In haar strijd om werelddominantie heeft Volkswagen een nieuwe stap gezet: het heeft een bod gedaan op Opel.
Het Duitse Manager Magazin weet te melden dat Volkswagen bang is dat de knowhow die Opel heeft in handen van merken als Hyundai terecht komt. Daarom heeft VW aan GM laten weten hoeveel Opel voor hun waard is, de geruchten kwamen dus niet uit de lucht vallen. Onderhandelingen zijn er echter nog niet uitgekomen want Opel heeft het bod te licht bevonden.
Volkswagen heeft overigens officieel gezegd dat het geen interesse heeft in het verlies lijdende Opel. Reken er echter gerust op dat VW haar kans grijpt om een concurrent uit de sub-premium markt kan wegkopen als dat voor een prikkie mogelijk is. GM is echter druk bezig met herstructureringen en het kan best zijn dat Opel binnenkort weer winstgevend is, net als de rest van het concern. Mocht dat eenmaal het geval zijn dan zal de prijs hard oplopen, dus als Volkswagen haar slag wilt slaan kunnen ze dat maar beter snel doen. To be continued? Ongetwijfeld!
buzzertnl zegt
Waarom is opel nog steeds verlies geven? verkeerd management? te veel reclame op autoblog?
Ik bedoel; De nieuwste generatie van opel zijn allemaal super goede auto’s die er heel goed uitzien (ze verkopen ook goed volgens mij). Dus waar gaat het fout?
geengehoorisrechtdoor zegt
@buzzertnl: Klopt ik hoor ook voor het eerst dat opel niet goed draait. Ik snap niet waarom ze maken kwalitatief prima auto’s en ze zien er nog mooi uit ook. Daar komt nog bij dat ze veel goedkoper in de nieuwaanschaf zijn dan volkswagen. alleen de OPC tak blijft achter bij een vergelijkbare M-lijn of AMG-lijn.
mercedesje zegt
@geengehoorisrechtdoor: OPC is niet echt vergelijkbaar met de AMG of M lijn hoor meer met Renualltsport ,de Cupramodellen bij Seat en de RS en ST modellen bij ford en GTI modellen bij VW. en dat ze achterblijven wind ik ook niet echt, ik bedoel kijk naar de insignia OPC,hij is niet lelijk heeft geen bakken onderstuur meer als bij de vectra… ze gaan er dus echt op voorruit.
geengehoorisrechtdoor zegt
@mercedesje: ja daar heb je wel gelijk in.
knalpot zegt
@geengehoorisrechtdoor:
Volgens mij is Opel duurder dan VW in Nederland.
Vergelijk maar eens het basis model Astra en Golf.
geengehoorisrechtdoor zegt
@knalpot: Volgens mij is Opel toch goedkoper dan VW, ook al scheeld het soms maar 2 of 3 bankjes.
knalpot zegt
@geengehoorisrechtdoor:
Echt totaal achterhaald. Basis versie is VW inderdaad goedkoper. Als je ongeveer zelfde uitvoering kiest is VW nog steeds een paar tientjes gunstiger. Dat enorme verschil van vroeger dat VW duurder is er niet meer.
Esprit_de_Flandre zegt
@knalpot: Hangt er ook vanaf hoeveel je in die basisuitvoering als standaard krijgt natuurlijk…
lincoln zegt
dat kan VW wel vergeten ..
want VM heeft ook net een bod gedaan ..
rikkon zegt
@lincoln: !!
lincoln zegt
@rikkon:
a,joh .. kon ik eindelijk een de VW/VM grap gebruiken ..
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: VM Motori bedoel je natuurlijk…
potver7 zegt
If you can’t beat them, join them?
Het zal wel een strategische zet zijn, maar wat moet VAG met Opel? Het voegt echt helemaal niks toe aan hun portfolio…
dunhozzie zegt
Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. Aan de ene kant snap ik dat je bepaalde techniek niet aan de concurrentie wil prijsgeven, maar dat je daarvoor een merk zou willen kopen?
Krijg je daar nog een ROI op? En sowieso, is Opel nu zoveel verder dan Hyundai? En hebben die wel genoeg geld (meer dan Volkswagen)?
Kortom, ik heb nogal wat vragen. Weet iemand hoe betrouwbaar de bron is?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dunhozzie: Allemaal onbelangrijk… Je weet toch waar het Duitsers om gaat?? Werelddominantie!! Da’s het enige!! Wat dat betreft is er weinig veranderd t.o.v. 70 jaar geleden…
bempi zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
LOL !!!
jack_abarth zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
dunhozzie zegt
@jack_abarth: http://www.youtube.com/watch?v=iJPFSNu_QNs
potver7 zegt
O ik had de volgende post nog niet gelezen, dat verklaart een hoop!
http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/22/porsche-waterpijp-verklaart-introductie-dieselmotoren
timmy zegt
Een mooi hapje voor Victor Muller. Haha. Opel en Saab delen toch al veel onderdelen. ;-)
divine zegt
@timmy: fout plan, die blaaskaak het Saab al vernield, daar mag het mee ophouden.
timmy zegt
@divine: Een soap is alleen maar leuk als er af en toe een nieuwe wending aan wordt gegeven. ;-)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Op naar de volgende overname-soap!
;)
nielsvanderweiden zegt
“Het Duitse Manager Magazin weet te melden dat Volkswagen bang is dat de knowhow die Opel heeft in handen van merken als Hyundai terecht komt.”
Als ik zo zie waar Hyundai en Kia toe in staat zijn, denk ik niet dat die Opels knowhow nodig hebben. Mogelijk hebben ze al knowhow van Opel in huis; aangezien het ontwikkelingscentrum in Opels hometown Rüsselsheim staat, kan ik me niet voorstellen dat er helemaal niemand werkt die ooit bij Opel in dienst is geweest.
En waarom zou GM Opel weg willen doen? Opel doet een hoop R&D voor het concern, en zonder Opel staat GM in Europa met lege handen, want Chevrolet kan dat verlies niet in korte tijd compenseren. Ik kan me echter wel voorstellen dat GM wil snijden in de Europese activiteiten, maar dat gebeurt nu al.
En waarom zou VW de tent willen opkopen? Alleen om alles af te schrijven zodat er een concurrent uit de weg is?
timmy zegt
@nielsvanderweiden: Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn. Gebeurt helaas wel vaker dat een overnameprooi langzaam dood bloedt nadat het eerder is geplunderd.
Emerald_Green_Jag zegt
@nielsvanderweiden, @timmy:
inderdaad, als voorbeeld: ons mooie Fokker was een geduchte concurrent op het gebied van korte en middellange afstandsvliegtuigen van het Duitse DASA. Alleen: door het verkeerde management is Fokker in financieel zwaar weer terecht gekomen waardoor Fokker een makkelijke prooi was voor DASA. DASA heeft alle know-how uit Fokker getrokken om vervolgens de vliegtuigontwikkeling en -productie stop te zetten.
Ik heb een hekel aan Opel, maar overname door VW lijkt mij rampzalig. Al was het alleen al om de markt interessant te laten.
Stender zegt
Het zou een nachtmerrie zijn als VW Opel ging kopen om het de markt uit te werken. Het is te verklaren vanuit VW maar ik zou het vreselijk vinden.
potver7 zegt
@Stender: Dat zullen ze niet zo snel doen hoor, daarvoor zal de overnamesom iets te hoog zijn. Zo lekker gaat het nou ook weer niet bij VW dat ze dat geld zo maar even kunnen missen.
supasweet zegt
Volkswagen heeft het zelfde doel als wat Duitsland in WW2 wou, de wereld veroveren, alleen doen zij het met autofabrikanten
tkmedia zegt
Opel is als enige verliesgevend omdat bijna alle Opel techniek gebruikt wordt in andere auto’s van GM, Chevrolet e.d. Daarom is het logisch dat Opel meer R
Poll zegt
Moge de beste winnen (y)
karaya zegt
sub-premium?
wat moet ik me daar bij voorstellen? :lol:
buzzertnl zegt
Volkswagen maakt alleen 1 hele grote fout: ze zien niks in elektrische of waterstof auto’s.
Dus dadelijk komt de Ampera en die vaagt VW weg en Opel word weer marktleider in Nederland.
norge zegt
Volkswagen is dus wakker geworden ,en over zijn schouder kijkend gezien hoe het merk Hyundai een wereldmerk geworden is. Dit louter en alleen door het maken van kwalitatief goede auto,s voor een redelijke prijs. Laat ze Opel lekker kopen :)
rechercheur zegt
Hahaha, Hyundai een wereldmerk? Je bedoelt een koekjesblik-merk voor de onderkant van de markt !? Lekker veel knopjes en glimmend plastic voor mensen die geen geld hebben voor een fatsoenlijke auto … Dat betekent niet dat de kwaliteit ook in orde is, integendeel, die is ver onder de maat. Hoewel, je betaalt niet veel, en je krijgt niet veel, dus wat dat betreft klopt het wel ….
rechercheur zegt
Noem nu eens één fantastische ontwikkeling die door Hyundai is gedaan binnen de automotive wereld … Precies, die is er niet!
Die Koreaanse honden-eters maken plastic auto’s voor de modale man / vrouw, die geen geld heeft om een echte auto te kunnen rijden.
Megakix zegt
Krijgt Hitler nou – via een behoorlijke omweg – toch gelijk ? Ein AutoReich für Allen !!!
Lustigson zegt
Natuurlijk heeft het zin voor VW om andere merken te kopen. Het maakt dan namelijk niet meer uit of iemand een Seat, een Skoda, een Opel of een VW koop — toch allemaal concurrenten van elkaar — omdat de winst in dezelfde kas verdwijnt. Het draait om marktaandeel voor het concern, niet voor één van de merken.
Fiat maakt dan ook een verkeerde keuze, als je het mij vraagt, door merken als Chrysler, Dodge, Fiat, Alfa Romeo en Lancia niet overal naast elkaar te laten bestaan, maar elkaars modellen juist re-badgen. Daarmee wordt de kans dat iemand een auto uit jouw portfolio koopt, niet groter, maar eerder kleiner. Want wie wil er nu een Lancia met Chrysler-badge of andersom.
dunhozzie zegt
@Lustigson: Je vergeet wel even dat het maken/ontwerpen/ontwikkelen/testen/enz. van model tijd en geld kost en dat loopt exponentieel op.
Maar ik ben zeker geen voorstander van het fait – rebadgen verhaal
dunhozzie zegt
@dunhozzie: * een model of modellen
dennisr zegt
hmm dit zag ik dan weer niet aankomen.. buiten de ecoflex om ging het toch beter met opel ? de insignia is een hele mooie auto.. de nieuwe corsa ziet er goed uit.. verkoopt ook prima want je ziet ze genoeg rijden.. maar misschien is dat aleen in dit land zo en word er verder nergens iets verkocht.. zou wel sonde zijn als VW het puur opkoopt om het daarna te laten evrdwijnen.
w0o0dy zegt
Vw gaat wel ver in de pogingen Fiat/Alfa dieseltecniek in huis te halen… “Als we Alfa niet kunnen kopen..”
Maar als ze Opel kopen is het geld grotendeels op en kn Robbie ophouden met Vw wil Alfa artikeltjes, dus doen!
vincenzo zegt
@w0o0dy: +1
E34M5Touring zegt
Lijkt wel Risk voor autofabrikanten met VW op kop
duke3 zegt
Wat een onzin om te refereren aan de oorlog…
Het VAG concern wil groot worden en dat doe je het snelst door marktaandeel te kopen.
En ik geef ze geen ongelijk. Als ze Opel kunnen kopen omdat GM er een beetje mee in hun maag zit is het de beste tijd om te doen.
rshscuderia zegt
VAG maakt zich onsterfelijk op deze manier. Skoda, VW, Audi, Seat en Opel vissen in dezelfde vijver met redelijk gelijke imago’s.
Gisteren ook kostelijk gelachen over het interview met Walter da Silva, designchef van VAG.
Die zal dan nog een extra uitdaging vinden om in de ‘poel van ongelijkheid’ te kijken naar onderscheidend vermogen. Wat er binnen het huidige VAG concern al bijna niet meer is.
Lambo en Bentley uitgezonderd.
bobb zegt
Dit is toch niet te geloven, zouden ze dit doen om een concurrent uit de markt te halen? Kan me niet voorstellen dat Opelrijders een VAG auto willen namelijk.
ralphbeen zegt
minder concurrentie, hogere prijzen, meer geld in de toekomst.. vw moet toch wat proberen
Esprit_de_Flandre zegt
GM zal al zwaar in de problemen moeten zitten tegen dat ze Opel dumpen. Dan zijn ze hun volledige Europese poot kwijt…
bobb zegt
@Esprit_de_Flandre: Misschien ziet men er toch veel in om hier nog meer Aziatische Chevrolets te verkopen.
Esprit_de_Flandre zegt
@bobb: De Chevrolet-verkoop is peanuts in vergelijking met Opel. Een Daewoo rebadgen als Opel zou veel beter verkopen dan als een Chevrolet…
Freewarefreak zegt
Ik geloof er niks van. Ik geloof nooit dat GM Opel laat gaan. Ze steken er juist nu een enorm groot herstructurering plan in. Opel gaat weer winstgevend worden. De Insignia doet het goed. De nieuwe Astra zie je ook al weer op de wegen en de Corsa doet het goed. En dadelijk de Ampera met 0,0 bijtellingen e.d. Komt vast wel goed.
audisucks zegt
Hardlopers zijn doodlopers, zegt men wel eens. Er moet heel wat gebeuren voordat ik in een VAG barrel ga rijden. Ik hoop dat GM Opel niet gaat verkopen, ondanks dat ik geen Opel fan ben, het houdt de markt wel scherp.
Ik moet er niet aan denken dat we allemaal straks in een saaie VAG wanprodukt moeten gaan rijden. Maar ja, heel VW/Audi/Seat/Skoda minnend Nederland denken dat ze met deze merken de meest fantastische auto’s hebben maar ondertussen vinden ze hun auto best wel saai!
luxaeterna zegt
Grofweg kan je je afvragen welke plaats Opel in het VW concern zou krijgen: interne concurrentie zal bij veel mensen als eerste idee opkomen, maar ik denk eerlijk gezegd dat het VW al lang niet meer uitmaakt langs waar het geld binnenkomt: geld is geld en omzet is omzet.
Imho had VAG er beter aan gedaan om Volvo te kopen. Dat kon je dan in de markt zetten als het praktische, goedkopere premium merk dan Audi, wat dan het duurdere sportievere label zou zijn. Vraag is dat wat men dan met Alfa zou moeten doen, een merk waar VW ook gek van is en maar al te graag erbij wil. Alfa dan in de markt zetten als goedkoper sportief label? Als je zo denkt, en even alle interne concurrentie vergeet, zou VW zo een enorm (potentieel) deel van de markt dekken.
Men houdt van sportief en wat premium, houdt niet van Duitse wagens? Men koopt een Alfa => geld naar VW
Men wil een degelijke wagen maar vindt VW te duur, maar liefst wel een Duitse wagen? Men koopt een Opel => geld naar VW
Men wil een goedkope, degelijke wagen, imago maakt niet uit? Skoda => geld naar VW
Men wil een Duitse sportieve premium wagen kopen? Audi => geld naar VW
Men wil een “sportieve”, goedkope wagen? Seat => geld naar VW
Men wil een gewone, degelijke wagen van een gevestigde naam, men koopt een VW => geld naar … juist ja…
bobb zegt
@luxaeterna: Wat is er precies zo “sportief” aan een Seat?
luxaeterna zegt
@bobb: Niet zoveel, daarom staat het ook tussen haakjes. :lol:
Bij het jongere publiek, of toch een deel daarvan heeft Seat wel een “sportiever” imago dan pakweg Skoda.
BMW2002 zegt
Volvo goedkoop premium? Alfa goedkoop sportief label? Tjonge jonge wat een fantasie.
luxaeterna zegt
Fantasie? Je moet het wel in de context bekijken! Audi-Mercedes is bij mijn weten nog steeds duurder dan Volvo en Alfa. Goedkoper moet je dus lezen als “minder duur dan Audi”.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@luxaeterna: inderdaad, fantasie ja! Volvo is van Tata jongen… Als Tata wil, kopen ze de heeeeele VW Groep, morgen, en betalen cash…
luxaeterna zegt
Sommige mensen moeten toch beter lezen. Dan zouden ze zien dat ik schrijf: “Imho had VAG er beter aan gedaan om Volvo te kopen. Dat kon je dan in de markt zetten als het praktische, goedkopere premium merk dan Audi, wat dan het duurdere sportievere label zou zijn.”
luxaeterna zegt
Bovendien is Volvo van Geely. Tata is wel eigenaar van Jaguar en Land Rover.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@luxaeterna: ah ja, Geely bedoelde ik ja. Maar je snapt mijn punt. En dat punt was om duidelijk te maken dat zélfs VW niet zomaar ieder merk kan kopen! Dus wat is het dan? Fantasie… (en ja ik snap jou ook wel, je bedoelt ‘bij wijze van’, toch? ;))
luxaeterna zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad ;)
luxaeterna zegt
En als we dan even kijken naar de cijfers:
Tata Group (dus de hele groep, hotels voedsel etc)
Revenue US$ 67.4 billion
Profit US$ 1.74 billion
Volkswagen Group
Revenue €126.88 billion
Profit €6.835 billion
anakiet zegt
@luxaeterna:
Whaha :) Ziet er naar uit VAG iets meer cash heeft.
VAG verkoopt ook een stuk meer in China dan bvb Geely..
speedie zegt
Stel dat Opel op middellange of lange termijn niet kan renderen, wat verkies je dan als Opel aanhanger ? Verkopen aan de Chinezen en hun de know-how kado geven of als een merk binnen de VW group blijven bestaan, wederzijdse ontwikkelingen uitwisselen, samen onderdelen aankopen, platformen delen en alle andere voordelen. Kortom rendement en productiekosten verbeteren en toch een eigen gelaat behouden zoals Audi, Skoda enz dat ook doen. Dan kies ik toch voor het laatste. Het is niet allen belangrijk om deze industie, werkgelegenheid, toeleveringsbedrijven, kennis en exportmogelijkheden binnen Europa te houden ten gunste van onze welstand en die van onze kinderen. Het is dan ook niet gepast om Duistsland nog met alle zonden van de wereld te belasten. We leven vandaag en niet 50 jaar terug. Trouwens Duitsland is meer en meer de motor van onze Westerse economie en daar moeten we dankbaar voor zijn en bekrompenheid achterwege laten. Door de globalisereing gaan er meer en meer mastadonten van firma’s komen en om dat te overleven is VW wel genoodzaakt om te volgen.
quasimodo zegt
Dusss Opel wordt VW?
Het na Mercedes en BMW meest overgewaardeerde merk van nu neemt het meest overgewaardeerde merk van 30 jaar geleden over, tenminste in NL.
Prima, maakt mij niet uit.
Laat ze a.u.b. wel van merken die nu werkelijk beter presteren afblijven.
Daarmee bedoel ik vooral de Japanse merken, zoals Mitusibishi, Mazda, Honda, Nissan en ook zeker Toyota.
Zolang ze die merken maar niet verprutsen vind ik het goed.
speedie zegt
Die merken moeten niet meer verpruts worden want dat zijn ze al. Al die genoemde merken worden geleid door een kleine kaste japanners die geen voeling hebben met het mondiale gebeuren en markten. Ieder gerespekteerd merk heeft een internationale samenstelling van designers, technici, beheerders, trendsetters enz. Kortom hebben voeling met hun thuispubliek. Dit is de grote fout van de japanse merken dat ze alles centraal en in hun eigen bekrompen kringetje willen beheren. Ze hebben het geluk om voorlopig nog op de Amerikaanse markt sterk te staan maar komen elders niet meer van de grond of maken al deel uit van een andere groep. Het ergste vrees ik nog voor Toyota dat kon teren op een monopoly door de Prius maar dit zal moeten delen met gelijkaardige producten en alternatieven van zowat alle spelers op de markt. Alleen de ramp in Japan heeft dit bespoedigd maar was voorspelbaar.