Volkswagen heeft haar ambities bijgesteld en is van plan om nog meer elektrische auto’s te verkopen.
De naam zegt het al: ze willen auto’s verkopen voor het volk. En die willen (of beter gezegd: moeten) elektrisch rijden, toch? Eerdere ambities om 70 procent van alle verkochte auto’s elektrisch te laten rijden gooien ze overboord, want dan kan wel wat meer!
Volkswagen en elektrische auto’s
Die 70 procent is al behoorlijk ambitieus, maar Volkswagen acht het niet genoeg. De autofabrikant heeft dan ook de verkoopdoelstellingen voor elektrische auto’s behoorlijk verhoogd. In 2030 moet minstens 80 procent van alle in Europa geleverde voertuigen volledig elektrisch zijn, aldus directeur Thomas Ulbrich.
Verrassend is het niet echt. Dit omdat Europa een ban op nieuwe brandstofauto’s zal instellen in 2035. Er wordt hierover nog wat geprutteld door wat landen, maar het ziet er naar uit dat het verbod er echt zal komen. Tja, dan kan je beter maar de sprong naar voren maken. Voor andere markten, zoals China en Amerika, blijven de doelstellingen hetzelfde. Voor deze markten is het doel om 50 procent van alle auto’s elektrisch te leveren, aanzienlijk lager dus.
Markt
Volkswagen doet het op dit moment al goed in Europa wat betreft elektrische auto’s. Echter, de 80 procent is nog lang niet in zicht. Nu is dat namelijk nog maar tien procent. De nieuwe doelstelling is ambitieus te noemen. Dit geven ze ook aan, maar ze voelen zich verplicht om deze hoge doelen in te stellen, omdat ze altijd ‘een leidende rol hebben gespeeld in dit soort kwesties’.
Nou prima, maar de vraag is hoe ze dit willen gaan bereiken. En daar hebben ze ook een antwoord op: er moeten meer ID-modellen komen. Denk bijvoorbeeld aan de ID.7 sedan of een instapper die minder dan 25k euro moet gaan kosten.
Die laatste zou de naam van het merk eer aan doen, nu zijn elektrische auto’s veelal nog schreeuwend duur. We gaan het zien.
krisp zegt
Als de adoptiefcurve van Noorwegen een beetje indicatief is voor de rest van de Europa (en vooralsnog lijkt het daar wel op), dan is Volkswagen niet leidend, maar hobbelen ze gewoon met de massa mee. Oftewel: ze zullen wel moeten. :)
gekketurbo zegt
Adoptiecurve van Noorwegen is niet indicatief. Het prijsverschil tussen elektrische en brandstof auto’s is in het voordeel van EV’s. Als in Nederland de Co2 tax verdubbeld wordt zal je dat ook ongeveer krijgen. Maar de rest van Europa doet veel minder aan subsidies of hogere belastingen om het prijsverschil weg te werken…
Robert zegt
Ik weet niet meer waar ik dat las, maar een tijd geleden had iemand de ambities van Volkswagen eens op een rijtje gezet tegenover de benodigde én de praktisch haalbare hoeveelheid aan grondstoffen, met name diegene die men noodzakelijk acht voor de productie van accu’s voor al deze auto’s. Let wel: hierbij ging het dus alléén om de beoogde productie-aantallen van VAG. Alle andere merken (Tesla incluis) werden nog buiten beschouwing gelaten. En wat bleek: totaal onhaalbare kaart.
Alleen hierom al is het onzinnig te denken dat we kunnen streven naar de verkoop van enkel nog emissieloze auto’s na 2035. Onze beleidsmakers en de automotive wereld moet eens wakker worden en alternatieve (synthetische) brandstoffen een eerlijke kans te geven. Het enige andere alternatief is, dat we alle toekomstige EV’s met een accupakket van minder dan 20 kWh o.i.d. gaan uitrusten. Maar dat schiet natuurlijk ook niet op.
krisp zegt
Dat veronderstelt dat de samenstelling van accu’s gelijk blijft. Het goede nieuws is: dat doet het niet. Kobalt is inmiddels helemaal niet meer vereist, getuige de LFP-accu’s die nu al in 31% van alle nieuwe auto’s worden toegepast. Maar ook voor Lithium zijn er verschillende alternatieven in ontwikkeling, bijvoorbeeld gebaseerd op Natrium of koolstof. Die twee elementen zijn zeer wijdverspreid en makkelijk te winnen.
rwdftw zegt
Je kan nog zoveel doelstellingen hebben, maar als je de levertijd van de ID.Buzz met two-tone lak niet onder de 18 maanden krijgt en een kale versie al een wachtlijst heeft van 7 maanden dan zou ik daar eerst wat aandacht aan geven.
arta zegt
Helemaal mee eens.
Plannen maken is 1, uitvoeren een tweede.
Tesla kondigd elk jaar een nieuwe fabriek aan zo’n beetje. Waar blijven die aankondigingen van VW?