motoren beter voor elkaar hebben.
@jaspervdwinden: Rijdt verrassend lichtvoetig en je kunt prima mee komen met het verkeer. In hartje Amsterdam helemaal top, op de snelweg verlang je naar meer rust en kracht.
@straatzakelijk: Rijden in een Golf of welke auto dan ook in hartje Amsterdam is alles behalve top.
38k voor een GTI? Ik had gedacht dat die dingen toch wel wat goedkoper waren. Laat staan 54k voor een Golf R. Voor die 54k rij je ook een Giulia Veloce of een 330i met een paar lekkere opties. Voor mij de interessantere keuze.
@lekkerlinksrijden @jobberns: Zie “de volledig lijst kun je HIER downloaden.”
@gregorius @speedzz: vanaf mei (150 pk) resp. juni (130 pk)
@lincoln: waarom ?? als je beter bent in ..
@solksagen: Thanks! Weer even niet op zitten letten bij het lezen van het artikel, Haha!
Zeker in het buitenland moet dat omdat de concurrentie het zelfde bood voor een lagere prijs dus het is logisch dat ie goedkoper wordt en grote standaarduitrusting. Kijk maar naar de fiat tipo die in het buitenland goed verkoopt en zo nog meer die value for money leveren.
Die link naar de prijslijst werkt niet echt op mobile apparaten…
Nadeel ik vind altijd alleen de R Gti Gtd versies mooi. Een standaard Golf tja.. het doet me eigenlijk niets, dan net zo lief een Italiaan of Franse auto.
22 mille voor een C-segmenter? En dan is-ie goedkoper geworden dan voorheen? Vind het nog steeds een hoop geld. Ik dacht dat die dingen voor onder de twintig mille weggingen.
@lalancia:
Geen enkele C-segmenter gaat nog weg onder de 20 mille, op de Dacia Sandero na. Oke, misschien als je een voorraadmodelletje hebt ofzo.
Leasetarieven zijn trouwens veel interessanter voor de Nederlandse markt. En volgens mij scoort een Golfje daar wel goed.
Nog steeds duurder dan de betere en minder saaie Astra!!
Een golf met 85 pk. Mag je daar ook alleen met een tractorrijbewijs in rijden?
@mrrallycross: volgens mij werden er vroeger Golfs verkocht met minder dan 85pk. Ben eerder benieuwd naar koppel met turbo. Zal geen strepentrekker zijn, dat niet.
Altijd fijn.
Bizar, 4 maanden geleden kocht je een Golf GTI nog voor 35k, dat moet nu ineens 39k zijn? Kocht je er in 2014 eentje dan waren ze 32… jammer.
@stefje: Juist ja, ik meen me ook te herinneren dat ze tussen de 32-35 k kosten. Voor een beetje GTI ga je nu dus al over de 40k heen. Vind ik erg veel.
Sowieso elke euro die je aan een golf besteed is er 1 te veel. Naar mijn mening.
Wie had 17 jaar geleden gedacht dat je voor de duurste Golf nog eens 120.000,- gulden zou moeten betalen zonder opties. Maar goed dat de euro er is dan klinkt het niet zoveel.
@thomasthomas: er was een tijd dat Mercedes een S klasse had die 130.000 gulden kostte, de prijs van een huis!
Wat lijkt die voor bumper eigenlijk veel op die van de Aventador S zeg! Of ben ik de enige die dat vind?
54k voor een golf?! Man man man, koop ik liever een MB of bmw van.
Nog steeds veel te veel geld voor een hoopje ellende op 4 (optionele ) wielen
Zit al een paar weken elke dag in de configurator te spelen voor een opvolger voor mijn GTD uit 2014. En sinds het weekend was hij ineens een stuk duurder geworden. Helemaal kaal zo’n 150 euro per maand in de lease. Daarvoor krijg je nu wel een boel opties standaard.
Maar in de praktijk, lees aangekleed met de meest voor de hand liggende opties is hij duurder geworden als een vergelijkbaar uitgevoerde 320.
Inderdaad voor een bedrag die iedereen wel ergens opzij heeft staan. Staat bij mij naast de melk en de prij
Zouden er nog mensen zijn die nu nog een gte kopen?? Hij is gewoon duurder dan de GTI… heel apart.