Een doorbraak in een zaak rondom Volkswagen’s dieselgate, en dat in 2023. Het is echt gebeurd én in Nederland!
Zet de klok eens acht jaar terug. Naar 2015, en dan iets later in het jaar. Ogenschijnlijk is er niks aan de hand in de wereld en qua grote crises is het dan ook rustig. COVID-19 kenden we niet, bijvoorbeeld. In autoland stond echter een gigantische opschudding achter de coulissen. Volkswagen werd namelijk in september 2015 betrapt op klinkklare fraude. Dieselgate streek neer en de impact kende zijn weerga niet.
Dieselgate
Oké, we overdrijven het misschien een klein beetje, maar het is toch een proces van jaren geweest waarin honderdduizenden auto’s teruggeroepen zijn, CEO’s opstapten en miljarden euro’s aan boetes zijn overgemaakt. Een enkeling denkt nu wellicht ‘dieselgate, wasda?’ dus we leggen het nog één keer in vogelvlucht uit.
Elk type auto krijgt in diens thuismarkt een typegoedkeuring waarbij auto’s worden gekeurd conform de geldende veiligheids- en milieueisen. Vooral de milieueisen werden in de jaren richting 2015 steeds strenger en strenger en dus werden fabrikanten geforceerd om met miljarden te smijten om hun emissies te drukken. Dieselmotoren waren het vaakst de gebeten hond, want alle fijnstoffen die dieselmotoren uitstoten, waaronder NOx, moesten echt tot een minimum beperkt worden. Dat zou hyperefficiënte dieselmotoren als gevolg moeten hebben.
Volkswagen had iets anders bedacht. Wat nou als de auto’s software ingebouwd krijgen waardoor ze weten wanneer er een testcyclus plaatsvindt? Deze ‘sjoemelsoftware’ kon de motor onderdrukken wanneer deze getest werd op emissies en de auto slaagde dus voor alle tests. Terwijl je in de praktijk veel meer uitstoot. Dit werd dus ontdekt in 2015 en toen werd de schade opgemaakt. Vooral in de VS was de impact enorm en wereldwijd hebben zo’n 11 miljoen Volkswagens en Audi’s deze software ingebouwd gekregen.
Boete
Opvallend aan dieselgate is dat Volkswagen vooral het boetekleed moest aantrekken op gigantisch hoog bedrijfsniveau, maar de consument had er betrekkelijk weinig mee te maken. Wel heeft het invloed op het imago, het feit dat je ten onrechte een product hebt gekocht dat eigenlijk niet aan de eisen voldoet en natuurlijk het doorverkopen van een ‘gedupeerde’ auto wat knap lastig kan zijn. Enkele consumentenbonden wisten succesvol een rechtszaak aan te spannen om TDI-eigenaren te kunnen compenseren in Nederland. En dus mag nu de klok weer acht jaar vooruit, want -inderdaad acht(!) jaar na dato- is er compensatie toegekend voor een dieselgate-rechtszaak.
Compensatie toegekend
De Consumentenbond en Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES) spanden een rechtszaak aan en de rechtbank van Haarlem heeft officieel een schadevergoeding in het vonnis gezet. Daarmee heeft een Nederlandse rechter voor het eerst compensatie toegekend in een dieselgate-zaak. Het heeft even zeven-en-een-half jaar mogen duren, maar dan nog. Ook deze rechtszaak is dan ook al jaren aan de gang, maar nu lijkt er een einde in zicht. En dat betekent dat de knip open moet voor Volkswagen.
Wat voor geld is er toegewezen? Welnu, de rechtszaak in kwestie richt zich op een individueel geval rondom ene meneer Ten Broeke, één van de kopers van een Golf TDI. Met zijn voorbeeld in de hand is de heer Ten Broeke dan ook de eerste ontvanger van compensatiegeld en het gaat om 3.000 euro. Dat klinkt als een klein en insignificant verhaal, maar op deze basis kan verder gebouwd worden. Zo kunnen op den duur meerdere, dan niet alle gevallen gecompenseerd worden.
Raar maar waar, toch nog een doorbraak in het dieselschandaal. Dat kan nog aardig in de papieren gaan lopen voor Volkswagen…
ouwedibbes83 zegt
Iemand de kennis hier om te vertellen om hoeveel auto’s het potentieel zou gaan in NL?
eklasse zegt
Tussen de 150.000 en 180.000 auto’s.
VGDES en Consumentenbond roepen alle consumenten die in de periode 2009-2016 een Volkswagen-, Audi-, Skoda- of Seat-diesel kochten of leaseten zich aan te melden bij Consumentenbond Claimservice. Naast Volkswagen, voeren ze op dit moment collectieve procedures tegen de fabrikanten van onder andere Citroën, Dacia, Opel, Peugeot, Mercedes-Benz en Renault.
@loek VW compenseert nog helemaal niks. Ze gaan waarschijnlijk weer in beroep. Dit kan dus nog jaren duren itt de berichten in jouw artikel.
invictus66 zegt
Waarom ook de mensen die leaseten? Die hebben toch niet echt “schade”. Ik zou dan eerder voor de lease maatschappij gaan.
ukbob zegt
Wat me persoonlijk telkens irriteert bij dit topic:
Die mensen hebben bij de aanschaf/Lease een fikse korting gekregen.. het ding had immers – op papier – een lage uitstoot en was daardoor goedkoper. Dus als er iemand is die gecompenseerd zou mogen worden is het de Belastingdienst gek genoeg.
simonbv zegt
Ze zouden klanten eens moeten compenseren voor de slechte Egr en roetfilters die ze nog steeds maken. Ze verzinnen mileu technieken die na vijf jaar kapot gaan en dan er dik op proberen te verdienen. Geen wonder dat mensen ze laten uitschrijven.
monsieurleloure zegt
@Simonbv,
Dat werkt dus sinds januari niet meer, er wordt nu getest op de hoeveelheid roetdeeltjes de motor uitstoot.
Mijn 9 jaar oude Vito had een roetfilter die niet uitgeschreven was en stootte 3 miljoen deeltjes uit terwijl 1 miljoen deeltjes de max is.
Roetfilter alleen al kostte 1300 euro.
Nou heeft die de voorgaande 4 jaar van apk naar apk gereden met normaal onderhoud dus ik vergeef het hem.
Maar het was wat zuur te meer omdat er ook geen foutmelding te zien was
freewilly37 zegt
En toch worden velen nog steeds helemaal opgewonden van een Polo Rrrrrrrrrr lineeeeeeee
flyerbunch zegt
Kan idd nog een dure grap worden..
dilbert zegt
Emissies en verbruik gaan niet goed samen: met een heel efficiente motor zijn de emissies niet ideaal en visa verso.
In 2009- 2012 voor Audi gewerkt, en een Audi als long term huurauto gehad –> da viel op, dat die Motor ook bij lage toeren goed optrok, waarbij toen de trend was dat de EU4 en EU5 motoren geknepen voelde bij lage toeren.
Emissietesten bij APK / technische controlle: aan de ene zijde vind ik het in orde dat er gecontroleerd wordt (DPF delete, AGR delete, walmende autos die EU4, 5 of beter zouden moeten hebben eruit filteren), aan de andere zijde: hoe lang “garandeerd” de autofabrikanten dat de emissienorm gehouden wordt?
Daarom zou de APK alleen de emissies dwingend moeten eisen, zo lang als er fabrieksgarantie op zit, als voorbeeld.
Daarna een bepaalde tolerantie toestaan. In belgie is er nu een probleem, waar 50% van de oude autos een probleem hebben bij de technische controle.
De mensen die prive een oudere auto hebben, kun je niet van vandaag op morgen hun voertuig onbruikbaar maken.
Autos die goed onderhoud krijgen moeten de keuringen zonder problemen moeten kunnen doorstaan.
Zelf heb ik twee EU5 Diesel autos die nog een relatief hoge dagwaarde hebben, en ik ben van plan die nog vele jaren te rijden.
mark997gt3 zegt
Ik heb zelf een VW TourAn 2.0 TDI uit 2012 geïmporteerd uit Duitsland.
Dat zal juridisch wel lastig worden. Geldt dit ook voor tweedehands auto’s? Voor import auto’s?
Trouwens wel een heerlijk motorblok. Zuinig en veel koppel. Ideaal. Kan de auto wel doorschuiven, maar gewoon door gebruiken wat je hebt is volgens mij duurzamer dan steeds maar nieuwe spullen kopen.
MarcoM zegt
Eindelijk gerechtigheid en dan ook nog eens dat hoge olieverbruik compenseren. Ik ben in ieder geval geen VW rijder meer door al dat gedoe.