De CEO van Volkswagen neemt geen blad voor de mond. Herbert Diess uit kritiek op Ionity, het laadnetwerk waar Volkswagen een belang in heeft.
Als Volkswagen iets geleerd heeft van het dieselschandaal is dat transparantie nodig is om het vertrouwen terug te winnen. Laat dat maar aan Herbert Diess over. De 62-jarige Volkswagen CEO durft kritisch te zijn, zelfs op zaken waar Volkswagen een belang bij heeft zoals in dit geval Ionity.
Ionity is het Europese snellaadnetwerk waar grote autofabrikanten aan hebben mee geïnvesteerd. Het is zeker niet voordelig om via Ionity je elektrische auto op te laden. Het laden verloopt echter razendsnel, mits je EV dergelijke laadsnelheden kan verwerken natuurlijk. Wat dat betreft kun je Ionity zien als een premium laadstation. Daar verwacht je ook een premium omgeving bij.
Herbert Diess over Ionity
Daar komt Herbert Diess om de hoek kijken. Hij ging deze zomer, net als vorig jaar, per Volkswagen ID.3 op vakantie naar Italië. Tijdens zijn reis maakte hij onder andere gebruik van het Ionity snellaadnetwerk. De CEO had echter met een vervelende ervaring te maken en heeft op LinkedIn zijn ongenoegen geuit. Een opmerkelijke zet voor een CEO, aangezien Volkswagen een belang heeft van 20 procent in datzelfde Ionity.
Diess stopte bij een Ionity snellader in het plaatsje Brenner in Italië. Zijn ervaring was hier op z’n zachtst gezegd niet prettig. Eén lader was stuk, er was geen mogelijkheid om in de buurt een kopje koffie te nuttigen en ook een toilet ontbrak. Dat mag niet zo zijn, aldus de CEO op zijn LinkedIn. Dit is niet de premium laadervaring waar je op hoopt bij Ionity.
Marcus Groll, de COO van Ionity, reageerde door beterschap te beloven. Hij stelde dat de locatie al op het lijstje stond om op korte termijn verbeterd te worden. Een pluim voor Diess, om dit stukje kritiek zo openbaar te publiceren. Dat zie je toch niet vaak.
heckblende zegt
“Dit is niet de premium laadervaring waar je op hoopt”
als je alle prioriteit in het leven kwijt bent
mashell zegt
Het legen van een volle blaas kan een zeer hoge prioriteit verkrijgen en plassen tegen zo’n laadpaal moet je maar net durven. Wat voorzieningen bij een plek waar je 20 minuten verblijft is wat mij betreft niet teveel gevraagd.
ghini zegt
@heckblende: hij zegt dat als ceo van vw die 20% eigenaar is van die toko, miss geen geen top prio voor hem maar zeker belangrijk. Je kan alles wel terug redeneren naar veiligheid, armoede wereldvrede etc.
tinnemans zegt
@heckblende; mijn gedachte was ‘WTF ?!?? Is tankenbnou ook al premuim bij AB?’, maar jouw omschrijving is beter.
En tegelihkertijd; WTF?!?? Is tanken nou ook al premium bij AB?
Pascal zegt
Ach, gelukkig kan je in je Volkswagen nog wel ff gewoon je favoriete Netflix serie met 5.1 surround op het grote scherm zetten om even de tijd te doden. Oh wacht…
simonferrari zegt
@Pascal: Is dat niet gewoon mogelijk in een ID.3 middels Apple Carplay of Android Auto?
Pascal zegt
Zonder workarounds/jailbreaks/root niet
Flutterbi zegt
Prima dat hij als Tesla Fanboy overal het over Tesla wilt hebben Pascal. Maar dan wil ik ook weleens het verhaal vertellen van een Tesla gebruiker die alleen maar gezeik heeft gehad en waarvan de leasemaatschappij inmiddels binnen 1.5 jaar de auto heeft teruggenomen. Na 3 mankementen en bijna maanden in een huurauto te hebben gereden hebben we als bedrijf geëist hem terug te nemen. Inmiddels mag niemand meer bij ons een Tesla 3 bestellen. Alles moet over naar Kia, VW, Skoda of Audi. Zo’n scherm is leuk, behalve als hij stuk gaat en het weken duurt voordat hij gerepareerd is.
Sempiternal zegt
@flutterbi anekdotisch bewijs met anekdotisch bewijs pareren. Ja dat is nooit een goed idee maat.
Redrum zegt
Oh maar zo kan ik je ook wel wat verhalen van Citroën en Ford vertellen hoor….doffe boel. Meer in de garage gestaan dan wat anders en uiteindelijk teruggegeven na 1 jaar. Amper met gereden. Die dingen sloegen af midden of de snelweg….(DS, zo’n suv hok)
Kia, VW, Skoda of Audi enkel te bestellen? Poewee, wat een saaie boel daar….buiten Audi dan misschien 😬
Paul58 zegt
@Flutterbi: wow heftig beleid! Als dit zo bij mijn werkgever was mochten er al een aantal merken niet meer besteld worden.
roadster zegt
Hij beweert dan ook niet dat VW wel premium is.
Pascal zegt
Klopt, Tesla is overigens ook niet premium.
detroitv8 zegt
@Pascal: je mag in je handjes klappen als je ID-media scherm het überhaupt doet.
flyerbunch zegt
Haha.. mooi! Dan moet hij eens naar een andere land zoals bijv België rijden. 4 Stations (zie Google maps) waar de VW ID rijder zogenaamd een voordeel op kan krijgen na aankoop van z’n EV. 🙄
potver7 zegt
Dus Ionity pas zich qua premiumness aan aan z’n ID.3 en dan is ’t wéér niet goed…
Ik stel voor dat alle ID.3-rijders die ondanks de premium-prijs van het ding toch klachten hebben over de betrouwbaarheid, of over de koffie- en toiletvoorzieningen aan boord, nu even een verhaaltje op Linked-In tikken.
mt03 zegt
Gisteren uit Caen fr twrigeeden
mt03 zegt
Dat ging niet goed dat vorig bericht😬: maar gisteren teruggereden uit Caen met m’n m3. Dikke 800 km. Super met dat sc netwerk. En altijd laden bij een hotel of iets dergelijks. Koffie en hapje altijd verkrijgbaar. En laadtijd wordt keurig berekend. Hoeft niet altijd vol te laden. Kost echt niet veel laadtijd
chills zegt
Altijd tof om positieve verhalen te horen over BMW’s !
mt03 zegt
@chills: heb zeker een zwak voor bmw. Mijn vorige auto’s waren Bmw.
Volgens mij hoef je die M3 nog niet op te laden 😉
hetkannietsnelgenoeg zegt
@chills: haha, ik dacht precies hetzelfde
mt03 zegt
Ik zou er met m’n id3 wel tegenop zien
harrie zegt
Als je net een paar honderd kilometer in je zouteloze ID.3 hebt moeten doorbrengen kan ik me voorstellen dat je wat vertier zoekt, en een troosteloos laadstation de druppel kan zijn die je aan al je levensbeslissingen gaat doen twijfelen.
frederik zegt
@harrie: 😂
doublechevron65 zegt
“Premium”… ondertussen leidend onder inflatie.
MarcoM zegt
Wanneer zetten ze een dakje boven hun laadpalen, als je zoveel per kw betaald, dan mag er wel iets boven zitten om droog te blijven als met je je stekker staat te pluggen.
Charles Taycan 4S zegt
Goede zaak dat hij dit benoemd, er zal zeker wat gebeuren nu, neem dat maar van mij aan!😉 Kan ik er straks ook gebruik van maken, top!
993carrera4s zegt
Volkswagen is toch zelf ook niet premium?
993carrera4s zegt
Dit probleem heb je niet bij Tesla. Die laders staan echt op de leukste locaties. In Frankrijk nog bij een historisch landhuis wat nu een luxe hotel is staan laden. Met 18 euro! voor drie espresso’s geen goedkope laadbeurt maar wel leuke ervaring!