De cijfers hebben we gehad. Maar hoe reageerde het wereldwijde web eigenlijk op het schandaal?
Google blikt op diverse belangrijke thema’s terug in een speciaal jaaroverzicht van 2015. Het emissieschandaal van Volkswagen is daarbij ook uitgebreid onder de loep genomen door de zoekgigant. Daar vallen een paar dingen op.
Geen wereldwijde interesse
Het schandaal leefde enorm hier in Europa en natuurlijk in Noord-Amerika, waar het uiteindelijk allemaal begon. In het lijstje hieronder zie je negen landen die een bovengemiddelde online zoekinteresse hadden in het schandaal.
1. Duitsland
2. Verenigd Koninkrijk
3. Zwitserland
4. Canada
5. Verenigde Staten
6. Italië
7. Australië
8. Taiwan (!)
9. Mexico
Zoekinteresse per land:
De populairste vragen
Daarnaast werden massaal vragen ingevuld in de zoekbalk van Google. Een gebundeld setje van vijf vragen die wereldwijd het meest zijn gesteld:
1. Wie is de eigenaar van Volkswagen?
2. Hoe heeft VW gefraudeerd?
3. Om welke auto’s van VW gaat het?
4. Hoe is VW betrapt?
5. Hoeveel is Volkswagen waard?
Voormalig Volkswagen CEO Martin Winterkorn kreeg er ook van langs volgens de zoekgigant:
1. Hoeveel verdient Martin Winterkorn?
2. Wat wist Winterkorn?
3. Waarom is de CEO van Volkswagen afgetreden?
4. Hoeveel krijgt de CEO van Volkswagen om af te treden?
5. In wat voor auto rijdt Martin Winterkorn?
Hieronder een grafiek, die een piek in zoekinteresses aantoont als het gaat om Volkswagens, medio september. Precies toen het emissieschandaal aan het licht kwam. Ter vergelijking werden terugroepacties van Hyundai en Takata meegenomen.
pomoek zegt
En nu nooit meer doen VAG!
imaginenl zegt
@pomoek: en nu nooit meer VAG
boxergt zegt
Nederland interesseert het geen moer want: lagere BPM/Bijtelling/autoprijs. (Omcirkel wat voor u van toepassing is)
norge zegt
Dacht …Nu krijgen we al die leuke plaatjes weer te zien die VW de grond in trappen….jammer
bierbuik zegt
@norge: misschien iets voor een komend artikel?
Dutchdriftking zegt
@norge: haha het was wat dat betreft wel jou jaar he :p
moveyourmind zegt
Nou, lijkt me duidelijk…
De interesse in Volkswagen is alweer net zo laag als dat het was…
Als VW nog eens gebruik wil maken van free publicity zullen ze toch echt wel met wat beters moeten komen dan een klein akkefietje met software.
retsok zegt
Takata, nooit van gehoord?
hammerman zegt
@retsok: airbags, genoeg over te lezen op Autoblog dacht ik zo…
retsok zegt
@hammerman: oh! Airbags! Nu gaat een lampje branden. Maar het boeit me vrij weinig, want die ben ik niet van plan ooit te gebruiken!;)
spykerboy zegt
@hammerman: niet alleen airbags, ook (race)gordels, kuipstoelen en nog wel meer dingen die ze produceren
hammerman zegt
@spykerboy: Ja, maar de terugroepacties kwamen op konto van de airbags.
VeniVidiVici zegt
En zoals verwacht… de meeste sensatie figuren leven toch echt in the US of A!
Mijn persoonlijke mening over Dieselgate en Sjoemelsoftware… BOEIUHHH! ?
VeniVidiVici zegt
@venividivici: + Canada bij de sensatie bakken
rufctr01 zegt
@venividivici: hadden ze bij VAG de boel maar niet moeten flessen! Dan was er niets aan de hand geweest. VAG had maar 1 doel voor ogen en dat is koste wat het kost de grootste willen zijn.
stephanotis zegt
Daarentegen is het statistisch aantoonbaar dat Autoblog lezend Nederland wel echt geïnteresseerd is als het om echt onbetaalbare auto’s gaat.
stephanotis zegt
@boxergt:
Dutchdriftking zegt
Jaja, ik had verwacht dat de storm inmiddels al wel zou zijn overgewaaid. Maar niets is minder waar. Jammer voor vw.
erwinh zegt
Geneuzel uit de hoek van de gas guzzlers. Die zien met het succes van VAG in hun land natuurlijk handel van eigen makelij afnemen… Zoals bekend sjoemelen de andere merken ook met de cijfertjes. Het ‘hoog olieverbruik’ motorblokprobleem (Zwakke schraapveren) met de buitengewoon slechte afhandeling ervan in Nederland vind ik een veel serieuzer probleem!???