Murphy’s Law, aan het werk.
Aan de andere kant van Het Kanaal zijn een aantal advocaten begonnen met het vertegenwoordigen van ongeveer 50.000 eigenaren van VAG-auto’s. De rechtszaak gaat in eerste instantie om het verkrijgen van compensatie. De Britten willen, net als de Amerikanen, een oplossing voor de problematiek. Echter is één van de meest opvallende bijkomsten van de dieselfix dat de auto’s niet meer werken zoals voorheen, wat in sommige gevallen zelfs tot bijzonder gevaarlijke situaties kan leiden.
Dit blijkt uit een onderzoek van de Britse firma Slater and Gordon, die 80 procent van de eigenaren vertegenwoordigt. Slater and Gordon nam bij ongeveer 17.000 van deze mensen een enquête af. Hieronder bevonden zich 11.600 mensen die de ‘fix’ daadwerkelijk uit hadden laten voeren. Uit de resultaten blijkt dat tenminste de helft van hen er spijt van heeft de auto terug te hebben gebracht om de software op orde te brengen.
Andere problemen die aan het licht werden gesteld hadden o.a. te maken met het verbruik van de auto, vermogen of elektronische gremlins. In bijna een vijfde van de gevallen verbruikte de auto na de fix meer diesel, terwijl ruim 15 procent aangaf te beschikken over minder vermogen. Slechts 2 procent meldde dat het blok, na de fix, compleet in de soep was gelopen.
Ongeveer 10 procent van de gefixte Volkswagens kreeg met een veel (pun intended) schokkender probleem te maken. Slater and Gordon geeft aan dat er in talloze gevallen sprake was van automobilisten die, bijvoorbeeld op de snelweg, ineens geen aandrijving meer hadden. Een op de tien eigenaren gaf in de enquête aan te maken hebben gehad met een nagenoeg stilvallende Volkswagen.
Slater and Gordon is één van drie grote advocatenkantoren die zich met de zaak bezighoudt. Momenteel wachten de firma’s nog op toestemming om het proces door te zetten. Mocht de Group Ligitation Order aangenomen worden, dan kan iedereen zich bij de zaak aansluiten die een VAG-auto in bezit heeft, ongeacht of deze gefixt is.
baske zegt
Gewoon die fix niet laten uitvoeren, niks aan het handje..
min2max zegt
@baske: De grote verliezer is het milieu. Volkswagen & Co (Audi, Seat, Skoda, Porsche etc.) zien het vooral ook als verdien model. Op basis van oneerlijke concurrentie de andere automerken wegdrukken. Niet in de laatste plaats geholpen door de pers. De kwaliteit van de Duitse Automotive dat was de norm. Het gaat om “kwalitätsanmutung”, led-verlichting en gadgets. Voor veel extra geld aan te vinken. Marketing ten top. Wie heeft al die flauwekul nodig (Apple iPhone X & Co navigeren net even beter). Woestijnen in de VS zijn gevuld met VW’s. Negatieve reclame las ik hier ergens is ook reclame. De VW verkopen stijgen verder, ook in de VS. Mij zijn ze volledig kwijt.
poes zegt
@min2max: wat doen die LEDs er nou weer toe in deze discussie? Alsof de Fransen merken allemaal relevante spullen op hun auto’s schroeven.
Duitsers auto’s zijn nou eenmaal goed (niet perfect). En ze hebben allemaal hun verdienmodellen prima op orde. Het zijn de andere merken die op dat vlak gewoon steken laten vallen.
Overigens heb je het eerst over VAG en dan ineens over de gehele Duitse sector.
dawwg zegt
@min2max: Wat een onzin, Fiat, Ford, BMW, Mercedes. Renault, vrijwel alle merken hebben gesjoemeld. En iedereen komt met onrealistische verbruikcijfers. Daarnaast geef je af op zogenaamde ‘statussymbolen’, kom je met de iPhone X als tegenvoorbeeld voor betere navi; als er 1 product momenteel overhyped is, is het dat ding wel. Noem dan gewoon de app ‘Waze’ o.i.d……
flutterby zegt
@dawwg: dat de cijfers onrealistisch zijn kan je niet alleen de fabrikanten aanrekenen. De schuld ligt net goed bij de testprocedure.
Overigens is bij het dieselschandaal iets heel anders aan de hand. Het gaat niet om CO2, maar om NOx.
karhengst zegt
@baske: De update dient gewoon verplicht te zijn. Wanneer de eigenaar dan door allerhande problemen een nieuwe auto aan dient te schaffen zouden de onkosten voor de veroorzaker moeten zijn: VW.
Je kan de consument inderdaad niet kwalijk nemen dat ze hun VW ter goeder trouw gekocht hebben, maar zo door tuffen is eveneens niet verantwoord voor de leefomgeving. Als dit door de vingers wordt gezien hou je inderdaad de situatie dat men VW blijft kopen. Mij lijkt dat zelfs de meest verstokte VW rijder zich nog wel een keer achter de oren zal krabben wanneer hij door alle technische problemen z’n heil bij de Franzen moet zoeken. Alleen zo kan de oneerlijke sjoemelconcurrentie effectief worden aangepakt.
moveyourmind zegt
Begrijp de ophef niet…
Als ik de lijst met mankementen zie lijken deze Volkswagens geheel volgens de wereldwijd befaamde Britse standaard voor kwaliteit gebouwd…
karaya zegt
Is er al eens iemand geweest die een VW voor en na de fix op de testbank heeft gezet?
avdb55 zegt
@karaya: jazeker. Ik weet niet meer of het in Der Spiegel heeft gestaan of in AutoBild. Dacht Spiegel. Resultaat meer vermogen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@avdb55: Ja, en ook een niet Duitse instantie????
Esprit_de_Flandre zegt
@svenska_aeroplan_ab: Goeie vraag. Ik snap eigenlijk niet goed dat de VW-verkopen nog steeds zo hoog gaan. Eerlijk gezegd vermoed ik daar zelfs ook een vorm van “fraude”. Auto’s bij importeurs en dealers zetten, verkopen met verlies aan leasemij’en, enz… Om met die cijfers aan de particuliere klant te tonen: niemand heeft het vertrouwen in VW verloren, dus hoef jij dat ook niet te doen.
Ik koop alvast de komende 10 jaar geen VW. Net zoals de voorbije 10 jaar. En de 10 daarvoor. En de 10…
TimoBac zegt
Hoe schandalig het diesel verhaal ook is, vrijwel niemand zal er een golf minder om bestellen.
werf76 zegt
@timobac: Kan je nagaan hoeveel kudde dieren er zijn.
ikleesookoverautos zegt
@werf76: een hele kudde
nord zegt
Oh, scheisse, snel even wat advertorials en nieuwe modelletjes op de otoblogs en in andere media plempen en lullen over hoe goed het gaat met VAG en dat ondanks alles de beste auto’s en ingenieurs nog altijd uit het germanenrijk komen.
We kunnen niet hebben dat de koers weer gaat dalen.
thomasthomas zegt
Voor de 10% die geen aandrijving meer hadden zou gratis 4-motion inbouwen een optie kunnen zijn.
mashell zegt
En dat allemaal voor een fix die wat eigenlijk doet? Voor zover ik begrepen heb zijn er twee fix software versies, de eerste fix is gewoon het zelfde als wat er inzat (alleen de Amerikaanse smokkelroutines eruit) en een tweede is geoptimaliseerd voor uitstoot in praktijksituaties maar die zou ook vrij beperkt zijn. Het zou me niks verbazen als je mensen die bijvoorbeeld een Peugeot rijden gaat vragen naar hun ervaringen met de laatste software update voor het motormanagement ze ook zulke verhalen vertellen. Hier zit veel tussen de oren en bij VW wordt veel door de geur van geld aangedikt.
min2max zegt
@mashell: Het zijn de gebruikers…
nord zegt
@mashell: ach nee joh, de fix is helemaal geen fix. De auto’s zijn niet schoon te krijgen met een simpel fixje, het is allemaal gebruikt meuk (ondanks misschien een jaar of wat oud) met vele 10duizenden op de teller, er zijn zoveel parameters waaraan de fix moet voldoen, dat gaat gewoon niet lukken. De meest gebruikte auto’s gaan het hardst achteruit. Wat VAG hier moet doen is de auto’s terug nemen en de klanten hun geld + rente terug geven.
Bovendien is niet gezegd dat Peugeot op dezelfde manier de boel bedondert. Peogeot heeft naar mijn weten niet toegegeven dat er sjoemelsoftware in de auto zit. Dat Peugeot de emissie-eisen niet haalt omdat de auto meer verbruikt dan aangegeven is wat anders dan echt met stikstofoxide klooien door programmeergeklooi.
mashell zegt
@nord: ik ben met je eens dat je aan een ingelopen motor niet moet klooien (geen fix, geen chiptuning, niks wat het belastingspatroon verandert). Dat weet ook VW en daarom veranderd de fix bijna niks.
Maar ik koos juist Peugeot omdat daar niks is, ik denk dat je daar naar zoiets gaat vragen je dezelfde reacties krijgt.
desjonnies zegt
Wat mij vooral opvalt is dat een land dat de EU gaat verlaten VAG veel harder aan durft te pakken dan mensen die inwoners van EU lidstaten zijn.
Het stinkt, die hele EU, hun doel volledig voorbij geschoten en vooral bezig zichzelf in stand te houden door vriendjespolitiek en corruptie.
Een veel slechter teken dan dat hele Diesel geneuzel is het feit dat er dankzij Monsanto (een gigant a la VAG op het gebied van pesticiden) en het toepassen van mono cultuur en ruilverkaveling er in Frankrijk en Duitsland in rap tempo vogels en insecten aan het uitsterven zijn, zo zijn er alleen in Nederland 40% minder vlinders en dat is een zeer serieus probleem !
Dat is een gevaarlijker ontwikkeling dan een stinkdiesel die na een x-aantal jaren vanzelf op de schroothoop belandt.
eklasse zegt
@desjonnies: Hè?? Desjonnies die het VAG probleem relativeert? Heeft dat met morgen te maken of met de lentezon?
Crosscabouter zegt
@desjonnies: maar niet alleen monsanto… kijk ook eens in woonwijken met tuinen. Een begraafplaats is groener tegen woordig. Zonder groen en bloemen geen rupsen en bijen in tuinen. Ja, pesticiden maken een hoop stuk, maar men vergeet dr hand in eigen boezem te steken
mashell zegt
@desjonnies: maar we kunnen in de EU VAG niet eens “keihard aanpakken”. Want VW heeft in de EU helemaal niks misdaan. Ze hebben in de VS gesjoemeld, niet in Europa. Dat Diesel voertuigen in de praktijk veel meer NOx uitstoten dan in de test betreft niet alleen VAG, maar alle diesel (en als het op uitstoot veralgemeniseert zelfs benzine motoren) en is gewoon legaal.
Het diesel schandaal is met het sjoemelen van VW in de VS begonnen, daar zijn boetes betaald, koppen gerold, verliezen geboekt. Dat is al een paar jaar klaar. We hebben het nu alleen nog maar over de te hoge praktijk uitstoot. De simpele media sleept daar telkens VAG weer bij en vergeet hetzelfde probleem bij benzinemotoren te benoemen.
flutterby zegt
@mashell: sterker nog, het diesel schandaal is aan het licht gekomen omdat de theoriecijfers in de VS niet overeenkwamen met de praktijk in Europa. Het begon met de vraag “waarom rijden deze schone diesels NIET in Europa?”.
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Maar wat is je oplossing? Afbraak van de EU, of versterking ervan?
Kritiek op de EU is zéér populair tegenwoordig. Begrijpelijk.
Maar ik maak me ernstig zorgen over het feit dat “kritiek” tegenwoordig, op allerlei gebied, vooral een anti-statement is. En ik maak me nog meer zorgen dat het vaak gewoon een aanval is op mensen die “pro-iets” zijn. Ik ben bvb pro-EU. De EU is een fantastische uitvinding. Maar ik heb BAKKEN kritiek op de EU. En dat is niet omdat ik ze wil afschaffen, of eruit wil stappen, dat is omdat ik vind dat het beter kan en moet. Transparanter, eerlijker, socialer, democratischer, effectiever.
West-EU truckers worden weggeconcurreerd doordat hun bazen Oost-EU chauffeurs inhuren aan een hongerloon.
Dus: trek over de komende 5 jaar de wetten voor alle truckers gelijk, zijnde: rij- en rusttijden, minimumloon, max werkdagen, woonomstandigheden (slapen in een hangaar op een vuile matras, met dank aan de “patron”????? Serieus?? Hier zijn celstraffen voor nodig)
Steden hebben effectief ongezonde lucht.
Dus: stel de normen duidelijk, en dwing ze af. Als je als bedrijf geen deftige diesel kan maken, dan maak je maar geen. Investeer in trams, kabelbanen, elektrische bussen, enz. Zorg dat elk fietspad er vlekkeloos bijligt. Ik ben geen voorstander om automobilisten financieel af te straffen, en ik denk dat dat ook niet nodig is. In veel steden en dorpen in België is fietsen vrij gevaarlijk. Dus als een iemand beslist “tis mooi weer, kga ne keer met de velo naar t werk”, heb je grote kans dat ie ’s avonds zegt “NOOIT MEER!!”. Begrijpelijk, als je drie keer bijna omvergereden bent en elvendertig putten moest ontwijken. Dus zorg dat fietsen comfortabel wordt, dan zullen mensen vanzelf overschakelen. Niet iedereen, en niet altijd, maar het scheelt al veel als een deel vd mensen een deel vd verplaatsingen ZONDER auto doet.
Multinationals zijn altijd op zoek naar een manier om belastingen te ontwijken. Ten koste van hun werknemers en de landen waarin ze werken.
Dus: trek de belastingen zoveel als mogelijk gelijk voor grote bedrijven, en uiteindelijk voor alle bedrijven. Ik wil niet de linkse antiglobalistische multinationalhater afgeven, maar er is een duidelijk probleem met dit soort bedrijven. Ze profiteren van regels, uitzonderingen op regels, en gewoonweg schaalvoordelen, om geld te maken door geld te schuiven, van de ene nv naar de andere bv, van land naar land, waar andere, gewone bedrijven dat niet kunnen. Dit is een vorm van concurrentievervalsing. Sommige bedrijven bestaan zelfs enkel om geld te schuiven, niet om iets te produceren, om te innoveren, te proberen. Leg dit aan banden door een Europese standaard op te leggen. Een Europese belasting dus, ter VERVANGING van de nationale belastingen. Vervanging is hierin belangrijk. Het is geen extra taks. Het is de standaard die Europees geldt. ALS onderliggende bestuursniveau’s (landen, gewesten, provincies, gemeentes etc…) dan nog een extra lokale taks willen in voeren, dan is dat hun goed recht, maar als die te hoog wordt voor wat ze te bieden hebben (op gebied van infra, subsidies, geschoolde werknemers, etc..) dan snijden ze in hun eigen vel natuurlijk.
Monsanto’s Round-Up is “kisakkerie”, zoals wij dat zeggen.
Dus: verbied het. Zo simpel is het. Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat het grote problemen kan veroorzaken, en Monsanto’s pogingen om daar een ‘spin’ aan te geven zij vrij doorzichtig. Je hoeft er alleen even deftig naar te kijken. Het is ongelooflijk wat ze durven. Alleen al daarom zijn ze al hun uitspraken en alle onderzoeken die zij naar voor schuiven verdacht. Gewoon verbieden dus. Per direct.
Miljaar ik ben al veel te lang bezig hiermee. Nu, je begrijpt wel wat ik bedoel wss. Kritiek is GOED. Vooral als het bedoeld is om iets beter te maken. Maar niet als het bedoeld is om iets te vernietigen. En dat gebeurt maar al te vaak tegenwoordig. Inhoud is van geen belang meer, gewoon zeggen “alles moet kapot”, daar win je stemmen mee.
Mensen beseffen niet dat ze uiteindelijk zichzelf gaan kapotmaken als ze stemmen voor zo’n schreeuwlelijks met het IQ van een leeg Cara-blikje…
eklasse zegt
Ik zie deze advocaten praktijken toch weer als het zoveelste ‘staatsloterijverliesclubje. Begint wel eentonig te worden. Ik ben overigens ook vóór de vlinders.
jmeverts zegt
Heb t ook met de polo, vreemd gedrag soms. Toen ik teruggegaan was zeiden ze, tussen de regels door, dat t tussen mn oren zat.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jmeverts: En de volgende word weer een VW?
rufctr01 zegt
@svenska_aeroplan_ab: ja want VW, dan hoor je er bij en Pon heeft het beste met zijn klanten voor???
terazino zegt
Waarom lezen we hier op Autoblog eigenlijk niks over de terugroepactie die nu voor BMW loopt? Of mogen we hier alleen maar zeuren op VAG?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@terazino: ja, goeie! Is wel een artikel waard! Alleen volgens BMW was het geen gesjoemel maar ‘een foutje’… hahahaha !
galgootje zegt
@terazino: gaat over veel minder auto’s. De 50d only begreep ik. Was het de 20d geweest had er vast ook een storm gewaaid. Wel bummer voor VW dat het vaak hun merken zijn die aandacht krijgen..
stefanvts16v zegt
“Slechts 2 procent meldde dat het blok, na de fix, compleet in de soep was gelopen.”
Op 11.600 auto’s zijn er dan 232 blokken in de soep gelopen, dat vind ik toch vrij veel.
monsieurleloure zegt
@stefanvts16v:
Voor Volkswagenbegrippen is dat juist bijzonder weinig…
jeroenwz zegt
@monsieurleloure: exact. In dat opzicht zijn ze wel wat gewend bij VW:
– TSI/FSI-motoren die binnen 150.000 km “boem” deden en daarna niks meer.
– DSG-transmissies die binnen 75.000 km in de soep draaiden
om er maar eens twee te benoemen. Gelukkig was en bleef VAG VAG: nul coulance, nul garantie. Echt fijn. Maar ja, de materialen in het interieur zijn fantastisch! En de sluitnaden. Ooh, wanneer dat je fetisjisme is… Dan zit je uitstekend! Verwacht echter geen goede en/of betrouwbare techniek, of iets dat lijkt op garantie.
unknown234 zegt
@jeroenwz: Ach, zelf bovenstaande problemen ervaren. Bij twee verschillende auto’s.
Alles onder ‘coulance’ opgelost.
Als je op internet zoekt, zul je altijd negatieve verhalen vinden.
prop zegt
Zeer ongeloofwaardig. Ik denk dat het psychologische effect een grote rol speelt
prop zegt
BMW roept elfduizend dieselauto’s terug in Duitslandhttp://nu.nl/auto/5201555/bmw-roept-elfduizend-dieselautos-terug-in-duitsland.html
jeroenwz zegt
Niks nieuws. Dit artikel stond zes weken geleden al in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/15/nog-altijd-veel-te-vies-a1592450
Maar ja, het is Duits en dus goed. Dus echt aanpakken van deze @ssholes gebeurt nog steeds niet in Europa.
technofreak zegt
Met 10% vind ik dat stilvallen geen kwestie van oorzaak/gevolg. Mijn Skoda Fabia deed dat stilvallen in 2002 ook regelmatig, toen heeft men uiteindelijk na lang zoeken de toerentalsensor vervangen. Even zoeken in Google geeft rijen met VW’s die kapotte toerentalsensoren hebben.
dawwg zegt
Man man, het is een enquete … zegt helemaal niets. Dat hoger verbruik klinkt enigszins aannemelijk (bij koud weer), maar de rest kan gewoon Pavlov-effect zijn. Dus je VW ging stuk na de update, prima, maar is er wel een correlatie tussen die 2 gebeurtenissen ? En minder krachtig; zit dat niet gewoon tussen je oren ? Zullen niet alle modellen consistent of iets minder zuinig zijn of iets minder krachtig zijn, maar niet een mix daarvan …
speedie zegt
Bijna een jaar geleden de fix laten uitvoeren en al die tijd niets gemerkt van meerverbruik of vermogenverlies. Motor loopt nog als een zwitsers horloge na 150.000 km. Hop naar de 300.000.
kminne zegt
Dat een VW blok compleet in de soep loopt is op zich niets vreemds, dat gebeurt sowieso regelmatig en hoeft op zich dus niets met de fix te maken te hebben.