







Sorry voor de gezapige titel, maar dat is waar het op neer komt. Volkswagen heeft voor de Amerikaanse markt een forse zevenzitter ontwikkeld, en reken er maar op dat ‘ie ook naar Nederland komt.
In plaats van een doorontwikkeling van de Passat USA is dit een SUV die wel degelijk op het nieuwe MQB-platform komt te staan. Even met wat bouwstenen husselen en ze hadden een basis voor een auto van 4,99 m lang, 2,02 m breed en 1,73 m hoog. Ter referentie: dat is 75 cm langer, 22 cm breder en 28 cm hoger dan de Golf 7, die ook uit MQB-bouwstenen bestaat.
Onder de kap propten ze een 2.0 TDI-motor met 190 pk, gekoppeld aan een DSG-bak. Maar het betreft hier een concept, dus durfden ze te experimenteren met elektromotoren. Ze plaatsen er twee (55 pk vóór, 115 pk achter) en daarmee komt de CrossBlue op een systeemvermogen van 306 pk uit en volledig elektrisch rijdt ‘ie 33 km op zijn lithium-ion accu (9,8 kWh). Een topsnelheid van 204 km/u moet mogelijk zijn, evenals een sprint naar de honderd in 7,5 seconden en een verbruik (in de NEDC-cyclus) van 1:47,6. Maar nogmaals, het is een concept. We zullen het nooit weten…
Wat we wél weten is dat het Volkswagen menens is met dit studiemodel. Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar de CrossBlue is een voorbode op een uitbreiding van de Tiguan-familie. Of het productiemodel naar de EU komt? Wij zeggen: ja. En niet als opvolger/vervanger van de Touareg, die blijft er gewoon bij.
Over het interieur; het is in de basis een auto met zes individuele zitplaatsen, en zodra de achterbank als derde zitrij wordt gebruikt is er plek voor zeven. Gek genoeg heeft VW daar nog geen afbeeldingen van. Op de tweede zitrij is het echter beter vertoeven, aangezien je toegang hebt tot twee iPad Mini’s in de hoofdsteunen. (Ja, een Brabus-ripoff). Voorin kan er gepield worden met een 10,2-inch aanraakscherm.
Ford Explorer en Jeep Grand Cherokee, maak kennis met jullie uitdager. Vanaf nu te zien op de Detroit Autoshow.
Achterkant lijkt behoorlijk op de concept SUV van Bentley! Verder mooie kar, ook van binnen. Alleen voorkant nog iets spannender maken.
LOL, die Bentley is nog niet eens uit de conceptfase en hij wordt al gerebadged als VW.
@E34M5Touring: scherp!
Wat is er mis met een Sharan?
Oh juist ja, niet stoer genoeg voor de Urban Activity Wannabe…
@Esprit_de_Flandre: te milieu bewust denk ik voor Amerika
@Esprit_de_Flandre: Dit ziet er toch 100x beter uit dan zo’n saaie Sharan?
@str8six: Nah, spreekt me nog altijd niet aan…
Gewoon een omgebouwde Amarok dus….priemiejuim.
@norge: MQB ?
@luuktb: Marketing gezwets, dit is gewoon een Amarok met kinderstoeltjes.
Prachtig interieurtje. Piekfijn in orde. De rest laat me wat koud.
Mooi ding
Ik vind het wel een mooi karretje. Gewoon zo in productie nemen zeg ik.
Ik zie hier gewoon een Duitse Grand Cherokee.
@bsxc2:
Bedoelde je geen Grand Wannabee….
Lol, van 0/100 in 7,5 sec… en als de accu leeg is mag je er 10 bij optellen….
@jrk68: zondermeer kan je bij VAG er 10% bij optellen…dus 8,3s naar de 100km/h is realistisch.
@Megakix:
Zolang de electromotoren mee werken wel, zijn de accu’s leeg dan hou je 190pk over op een auto die gegarandeerd meer dan 2 ton weegt, als het al geen 2,5 ton is.
Ziet er verrassend en lekker anoniem uit.
@The360box:
Yep, zonder badge had het net zo goed een KIA kunnen zijn….
@jrk68: Tja, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven maar ik vind hem er lekker recht uitzien. Alles is goed gebalanceerd en de koplampen zowaar ook. Nu vond ik de laatste Passat er ook goed uitzien.
Ziet er goed uit!
ziet er gewoon stoer uit ..
lijkt wel een 89er Landcruiser ..
die 27 inch velgen zullen wel op de optielijst komen ..
Klopt dat verbruik?! Tjeminee. 1 op een emmer wordt nog een 1 op een vingerhoedje!
Op zich niet verkeerd! Ik kan het bijna niet uit mijn strot krijgen…
Hij ziet er gewoon goed uit! En daar kan je niet omheen, ook denken andere dat wel….
@Jipp:
Jij probeert van een mening een feit te maken…
@redbeams: Als de meerderheid dezelfde mening heeft, wordt het dan niet automatisch een feit… ?
Ziet er behoorlijk goed uit, zeker de achterzijde!
4 ringen erop en de nieuwe Q7 staat hier.
@gerjan:
Nah dan moeten ze nog een allu-spaceframe bedenken en word die te duur.
@Hupke: Want dat deden ze voor de A1 ook. O nee.
@mout:
Nee dat hebben ze met de A2 afgeleerd. Heel spijtig eigenlijk. Je kan over de A2 zeggen wat je wil, het was een heel clevere wagen. En niet dat de kopers het wisten maar eigenlijk kregen ze waar voor hun geld.
Dat dingtje is stukken meer waar dan een A1.
@Hupke: Klopt. Als ik iets in die klasse zou zoeken, zou ik er nu nog steeds serieus naar kijken, zo goed is die.
En dat zeg ik niet gauw van een Audi.
Als ik mijn groot rijbewijs ga halen dan wil in deze Q7/crossblue afrijden.
WTF… MQB, dus deze kolos gebruikt straks dezelfde bouwsteentjes als een Polo (volgende generatie).
Het design vind ik geen Volkswagen meer…
De design afdeling heeft goed werk geleverd. Stoer, strak en met herkenbare lijnen. Zowel herkenbaar als SUV (itt. een cayenne bvb.) en herkenbaar als VW.
Maar dus toch een SUV met een stalen unibody chassis. En zwaar en niet extreem sterk. Dus geen offroader.
Dat hij op het MQB platform staat betekend overigens niet dat hij hetzelfde chassis heeft als de golf of passat oid.
Het betekend dat het ontwerp ervan en de productie ervan hetzelfde gebeurt maar met andere parameters.
Het betekend wel dat deze SUV een dwarsgeplaatste 4cilinder en eventueel 6 cilinder krijgt. Een V12tdi of V8 versie kan je dus wel vergeten. Net als een degelijk awd systeem. Dit ding krijgt 4motion geen quattro da’s ook al zeker.
Een modepopje oftewel een veredelde monovolume is het dus eigenlijk.
@Hupke: Jammer voor die ijverige designers dat je donder op kunt zeggen dat hier weinig van overblijft qua design. Dit zal we te gewaagd zijn.
@sdk16420:
Denk je? Ik zie het grootste probleem in de maat van banden en velgen die vrij duur zullen zijn en dat als ze die niet doorvoeren dat dan het uiterlijk eronder zal leiden (en met kleinere velgen en grote banden het rijgedrag). Zeker nu dat veel mensen noodgedwongen 2 setjes velgen hebben met zomer en winterbanden erop, dan kan de prijs vlug oplopen dat er wat mensen zich bedenken.
Voor in de vs lijkt hij me perfect. En zo radicaal is die toch niet? de VW amarok is toch ook zo bruut?
@Hupke: De vw amarok is ook zo bruut zoals jij dat zegt, maar oogt ook veel beter dat deze erg hoekige en baksteenachtig, zeer lelijk blauw doosje….
Als ie ongewijzigd zo uitkomt vind ik hem echt erg mooi, zeker voor een volkswagen nog redelijk “spannend”. En gewoon erg chique
@darrock: je bent toch mercedesliefhebber? Hoe kan je dit dan mooi vinden? Wat voor stijl heb jij nu…….?
@sulobb: point taken, maar als liefhebber van een merk met diversiteit, mede vanwege die diversiteit, moedig ik het aan als een bepaalde duitse eenheidsworst wel eens iets enigzins spannends creert. En ik vind dit ook echt een mooie auto, maar ik vrees dat de producrtieversie niet half zo mooi is..
Lijkt erg veel op een kruising tussen die Bentley SUV en een Amro inderdaad
En waar gaat de zevende persoon dan zitten?
@thomcarspotter: 2+3+2?
@betonstaal: verkeerde interieur foto’s dan? want ik tel maar 6 stoelen.
Achterschermen/lijn daarin straalt wel heel erg Grand Cherokee uit. Eveneens het interieur. Beetje jammer dat ze dusdanig ongeïnspireerd zijn daar bij VAG. Normaal wel leuke concepts maar dit is gewoon een iets verstampte GC
Gewoon te lelijk…ff wat hoeken erin vouwen en maar hopen dat die amerikanen ’t wat vinden.
En de op de achterste rij zijn weer de overbekende keiharde opklapstoelen te vinden. Daar kun je echt niet lang op zitten en zeker niet als volwassene als er lange ritten (Amerika = lange autoritten) moeten worden afgelegd. Zet gewoon weer eens fatsoenlijke stoelen achterin, dan onderscheid je jezelf tenminste van de concurrentie op dat gebied.
@thefavis: Maar dan heb je geen koffer meer. En het is niet alsof iedereen elke dag 1000 miles rijdt met zeven man aan boord.
Als je dat wèl doet, dan koop je gewoon een mini-van, geen grote SUV…
Gaap… goed bezig VAG.
Zelden zoiets saaie gezien van VW