De eerste foto’s van de gefacelifte Passat CC zagen we begin deze maand al voorbij komen, maar inmiddels is de LA Autoshow losgebarsten en hebben we meer materiaal voor jullie. Ook heeft Volkswagen in al haar wijsheid besloten om de naam te wijzigen van Passat CC naar simpelweg CC. Logisch?
Blijkwaar wil Volkswagen meer “afstand” scheppen dus de ‘doorsnee’ Passat en de Passat CC en dus willen ze de naam van die leaseslet niet meer associëren met de speels gelijnde vierdeurs coupé.
Standaard hebben alle CC’s vanaf nu bi-Xenon koplampen, vermoeidheidsdetectie en een RCD 510 Radio/CD-speler. En onder de motorkap is keuze uit 3 benzinemotoren (160, 210 en 300 pk) en twee dieselmotoren (140 en 170 pk).
Begin volgend jaar zal de opgefriste CC bij de Nederlanse dealers te zien zijn. Overigens schijnt VW erover na te denken om de tweede generatie CC uit meerdere modellen te laten bestaan (coupe, cabrio & 4-deurs).
Dus de Passat CC is geen Passat CC meer omdat hij niet meer Passat CC heet maar CC? Ow-keeee…
@Roelio: Inderdaad geen handige benaming voor het model, zeker niet als je de associatie met Passat wil voorkomen.
@agera: Spreek uit als: Volkswagen CC. Hij is er in ieder geval niet mooier op geworden, nach meiner meinung.
@henkbobsjon: idd, die grill is verneukt…
@bigcar: ze gaan overal over op die saaie neus.
Erg jammer en saai
@Roelio: Dat is toch ook met de Corvette? Dat is toch ook meteen het “merk” geworden.. “Corvette”.. daar mag je geen Chevrolet meer voor zeggen.
@Roelio: Maar dat wisten we toch al 2 weken?
rikkon [ reply ]
03-11-2011 om 13:46
@ robbie @KD-Producties: BREAKING – het grote nieuws is niet de facelift maar de naam:
Volkswagen CC (ipv VW Passat CC)
still, booooring
Ik blijf erbij een fantastische auto over de eerste generatie was ik erg te spreken. Verder denk ik dat het ook wel snor zit met de rijcapaciteiten van deze tweede generatie.
Een heel goed alternatief voor de CLS of de 6 Gran Coupe(die nog uit moet komen)
@agera: Ik weet niet wat jij rookt, maar doe mij maar hetzelfde.
@BaRa: Heb je ooit gereden in een Passat CC? Een goede auto die bij althans goed bevallen is en door zijn prijs een goed alternatief voor de CLS is.
@agera: Dat de auto goed is maakt het nog geen CLS of 6-serie concurrent. Laten we beginnen met het uiterlijk, de VW een CLS of 6 straalt toch heel wat meer klasse uit en dat is niet alleen vanwege de badge. Totaal andere orde dan de sportPassat.
@alcantara: Mij kennende weten ze dat ik een grote fan ben van BMW of Mercedes. Natuurlijk weet ik dat de Passat CC geen directe concurrent is en kan zijn van een 6 of CLS. Ik doelde meer het prijstechnisch gedeelte. De vanaf prijs van de CC is nu eenmaal aantrekkelijk en de mensen die een CLS willen maar hem niet kunnen betalen is deze auto een heel goed alternatief.
@agera:
Het is een goedkopere alternatief en geen alternatief voor een CLS of 6 serie gran coupé / Panamera / Quattroporte of A7 .
Als je de Passat CC moet inschalen bij andere concurrenten dan kom je al gauw bij een A5 sportback / toekomstige Mercedes BLS ( kleinere variant van de CLS ).
@bempi: Ik bedoelde ook als goedkoper alternatief natuurlijk, want niet iedereen is in staat een 6 Gran Coupe of een CLS te kopen.
@BaRa: idd, me2 :P
@BaRa:
LOL :D
@agera: “Tweede generatie” is teveel eer voor een facelift…
@Esprit_de_Flandre: maar deze wagen doet anders echt niet veel onder voor een cls of een a7…
De meneer die dit heeft bedacht mag echt meteen ontslagen worden. CC is toch geen naam?!
@vanHunnerberg: Waarom niet? Is up! dan zoveel beter als naam?
@Esprit_de_Flandre: Zei iemand dat Up! een betere naam was dan CC? Ik denk dat als je de naamgever van de CC ontslaat, de naamgever van de Up! ook werkloos is.
300 pk? als dat de 3.O TFSI van Audi niet is. wat hebben ze daar nog meer gepikt?
@love4sportcars:
Volgens mij is het niet de 3.0tfsi maar de 3.6 liter v6 van de passat R36! of het moet na de facelift veranderd zijn.
@love4sportcars: dat is niet de 3.0 TFSI Audi. Dat is gewoon de gouwe ouwe 3.6 V6.
@love4sportcars: Er is geen 3.O TFSI, dat is een 3.0 TFSI en ze pikken niks bij Audi, want Audi behoort tot de Volkswagen groep.
@autobart: Slechts voor 99.95%. Dus eigenlijk stelen ze wel 0.05% van het bedrijf… :P
Wat zal crimineel Nederland toch weer blij zijn met deze auto. Elke nieuwe passat cc is voor hun weer een gratis navigatiesysteem. VW blijft het gewoon lekker erin bouwen en zo blijven de dieven tevreden.
@BMW_Li: Volgensmij is een Radio/CD-speler standaard, geen navigatie.
@RoT___: de RCD 510 is een extreem luxe radio/cd/nav/mp3/usb in dit geval. media station zowat te noemen. Zijn erg geliefd idd zoals BMW LI al zegt.
@The_12oach:
Dat is niet de RCD510 maar de RNS510. Dat is de geliefde navi versie
@The_12oach: ik denk dat jij de RNS510 bedoelt, de rcd510 is gewoon een radio/cd speler zoals de afkorting aangeeft…
@The_12oach: de RCD510 is de luxe radio, een RNS510 is de luxe navigatie van VW.
@bug2000: heeft ie trouwens een nieuw navigatiesysteem want de rns 510 heeft 4 knoppen en deze 3 knoppen aan de zijkanten van het scherm?
@Flamingo: Heb het een beetje door de war gegooid, maar ik denk dat veel passat cc rijders toch de rns 510 nemen.
Het is gewoon bar slecht dat vw dit gewoon nog steeds in nieuw gepresenteerde modellen doet.
Zolang de klant maar weer terugkomt om alsmaar het navigatiesysteem te kopen blijft vw het houden. Het is gewoon een soort kringloop en vw profiteert samen met de criminelen. De particulier en de verzekeringsmaatschappij worden hier dus de dupe van.
@Flamingo: oeps is gewoon de rcd 510 met de 3 knoppen :)
De naam maakt mij niet uit, zolang het design mooi blijft.
CC moet de ontwerper bedacht hebben toen hij de lijnen van de Passat tekende,…..denkik….
Volkswagen gebruikt toch altijd namen van een bepaalde ‘wind’?
Noem het dan de Volkswagen Föhn.
(Föhn = Warme droge wind die vaak aan de noordzijde van de Alpen waait.)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wind_(meteorologie)
@smoked: Hey, dat wist ik niet. Dat VW z’n modellen naar ‘winden’ noemt wel natuurlijk, maar dat Föhn ook een soort wind was, en niet gewoon een haardroger, dat niet. Bedankt voor de link. Leerzaam…
@Esprit_de_Flandre: No problem ;)
@smoked:
VW Ghibli of VW Levanter waren anders ook wel leuke namen geweest Föhn klinkt zo :s nuja föhn.
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
@ferry832: Al klaar voor sinterklaas?
cc staat toch voor coupe cabriolet ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Coup%C3%A9-cabriolet
@Sm0keGun: Hier een Coupe Comfort, beetje flauw vind ik, al die afkortingen die veranderd zijn.
@Sm0keGun: niet in dit geval ;) Hier staat het voor “Comfort Coupé” (volgens Volkswagen).
@Sm0keGun: Letters staan voor gelijk wat de Marketing-afdeling ervoor uitvindt…
Waarom heeft VW in de passat eigenlijk geen fatsoenlijke diesel liggen?
In mijn ogen is 170pk en maar 350Nm onderhand standaard i.p.v. de “snelste diesel”.
Denk dat veel mensen die in dat segment kunnen shoppen eerder richting Volvo D5 zullen stappen of richting BMW x20/x25D.
@jack_abarth: en bij Volvo ook nog lekker 5 cilinder geluid
@jack_abarth: Omdat elke wagen die er een beetje mooi uitziet geen stinkdiesel verdiend.
Zo het is er uit. :p
@SimonMc:
Maarja, je moet iets als je 80k per jaar maakt en de sleurhut mee wilt nemen ;-)
Persoonlijk vind ik dat deze versie meer op een Passat lijkt dan de huidige.. Maarja.. Het zal aan mij liggen zeker ..
& zolang die deurklinken zo raar blijven zitten & het interieur zo saai blijft, wordt het geen CC voor mij..
Het gaat over de LA Autoshow. LA is in de VS. En in de VS heette de Passat CC al gewoon CC, volgens mij.
Uiterlijk stuk beter, van binnen helaas nog steeds uitstraling van een crematorium imho.
@garp: ik snap niet waarom ze niet het interieur van de Touareg hebben gepakt, als ze dan toch zo’n ‘stijlvolle’ auto willen neerzetten. Bovendien vind ik dat ie te hoog op de poten staat, waardoor ie een nogal goedkope uitstraling creëert.
Geef mij maar de vorige. Of een cls.
@garp: Nee, net geen crematorium. Het interieur van volkswagen is namelijk nooit een “verassing” ( haha ).
Apart. Ze laten de 2e generatie meer lijken op de passat om hem vervolgens geen passat meer te noemen omdat ie er misschien te veel op is gaan lijken?! VW…
Dit is inderdaad geen Passat meer maar een Phaeton.
gewoon een geweldig mooie auto.. dat is alles..
Ik vond de vorige versie toch net iets mooier en dan met name de voorkant is er op achteruit gegaan. Maar al met al is het nog steeds een mooie auto.
Zeker prachtig voor een gezinswagen. Lijkt mij erg goed. Behalve de naam, waarom zo verwarrend VW?
De naam Passat hoort bij CC. Niet weghalen, de Passat is gewoon een mooie degelijke zakenauto die veel waar heeft voor zijn geld.
Laten we maar on-topic blijven, ik vind dit natuurlijk een mooie auto. Het was een mooie auto, en het is een mooie auto. Zeker de 3.6 V6 is erg mooi. Leuk zou het zijn als ze de 2.5 TFSI erin gooiden…
@autobart: wat mij betreft mogen er wel wat dikkere motoren komen in deze wagen! om maar eens te beginnen bij een dikke v8 (liefst die 4.2 tdi uit de a8). als die motor onder de kap van deze wagen komt, dan is er niks beters op de markt ;)
@bigcar: Hier sluit ik mij helemaal aan, ik zie het liefst ook dikkere motoren in de CC.
Waarom niet Volkswagen Poseidon? Ze hebben eerder een Volkswagen een mythologische naam toegekend (remember Phaeton) dus waarom niet nogmaals? :|
@AutomotiveDesigner: Dat vind ik nou echt een goede. Prachtig! De Phaeton en de Poseidon. Dan hebben de mensen ook meteen door dat ze naar de “premium” lijn van Volkswagen kijken. Volkswagen wil toch zo graag de aansluiting bij Audi e.d. met hun dure modellen. Dan kunnen ze zo mooi een DS lijntje opzetten.
OT: Ondanks dat ik de phase I mooier vond blijf ik de CC en de Scirocco DE TWEE Volkswagens vinden. Dat zijn de mooiste broertjes uit de hele line-up.
@Freewarefreak: Dank je Freewarefreak. :D Ik vind CC echt nergens naar klinken… :| Echt een onwaardige naam voor een auto van deze klasse.
@AutomotiveDesigner: Dan moet ik denken aan de ongelukkige toestand van het schip in de film Poseidon, zit weer een negatieve klank in :P
Beetje laat ofniet? De naam Passat CC is nu al ingeburgerd. En het is ook gewoon een Passat, die wat strakker vormgegeven is. Don’t see the problem.
Cubike centiliter? Wat een kut naam zeg.
@norge: Haha.. altijd tegen VAG.. hoe komt het toch menneke.. heeft er ooit een TDI u in dèn bek gescheten? Vertel eens.. what happened? ;)
Ik denk dat de vermoeidheidsdetectie gelijk aan zal slaan bij het zien van deze pazaat.
@autoblogpisser: Ik denk dat veel AB lezers in hun broek pissen bij het lezen van jouw reactie.
Standaard xenon? Goed bezig!
En een zeer goed idee van VW om is een lekkere, lange, lage coupé/cabrio van de (Passat)/(CC) te maken.
Passat CC was/is al sws een beauty!
dus V WC C noemt die dan?
stuur mij even een CC’tje
Klopt! waar is die goede oude passat gebleven?
ik vind hem wel aardig, maar die naam is nou niet echt om over naar huis te schrijven.
Ben wel benieuwd naar die cabrio variant, zou dat dan moeten gaan concurreren met de 3 serie/clk/a5 of zo?
De vorige was nog speels en leuk om te zien, maar nu is het leuke er wel af. Dit is gewoon een saaie passat geworden die iets sportiever in lijn is…
Mooie bak! Doet mij aan mercedes denken? :) Ik vind hem/haar wel mooi ;)
In de US of A heette dit ding altijd al gewoon CC. Aangezien dit nieuws ook daarvandaan komt… Geldt het niet alleen voor die kant van de oceaan?
Passat cc trekt best veel aandacht. Ik heb er test in gereden voor ik me golf kocht leuke auto. Voelt wel groot aan.
Jammer van die voorkant. Achterkant is wel strak. Vond het altijd een mooie wagen, totdat ik erachter kwam dat de binnenkant nagenoeg gelijk is aan een gewone luxe Passat (rijd zelf een Passat) Als je dan al een Passat rijdt en overgaat op een CC merk je er geen hol van als je erin zit…
Nou dan weet ik niet wat ze met de normale passat willen gaan doe nwant dit is het enige model van passat dat een beetje loopt