De belangrijkste dingen die je moet weten over de nieuwe Volkswagen Caddy check je in dit artikel.
Na een uitgebreide teaser campagne was het gister eindelijk zover. Volkswagen Bedrijfswagens trok het doek van de nieuwe Caddy. De presentatie ging gepaard met een opmerkelijke bruine auto en wat informatie over de uitrusting en de motoren. In een later stadium is er meer info naar buiten gekomen en in dit artikel behandelen we de speerpunten.
Allereerst zien we Caddy’s op de foto zoals je de bedrijfswagen ook in het echt gaat zien. De bruine introductiekleur valt op, maar de meeste ondernemingen zullen de Volkswagen in het wit of grijs willen. Met de nieuwe foto’s krijgen we al een betere indruk wat we kunnen verwachten van de bestelauto in het Nederlandse straatbeeld.
Motoren
De Volkswagen Caddy komt met een aantal TDI-varianten op de markt. De vermogens variëren van 75 tot en met 122 pk. Daarnaast komt er ook een TGI-variant op aardgas. Volkswagen zegt pas in juli met definitieve cijfers te komen over de prestaties en het verbruik van de Caddy. De motoren voldoen in elk geval aan de Euro 6 emissies die in 2021 van kracht worden.
Size matters
Wat opvalt is de langere wielbasis en de grotere wielen. De wielbasis van de korte versie is 73 mm langer in vergelijking met de vorige Caddy. Daarnaast is de laadruimte 50 mm breder en 7 mm hoger vergeleken met zijn voorganger. De totale laadcapaciteit is gegroeid tot 3,3 m3. Met de grotere laadopening kun je met de nieuwe Caddy een europallet overdwars inladen. De Caddy Maxi heeft een 139 mm langere schuifdeur en een laadcapaciteit van 4,0 m3. Je kunt hier twee europallets in kwijt.
Interieur
De bedrijfswagen inrichting lijkt meer op dat van een personenauto dan het klassieke interieur van een ‘busje’. De cockpit is digitaal en in het midden is een groot scherm voor de infotainment. Er is een 230 Volt-aansluiting en de passagiersstoel is neerklapbaar. Er komt dan een tafeltje tevoorschijn. De laadruimte van de Caddy kan afzonderlijk worden geopend of gesloten.
Assistentiesystemen
De bedrijfswagen is optioneel uitgerust met 19 verschillende assistentiesystemen. Zaken als Adaptive Cruise Control, Emergency Assist, Trailer Assist, Side Assist en Rear Traffic Alert zijn verkrijgbaar op de Caddy.
Leverbaar
De publieke onthulling is in maart op de Autosalon van Genève. De bedrijfswagen komt pas eind 2020 op de markt. De Caddy Maxi volgt begin 2021. Informatie over uitvoeringen, prijzen en specificaties voor de Nederlandse markt worden in een later stadium bekendgemaakt.
dwfc zegt
Ab = de website voor lichte vrachtwagens ? Weldra een nieuwe niche, trucks !
5cil zegt
Het is geen typische VW… lijkt te veel op de Proace City
Loek zegt
Kun je lang of kort over zijn, maar dat interieur is klasse. Ik weet nog dat ik recent een keer in een Transporter T6 reed en die vond een iPhone een ‘te nieuw apparaat’. Dit Golf-interieur is een welkome toevoeging in het Caddy-gamma.
tortuga zegt
@720s: dit is zeker een proper interrieur! Maar ze doen beetje Mercedes na… de nieuwe MAN heeft net het zelfde opstelling en vorm, waardoor je net in een Golf lijkt te rijden met groot stuur.
Loek zegt
@tortuga: tsja, door een hooggeplaatst scherm en digitale tellers gaan veel interieurs op elkaar lijken. Als dat ergonomisch de beste oplossing is, kun je ze dat ook niet kwalijk nemen.
RickB zegt
Wat een gekke Kangoo?!
raoufff zegt
Leuk voor de opgefokte stukadoor of lul de behanger.
linkerbaanpiraat zegt
Eindelijk de mogelijkheid een europallet in de breedte te laden, wat alle concurrentie al jaren aanbiedt ?
Robert zegt
@linkerbaanpiraat: dat heeft denk ik alles te maken met het gegeven dat de vorige generatie feitelijk nog op een platform uit 2003 stond.
Dutchdriftking zegt
Al met al niks spannends, maar wel gewoon weer erg netjes en dikke prima. Iedere beginnende ZZP’er droomt van een Caddy R-line.
mp014 zegt
@dutchdriftking: ik niet, doe mij de nieuwe Berlingo maar ??
1audi1 zegt
@mp014: Hahah als je echt denkt dat dat fijner rijdt moet je die caddy eens proberen
mp014 zegt
@1audi1: jij bent van de Duitse merken? Ik weet waar ik over praat. Heb 25 jaar alles Duits gehad, VW Audi BMW en MB en 1 ding kan ik je vertellen, er zit niets zo lekker als een fransoos.
Ik verwacht niet dat je dat van mij aanneemt als je zelf nog nooit Kangoo of Berlingo hebt gereden, ik zwoer zelf ook altijd bij Duits maar ben ondertussen zover dat ik weet dat het soms ook anders kan/moet. Berlingo, heerlijke auto, leuke uitstraling, alle toeters en bellen erop en een laadvermogen om u tegen te zeggen en dat alles voor 2/3 van de prijs van een Caddy ??
Daaniozo zegt
Het unieke van de oude caddy was het strakke design van de carrosserie. Jammer dat dit is verdwenen, het doet me erg op aan een transit connect denken. Benieuwd of de bladeren nog worden gebruikt? Caddy had hierdoor een hoog laadvermogen vergeleken met de rest. Interieur ziet er super uit(y)
gamma81 zegt
Nee dus, de antieke ophanging van de Caddy resulteerde niet in een hoger laadvermogen. Was max. ergens in de 800 kilo voor de lange uitvoering, terwijl Doblo en Partner in de lange uitvoering over de 1000 kilo gaan.
Met onafhankelijke wielophanging.
anthwan zegt
122 pk? Dat is niks teveel, aan gezien de meeste caddy’s bij ons over de 2 ton wegen de huidige 2 liter met 140 pk gaat daar nu nog prima mee om.
Krijg het idee dat dit alleen maar 1.6 zijn en die maken duidelijk meer dB zijn veel minder sterk onderin en kunnen slecht tegen het hoge gewicht. Jammer
Bart_V zegt
@anthwan: ik kan prima overweg met de 102 pk (2.0l laatste versie) en 1800 kg die ik bij heb pas op de autobahn heb ik wel wat te kort
bpc zegt
die side assist en rear traffic assist zijn dodehoeksensoren veronderstel ik ? deels vind ik dat EU dit op gesloten bedrijfswagens zou mogen verplichten, deels vind ik het ook killers omdat mensen er blind op gaan vertrouwen, echter missen die dingen soms al een motorrijder of een fietser,ik merk zelf ook op de motor in de fille dat de lichtjes in de spiegels gewoon groen blijven terwijl ik voorbij rijd en tegelijk merk ik dat het diezelfde wagens zijn die wel eens onverwacht van baan wisselen, ik rij zelf een oudere motor zonder abs en die dodehoeksensoren hebben mij al meer dan eens een hartslag laten overslaan.
echter rijd ik ook geregeld verschillende formaten bestelwagens en als er iets is dat mij blijft storen is die gigantische dode hoek schuin achter, ik rijd veel liever met het grootste maatje sprinter met ruiten dan in een Citroën Nemo zonder ruiten, zeker in stadscentrums. groot is alleen vervelend om een parkeerplaats te vinden, die dode hoek is gevaarlijker, zeker rond scholen en de kindjes zonder enig verkeersinzicht of zelf besef rijden met hun fietsen waar ze zin hebben, ook achteruit invoegen vanuit een parkeervak met auto’s naast je blijft vervelend, je ziet het verkeer pas aankomen als je al een stukje op straat staat met je kont.
als Europa 3 cameraatjes verplicht (wat voor een fabrikant zo goed als niets kost)kan je al heel wat gevaarlijke situaties voorkomen. voor de rest leggen ze ons van uit Europa 1000de nutteloze regeltjes op maar dingen die een verschil kunnen maken laten ze voor wat ht is.
lecomte zegt
Ach wat leuk, de Volvo 850/V70 achterlichten krijgen een soort van revival op een VW. Beter goed gejat…
mrmk210 zegt
Idd valt me ook op nu je het zegt.(typt)
johnwaters zegt
De achtervering heeft schroefveren in plaats van bladveren, maar dat stond waarschijnlijk niet in de persmap.
dakloos zegt
Met een gat in de bumper / voorspoiler om ‘m aan te zwengelen.
mashell zegt
Een erg mooi interieur voor een bedrijfswagen. Voor de rest is het natuurlijk een bedrijfswagen, gaap.