De Volkswagen Caddy California is stiekem best een handige oplossing.
Jullie hadden ‘m zeker niet verwacht, deze Volkswagen Caddy California. En eerlijk gezegd. Wij ook niet. We zijn bekend met de California-versie van de Caddy’s grote broer, de Transporter. Nee, we bedoelen niet die filmserie met Jason Statham, maar de popualire bedrijfswagen.
Volkswagen Caddy California
Met de Volkswagen Caddy California hebben de Duitsers in principe hetzelfde idee toegepast op de kleine bestelwagen. Dus het is heel kort door de bocht een camper-conversie. Maar omdat de Caddy natuurlijk een stuk kleiner is dan de Transporter, moesten ze bij Volkswagen een beetje creatief worden.
Richard Hammond
Dat is gelukt. Waarschijnlijk hebben ze in Wolfsburg gekeken naar de vierde episode uit seizoen 15 van het Britse feuilleton TopGear, alwaar drie Britse heren op middelbare leeftijd een camper maken van hun auto. In dit geval lijkt het erop dat de Volkswagen-engineers het idee van Richard Hammond hebben opgevolgd voor de Volkswagen Caddy California.
Slim
Want het ding wordt voornamlijk enorm veel groter met allemaal uitbouw. Slim! Dan kun je met je compacte besteller door de steden scheuren, om vervolgens de grootste standplaats op de camping toe te eigenen. Het belangrijkste element is het bed dat op kan klappen. Volgens VW zijn het bed en matras van hoge kwaliteit. Mooi. Als je weer op weg gaat met je slaap-Caddy, klap je het bed weg in de bagageruimte en kun je weer doorrijden.
Panoramadak
Leuk detail, je kunt kiezen voor een panoramadak. Als je dat doet kun je vanuit het bed zo naar de sterren kijken. Om een ontbijtje te maken is er een mini keukentje met een eenpits gas-‘stel’ en natuurlijk vergeten ze de lade voor je bestek niet. Camperen is nog geen reden om met je handen te eten, blijkbaar. Uiteraard heb je als Volkswagen Caddy California eigenaar in no time extra vrienden gemaakt. Daarom kun je met een modulaire tent de ruimte van de Caddy-camper uitbreiden. Op deze wijze ontstaat er ruimte voor twee extra personen die kunnen overnachten.
Motoren Volkswagen Caddy California
Dan de motoren die je kunt kiezen. Het is geen racemonster en de beschikbare aggregaten bevestigen dat. Er is een TDI met 75 pk en eentje met 122 pk. Het is mogelijk om die laatste uit te rusten met 4Motion-vierwielaandrijving. Van de prestaties van de Volkswagen Caddy California hebben we gek genoeg geen opgave gehad. In tegenstelling tot elektrische campers heb je wel voldoende actieradius en korte laadtijden, waardoor je makkelijk Europa kunt doorkruisen.
Beschikbaarheid
Wil jij ook de populairste deelnemer worden aan he EO-programma ‘Zijn we er al?’, dan moet je even geduld hebben. De Volkswagen Caddy California in korte uitvoering is er aan het einde van 2020, de versie met lange wielbasis komt in 2021.
nord zegt
Vergeet niet de naam van je werkgever er op te plakken..
Dutchdriftking zegt
Hoeveel weegt deze? Een transporter California lijkt mij leuk maar is (ook tweedehands) erg duur, en de wegenbelasting is als particulier erg idioot. Wellicht is dit dan een mooie optie.
Robert zegt
@dutchdriftking: qua wegenbelasting valt een camper toch in het kwarttarief?
John-Lammers zegt
@RRRobert: ik vrees dat deze niet aan de eisen voldoet, omdat ‘ie niet voldoende stahoogte heeft. Daarom heeft de Transporter California een uitklapbaar dak.
potver7 zegt
@john-lammers: de Transporter California heeft een uitklapdak om een bed op de bovenverdieping te huisvesten. Dat je daarmee sinds 2014 in het kwarttarief valt is vooral leuk meegenomen.
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: Alleen als je voldoende stahoogte hebt, dat heb je alleen als je net als bij de transporter het dak kan uitklappen. Punt is alleen dat je met een kwart tarief ook drie maanden níet mag rijden, dat is om dagelijks vervoer tegen te gaan. Ik zou een dergelijke auto wel kopen als eerste auto. Het meeste doen we op de motor, maar als het weer te beroerd wordt mogen we graag droog zitten.
tweeling zegt
@dutchdriftking: ik heb een camper met kwart tarief en ik mag gewoon het hele jaar rijden.
krikke240z zegt
@dutchdriftking: Dacht dat ik 150 euro wegenbelasting betaald heb voor de California. Wel in België….
mashell zegt
Geen benzine motoren? Lijkt me juist dat je benzine wilt in een camper. Ik stel me daar een relaxte levenstijl met met niet al teveel kilometers bij voor. En niet maandag Gibraltar, dinsdag Noordkaap, woensdag Domburg, donderdag Praag en vrjdag Lisabon.
edward330d zegt
@mashell: met een 1.0 tsi de bergen in die ook nog eens extra zal wegen. Dan liever een relaxt rijdende diesel
En trouwens de meeste mensen die een camper kopen gaan er ook mee rijden da’s nu juist het voordeel van zo’n apparaat.
mashell zegt
Met 115 pk en 200 Nm heeft ook een 1.0 TSI geen moeite in de bergen. Als je dat dat wel hebt moet je een cursus schakelen volgen of een automaat bestellen.
edward330d zegt
@mashell: klinkt allemaal leuk maar in de praktijk is de diesel gewoon de fijnere motor in dit soort auto’s. De enige die er wel enthousiast van wordt is de plaatselijk wielervereniging die kunnen in de bergen mooi in de slipstream mee omhoog fietsen.
tenaci zegt
@mashell: ligt eraan, als je op kwarttarief mag rijden maakt het niet zoveel uit.
audirs3 zegt
Aangezien je ook een bruikbare achterbank hebt, is deze ook best goed als daily driver te gebruiken buiten de vakanties om
Roberto zegt
Fiat had al fiorino kopiëren alles die Duitsers
krikke240z zegt
@roberto1801: Had Fiat dan ook de eerste bestelwagen, coupé, cabrio, SUV, roadster, …..? Of heeft Fiat dat gekopieerd?
tymo zegt
Lekker inclusief bezig VW, met een lekker fris lesbisch stel
knapzuur zegt
Het is een rijdende keuken, natuurlijk moeten daar vrouwen bij figureren.
Jr zegt
Programma ‘zijn we er al’?
Ik denk dat je bedoelt ‘we zijn er bijna’ ?
Top programma trouwens!
edward330d zegt
Best een leuk concept.. Zal zeker geen verkoop topper worden in Nederland. Ben bang dat hij inclusief btw en bpm de 50.000€ zal overschrijden
krisp zegt
Ik vermoed dat deze variant in Nederland niet aan de eisen van een camper gaat voldoen, en dat we deze daarom vrijwel niet gaan tegen komen. (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bijzonder_tarief/inrichtingseisen_kampeerauto_camper)
tenaci zegt
@krisp: jammer, als je dit op kwarttarief kan rijden is het een geweldige daily en dan ook nog een prima vakantievoertuig.
Jr zegt
Het programma ‘zijn we er al’?
Ik denk dat je bedoelt ‘we zijn er bijna’?
Wat trouwens een machtig mooi programma is!
rc1990 zegt
Het meest praktische aan de Transporter California is het hefdak, als je het mij vraagt. Een tegenvaller dat ze die hier niet hebben toegevoegd.
tjorque zegt
De enige california waar ik al mee op vakantie geweest ben heeft een 2.5 vijfcilinder met 180 knollen in het vooronder.
En dat ga ik voorlopig zo houden.
Dit is een leuk idee maar met twee kleine bengels wil ik er niet aan beginnen…