Nu Volkswagen schoon schip maakt en met grote teugen de gifbeker leeg slurpt, is er een nieuw schandaal aan het licht gekomen. Ditmaal gaat het om de CO2-uitstoot van zowel benzine- als diesel-auto’s.
Hogere CO2-uitstoot dan aangegeven
Het is deze keer niet de Amerikaanse EPA die de nieuwe emissiefraude aan het licht brengt, de autobouwer komt zelf met het nieuws naar buiten. Volkswagen zegt dat er ‘onregelmatigheden zijn gevonden’ bij het vaststellen van de CO2-uitstoot van verschillende modellen. Het gaat in totaal om 800.000 auto’s binnen de Volkswagen Group. De auto’s hebben een hogere CO2-uitstoot dan wordt aangegeven, waardoor ook het daadwerkelijke brandstofverbruik niet strookt met de opgegeven waarden.
Pijnlijk
Of Volkswagen hiervoor ook defeat devices (sjoemelsoftware) heeft gebruikt wordt niet gezegd. Naast het feit dat de autobouwer rekening houdt met een kostenpost van 2 miljard euro om het CO2-probleem te fiksen laten ze er nog weinig over los. We hebben wel een statement van CEO Matthias Müller:
“From the very start I have pushed hard for the relentless and comprehensive clarification of events. We will stop at nothing and nobody. This is a painful process, but it is our only alternative. For us, the only thing that counts is the truth. That is the basis for the fundamental realignment that Volkswagen needs.”
Lees: we bedonderen de boel op meer vlakken, en nu we met het hoofd op het hakblok liggen trekken we heel strategisch nog een paar lijken uit de kast. Desalniettemin goed dat ze er zelf mee naar buiten komen. Dat zouden meer merken moeten doen.
Wat het verloop van dit CO2-verhaal gaat worden, en hoe Volkswagen het gaat oplossen, zal ongetwijfeld in de komende weken bekend worden gemaakt. Het is nog niet bekend welke modellen erbij betrokken zijn.
UPDATE: Het zou gaan om de 1.4, 1.6 en 2.0 liter diesels die vanaf 2012 zijn gebouwd. De betrokken modellen zijn de VW Golf, Polo, Passat, Audi A1 en A3, Seat Ibiza en Skoda Octavia. Het benzineblok wat verdacht is, is het 1.4 blok met cilinderuitschakeling in de VW Polo BlueGT.
Voetnoot: dit gaat dus om de CO2-uitstoot van VAG-auto’s. Het vorige emissieschandaal, dat betrekking heeft op 11 miljoen auto’s wereldwijd, betreft de NOx-uitstoot, die met sjoemelsoftware verlaagd werd tijdens de emissietesten.
Rick-dos zegt
Heb van betrouwbare bronnen bij VAG gehoord dat ze binnenkort met een nieuwe openbaring komen en dat dat weleens het grootste schandaal kan worden.
De bron zegt dat ze er achter zijn gekomen dat de opgegeven olieverbruik cijfers van VAG producten ook niet klopt…
clarkson zegt
@Rick-dos: Zit je niet per ongeluk het nieuws van vorig jaar te lezen?
dawwg zegt
@clarkson: Onafhankelijke onderzoekers zeggen al tientallen auto-types (van verschillende merken) getest te hebben en dat VW daar in geen enkele wijze significant was; ofwel; de echte beerput is dat – open deur – vermoedelijk bijna alle merken het al jaren grootschalig doen.
Nu kun je op de letter van de wet gaan zeuren zoals in de USA (sue-cultuur), maar de boodschap hier is: vrijwel alle merken hebben vieze en onzuinige auto’s en houden nu schijnheilig hun mond dicht. Die hoop – dat het overwaait – kan echter best wel eens averechts werken; als VW nu schoon schip maakt en de overige merken niet; dan zou VW op de lange termijn nog best wel eens de lachende derde zijn (met kiespuin, kost uiteraard alsnog miljarden)
Design_Driven zegt
@dawwg: Nu weet ik toevallig van eerste hand zeker dat zeker 2 auto groepen het niet gedaan hebben (Een Franse en Engelse). Het is bij beide wel intern geopperd, meerdere keren zelfs maar zeker niet nooit daadwerkelijk gebruikt.
Dat alle auto’s een verschil laten zien tussen test en praktijk dat is een feit. Het is echter niet zo dat ze daarom dan maar allemaal gesjoemeld hebben.
Doordat de test zo onrealistisch is kunnen autofabrikanten in de CAL de auto zo fijnstellen dat de auto ook daadwerkelijk zo milieu vriendelijk ik bij die toerentallen en motorbelastingen maar bij andere toerentallen en belastingen beter presteren en zo dus ook meer vervuilen. Een simpel voorbeeld is de EGR bij hogere belasting (dat in geen van de tests voorkomt de test) dichtgaat en soms zelfs dichtblijft. Dit is volkomen legaal. Dit is ook waarom de auto industrie in hun broek poepen (ze zijn echt een beetje in paniek, ik ken erg veel gestreste engineers hier in de UK nu) omdat die test veel realistischer is en dat daarom geen van die legale trucjes gaan werken, of in elk geval niet zo goed.
Wat VW gedaan heeft is de test herkennen en dan de auto in een andere modus laten schieten. Als je de zelfde snelheden zou doen als de test maar zonder dat die modes geactiveerd is dan halen de motoren het niet. De niet gemanipuleerde motoren halen die test wel altijd (tenzij de motor veel warmer is of de atmosferische druk is anders etc maar nogmaals dat is wel legaal en moet ook om de motor te beschermen)
yupyup zegt
@dawwg: heb je een bron van een van die onderzoeken? Zou dat graag eens willen lezen
406_v6 zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf…
fijnkonijn zegt
@406_v6: en het ergste is dat de job van vele duizenden mensen op de tocht staat, bij VW en toeleveranciers. In de hele supply-chain. En die mensen kunnen er 0,0 tegen doen.
Een handjevol managers die besluiten de boel te besodemieteren wat vervolgens “Fritz de assemblage medewerker” zijn job kost.
Het is wachten op de eerste berichten over de “re-organisatie” vanwege teruglopende verkopen en de astronomische totaal-kosten van “de fix”.
xiran zegt
@fijnkonijn: door dezelfde manager kregen ze voorheen grote bonussen en verkochte ze meer auto’s. Kip en het ei verhaal.
garp zegt
@fijnkonijn: ‘een handjevol managers’? En de groep engineers dan die willens en wetens dit onethisch en onrechtmatige stuk software hebben ontwikkeld? Waren dat er ook een paar? Of een flink team? Ik denk dat er een bedrijfscultuur probleempje bestaat bij VAG.
Allemaal heel vervelend voor ‘Fritz’, maar individuen zijn wel vaker de klos buiten hun eigen schuld.
En om die toeleveranciers hoef je je niet druk te maken. De totale vraag naar auto’s en Duitse auto’s zal niet krimpen. Hooguit zal VAG een stuk(je) marktaandeel inleveren, dat meteen zal worden opgevuld door de concurrent. Dus die toelever vraag blijft gewoon op peil.
lincoln zegt
Wat een eerlijke mensen daar zeg ..
moveyourmind zegt
@lincoln: Heel eerlijk inderdaad…
Net zo eerlijk als toen ik als klein kind altijd de koekjestrommel helemaal leegvrat en als moeders dan onverwacht binnenkwam en mij met volgepropte mond zag heel eerlijk uit eigen beweging toegaf dat ik stiekem één koekje had gejat, en dat het eigenlijk niet één koekje was maar meer een paar kruimeltjes. Want als ik het zelf eerlijk toegaf wist ik dat ik niet zo langs de klungels kreeg.
En als moeders door ging vragen gaf ik heel eerlijk toe dat het er twee waren. En als dat nog niet geloofd werd dan begon ik te janken en zei ik dat hullie (mijn broer en mijn vader) ook altijd een graai in de koekjestrommel deden als ze de kont nog niet had omgedraaid…
alaings zegt
Als een ander het al niet doet, doet VW AG zichzelf wel de das om. Dit lijkt wel zelfmoord van de groep. Ik sta al meer dan dertig jaar achter de groep, maar dat wordt nu even anders. Benieuwd naar hoe de situatie na pakweg twee jaar er gaat uitzien … .
lincoln zegt
@alaings:
Over 2 jaar ben je alles weer vergeten ..
ronnys zegt
@lincoln: Vergeten zeker niet, alleen alle rechtzaken lopen nog wel even. Verder als er kosten tot 70 Miljard oplopen zal VAG onderdelen moeten verkopen en heb je ook kans dat de prijzen van de voertuigen omhoog moeten om het te kunnen betalen!
ThomasBol zegt
@ronnys: nog duurdere optieprijzen!
garp zegt
@lincoln: maar is VAG een compleet ander bedrijf, waar de ontwikkeling van modellen en investeringen in techniek in een ander tempo gaan dan we tot nu toe gewend zijn. Er is nu, en ik type het even voluit, 9.000.000.000 opzij gezet voor w
garp zegt
boetes, claims en ombouwwerk.
Verstuurknopje probleem :-|
Design_Driven zegt
@alaings: Beter nu door het stof dan later nog een keer. Zoals al gezegd over 2 jaar is het vergeten. De Nederlandse kopers zijn het nu al vergeten want na een maantje van de eerste plek te zijn gestoten is de VW weer terug bovenaan.
rufctr01 zegt
@sketcher: keep on dreaming ….
BJ zegt
Zijn er meer landen waar ze zo op het fiscale voordeel van lage CO2 zitten als in NL? Zou me niets verbazen als een groot deel van die auto’s anders hier rond rijden…?
gregorius zegt
@BJ: The 20 EU countries that levy passenger car taxes partially or totally based on the cars’ CO2 emissions and/or fuel consumption are: Austria, Belgium, Croatia, Cyprus, Denmark, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Latvia, Luxembourg, Malta, the Netherlands, Portugal, Romania, Slovenia, Spain, Sweden and the United Kingdom.
http://www.acea.be/publications/article/overview-of-co2-based-motor-vehicle-taxes-in-the-eu
Gulli zegt
@gregorius: Raar, Nederland krijgt 1 simpel regeltje; NL (THE NETHERLANDS) Cars emitting maximum 50 g/km are exempt from the annual circulation tax.
Ik had meer een verhaal verwacht in de richting van;
If you try to puchase a car with CO2 emissions exeeding 130gr/km you will be shot and your familiy is fined €100.000 yearly for the next three generations after you. If the emissions are lower than 130gr/km you only need to pay 160% of the car’s value in four years time. Unless you have a really clean car, then the government will come over to do your dishes, laundry and your wife for you while they reimburse you for 50% of your car’s value.
Zoiets.
garp zegt
@gregorius: zeer interessant.
Zie ook hoofdstuk 7 ‘discussion’, van onderstaand het CPB onderzoek “Fiscal policy and CO2 emissions of new passenger cars in the EU”
Quote p29-30: “Increased sales of fuel efficient cars in one country thus allows manufactures to sell more fuel inefficient cars in other countries. The principle, sometimes referred to as a ‘waterbed‐effect’, implies that environmental gains from fiscal national policies can leak away as the sale of more fuel‐efficient cars in a country with a fiscal regime that puts a large premium on CO2 emissions, is countered by the sale of more fuel‐intensive cars in other countries.”
Dit omdat elke producent aan een gemiddelde maximale CO2 uitstoot moet voldoen, EU-wijd.
M.a.w. Nederland is roomser dan de paus met CO2 taks, en dat zorgt er voor dat alle andere EU autobezitters een fijnere auto met meer CO2 uitstoot kunnen rijden, gesponsord door ons.
garp zegt
Kak, ik vergeet de link:
http://www.cpb.nl/sites/default/files/publicaties/download/cpb-discussion-paper-302-fiscal-policy-and-co2-emissions-new-passenger-cars-eu.pdf
gregorius zegt
@garp: In dit geval is NL zeker roomser dan de paus. En je kan inderdaad claimen dat landen waar dit niet gebeurd eigenlijk een oneerlijk voordeel hebben (als je de mogelijkheid om een leuke auto te kopen zonder verneukt te worden een ‘voordeel’ te noemen).
Aan de andere kant kan ik er ook zo 2 uit de mouw schudden waar NL op de andere kant van het waterbed ligt:
1 NL bouwt kolencentrales en koop groen certificaten om netto toch groen te lijken.
2 Nederlandse bedrijfsbelasting in de Double Irish Arrangement. Daar hebben we ook in de EU-Polder afgesproken dat dit mag, maar dat het eigenlijk verwerpelijk is. Volgens mij zegt NL nog altijd: als wij dit weghalen, doet een ander land het wel (evt buiten EU) en verliezen wij werkgelegenheid.
Het is niet anders.
Groeten uit Zwitserland, waar we 2e hands auto’s mogen importeren zonder CO2 belasting te hoeven betalen.
garp zegt
@gregorius: je hebt absoluut gelijk. Een vriendin van mij werkte op een trust kantoor. En daar stikt het van in NL, door onze belastingwetgeving. Zij heeft wel eens eea uitgelegd.
Maar nog een interessant punt:
Transport substitutie. Meerdere mensen in het bedrijf van mijn schoonfamilie met een lease sletje zijn van een D segmenter naar een C segmenter gegaan. Vanwege bedrijfsbeleid en bijtellingswensen van medewerkers zelf. En wat zie je: vroeger op vakantie met de D segmenter, nu met het hele gezin het vliegtuig in. Het gezin past niet in de Golf. Weg CO2 besparing.
Persoonlijk vind ik dat prima, want de luchttransport sector brengt brood op de plank bij huize Garp.
kets zegt
Volkswagen vacatures: risicomanagers gezocht en veel.
lincoln zegt
@kets:
Een zwikkie hoogopgeleide import aan de top zetten ..
Kunnen elke vraag met “racisme” beantwoorden ..
leroyrs5 zegt
Das ist scheisse!
clarkson zegt
Zal dit een trucje van ze zijn om iedereen aan de schandpaal te nagelen? Vag weet ook dat geen één merk de juiste cijfers opgeeft. VAG moet toch al door het stof. Misschien hebben ze er wel baat bij om iedereen mee te nemen in dit verhaal. Dat zal de focus van hun af halen.
bartteeuwen zegt
open deur natuurlijk. elke auto vebruikt meer CO2 als opgegeven..
Ze hopen waarschijnlijk (denk ik) dat meer fabrikanten dit toegeven zodat het NOx-schandaal minder belicht wordt.
Dennis zegt
@bartteeuwen: Verbruikten ze maar CO2, dan was het probleem een stuk kleiner ;)
bartteeuwen zegt
@Dennis: haha produceert*
thomasthomas zegt
Binnenkort zeggen ze nog dat de Golf eigenlijk een Astra is. Waar zijn ze daar in Wolfsburg toch mee bezig
Man Man Man….
MaartenD zegt
Heb uit betrouwbare bronnen bij VAG gehoord dat ze binnenkort met een nieuwe openbaring komen en dat dat weleens het grootste schandaal kan worden.
De bron zegt dat ze er achter zijn gekomen dat de VAG groep de afgelopen tien jaar geen designers in dienst hebben gehad voor hun vooruitstrevende ontwerpen maar aapjes…. ;-)
moveyourmind zegt
@maarten020: En productiemedewerkers in blauwgrijs-wit gestreept tenue…
HZW zegt
Zoals ik al eerder zij, topje van de ijsberg.
schreute01 zegt
Ik heb uit betrouwbare bron binnen het VAG concern gehoord dat ze geen betrouwbare bronnen hebben.
pindakoning zegt
Heb van betrouwbare bronnen bij VAG gehoord dat ze binnenkort met een nieuwe openbaring komen en dat dat weleens het grootste schandaal kan worden.
De bron zegt dat VAG Audi A4’s als Audi A6’sen verkocht. Mogelijk is dit ook gebeurd bij de A8 en A6…
Design_Driven zegt
@pindakoning: Dat geven ze nooit toe, daar komt namelijk toch nooit iemand achter.
gwnbmw zegt
ik heb vanuit betrouwbare bronnen binnen de vag gehoord dat het schandaal zo groot is dat de vag er per 1 januari mee moet stoppen, willen ze niet als wec race team door het leven gaan met niks eromheen…
ThomasBol zegt
Stukje puike marketing van die Duitsers. De vraag is even of de “2nd opinion” CO2 meting strookt met de werkelijkheid of de testcyclus zonder sjoemelsoftware… Als ze dat nou even duidelijk maken kunnen we verder met beschuldigen.
Rob zegt
This is the end, my only friend, the end
Zou het zover komen? Of is het ’too big to fail’?
In ieder geval, de tijd dat we volledig elektrisch gaan rijden is versneld dichterbij gekomen. Iemand al een idee wanneer Tesla de grootste autofabrikant ter wereld wordt?
Dutchdriftking zegt
Daar gaat je bijtelling….
nord zegt
ik denk dat VAG nu echt zijn eigen graf aan het graven is. De CO2 uitstoot is makkelijk te wijzigen, het gaat om benzine verbruik. Dus als het vermogen verlaagd wordt, verlaagd ook de uitstoot. Autofabrikanten kunnen dat ad hoc aanpassen.
Think-Tank zegt
@nord: Wanneer het verbruik daalt, daalt de CO2, dat is een lineaire daling. Het vermogen wordt daar niet in opgenomen.
norge zegt
Ooit in land ver weg was er een fabriek die auto,s voor het volk maakte….Sprookjes zijn bedrog…
scottishcarspotter2000 zegt
In hoeverre zorgt dit nog voor problemen bij Piëch? Een groot deel van zijn vermogen zal toch ook wel uit aandelen bestaan?
speedie zegt
Nu wachten op de anderen om dezelfde conclusies te trekken als ze tenminste dezelfde moed en consequenties durven trekken. Petje af voor Muller.
nord zegt
@speedie: jij dan ook je petje af?
alfablog zegt
Is dit een strategische move om het probleem te verleggen naar het verschil tussen praktijkverbruik en theorie, een probleem waar iedereen op gepakt kan worden?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@alfablog: ja
stephanotis zegt
Volgens Duitse bronnen gaat het om 1.4, 1.6 en 2.0 liter diesels en een benzinemotor met cilinderuitschakeling van de modellen Golf, Passat, Polo, A1, A3, Octavia, Ibiza en Leon.
De A-label benzine 1.4 met cilinderuitschakeling, en dito “BlueMotion” diesels denk ik. CO2-fraude is belastingontduiking, deze komt nog iets harder aan in de politiek.
schuimbekje3 zegt
@stephanotis: Dan is het toch maar goed dat die Polo 3 liter diesels niet meer Utrecht binnen mogen.
mout zegt
Dat mag toch helemaal niet?
desjonnies zegt
Hey ze lezen dit blog, ik heb het immers al gezegd met de 3 liter TDI’s.
Op je rug liggen, alle lijken uit de kast halen en huilen, veel huilen, proberen sympathiek over te komen en gul zijn met het oplossen van de problemen.
Dat is de enige remedie met dit soort zaken.
Huilen met de wolven
En huur Bill Clinton in als adviseur, die kwam er destijds ook mee weg met Monica Lewinsky! .
Maar dit is waarschijnlijk een probleem in de Duitse cultuur of mentaliteit die me al eerder is opgevallen. Heb constructie blunders van Duitsers meegemaakt en ze schieten altijd de verdediging in en worden venijnig en gaan van zich afbijten
Kijk maar hoe incoulant ze zich vaak met garantie gevallen opstellen.
– reden waarom ik nooooooit meer Mercedes hoef ! –
Engelsen deden altijd bovenstaand ten tijde van British Leyland, die excuseerden zich rot maar jij zat wel opgescheept met een incourante Engelse auto maar wel prettig gevoel van medeleven!!!!!!
“Een ons komedie weegt meer dan een kilo waarheid “
hans75 zegt
ik blijf het morbide humor vinden dat een merk dat mede door Adolf Hitler is gestart nu zelf in de problemen komt door vergassing…
schuimbekje3 zegt
Schijnt dat de sjoemelsoftware ook in de POLO rally auto’s gebruikt wordt.
Je weet wel, die FIA races met auto’s die je in de winkel zou moeten kunnen kopen maar bij VAG in ieder geval niet kunt, want ze verkopen geen 4×4 polo’s waar ze mee rijden.