MQB, daar kan je alles mee. Omdat te benadrukken: één van de eerste strak gelijnde Volkswagens in tijden. Misschien wel de eerste ‘deftige’ SUV van het merk ooit.
Vanochtend nog slechts een stel schetsen, nu de plaatjes waar we op kunnen zien hoe de nieuwe Volkswagen crossover er echt uitziet. Met crossover bedoel ik natuurlijk gewoon ‘SUV’. Want aan al die extra namen die ooit door ‘originele’ productplanners bedacht zijn hebben we niks. De Volkswagen CrossBlue Coupe is hoog, vierwielaangedreven, hybride en borduurt natuurlijk voor op VW’s allernieuwste modulaire platform.
Volkswagen presenteert dit concept overigens als ‘CrossBlue Coupe‘. Geen Cross Coupe dus. De gewone CrossBlue is lomper. Er zijn echter gewoon 5 deuren aanwezig, zoals bij iedere andere hatchback of station. Wel zo praktisch. Ondanks een relatief lage daklijn lijkt de ruimte prima. Achterpassagiers zouden zomaar meer hoofd kwijt kunnen dan in bijvoorbeeld een BMW X6.
Zeer waarschijnlijk kan je dit model in de nabije toekomst gewoon bestellen. Mogelijk als Tiguan, misschien bedenkt Volkswagen een pakkender nieuwe naam. Over een 400pk topmodel met V6 turbo en dubbele elektromotoren kunnen we waarschijnlijk blijven dromen. Tweeliter dieseltjes zullen er in het vooronder liggen, waarschijnlijk zonder aangedreven achterwielen. Toch zal het geen straf zijn hiermee Meganes en Amperas te drukken. Hebben we zin in he, leasend Nederland?
UPDATE 19-4
De CrossBlue Coupé debuteert op de autoshow van Sjanghai en is 4,89 m lang, 2,02 m breed en 1,68 m hoog. De wielen staan als het ware op de hoeken van de auto; de wielbasis bedraagt liefst 2,98 m. Dat staat stoer en zorgt voor veel ruimte in het interieur: de CrossBlue Coupé is dan ook een ruime vijfzitter. Er is ook volop bagageruimte. Met de achterbank in normale positie al 537 liter en maximaal ruim 1.100 liter. Het interieur valt op door een strakke, functionele en tijdloze vormgeving.
De combinatie van een zescilinder benzinemotor en e-motor zorgt voor veel rijplezier én een fabrieksverbruik van 1:33,3. Als een snelle acceleratie gewenst is, trekken de benzine- en elektromotoren samen op. Dan zorgt het maximale vermogen van 415 pk voor een sprint van 0-100 km/h in 5,9 s en een topsnelheid van 236 km/h. Over afstanden tot 33 km is volledig elektrisch rijden mogelijk: fluisterstil en tot maximaal 120 km/h.
ruben_koldeweij zegt
‘gelekt’
ttcate2 zegt
Haha zo’n enorme auto met een imo best mooi interieur, zetten ze er het stuurtje van de up! in!
autobart zegt
De achterlichten nog wat opkuisen en dan maken maar!
tjopstick zegt
@autobart: eens, lijkt wel of die achterlichten een overbeet hebben!
alem-m5 zegt
Geweldig!
sirmustang zegt
Voor een Volkswagen best mooi
audifreak zegt
VAG maakt ons weer blij!
kapiteinaudi zegt
@audifreak: Zoals altijd!
darrock zegt
@kapiteinaudi: *kots*
paulaner zegt
@audifreak: Ziet er zo geweldig uit, ware het niet dat waarschijnlijk (bijna) alle spannende elementen verdwijnen.
Rick-dos zegt
Zonder al teveel fantasie zie je hier een toekomstige Audi in…
Wel grappig: Als je hier rechts kijkt dan hadden we eerst de Crossblue, toen de Cross Coupe en nu dus de Crossblue Coupe…
jrk68 zegt
@Rick-dos:
En dan was er ook nog de Blue sport concept, ook verdwenen in de vrieskist om er nooit meer uit te komen. Deze Murano kloon zal hetzelfde lot beschoren zijn.
Standaard procedure bij aansprekende ontwerpen van VW.
audifreak zegt
@jrk68: Nee hoor, de meeste van die aansprekende ontwerpen zijn gewoon bij de lokale dealer te verkrijgen!
jrk68 zegt
@audifreak:
Niet iedereen is dol op saaie meuk. De Bluesport had ik graag op de weg gezien en misschien zelfs wel gekocht. Maar ja, te spannend voor dat volk….
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Begrijp ik je nu goed? Zeg jij dat dit een aansprekend ontwerp is… ?
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Nope, daarmee doelde ik op de Bluesport concept, niet op deze Nissan Murano kloon.
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Ah. Mja, Bluesport vond ik nu ook niet bepaald spectaculair. Niet mis, maar zou evengoed een nieuwe MR2 kunnen zijn…
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Yep, maar we hebben het hier wel over VW, voor hun doen was het heel revolutionair.
Te dus, anders hadden ze het wel aangedurft.
sdk16420 zegt
Bah, weer zo’n lomp crossover hok.
lambo4all zegt
Eerlijk is eerlijk, op de achterkant na is het een erg mooi gelijnde wagen.
watermeloen zegt
Wat is hier zo spannend aan? Ziet er uit als een platgedrukte touareg. Vind het niks.
autobart zegt
@watermeloen: Dat werd ook gezegd bij de X6, een platgedrukte X5… Nou, ik heb liever een X6 dan een X5 hoor.
watermeloen zegt
@autobart: Daar doelde ik niet op, meer op het “spannende en gewaagde design”. Maar ja, zal wel weer relatief zijn rekening houdend dat we hier met vag te maken hebben.
erce zegt
@watermeloen: precies, het is allemaal net niks. de lijnen lopen net niet lekker spannend, de details zijn net niet mooi. Het is het gewoon allemaal net niet.
gerjan zegt
Mooie kleur. nu nog een mooie auto.
flin95 zegt
Zo die is echt gaaf! Veel mooier dan de X5/X6, Q7 etc. Wat nou VAG maakt lelijke hokken? T ziet er strak uit!
ropbp zegt
@flin95: dit is de uitzondering op de regel
undifined1 zegt
Zit qua design tussen een Passat cc en een q7
potver7 zegt
@undifined1: Ik denk: Passat XX of Tiguan CrossCountry. O nee, dan krijgen ze ruzie met Volvo…
9000cse zegt
Om bang van te worden!
potver7 zegt
Met crossover bedoel ik natuurlijk gewoon ‘SUV’. Want aan al die extra namen die ooit door ‘originele’ productplanners bedacht zijn hebben we niks.
Noem het dan gewoon een terreinwagen. Oh, wacht…
Alwood zegt
@potver7: dan liever hatchback ;-)
Maar SUV bestaat ook al sinds de vroege jaren ’80 ergens. Dus mag van mij.
moveyourmind zegt
Interieur ziet er echt gezellig uit. Echt een auto waar je vrolijk van wordt zodra je instapt.
mmot05 zegt
Eyyyy, dat zijn Citroën velgjes!!
db87 zegt
Tegenwoordig durven zo ook alles Coupe te noemen. Het is eerder een (sport) stationcar op hoge poten.
mashell zegt
@db87: ja het moet niet gekker worden. Straks gaan de spoorwegen nog hele treinstellen met wel 100 zitplaatsen en 4 deuren coupe noemen…
MLTB zegt
Gaaf ding; maar helaas toch weer minder spannend als de concept van gisteren. Hoezo kunnen ze nou nooit eens een concept qua styling zo laten?
En dat in de middenconsole, zijn dat kleine kookplaatjes ofzo :P?
dotternetta zegt
Ik vind hem nu al ouderwets, net een studentenontwerp van 5 jaar geleden. Kom op! VW Ontwerp eens iets spannenders!
mercedesbenzzzz zegt
Zie ik hier een Q3?
ar156sw zegt
Als je hier het “conceptsausje” van af haalt blijft er gewoon een saaie SUV over. Niet per sé een lelijke, maar zeker niks spannends.
woot zegt
Bedankt VAG, nog een konijnenhok op wielen.
GOD zegt
Interieur is veel te strak. Das altijd leuk als je het de eerste keer ziet maar de tweede keer al saai.
mashell zegt
Dit als een soort Tiguan CC lijkt me best kansen goede hebben. Zeker als ze het interieur zo kunnen houden.
krantenbak zegt
VW knoeit in het niche van de Evoque… Mislukt wat mij betreft.
robbie zegt
UPDATE Alle specificaties zij, bekend en staan in het artikel.
x-es zegt
Hier meer info en meer realistischer beeld en videomateriaal:
http://www.volkswagen.de/de/Volkswagen/Events/detroit_2013.html