Herbert Diess, topman van het hele Volkswagen-concern, geeft het stokje over aan een eveneens bekende topman.
Het zijn ruige jaren geweest voor de Volkswagen-groep, maar in de nasleep van het dieselschandaal moest nieuw leiderschap voor goede zaken gaan zorgen. Dat nieuwe leiderschap werd gevonden in Herbert Diess, die van baas van het merk Volkswagen het concern Volkswagen (VAG) ging leiden. We moeten zeggen, Diess heeft het aardig opgepakt voor alle merken binnen de Volkswagen Groep.
Herbert Diess stapt op
Over Herbert Diess is genoeg te melden. Bij Volkswagen was het vooral een zakenman, maar het was bijna geen eens een Volkswagen-baas geweest. Elon Musk had wel interesse om Diess aan het hoofd van Tesla te zetten. Dat aanbod werd uiteindelijk afgewezen om vier jaar bij VW te dienen, en ook dat ging niet zonder slag of stoot. Toch is altijd besloten om Diess aan het roer te houden. Nu, vrij spontaan, stapt de 63-jarige CEO op. Een reden daarvoor is niet gegeven, maar er zou ‘wederzijds ingestemd’ zijn over de opstap tussen de nieuwe en oude CEO.
Oliver Blume
De nieuwe CEO in kwestie en dus de opvolger van Herbert Diess is ook een bekende naam. Oliver Blume is momenteel de topman van Porsche, maar hij is ook degene die het zitje van Diess gaat vullen. We zeggen expres ‘ook’, want zijn rol bij Porsche gaat hij niet opgeven. Een dubbele functie voor Blume, al zal er mettertijd vast een nieuwe topman bij Porsche aangewezen worden. Als voormalige topman van Audi, SEAT en Volkswagen zal Blume er wel voldoende vanaf weten om de toko te runnen, dus dat zal vast goedkomen.
Er is geen datum vastgesteld voor de grote wissel, maar er zal vast een grote afscheidsborrel komen voor Herbert Diess en een welkomstcomité voor Oliver Blume. Misschien krijgt een rivaal VW wel zo ver om een reclame zoals onderstaand te maken.
flyerbunch zegt
Zou het hele software debacle 1 vd redenen zijn mss?
doublechevron65 zegt
Inderdaad één van de grotere problemen die hij maar niet onder controle kreeg. Verder zeer slecht in de communicatie naar buiten richting medewerkers, constant overhoop liggen met de ondernemingsraad. Als je constant zegt dat medewerkers d’r uit moeten creëer je geen aangename bedrijfscultuur.
mashell zegt
Op zich is de software inmiddels wel redelijk op orde. Als je Diess iets kunt verwijten is het dat hij de oorzaak van de vertragingen en slechte kwaliteit niet heeft aangepakt (agile).
jaapiyo zegt
Tsja Diess, men wist al bij zijn aanstelling dat het een bonenteller was en dat is gebleken. Vergelijk alleen maar een interieur van de Golf 8 met de Golf 7 of zelfs die van een standaard 992 met die van een 991. Wellicht was dat ook nodig na dieselgate en om in EV’s te investeren, maar m.i. is het op de lange termijn nooit goed om een bonenteller te lang de touwtjes in handen te geven. Case in point: Jürgen Schrempp bij Mercedes vanaf medio jaren ‘90. Het kan even duren, maar uiteindelijk komen kopers erachter dat de baaaaaadge niet meer zoveel waarde heeft als voorheen. En probeer dat dan maar weer terug te winnen. Is Mercedes ook zo’n 15 jaar mee bezig geweest…
erwh zegt
Exact, ook de tegenwoordige Audi interieurs zijn een schim van wat er in de jaren ‘00 op de weg werd gezet.
flutterby zegt
Volkswagen is duidelijk kosten aan het besparen om de transitie naar elektrische rijden mogelijk te maken. Herman Diess was hier groot voorstander van dus mogelijk dat dit, gezien de enorme interne weerstand, nu ook minder wordt.
pignon zegt
Ben benieuwd welke rol hij bij Tesla krijgt
flutterby zegt
Zou hij dan eindelijk in Elon Musk in gesprek zijn voor de functie als COO van Tesla (Operational Officer) zoals Tim Cook destijds bij Apple?
mashell zegt
Je gaat niet van CEO van Volkswagen groep naar een 2e viool bij Tesla. CEO bij Tesla zou eventueel kunnen en laten we eerlijk zijn, Musk is daar totaal ongeschikt voor.
flutterby zegt
Dat zie ik Elon Musk niet zo maar uit handen geven. Echter is Tesla er wel aan toe om wat minder afhankelijk van Elon Musk te worden.
Tot heden doet hij het trouwens prima als CEO. Geen enkel ander bedrijf heeft de aandeelhouders zo royaal beloond.
mustang750supersnake zegt
het is tegenwoordig allemaal goedkoop plastic wat je krijgt…..lappen stof als hoedenplank,plastic schroeven en ga zo maar door…..mede daarom zal ik nooit een nieuwe auto kopen…zeker niet vandaag de dag…..
560pk zegt
Niet opgestapt, maar eruit gebonjourd. Contract liep nog tot 2025. Reden volgens AM&S het niet onder controle krijgen van de softwareproblemen (en deels ook de voortdurende oorlog met de ondernemingsraad)
wimof zegt
Misschien moeten ze de kopers eens vragen wat zij verlangen van hun auto.
erwh zegt
Het is toch veel belangrijker om met de aandeelhouders te praten en te kijken hoe ze die zo snel mogelijk nog rijker kunnen maken?
donpiston zegt
Volgens de Duitse pers kapt ie er al op 1 September mee…
https://www.zdf.de/nachrichten/wirtschaft/volkswagen-diess-ruecktritt-100.html