Driewerf hoera! Of toch niet?
De wereldwijde trend is inmiddels duidelijk. Benzine en diesel zorgen voor giftige uitstoot, die zoveel mogelijk moet worden teruggedrongen. Overheden en organisaties zoals de EU willen dit bereiken door bijvoorbeeld CO2-boetes in te stellen. Als de gemiddelde CO2-waarde van de verkochte auto’s niet in orde is, staat autofabrikanten een miljardenboete te wachten. Daarom doen autofabrikanten er alles aan om ervoor te zorgen dat hun auto’s zo min mogelijk CO2 uitstoten. Denk aan downsizing, turbo’s en elektrificatie.
Volkswagen
Daarmee lijkt het verhaal van de verbrandingsmotor richting het einde te gaan. Toch denkt Volkswagen er anders over. In een gesprek met Autocar.co.uk zegt technisch directeur bij Volkswagen Matthias Rabe dat de verbrandingsmotor nog een lange toekomst te gaan heeft. Omdat Volkswagen niet gelooft in klimaatverandering? Nee, vanwege de ontwikkeling van milieuvriendelijke brandstoffen.
Rabe bedoelt hiermee synthetische brandstoffen, gemaakt van bijvoorbeeld biomassa en ‘andere materialen’. E10-benzine bestaat voor een deel uit synthetische brandstof, maar Rabe voorziet een toekomst met volledig synthetische brandstoffen. Deze zijn gemaakt uit natuurlijke materialen, waardoor er netto geen CO2-uitstoot is.
Die volledig synthetische brandstof is nu nog niet op grote schaal te verkrijgen. Maar Rabe denkt dat dit in de toekomst gaat veranderen, vanwege bijvoorbeeld vrachtwagens en vliegtuigen. Die kunnen niet met zware accu’s gaan werken en elektrisch rijden/vliegen. Daardoor zou onderzoek naar synthetische brandstof versnellen, zo stelt Rabe.
De Volkswagen-topman denkt dat de auto-industrie mee zou kunnen liften op het onderzoek naar die brandstof. Want als een vliegtuig daarmee CO2-neutraal zou kunnen vliegen, waarom zou een auto op die manier niet CO2-neutraal kunnen rijden? Op die manier denkt de Volkswagen-topman dus dat de verbrandingsmotor nog een toekomst heeft.
Toekomst verbrandingsmotor
Het gaat hierbij overigens wel om toekomstvoorspellingen: helemaal zeker is het dus niet. Volkswagen werkt daarom aan ‘meerdere aandrijflijnopties’, zoals elektrische auto’s. Maar daar valt de verbrandingsmotor dus ook nog onder. Een auto met een flinke verbrandingsmotor, zonder dat je het milieu vervuilt. Klinkt als een goede deal, of niet?
moveyourmind zegt
De Duitsers weten vast nog wel hoe ze synthetische brandstoffen moeten maken.
En anders ligt het receptenboek vast nog wel ergens bij Bayer of het voormalige Hoechst verstopt in de archiefkelder onder een laag stof van ruim 70 jaar.
vaakbenjetebang zegt
Ja, iedereen een houtgasgenerator op de imperiaal!
alfapeter zegt
Synthetische brandstof zal zeker nodig zijn voor vliegtuigen en schepen. Het probleem blijft dat een verbrandingsmotor erg onrendabel is. Het ideaal voor auto’s denk ik is een plug-in-hybride met een hopelijk compacte/lichte batterij die een elektrisch bereik heeft van 100km en daarmee voor de meesten onder ons voor 90% van de gereden kilometers voldoet. De grotere afstanden kunnen dan op een propere brandstof gemaakt worden.
karhengst zegt
Ik hoop dat ze inmiddels hun glazen bol hebben vervangen want de laatste keer dat ze er in keken was diesel de heilige graal en zou het niks worden met elektrowagens.
wimof zegt
Misschien bekijken we dit binnen een paar jaar anders.
tortuga zegt
Hahaha VolksWagen! 1 april was vorige week
faalhaas zegt
Als ze dat beginnen te roepen is het binnenkort einde verhaal met de brandstof motor.
techniekmeneer zegt
Elektrische auto’s hebben iig geen toekomst, dus dit is helemaal geen rare opmerking van VW.
chills zegt
Zou je puntsgewijs uit kunnen leggen waarom elektrische auto’s niet de toekomst zijn? We zijn bv. pas aanbeland bij de 2e generatie elektrische auto’s (Nissan Leaf): de ontwikkelingen gaan zo hard en qua infrastructuur zal de komende jaren ook veel uitgerold worden.
spence zegt
Dat die brandstof inderdaad al ergens op papier bestaat is denkbaar. Het blijft in elk geval te produceren, CO2 neutraal ? Dat werd van elektriciteit ook gezegd en blijkt nu totaal fout.
De motoren ontwikkelen die de brandstof zonder schade kunnen ondergaan is nog een andere kwestie.
Weer iets leuk om naar uit te kijken.
ronnys zegt
Om genoeg te kunnen verbouwen dat alles en iedereen op deze manier door leeft zoals nu gedaan wordt hebben we 3 aardes nodig. Dus misschien zou het kunnen, maar dan gaan er echt heel veel mensen dood van de honger. Wat weer als voordeel heeft dat er minder energie behoefte is.
Maar met alleen aan passen van de brandstof is VW er nog niet. Het geen uit de uitlaat komt is net zo vuil als bij reguliere brandstoffen. Dus daar moet ook nog een oplossing voor gevonden worden.
tjorque zegt
De zon levert dagelijks wat de mensheid op een hele jaar verbruikt… met een piepkleinbeetje inspanningen van de mensheid komen we er wel…
ty5500 zegt
Dit. In amerika worden bio brandstoffen voornamelijk gemaakt van mais. Maar het is onmogelijk met de huidige landbouwgronden om voldoende bio brandstoffen te maken (we moeten liefst nog eten en in de rest van de wereld ook). En bossen kappen voor ‘bio’ fuels lijkt mij ook niet echt de bedoeling..
Dutchdriftking zegt
Synthetische brandstof, blauwe diesel dus. Roep ik al jaren…..
nautique206 zegt
@dutchdriftking: ja waarom stimuleert de overheid dat niet, lijkt mij een eenvoudige ingreep die milieuwinst oplevert
Dutchcarwizard zegt
@nautique206: super duur
mashell zegt
En niet zomaar op grote schaal te maken. Synthetische diesel is iets voor kettingzagen, niet iets voor auto’s of vrachtwagens.
sabrerator zegt
@mashell: onzin.
Ik heb een tijdje op HVO, oftewel blauwe diesel, gereden.
Helaas stervensduur (€1,669 per liter) maar ik merke verschil met reguliere diesel.
Stiller en soepeler op blauwe diesel.
Als ze dat nou eens zouden stimuleren zodat de prijs in de buurt van normale diesel komt, dan is het een van de oplossingen.
Niet iedereen kan/wil aan de elektriek, en we hebben ook een snelle oplossing nodig voor het huidig wagenpark.
Dutchdriftking zegt
@nautique206: Dat noemen ze nu politiek….
speedie zegt
In de veronderstelling dat gans de wereld elektrisch gaat, dan zullen er massa’s nucleaire centrales moeten komen.
Trouwens gans Zuid-Amerika, Afrika en grote delen van Azië zie ik de eerste 10 jaar niet op grote schaal naar EV’s gaan en daar zullen de klassieke motoren nog pas komen.
gillis zegt
Electronische kleppen besturing is nog wel iets waar veel mee bereikt kan worden. Op een 3 cilinder 1.2 liter motor kan 600pk gehaald worden. Check Koenigsegg met freevalve maar eens.
Echter zullen EVs over 10 jaar vele malen goedkoper zijn door de eenvoud alleen al.
Dus ja er zitten nog jaren van plezier in brandstof auto’s. Maar de casual auto voor 95% van de mens word toch echt elektrisch.
auto62 zegt
Gewoon aandrijven op kernenergie
ericd zegt
Nou niet in de vorm van de nieuwe GTi die de indruk geeft dat ie een uitslag, een rash, heeft onder de bumper aan twee kanten. Hoe verzin je het om daar Swarovski aan te brengen.