Een ouderwetse sneer uitdelen, dat zien we niet vaak meer. Volkswagen stelt dat Cupra het beter doet dan Alfa Romeo.
Een ander merk bij naam noemen en zeggen dat je het zelf beter doet. In deze tijden waar alles zo’n beetje gevoelig kan worden opgevat is voorzichtigheid geboden. Toch durft Volkswagen zich aan een scherpe opmerking te wagen. Tijdens een presentatie heeft Volkswagen Groep Herbert Diess gezegd dat Cupra het nu al beter doet dan Alfa Romeo.
Cupra vs. Alfa Romeo
Die opmerking werd gemaakt, omdat Cupra natuurlijk een net gelanceerd merk is. Waarom specifiek Alfa Romeo als ‘zondebok’ wordt genoemd in dit voorbeeld is dan weer niet helemaal duidelijk. Beide merken hebben een behoorlijk verschillend portfolio. Bovendien is het niet heel moeilijk om Alfa Romeo te verslaan. Met de Stelvio en Giulia hebben ze slechts twee modellen in het gamma. Terwijl Cupra onder andere de Ateca, Leon, de gloednieuwe Formentor en binnenkort de Born heeft. Makkelijk scoren, zou je kunnen zeggen.
Pas op de lange termijn kun je concluderen of Cupra nu echt een succes is, zoals Volkswagen nu al roept. Hier in Nederland is ervoor gekozen om een ‘groene’ boodschap aan het merk te verbinden. Oftewel inzetten op (plug-in) hybride en later volledig elektrische modellen. Zo’n leuke Cupra Formentor VZ5 met vijfcilinder turbomotor kunnen we wel schudden. Een zakelijk logische beslissing, want met de BPM erbij zal het een kansloze missie zijn om een dergelijke SUV in Nederland te verkopen.
dijan zegt
Uitspraak zal heus wel onderbouwd zijn.Iedereen kan de verkoopcijfers zien. Denk dat Alfa er heus wel op reageert als het niet zo is.Daarbij,als het zo is,dan mag je ook zeggen.
doublechevron65 zegt
@dijan: waarom zal volgens jou Alfa wel reageren? Hebben ze niet om stelling te moeten nemen tegen dat arrogante Volkswagen!
dijan zegt
Waarheid is waarheid .
dijan zegt
Arrogant omdat je al jarenlang op de eerste plaats staat?
wimof zegt
En Alfa niet, ABBA wist het al “the winner takes it all”
Bernadette zegt
@dijan: volkswagen en cijfers… Onbetrouwbare combinatie
hans75 zegt
net gelanceerd merk?.. het is toch gewoon een seat.. of mis ik iets
dijan zegt
Ja,je mist dat Cupra een eigen merk is,los van Seat
bischero zegt
@dijan: los staat .. hahahaha
knapzuur zegt
Inderdaad rebranded/rebadged SEAT waar in mijn beleving Cupra nog steeds staat voor een speciale uitvoering van een SEAT is dat nu helaas niet meer het geval..
Cupra Leon (hé zo heet die van SEAT ook!) is “maar” een 245pk hybride.. als je dat tegenover een SEAT Leon Cupra van de vorige generatie zet met 280 of zelfs 290 pk, meh..
dawwg zegt
Seat Leon Cupra Mk1 –> importeur af met 310pk … 15 jaar later: 245pk … mehhhh
Ot92 zegt
@knapzuur Dat is een speciale uitvoering voor ons kikkerlandje. Je kan ‘m in het buitenland ook met 300pk krijgen.
osmo zegt
Doe mij dan toch maar een Stelvio in plaats van zo’n Spaanse T-Roc.
rolov zegt
@osmo: ja mij ook
Edge zegt
Bullshit, iedereen weet dat F1 succes de enige graadmeter is. Alfa Romeo heeft dit jaar al twee punten gepakt, en Cupra? Nul, zo slecht doen ze het. Sterker nog, ze doen niet eens mee, die lafaards!
Maar slechte grappen terzijde, ik geloof best dat Cupra het beter doet dan Alfa Romeo. Dat is wat mij betreft ook niet zo heel erg moeilijk als je ziet hoe veel verder Cupra is met elektrificatie en hoeveel goedkoper die auto’s in de markt gezet kunnen worden mede dankzij de schaalvoordelen die zij wel hebben en FCA/Stellantis niet heeft met de huidge generatie Alfa Romeo’s.
royaledeluxe zegt
Goedkoper… ze dienen toch wel eens te kijken naar DS automobiles of andere premium brands.
Cupra staat qua pricing boven/naast VW en juist onder Audi. Maar qua interieur is het maar een saaie boel zonder weinig mogelijkheden. Ben naar een Cupra Formentor gaan kijken omdat ik het een fijne en mooie auto vind.
Laten staan omdat het interieur zo saai is als … (zelf aan te vullen).
tinnemans zegt
Wat doen ze dan precies goed? Ooh, verkoopcijfers.. tsja.. er zijn ondertussen vast ook meer Domino’s dan echte Italiaanse restaurants, maar of dat nou beter is.
stuko zegt
@tinnemans: dit heb ik even gecheckt, maar het klopt niet. Er zijn slechts 15.000 Domino’s vestigingen en meer dan 100.000 restaurants in Italie. En dat zijn ‘echte Itialaanse restaurants’. Tot zover dit bericht, goed weekend 🤪
tinnemans zegt
@stuko; Ik bedoelde eigenlijk alleen in Nederland. 😁
Kan nog steeds zijn dat ik die ook verlies, maar dan verzin ik nog wel een kleinere subset, net zolang tot ik op 1 enkel adres uitkom van een Domino’s vestiging. 😛
Ook een fijn weekend. 👍
Dutchdriftking zegt
Wat wil je liever, een Golf GTE met Cupra logo of een Giulia? Juist ja….
Hubert zegt
@dutchdriftking
Helaas wil de markt dus het eerste…
dijan zegt
Kijk naar de verkoop cijfers .dan weet je het wat de meeste willen.
vaakbenjetebang zegt
@dijan: Dan zal SBS6 wel goede programma’s maken en Guus Meeuwis goede muziek…. Oh nee, wacht.
berlinetta zegt
En toch heb ik liever een Alfa dan een Seat met een raar logo.
MaartenD zegt
Ik rij iig 100x liever in een Alfa
cruzer zegt
Nogal onbeschoft om zoiets met een Alfa te vergelijken.
Nanning zegt
Cupra… Wie? 🤷🏻♂️
lecomte zegt
Ik zie meer Alfa’s op de weg rond rijden can Cupra’s hier in de regio. Tot zover heb ik maar 1 Cupra gezien dit jaar na de rebrand/rebadge. Wellicht dat het in Duitsland anders is, aangezien ze daar goedkoper zijn.
Je kan het ook anders bekijken. Hoeveel Alfa’s zijn er totaal wereldwijd verkocht en hoeveel Cupra’s? En trouwens, ik ken geen één persoon die heeft gedroomd van een Cupra/Seat, een Alfa daarentegen, daar zitten modellen tussen om van te dromen. Ik noem maar een 2500 Super Sport Touring uit 1949 of een Giulietta Spider 2000 of een 8C 2900.
ericc zegt
Als ja dan uitpakt met een CUP, gebruik dan geen A…😂😂😂😂
reeybehn zegt
Dat gezeur op Cupra altijd snap ik niet zo goed. Vind het zelf ook nog wel een beetje vreemd maar Citroën heeft precies hetzelfde gedaan met DS en daar hoorde je helemaal niemand over
pier zegt
DS is nu wel echt helemaal een aparte lijn geworden, bij Cupra kan je ook gewoon een Leon krijgen. En de Cupra interieurs zijn trouwens niet om aan te gluren zo saai, doet DS vele malen beter.
pyrat zegt
Dat is niet zo moeilijk (helaas).. Interessanter vind ik hoeveel gekannibaliseerd is ten koste van Seat.
dalmore zegt
Sinds wanneer is Seat (Cupra) een concurrent van Alfa? I.m.o. niet met elkaar te vergelijken
flyerbunch zegt
Lijkt me redelijk duidelijk waarom ze die vergelijking maken.. Zie maar eens naar Autoblog artikels van Piëch en Winterkorn. VW heeft al meermaals een bod gedaan op Alfa Romeo, maar de Italianen wilden niet met de Duitsers in zee. Bij deze laten ze zien wat het had kunnen zijn..
dondeboer zegt
@flyerbunch: het siert de Italianen dat ze liever mooie, bijzondere, fijn sturende auto’s bouwen dan de zoveelste rebadge van een Golf. Maar echt verstandig is ’t misschien niet geweest nee. Persoonlijk ben ik er trouwens wel blij mee,want nu kan ik nog dromen van een mooie blauwe Giulia Superveloce. Met gele remklauwen. Jummie.
bischero zegt
Weet je wat het is met personen die zich af moeten zetten tegen concurrenten? Die zijn ernstig onzeker, over zichzelf en de toekomst en vooral beseffen zich dat ze onvoldoende (U)SP’s hebben om het lang vol te houden. En dit geldt voor ieder merk, dus of het nou VW is die zich afzet tegen Alfa of MB die zich laatdunkend uitlaat over Tesla.
jer81 zegt
Heel fijn voor VAG. Ik heb goede hoop dat Stellantis Alfa Romeo wel weer op de rails krijgt. Verder zou ik Cupra gewoon lekker links laten liggen. De Sjonnie versie van een Seat. En ook Seat is al geen sprankelend merk.
dree16v zegt
Alfa heeft een mooiere historie, Cupra een mooiere toekomst? We zullen het zien
dijan zegt
Ja,maar iedereen dacht ook dat de Alfa met zijn nieuwe modellen verkoop toppers zouden worden. Zie wat het heeft gebracht.
vaakbenjetebang zegt
@dijan: Nee hoor, ik dacht dat niet. Als groot Alfa-liefhebber (nou ja, het ‘oude’ Alfa dan, van voor de tijd dat ze opgewarmde Fiats moesten maken om te overleven) juich ik de Giulia natuurlijk enorm toe. Maar ik snap ook heel goed dat dit een onverkoopbare auto is in een markt die door leasemaatschappijen wordt gedomineerd. Alfa is ten dode opgeschreven, het is niet anders. Als FCA destijds het VW-model strakker had gevolgd (allemaal dezelfde auto’s in 3 of 4 verschillende jurken) hadden Fiat, Lancia en Alfa en voor mijn part deels Maserati een kansje gemaakt, maar het heeft niet zo mogen zijn. En ik weet niet eens of ik dat erg vind. Want wat is nou een Alfa met generieke confectietechniek die zich alleen onderscheidt met een ander jasje? Precies, he-le-maal niets. Hoogstens een drol met een mooi kleedje eroverheen.
LaLancia zegt
Je ziet dat (net zoals Seat) Cupra vooral ’goed verkoopt’ in de landen waar de VW-groep een ijzeren greep heeft op de automarkt. Dat zijn alle Duitstalige landen, Zweden en het VK. In Spanje zelf heeft het amper 1 % marktaandeel.
vaakbenjetebang zegt
@LaLancia: En dan doet de VW-groep dat gewoon weer heel slim. Play to your strengths… Je kunt beter een paar procentjes meer wegzetten waar je toch al sterk bent dan moeite steken in markten waar het minder gaat. Helemaal als je dat kunt met slechts een iets andere body en interieur, een gaar Decepticons-logo en een marketingverhaaltje als investering. Cynisme ten top, ik houd er van.
dman1972 zegt
Zal Alfa aan z’n reet roesten wat VAG vindt. Stellantis maakt binnenkort gehakt van ze 💪🏽
Specht zegt
Ik rij op dit moment een Alfa GTV 916 voor de hobby, werk bij een Seat dealer, maar heb nu als gezinsauto gekozen voor een nieiwe Ford Focus wagon STline 155pk. 😉 Was een mooie private lease aanbieding, waar je bij de VAG groep net een basismodel hebt zonder opties. Maar als Alfa gewoon een Giulia Sportwagon had gemaakt, dan was ik die eentje gaan rijden als jonge occassion.
auto62 zegt
Wilde VW niet een tijd terug Alfa Romeo overnemen van Fiat?
saxoke zegt
Als ik eerlijk ben, ik zie meer Cupras als Alfa’s rijden.