Met pen en papier krijgen we hier een eerste indruk.
Tijdens de Annual General Meeting 2019, gisteren in Berlijn, blikte Volkswagen terug en vooruit in een zaal vol aandeelhouders en topmensen binnen de Volkswagen Groep. Normaal gesproken is een potje dammen spannender om te volgen, maar Volkswagen liet zeker iets interessants zien. In een vrijgegeven PDF-bestand over de meeting zitten twee schetsen van de nieuwe Golf 8.
De ene schets laat het uiterlijk zien van de Golf 8 en de andere schets focust op het interieur. Het uiterlijk van de Golf 8 zal niet heel spannend worden. We hebben het immers over een Golf. Wel boeiend is het interieur. De Duitsers zijn plan allerlei snufjes toe te passen met deze nieuwste generatie.
Wat meteen duidelijk te zien is dat Volkswagen voor een groot deel afscheid gaat nemen van fysieke knoppen. Er zitten nog behoorlijk wat knoppen op het stuur, maar de middenconsole is kaal te noemen. Onder het infotainmentscherm zijn een paar ‘digitale’ knoppen te bespeuren. Dit geeft het vermoeden dat de bediening grotendeels via het stuur en via het aanraakscherm gaan verlopen. Wat dat betreft is de Tesla Model 3 zijn tijd vooruit met het minimalistische interieur. Digitale knoppen kennen we ook van Porsche en Mercedes-AMG. Met kleine displays wordt een icoontje weergegeven. Door middel van haptische feedback krijgt de gebruiker toch het gevoel een echt knopje in te drukken, al voelt het nooit als the real deal natuurlijk.
De Golf 8 moet later dit jaar gepresenteerd gaan worden. Tijdens de meeting is bekendgemaakt dat de achtste generatie met mild hybrid benzinemotoren, diesels, als plug-in hybride en als CNG op de markt gaat komen.
Loek zegt
Vet, dat doorzichtige stuur! Dan heb je ook geen probleem meer met afleesbaarheid van tellers.
/sarcasm off
Skoda Scala meets VW, niks verrassends, wel duidelijk.
autodrome zegt
Waarom lijken die schetsen toch altijd op een soort van platgeslagen Berliner Bol. Zal design technisch wel mooier smoelen, maar ik de praktijk worden de ‘straatvarianten’ toch echt een stuk hoger en smaller ….
exotic zegt
Aste, hier hedde ‘um:
https://cimg2.ibsrv.net/ibimg/hgm/1920×1080-1/100/694/2020-volkswagen-golf-spy-shots–image-via-s-baldauf-sb-medien_100694822.jpg
https://images.hgmsites.net/hug/2020-volkswagen-golf-spy-shots–image-via-s-baldauf-sb-medien_100694815_h.jpg
momo zegt
@exotic: Welnee man. Dat is een slechte fotoshopje. Zoom in op de achterlichten, dat is toch gewoon een golfje 7…
autodrome zegt
@momo: Gelukkig, kreeg al een heet hoofd en een sweetsnor van deze bejaardenbak, zag al tekenen van een Merc B klasse is zijn beginjaren ….
exotic zegt
@momo: Is dit sarcastisch? Kan het niet uit je comment halen dus ga er maar serieus op in.
-Nee dit is geen slecht soepje. Zijn vrij recente spyshots. Denk de stukken tape op de koplampen en boven de achterlichten weg en je hebt het productiemodel.
jasperhallo zegt
@exotic: Ook op de bumper zitten stickers. Mistlampen, chroom strip en en gele delen zijn nep.
autodrome zegt
@exotic: Dit vind ik dus een stap achteruit .. En wat zijn die Dame Edna wimpers …… Is dat tape of wordt dat een design dingetje ….. Hij lijkt ook hoger?
monsieurleloure zegt
@exotic: dat zijruitje bij de spiegel is echt lelijk. De huidige Peugeot 308 is honderd maal mooier.
dijan zegt
@monsieurleloure: Dan zal de 308 wel honderd! keer meer verkocht worden . Ben benieuwd?
monsieurleloure zegt
@dijan: een bigmac wordt ook meer verkocht dan een biefstuk. Wat is je punt?
romeoalfa zegt
@monsieurleloure: Appels met peren vergelijken heeft zojuist een geheel nieuwe dimensie gekregen…
dijan zegt
@monsieurleloure: Ik eet nooit een hamburger ,wel 2x per week kogelbiefstuk!
monsieurleloure zegt
@dijan: jij krijgt van mij een sticker ?
monsieurleloure zegt
@dijan: vind jij hem wel mooi?
autodrome zegt
en ja, ik heb een Golf gereden(GTE) … Reed best fijn, alleen nogal hard afgeveerd, gaf veel door vanaf het wegdek. Ritje Hannover Messe vanaf Groningen was daardoor best vermoeiend, lekker doorknallen was dan wel weer mogelijk …..
gebruikersnaam3 zegt
@autodrome: Je verwacht het niet he harde vering op een auto met een naam als GTE? Alle elementen van de GTI over genomen alleen andere aandrijflijn… en toch stug… goh.
Overigens ben ik er meerdere keren diep duitsland mee in gereden, nooit problemen ervaren.
schwedenkreuz zegt
@autodrome: Ik vond die Golf juist een saai rijdende bak. Overigens eerder te soft dan te hard.
Jantje_555 zegt
heerlijk zulke touchscreens en hun bediening ervan in een rijdende auto, voor al die putten in belgische wegen…
freezzr zegt
Goh, wat een heftig design weer :)
phr34k zegt
Schermlayout van de nieuwe 3 serie.
karhengst zegt
@phr34k: Precies. De gehele vorm er van doet vermoeden dat het bij de zelfde toeleverancier wordt ingekocht.
kareljansen zegt
@karhengst: dat laatste zou nog niet eens zo’n slecht idee zijn m.i. Wat als bijvoorbeeld Samsung dit zou ontwerpen . Dit zou de kwaliteit erg kunnen verhogen. Tot nu toe vind ik de koppelingen vaak nog echt ruk werken.
mashell zegt
@kareljansen: BMW betrekt de navigatiesystemen van Harman Becker en dat is tegenwoordig een Samsung dochter. VW koopt ze breder in.
pjotr zegt
@kareljansen: Samsung en kwaliteit? Heb hier een paar Samsung apparaten en mij voorgenomen om nooit meer iets van hen te kopen.
humpyourdog zegt
Platte polo
ozzytrk zegt
Gaat in ieder geval bruter eruit zien dan de golf 7
laarhovenn zegt
BMW interieurdesign in de Golf!
kevin1400 zegt
Mercedes schermen geleend net of ze zelf niets beters kunnen verzinnen..
ghost zegt
Weinig verrassend maar je moet ook niet te veel veranderen aan Succesnummers, kijk naar Porsche, werkt al jaren!
monsieurleloure zegt
@ghost: bij de Audi A4 schijnt het averechts te gaan werken. Verkoop zakt in.
Dutchdriftking zegt
Snapt niemand dat fysieke knoppen fijner zijn om tijdens het rijden te bedienen?
sidelo zegt
@dutchdriftking: Zeker wel alleen is die generatie bijna uitgestorven :)
sidelo zegt
@sidelo: Of kopen nu de nieuwe Toyota Corolla ;)
mashell zegt
@dutchdriftking: snapt niemand dan dat wagens tegenwoordig zo veel functies hebben dat als je dat met individuele knoppen zou willen bedienen het er dan uitziet als de cockpit van een Concorde?
Dutchdriftking zegt
@mashell: En daarom is er zoiets geniaals als I-drive. Gewoon een fysieke draai/druk knop. En dan normale bediening voor kachel/airco en radio. Navigatie instellingen en dergelijke kunnen uiteraard prima wanneer je stil staat middels een touchscreen.
tjongejongen zegt
De ID lijn gaat een futuristisch tijd inluiden. Gaan ze de Golf blijven produceren of wordt het eenheidsworst? Dan is toch het logische gevolg dat de Golf 8 de laatste niet-futuristisch ogende hatch-format? Zal wel erg waarde vast worden.
mashell zegt
@tjongejongen: zo futuristisch is die ID3 nou ook weer niet, het is zoals de reclame zegt gewoon een Volkswagen maar dan electrisch. Als die ID lijn aanslaat kon de Golf 8 zomaar eens de laatste Golf zijn.
dijan zegt
@monsieurleloure: JA.
monsieurleloure zegt
@dijan: verrassend
mashell zegt
Wat gaan ze laten zien op het kleine schermpje links van het stuur?
boomhauwer zegt
@mashell: porno.
tbimmerman zegt
Ben ik de enige die hier een 3 serie interieur in zie?
van1 zegt
Ik heb de beelden van een niet gecamoufleerde Golf 8 mogen aanschouwen, en mijn eerste indruk was: getver. Dat lage voorfront spreekt mij niet bepaald aan, maar wie ben ik.