De Volkswagen California T7 is de perfecte auto voor jouw volgende vakantie.
Tof hè, dat je de originele buscamper van Max en Jos Verstappen kunt kopen? Die Iveco is mede verantwoordelijk voor het succes van de Nederlandse F1-coureur. Het enige nadeel is: als je dat aspect wegdenkt, zit je met een 24 jaar oude bus. En als je dit content wil afreizen, dan wil je graag een beetje comfort. Ook is het wel leuk om een grote binnenstad te bezoeken zonder dat je de camper aan de ringweg moet parkeren.
Nou, dames en heren, uw gebeden zijn verhoord want dit is de Volkswagen California T7. Officieel is het nog een concept, maar het is gewoon een voorbode voor de auto die op de markt gaat komen.
Extra deur voor Volkswagen California T7
Het meest bijzondere is de de komst van een tweede schuifdeur. Meestal hebben dit soort campers 1 schuifdeur en een achterklep, maar in dit geval is er dus een tweede klep. Het leuke is dat je dus ook twee voortenten kunt monteren (die zet je altijd bij de schuifdeur). In dit geval zijn het twee afdakjes, maar als je zo twee flinke tenten eraan zou kunnen zetten, kun je zo een maar mensen extra meenemen op vakantie.
Er is een ‘keuken’ aanwezig, alhoewel het meer keukengerei is dat tussen de voorstoelen is weggewerkt. Je kan een potje bonen witte bonen in tomatensaus en curryworst op temperatuur brengen. De voorstoelen kunnen 180 graden draaien zodat je lekker gezellig tegen elkaar aan kunt kijken. Uiteraard zijn er overal USB-C laadmogelijkheden voor je al devices. Ook LED-verlichting is ruimschoots aanwezig. Er is een tablet aanwezig aan de achterzijde van de bus waar je alles kan bedienen.
Het letterlijke hoogtepunt is de daktent, die zorgt voor een hele hoop extra ruimte. Wat je precies kan doen met die ruimte, geen idee. Maar als je buiten niet kan staan, kan het binnen in de bus dus wel.
Techniek
Dan de techniek De Volkswagen California T7 heeft namelijk een 1.4 liter benzinemotor aan boord. Het is onderdeel van de overbekende plug-in hybride-aandrijflijn. In dit geval is die goed voor een systeemvermogen van 215 pk. De motor is gekoppeld aan een DSG en drijft de voorwielen aan. Je kan dus gewoon elke binnenstad binnenrijden en als het moet zelfs elektrisch rijden. Volgens VW kun je ongeveer 40 km elektrisch afleggen.
Dit is officieel nog een concept (dus nog geen exacte verbruikscijfers), maar de productieversie krijgt ook gewoon deze aandrijflijn. Daarnaast meldt Volkswagen dat de andere Multivan aandrijflijnen mogelijk zijn. Afhankelijk van de markt is de in Hanover gebouwde bus leverbaar met een 1.5 TSI, 2.0 TSI en 2.0 TDI motor. Zoals gezegd is dit nog een concept, maar verwacht de productieversie heel erg snel en zonder al te veel wijzigingen.
Meer lezen? Dit zijn de duurste voorwielaandrijvers van Nederland!
Dutchdriftking zegt
Kan die hybride aandrijflijn niet gecombineerd worden met de diesel? Lange stukken relatief zuinig, genoeg koppel uit de gecombineerde aandrijflijn om niet in de weg te rijden op een bergpas, en als je de stad in gaat lekker elektrisch. En als je de accu een fractie groter maakt (moet passen onder de bus) kan je er meteen op koken en de koelkast op draaien. Kan je fijn wildkamperen in Scandinavië, en af en toe op de camping aan een paal hangen.
Richmond zegt
Blijkbaar niet, behalve PSA heeft geen enkele fabrikant zich gewaagd aan een diesel hybride combinatie. En PSA is er ook snel mee gestopt.
Del Toro zegt
Volgens mij kan je bij Volvo en Mercedes hybride-diesels bij de vleet krijgen.
nautique206 zegt
Q7 is ook een tijd leverbaar geweest als diesel hybride
ericc zegt
Zelfde motorconcept als in de Golf maar hier met aanzienlijk meer gewicht. Om mog maar te zwijgen als ie vol geladen is en een fietsrek. Diesel is de beste keuze voor campers.
PunicaOase zegt
Knap ontworpen en afgewerkt, maar voor het bedrag hiervan kan je een veeeel luxere en grotere caravan kopen met nog zakgeld voor heel wat vakanties.. Nooit zo begrepen dit..
O plaat zegt
Die grotere caravan zal beter zijn op campings maar met dit kom je in elk klein Italiaans/Oostenrijks/… Dorpje. Je hebt geen last van de wind zo als bij echte caravans en je valt niet op als je kampeert waar dit niet mag. Ook zit je bij goedkope caravans ook met Fiat techniek… Mij zou een caravan niets zeggen. Dan neem ik wel een hotel om de 3 nachten met het geld dat ik bespaar door wild te kamperen de overige 2 nachten.
Loek zegt
@shiva: je kan ook de caravan afkoppelen en enkel met de trekauto de kleine dorpjes onveilig maken ;) ik kan me niet de laatste keer herinneren dat een toegangsweg naar een camping (te) onpraktisch was voor een caravan op mijn vakanties.
mashell zegt
Met zo’n grote luxe caravan mag je maar 80 of 90 op de snelweg in een groot deel van Europa. Met zo’n camper mag je wel 130. Dat maakt een wereld van verschil. Omdat caravans een stuk harder afschrijven dan campers is zo’n California onder aan de streep eigenlijk zo duur nog niet.
JW zegt
Erg geslaagd
DeWitteCondor zegt
Ik mis in dit soort dingen altijd vooral een toilet en liefst een (verwarmde) douche. Prima om af en toe water te sjouwen maar ik wil sanitair onafhankelijk zijn. Weet niet of het een optie is maar zal vermoedelijk (te) veel ruimte innemen in een busje van dit formaat. En inderdaad, maak die accu wat groter zodat je gewoon een paar dagen in de bush zonder stroom kan staan.
krisp zegt
De Grand California (gebaseerd op de Crafter) heeft een natte cel. Sowieso is die een stuk bruikbaarder omdat je niet 3-4x per dag hoeft te verbouwen om te kunnen slapen/koken/zitten. Wel weer een stuk hoger en zwaarder, wat zeker als je wat meer van de basics houdt niet altijd ideaal is.
gilettelubbers zegt
Poeh die 1.4 TSI.. Dat wordt afzien met een lege accu, volgepakte camper en wat hoogteverschillen. Oude(re) VW campers met een 1.9 TDI of 2.5 TDI zijn met hoge km-standen en goed onderhoud nog goed bruikbaar. Hier zou ik toch met een grote boog omheen lopen wanneer dit meer dan 150dkm heeft gelopen😅
wimof zegt
Denk je dat ie zo ver raakt?
gilettelubbers zegt
Ik wilde het positief houden. Maar hé, alles voor “duurzaamheid” hè!
marcomanta zegt
Ik mag hopen dat die motoren een langer leven hebben, verder v.w.b. de auto, schitterend!